Auteur Topic: De Dharma vragen/speculaties, van je beste vriend, het bolletje.  (gelezen 80 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken

Ik volg dus een beetje Tibetaans boeddhisme. En uhmmm, ja. Ik ben het niet met alles van deze school eens, maar dat geeft niet.

Willen jullie mij met deze even een beetje helpen ?

Volgens Tibetaans boeddhisme is 'desire' een root affliction en leidt het tot leed. Ik heb het voor mijzelf onderzocht, want ik neem niets klakkeloos aan ( daar ben ik te intelligent voor ). En ja, ik heb veel desire, heb ik gemerkt. Bolletje komt uit een maatschappij vol desire, een desire vol strijd, het neoliberalisme is immers één grote ratrace, waarin we elkaar permanent moeten 'overtreffen'. We moeten van alles willen, het is nooit goed genoeg. Dit herken ik ook bij mijzelf.

Dat is dus wel goed aan het Tibetaanse boeddhisme, het heeft mij hiervoor de ogen geopend. Ik zie nu beter wat er in mij omgaat en ja, er zit veel desire in mij en ja, dat geeft meestal een kut gevoel. De dingen die ik nu wil en nu niet heb, geven mij een kut gevoel. Daar heeft men gelijk in.

De vraag is alleen, moet je niet een beetje desire ook hebben, in je leven ? Een soort klein motortje ? Is het niet gezond, om dingen te willen en dan te doen ?

Kan je een actor zijn, een vormgever, zonder allerlei desire te hebben ? Is er een spanningsveld tussen het westerse idee van 'jezelf vormgeven' en het oosterse idee van de onthechting ? Kunnen deze samen gesmolten worden ?

x

Je bolletje ( een R&B artiest annex sekssymbool, annex revolutionair )

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
Re: De Dharma vragen/speculaties, van je beste vriend, het bolletje.
« Reactie #1 Gepost op: 29-07-2020 15:16 »
Ik heb hier ook wel een beetje te maken mee gehad, zeg maar doei tegen je ambitie als je echt serieus bezig bent met de Dharma. Dat gebeurt ook wel vanzelf later in het leven.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2020 15:36 »
Maar je kan toch én sturen/dingen willen én ervoor zorgen dat je niet teveel wordt overmand door verlangen.

Er is toch wel een middenweg ?

Dharma light

Je kan iets willen en je werkt er dan naartoe : een ambitie. Maar, zodra je erover gaat piekeren dat je het hier moet hebben en wel nú, dan neem je daar afstand van, dat is namelijk de desire, en niet meer de ambitie/het streven

Alsook, ik ben een leken boeddhist. Ik zit niet in een klooster, waar je niets meer wilt/mag/zal doen. Waarmee ik niet wil zeggen dat monniken en nonnen de 'verkeerde' keuze maakte. Voor mij gaat dit alleen niet op

Mijn Dharma light, misschien is dat niet eens boeddhisme te noemen. Het is alleen op zijn minst beinvloed door boeddhisme. Hardcore boeddhisten, zullen dit misschien niet zien als boeddhisme. Who gives a fuck anyway ?

Het is een boreale Dharma. Een Dharma uit het avondland, uitgedragen door je favoriete R&B artiest ( in het dagelijks leven ben ik een zeer gespierd en draag ik witte pakken, die ik niet helemaal dicht knoop, zodat je mijn  buik ziet etc )

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #3 Gepost op: 29-07-2020 19:19 »
Maar je kan toch én sturen/dingen willen én ervoor zorgen dat je niet teveel wordt overmand door verlangen.

Volgens mij zou dat moeten kunnen, en dan wel door dingen losjes vast te houden en zonder problemen of poespas ook weer los te laten. Maar het is moeilijk om echt gemotiveerd bezig te zijn zonder je aan een doel te hechten... een beetje sport zal wel lukken, maar topsport?
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 29-07-2020 21:00 »

Ik volg dus een beetje Tibetaans boeddhisme. En uhmmm, ja. Ik ben het niet met alles van deze school eens, maar dat geeft niet.

Willen jullie mij met deze even een beetje helpen ?

Volgens Tibetaans boeddhisme is 'desire' een root affliction en leidt het tot leed. Ik heb het voor mijzelf onderzocht, want ik neem niets klakkeloos aan ( daar ben ik te intelligent voor ). En ja, ik heb veel desire, heb ik gemerkt. Bolletje komt uit een maatschappij vol desire, een desire vol strijd, het neoliberalisme is immers één grote ratrace, waarin we elkaar permanent moeten 'overtreffen'. We moeten van alles willen, het is nooit goed genoeg. Dit herken ik ook bij mijzelf.

Dat is dus wel goed aan het Tibetaanse boeddhisme, het heeft mij hiervoor de ogen geopend. Ik zie nu beter wat er in mij omgaat en ja, er zit veel desire in mij en ja, dat geeft meestal een kut gevoel. De dingen die ik nu wil en nu niet heb, geven mij een kut gevoel. Daar heeft men gelijk in.

De vraag is alleen, moet je niet een beetje desire ook hebben, in je leven ? Een soort klein motortje ? Is het niet gezond, om dingen te willen en dan te doen ?

Kan je een actor zijn, een vormgever, zonder allerlei desire te hebben ? Is er een spanningsveld tussen het westerse idee van 'jezelf vormgeven' en het oosterse idee van de onthechting ? Kunnen deze samen gesmolten worden ?

x

Je bolletje ( een R&B artiest annex sekssymbool, annex revolutionair )

Zelfoverwinning.
In het begrip zelfoverwinning zit zowel jezelf vormgeven als onthechting.

Wanneer ik naar mezelf kijk zie ik dat bepaalde zaken loslaten mezelf ten goede komt. Maar niet alleen mezelf, maar ook in relatie met mijn partner, kinderen, collega's, vrienden enz.

Ik ben geen topsporter, maar ik zie eigenlijk niet zo'n probleem om topsport met boeddhisme te combineren, ik denk juist dat de hoge graad van zelfdiscipline van een topsporter,  beoefening ten goede kan komen.
Ik zie bij mezelf een gebrek aan zelfdiscipline, dus ik moet me meer disciplineren.
Ik denk nu eventjes aan richard Gere, is toch ook een boeddhist en een topacteur.

Wat je ook kiest, of je nu gaat voor een klooster, of dat je nu gaat voor een wereldlijke ambitie, in beide gevallen ontmoet je bepaalde moeilijkheden die dan deel gaan uitmaken van jou levensweg. En het is juist in het overwinnen van die moeilijkheden dat er groei, zelfoverwinning te vinden is.

It ain't what you do, it's the way.

Wat ik ook zie, dat is dat beoefening onder invloed van een bepaalde levenswijze kan wegvallen, uitdrogen, oppervlakkig worden. Maar tegelijkertijd heb ik ook de indruk dat een mens ook vaak genoeg met het leven botst en dat een mens daar toch een vrede, antwoorden voor zichzelf probeert te zoeken, om tot vrede te komen met zichzelf, de anderen en het leven zoals het is.

Ik kan me voorstellen dat bepaalde levenswijzen zo opslorpend zijn dat een mens zichzelf hierin helemaal verliest, maar ik vrees dat dit ook in een klooster zo kan zijn. Ik heb bij mezelf ook jarenlang zwaar zelfbedrog gezien. Je komt daar vanzelf in, zonder dat je het beseft. Maar het levert zoveel onvrede op, onvrede met mezelf, onvrede met de ander, onvrede met het universum. Bij zelfbedrog weet je dat je verkeerd bezig bent, en toch ontken je dat je verkeerd bezig bent.

Ik denk dat het voor niemand makkelijk is om zichzelf te blijven.Want wanneer ben ik mezelf ? Wanneer ik de immorele klootzak ben, of de empathische idioot ?
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #5 Gepost op: 01-08-2020 12:51 »
Ik snap je punten

Het woord 'desire' kan heel divers geinterpreteerd worden. Ik denk bij aan 'desire' aan de MTV levensstijl. Het willen hebben van status, macht, dure auto's etc. Iets

Het ligt dan wel aan je interpretatie van die begrippen. Een westerling ziet het door een ander bril. Voor de een is 'desire' uberhaupt in leven willen zijn. Voor de ander is 'desire' het willen hebben van macht en status

Laatste berichten

[Controverse en verandering] Re: De betrouwbaarheid van de overlevering by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 22:50
[Controverse en verandering] Re: Wat is waar? by Buddha Amitabha Gisteren om 22:00
[Controverse en verandering] Re: Wat is waar? by Siebe Gisteren om 21:57
[Tibetaans Boeddhisme] De Wiekslag van de Garoeda, Dzogchen in liedvorm by Bodhiboom Gisteren om 21:38
[Controverse en verandering] Re: Wat is waar? by Siebe Gisteren om 21:30