Auteur Topic: De betrouwbaarheid van de overlevering  (gelezen 1938 keer)

lushan

• Gast
Re: De betrouwbaarheid van de overlevering
« Reactie #100 Gepost op: 08-08-2020 14:11 »
Ik ben nu bezig met die serie posten over de vier condities die vervuld dienen te worden volgens de Pali overlevering om een vrucht te realiseren. Morgen begint een heel belangrijk aspect, zorgvuldige of wijze aandacht. De vraag is denk wel gerechtvaardigd of wij deze vier condities wel vervullen.

Wat die bijzondere vermogens aangaat. Het is volgens de Pali overlevering niet zo dat alle arahants bijzondere vermogens ontwikkelen en hebben. Waarschijnlijk maar een klein deel. En als je bijzondere vermogens hebt, wijst dit ook niet op arahantschap of zelfs op hoge realisatie. Bijzondere vermogens ontstaan vooral als je de geest goed kan concentreren, de energiestroom van de geest kan manipuleren en bundelen en met je wil kunt gebruiken en aansturen.

Toen ik ooit in Cadzand was, was daar een vrouw die aura's om mensen heen zag. Bij haar vraag of dit wees op realisatie wees de lama dit van de hand. Devadatta had grote vermogens, zo groot en bijzonder dat hij wel vond dat hij minstens gelijk was aan de Boeddha en startte een competitie. Hij veroorzaakte verdeeldheid op basis van deze eigenwaan. Men zegt dat ie in de hel geboren is na de dood. Ik hoorde ook dat zijn vermogens verdwenen toen hij ze tegen de Boeddha ging gebruiken. Maar ik ken het verhaal niet zo goed.

Maar het is zeker niet zo dat alle arahants bijzondere vermogens hebben, en ook niet dat mensen met bijzondere vermogens allemaal arahant zijn.
Het arahantschap draait om zuiverheid van geest, vrij zijn van alle bezoedelingen die belasten en het tot wasdom komen van de vijf vermogens.

Wel een heftige ervaring lijkt me, met je cursus.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #101 Gepost op: 08-08-2020 22:50 »

Och jongens, het was me wat. Het waren allemaal arahants, en ze waren allemaal aan het leviteren en zo. Ik dacht nog bij mezelf, dat is raar dat het voor de wetenschap zo moeilijk is om vast te stellen dat mensen leviteren. Dat is nu toch niet zo moeilijk om te bewijzen.

Maar ik denk dat het misgelopen is bij het hemels oor.
Ik heb de cursus op grote afstand gefluisterd. Dat leviteren dat ging, maar dat luisteren op grote afstand, dat ze hadden nog niet allemaal onder de knie.

ik kan me alleszins moeilijk voorstellen dat het aan mijn cursus lag.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

lushan

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 09-08-2020 13:25 »

Och jongens, het was me wat. Het waren allemaal arahants, en ze waren allemaal aan het leviteren en zo. Ik dacht nog bij mezelf, dat is raar dat het voor de wetenschap zo moeilijk is om vast te stellen dat mensen leviteren. Dat is nu toch niet zo moeilijk om te bewijzen.

Maar ik denk dat het misgelopen is bij het hemels oor.
Ik heb de cursus op grote afstand gefluisterd. Dat leviteren dat ging, maar dat luisteren op grote afstand, dat ze hadden nog niet allemaal onder de knie.

ik kan me alleszins moeilijk voorstellen dat het aan mijn cursus lag.

:)

• Sangha Ouderling
« Reactie #103 Gepost op: 09-08-2020 16:40 »

gewoon ter info :

Vroeger kwam het veelvuldig voor dat deva's, Engelen in het leven van elke dag verschenen. Zowel in Boeddhistische tradities, hindoe, als in het westen.
Onderzoekers hebben aangetoond dat de afname van meldingen van bovennatuurlijke wezens sterk gecorreleerd is met de opkomst van openbaar onderwijs.Dit was vooral te zien tijdens de Franse revolutie toen de Engelsen scholen hadden, maar het schoolsysteem in Frankrijk volledig instortte. Het publiek in Frankrijk rapporteerde toen vele malen het aantal bovennatuurlijke wezens dan de Engelsen, maar toen gingen de scholen in Frankrijk weer open en gingen de berichten over bovennatuurlijke wezens weer naar beneden.
-----------------------------------------------------

Toen ik jong was, zei een vrouw altijd: "Verlichte Deva reist van die plaats naar die en die plaats".Nu weet ik dat ze het over meteorieten had.
-------------------------------
Paranormale superkrachten, bovennatuurlijke krachten, paranormale krachten kunnen eenvoudigweg niet bestaan ​​... We weten misschien niet veel over natuurkunde op de kwantumschaal of de grote universele schaal ... maar natuurkunde op de menselijke of aardse schaal is VOLLEDIG OPGELOST ... en gegeven dat alle menselijke wezens die ooit hebben bestaan, alleen op aarde zijn geboren, we kunnen met vol vertrouwen zeggen dat beweringen over interactie met deva's of het bezit van superkrachten slechts overdrijvingen zijn van pre-wetenschappelijke of niet-wetenschappelijke mensen.

De bekende natuurkundige Sean Caroll zegt waarom Telekinetisch superkrachten zijn niet mogelijk
https://web.archive.org/web/20151117073906/https://www.preposterousuniverse.com/blog/2008/02/18/telekinesis-and-quantum-field-theory/

------------------------------------------------------------------

Een natuurkundige legde uit waarom de Large Hadron Collider het bestaan ​​van geesten weerlegt
https://www.sciencealert.com/a-physicist-just-explained-why-the-large-hadron-collider-disproves-the-existence-of-ghosts

-----------------------
« Laatst bewerkt op: 09-08-2020 17:04 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

lushan

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 09-08-2020 17:04 »
Ja, zo kun je ook te werk gaan, steeds meer wantrouwen en scepsis ontwikkelen door allerlei bronnen aan te boren en te raadplegen die twijfelen aan, of gewoonweg ontkennen, dat er wonderen kunnen gebeuren en/of betrouwbare getuigen zijn van een andere wereld. Ik ga dat niet lezen. Ik hou van wondertjes :)

De idee dat je als mens of als wetenschapper in alle situaties wel even kunt bepalen wat waan en werkelijk is, ik geloof daar niet in, en ik vind dit getuigen van zelfoverschatting. Hier wordt deskundigheid geclaimd die er niet echt is. Ik snap ook dat er grenzen zijn. Er is waan wat mij betreft, maar dat jij als mens (ik bedoel iedereen) in alle gevallen wel even perfect weet wat waan en werkelijk is, je kunt op je klompen aanvoelen dat dit niet deugt. Het is nogal wat hoor.

Ben je het met me eens dat dit heel erg ver gaat?
« Laatst bewerkt op: 09-08-2020 17:49 door Siebe »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #105 Gepost op: 09-08-2020 19:26 »
Siebe, als de overlevering zo op vertrouwen teert, waarom denk je dan dat de Boeddha toch een nadruk legde op het toetsen van de leer? Het lijkt niet te verenigen, dat men de leer moet toetsen aan de ene hand, en dat men in spirituele rijken moet vertrouwen aan de andere hand.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

• Sangha Ouderling
« Reactie #106 Gepost op: 09-08-2020 19:54 »
Ja, zo kun je ook te werk gaan, steeds meer wantrouwen en scepsis ontwikkelen door allerlei bronnen aan te boren en te raadplegen die twijfelen aan, of gewoonweg ontkennen, dat er wonderen kunnen gebeuren en/of betrouwbare getuigen zijn van een andere wereld. Ik ga dat niet lezen. Ik hou van wondertjes :)

De idee dat je als mens of als wetenschapper in alle situaties wel even kunt bepalen wat waan en werkelijk is, ik geloof daar niet in, en ik vind dit getuigen van zelfoverschatting. Hier wordt deskundigheid geclaimd die er niet echt is. Ik snap ook dat er grenzen zijn. Er is waan wat mij betreft, maar dat jij als mens (ik bedoel iedereen) in alle gevallen wel even perfect weet wat waan en werkelijk is, je kunt op je klompen aanvoelen dat dit niet deugt. Het is nogal wat hoor.

Ben je het met me eens dat dit heel erg ver gaat?
Voor mij ligt de klemtoon van boeddhisme op bevrijding, de mens die niet meer het slachtoffer is van zijn blinde wilde natuur, maar de mens die een uitweg heeft gevonden om in harmonie met zijn blinde wilde natuur te leven. In balans, in evenwicht.
Voor mij ligt de klemtoon van boeddhisme op aandacht hebben voor de erfenis, de nalatenschap van mijn leven. mijn bijdrage aan het universum. binnen mijn beperkte mogelijkheden als mens. Op een dag zal een levens wezen erfgenaam zijn van mijn bijdrage. En inderdaad die erfenis kan een hel zijn of een zegen.

Mij maakt het niets uit of er nu wel een god is, geen god, wel of niet deva's, 1000 superpowers of geen superpowers. Ik heb daar niets zinnigs over te zeggen.

« Laatst bewerkt op: 09-08-2020 20:09 door gouden middenweg & de wilde natuur »

lushan

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: 09-08-2020 20:40 »
Je weet toch niet wat je gaat ontdekken? Het is toch alleen maar goed ook niet van te voren al te bepalen wat je allemaal zult ontdekken? Waarom zou je moeten leven met de conclusie, stel, dat jij nooit zult ontdekken dat chakra's bestaan, of wedergeboorte, of andere bestaansvormen dan mens en dier? Daar zie ik gewoon het voordeel niet van in.

• Sangha Ouderling
« Reactie #108 Gepost op: 10-08-2020 11:12 »
Ik heb op internet een zeer degelijke tekst gevonden die aantoont met logische argumenten en op basis van wetenschappelijk onderzoek dat  een deel van de pali canon waarvan men kan zeggen dat ze terug te voeren is naar boeddha zelf inderdaad als zeer betrouwbaar mag gezien worden.

De tekst zegt ook dat er in dat deel van de geschriften de superpowers amper voorkomt, en als ze voorkomen dat uit tekstonderzoek blijkt dat ze hoogst waarschijnlijk zijn bijgevoegd. Hoe weet men dat ? In de pali canon komen bepaalde zaken meermaals voor, wanneer dan een tekst meermaals voorkomt en in één gedeelte zijn er wel superpowers en in het corresponderende deel zijn die afwezig, dan wijst dit erop dat het een bijvoeging is.

lushan

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 10-08-2020 17:30 »
Siebe, als de overlevering zo op vertrouwen teert, waarom denk je dan dat de Boeddha toch een nadruk legde op het toetsen van de leer? Het lijkt niet te verenigen, dat men de leer moet toetsen aan de ene hand, en dat men in spirituele rijken moet vertrouwen aan de andere hand.

Hoe toets jij wat heilzaam en voordelig is?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #110 Gepost op: 10-08-2020 19:00 »

Hoe toets jij wat heilzaam en voordelig is?

Dat kan je van binnen voelen. Als het je meer vrijheid en vrede geeft, dan is het goed voor je.

lushan

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 10-08-2020 19:36 »
Duidelijk. En hoe sta je dan tegenover vijandigheid? Kwaadheid? Kan dat niet ook heilzaam en voordelig zijn, of agressie, hebzucht, roes?
Een beetje liegen af en toe? Is het wel heilzaam en voordelig zo moreel te leven?

• Sangha Ouderling
« Reactie #112 Gepost op: 10-08-2020 19:56 »
Citaat
Het probleem dat met wedergeboorte gepaard gaat, is allereerst de naam zelf, wedergeboorte stelt zich voor dat "iets" weer geboren wordt als het nieuw zou zijn als er weer geboren wordt. [/size]Mensen hebben de neiging om zichzelf voor te stellen in de leer van wedergeboorte, je zult merken dat ze zeggen "Ik zal herboren worden", enz. Ze nemen ten onrechte een deel ervan als zelf op, of ze zich er nu van bewust zijn of niet. [/color][/size]Het is grappig als je zegt dat er geen wedergeboorte is voor een boeddhist die er onvermurwbaar in gelooft, ze zullen zeggen dat je de dhamma belastert of dat je leugens vertelt, ze raken van streek of geïrriteerd door je woorden, het is omdat ze het nodig hebben, maar waarom hebben ze iets nodig dat is niet-zelf? [/color][/size]Omdat ze zich er op een bepaald niveau als zelf aan vastklampen. [/color][/size]Als je echt niet-zelf begrijpt, kun je gerust zeggen "Er is geen wedergeboorte".[/color]

lushan

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 10-08-2020 20:55 »
Maar begrijp jij niet-zelf? Is het echt zo dat jij gevoelens, verlangens, intenties, gedachten, het lichaam etc. ziet en kent als niet-zelf?
Nee, vrijwel niemand, en daarom gaat wedergeboorte door volgens de Pali overlevering.

Ik zal proberen een neutrale samenvatting te geven van de wat de Pali overlevering oa onthult en hierbij focus ik me op het totale plaatje, het soort kennis dat een Boeddha volgens de Pali overlevering heeft. Kun je dat eens bezien.

Een Boeddha leert dat er een wedergeboorteproces is, een kringloop van geboorte , verouderen en dood waar we al eindeloos lang aan onderworpen zijn. Geen enkel wezen in samsara heeft het eeuwige leven. Boeddha kon volgens de overlevering geen beginpunt ontdekken van deze kringloop van geboorte, verouderen en dood. Maar we zijn allemaal al eindeloos vaak in allerlei bestaansvormen geboren. Als deva, hellewezen, dier, Brahma, etc. Werelden, planeten, universa kunnen vernietigd worden maar niet de levensstroom van rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana die nu GM&WN is genoemd of Dorje. Boeddha kende het ontstaan, evolueren en de vernietiging van universa.

Gemiddeld gesproken is de thuisbasis van alle wezens, dus ook van ons, de lagere rijken. In lagere rijken is lijden behoorlijk intens. Het is heel moeilijk om vanuit de lagere werelden weer geboren te worden in hogere werelden, ook als mens. De geboorte als mens vanuit een lagere wereld is extreem zeldzaam. De kans is nihil.  Veel meer wezens gaan na de dood naar lagere rijken dan naar hogere.

Als er een geboorte als deva ontstaat, zal dat weer eindigen en na die levensduur resten weer de lagere werelden waar lijden intens is.  Dus, geboorte in hogere werelden is geen definitieve oplossing van het lijden. Het is ook niet echt het doel van de Boeddha-Dhamma. Sutta's presenteren het eigenlijk zo dat in geheel samsara Mara de grootste heerser is en hij verlokt wezens ook om te streven naar hogere wedergeboorten. Want dan blijven ze zeker gebonden aan de wereld, aan samsara, en in zijn macht en invloedssfeer.
De praktijk van de Brahmanen was gebaseerd op de vereniging met de Almachtige en Eeuwige maar de Boeddha zag dat ook dit maar gewoon een bestaansvorm is, tijdelijk, zeker geen Eeuwige.

Een Boeddha komt ter wereld om dit grote plaatje te openbaren. Hij openbaart een wereld van deva's, mensen, Brahma's, mara's, wedergeboorte, kamma, etc etc.
Zoals wetenschap ook een bepaalde wereld openbaart die voor ons verborgen is, bestaande uit Higgs deeltjes, quarks, zwarte gaten zo openbaart elke Boeddha ook een voor ons verborgen wereld. Hij openbaart deze wereld voor ons eigen welzijn zodat we er rekening mee kunnen houden dat het zo in elkaar steekt.

Omdat mensen (en andere wezens) niet het totale plaatje zien wat een Boeddha ziet, voelen ze ook niet echt een innerlijke drive zich te bevrijden van al het toekomstig leed. Bijvoorbeeld, geboorte in hogere werelden, is helemaal geen oplossing voor lijden. Vereniging met de Schepper, de Eeuwige ook niet.
Omdat wezens ook niet echt zien dat verkeerde visies en daden daarop gebaseerd werkelijk nadelige consequenties hebben voorbij de dood, denken ze er behoorlijk lichtzinnig over. Het gevaar wordt niet gezien, als een vis die ook geen gevaar ziet in aas.

Mensen die echter vertrouwen op de Boeddha als de ultieme leraar, en zich ijverig inzetten, hun geest zuiveren tot op zekere hoogte, die snijden als sotapanna al het toekomstig leed in lagere rijken af, omdat hun geest nooit meer zo'n extreem ellendig bestaan grijpt. Dus de zorg van de Boeddha, en de Boeddha-Dhamma is primair dat wezens niet meer geboren worden in de ellendige werelden. Dit KAN alleen maar als de geest zuivert. Hogere wedergeboorte betekent slechts dat je geboorte in ellendige werelden even uitstelt maar ook alleen maar uitstelt. Maar de vrucht van sotapanna rekent voorgoed af met geboorte in ellendige werelden.
Dit pad ontdekte de Boeddha. Het Pad dat wezens op een trefzeker manier bevrijdt van lijden. Hij zag hoe al die bestaansvormen weerspiegelen in de geest en hoe ze ontstaan en samenhangen met bepaalde neigingen. Om echt bescherming te vinden, veiligheid, welzijn, dienen we ons te richten op het zuiveren van de geest van tanha, asava, kilesa, anusaya. Als sotapanna  zit je op een vaste koers naar bevrijding van geboorte, verouderen en dood, van lijden.
Daarom zijn deze vruchten zo cruciaal.

Voor ons is het moeilijk hierop te vertrouwen. Hoezo hebben we al zoveel levens gehad...hoezo het leven gaat door...hoezo geboorte einden...hoezo....toekomstig lijden...hoezo vele bestaansvormen...hoezo lagere rijken als thuisbasis....hoezo zeldzame menselijke geboorte...hoezo beginloos samsara...hoezo een Boeddha die een voor ons verborgen wereld openbaart? Wat is dit allemaal voor onzin?

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #114 Gepost op: 10-08-2020 21:09 »
Weet je wat ik me weleens heb afgevraagd? En ik maak geen grap, ik ben zeer serieus. We leven nu met meer dan 7,7 miljard mensen op aarde. De kans dat een andere bestaansvorm een mens zal worden is zeer klein, vrijwel nihil. Als je het boeddhisme moet geloven dan. Rond 1800 woonden er een miljard mensen op de wereld. Hoe is het in het kader van de wedergeboorte mogelijk, dat het er nu al meer dan 7,7 miljard zijn? Waar komen plotseling al die mensen vandaan, als de wedergeboorte als mens zo uiterst zeldzaam is? Dan zou de wereldbevolking toch nooit zo explosief kunnen toenemen? En dan ook nog in zo'n relatief korte tijdsspanne? Er moet dus iets aan de hand zijn, of er klopt ergens iets niet.
« Laatst bewerkt op: 10-08-2020 22:02 door forumbeheer »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #115 Gepost op: 10-08-2020 23:37 »
Duidelijk. En hoe sta je dan tegenover vijandigheid? Kwaadheid? Kan dat niet ook heilzaam en voordelig zijn, of agressie, hebzucht, roes?
Een beetje liegen af en toe? Is het wel heilzaam en voordelig zo moreel te leven?

Mijn ervaring is dat als je de wortels van die dingen goed bekijkt, dat je motivatie daartoe oplost. Die dingen zijn helemaal niet zinvol.

De Boeddha had het vaak over het heilige leven, the holy life. Zo gauw als je het pad van de Dhamma echt betreed, laat je het gewone leven achter je, en begin je aan het heilige leven. Je innerlijk zal niet meer hetzelfde zijn.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #116 Gepost op: 11-08-2020 10:34 »

Mijn ervaring is dat als je de wortels van die dingen goed bekijkt, dat je motivatie daartoe oplost. Die dingen zijn helemaal niet zinvol.

De Boeddha had het vaak over het heilige leven, the holy life. Zo gauw als je het pad van de Dhamma echt betreed, laat je het gewone leven achter je, en begin je aan het heilige leven. Je innerlijk zal niet meer hetzelfde zijn.

Mooi verwoord. Zo ervaar ik het ook. Wel laat ik het gewone leven niet zozeer achter mij, het gewone leven wordt en is steeds een mogelijkheid tot de wortels steeds opnieuw zien en zo steeds die motivatie meer en meer op te lossen. Het gewone leven wordt dan je leeraar. Het heilige leven is wat dan voortkomt uit het steeds meer zien.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #117 Gepost op: 11-08-2020 12:47 »

Mooi verwoord. Zo ervaar ik het ook. Wel laat ik het gewone leven niet zozeer achter mij, het gewone leven wordt en is steeds een mogelijkheid tot de wortels steeds opnieuw zien en zo steeds die motivatie meer en meer op te lossen. Het gewone leven wordt dan je leeraar. Het heilige leven is wat dan voortkomt uit het steeds meer zien.

Ja, absoluut. Bij het beginnen van het heilige leven is een periode van teruggetrokken leven heel erg zinvol, eenzaamheid en introspectie zijn goede leermeesters. Maar na verloop van tijd kan je terugkeren naar het dagelijks leven, en vanuit een ander oogpunt kijken naar de mensen om je heen. Mindfulness blijft een belangrijk standpunt, dat je je bewust bent van wat er binnen in je gaande is. Wat er binnen in je gebeurt is een groot deel van de emotionele strekking van het leven.

Je merkt dat iedereen om je heen verbonden is aan de negatieve mentale staten, dat het vastklampen en de bijbehorende bezoedelingen in elk mens voorkomen en steeds andere vormen aannemen. Het zijn dingen die mekaar voeden, door de verbintenissen die mensen onderling aangaan. Je merkt ook dat je niet iedereen kan helpen, niet iedereen staat open om geholpen te worden. Sowieso mensen helpen is heel moeilijk... het juiste ding zeggen op het juiste moment is een kunst.

Maar uiteindelijk word wat jij beleeft allemaal de grond van je beoefening. Door het diep kijken naar je eigen motivatie, de wortels van je emotie, je elk gezegde, je elke actie, kom je de negatieve aspecten van je geest grondig tegen, die dingen lossen op, en je merkt dat je een proces van re-integratie aangaat waar als je negatieve gewoontes laat varen dat er iets nieuws in je naar boven komt.

lushan

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 11-08-2020 13:10 »

Ja, zoals jullie het beschrijven zo begint het ook meer en meer voor mij te leven. Ik zie veel beter dat ik een patroon bij me heb van heil, bescherming, geluk zoeken in zaken die dat toch nooit gaan leveren. Ik heb er ook meer gevoel voor ontwikkeld dat juist dit door begeerte en onwetendheid gedreven patroon eigenlijk alleen maar lijden bestendigt. Het maakt je alleen maar afhankelijker en kwetsbaarder, wankeler. Het is juist in het afzwakken van dit patroon dat je eigenlijk meer het gevoel krijgt voor, en zicht op, een al aanwezig welzijn, een al aanwezig toevlucht en bescherming. Bij mij is dit nog wel wankel en wiebelig en zeker nog niet stevig maar ik heb er wel gevoel voor. Er valt ook nog veel te ontdekken op deze reis.

lushan

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 11-08-2020 13:32 »
Weet je wat ik me weleens heb afgevraagd? En ik maak geen grap, ik ben zeer serieus. We leven nu met meer dan 7,7 miljard mensen op aarde. De kans dat een andere bestaansvorm een mens zal worden is zeer klein, vrijwel nihil. Als je het boeddhisme moet geloven dan. Rond 1800 woonden er een miljard mensen op de wereld. Hoe is het in het kader van de wedergeboorte mogelijk, dat het er nu al meer dan 7,7 miljard zijn? Waar komen plotseling al die mensen vandaan, als de wedergeboorte als mens zo uiterst zeldzaam is? Dan zou de wereldbevolking toch nooit zo explosief kunnen toenemen? En dan ook nog in zo'n relatief korte tijdsspanne? Er moet dus iets aan de hand zijn, of er klopt ergens iets niet.

Goede vraag. MN129 beschrijft met de metafoor van de schildpad hoe ongelofelijk klein de kans wordt om weer de weg omhoog te vinden (bijvoorbeeld geboorte als mens) als je eenmaal in ellendige staten bent geboren. Waarom? Omdat daar de Dhamma niet wordt beoefent. Wezens zijn bezig te overleven, staan elkaar vaak naar het leven, zijn niet echt bewust bezig met goede daden doen en het ontwikkelen van juiste visie.

"Because there is no practising of the Dhamma there, no practising of what is righteous, no doing of what is wholesome, no performance of merit. There mutual devouring prevails, and the slaughter of the weak".

Dit verwijst denk ik vooral naar het dierenrijk.

Misschien dat vanuit hogere rijken meer geboorten als mens plaatsvinden?

Ik denk ook wel dat er zoveel wezens zijn in samsara dat 7,7 miljard mensen altijd nog aan heel klein aantal is vergeleken het totaal.

Ik las op internet..."Er zijn ongeveer 10,000,000,000,000,000 mieren op aarde.

Dat ongeveer vind ik wel komisch.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #120 Gepost op: 11-08-2020 16:12 »
Ja, zoals jullie het beschrijven zo begint het ook meer en meer voor mij te leven. Ik zie veel beter dat ik een patroon bij me heb van heil, bescherming, geluk zoeken in zaken die dat toch nooit gaan leveren.

Mooi dat je dit ziet. Als je op de juiste manier kijkt dan word de hele wereld je leraar, dan zie je waardevolle uitspraken in de woorden van allerlei mensen en boeken.
« Laatst bewerkt op: 11-08-2020 16:22 door Bodhiboom »

• Sangha Ouderling
« Reactie #121 Gepost op: 11-08-2020 16:39 »
Het heilige leven is wat dan voortkomt uit het steeds meer zien.
Het beginpunt van het heilige leven is wanneer de negatieve lijdensspiraal doorbroken is.
Het voortschrijdende inzicht.

Daarom dat ook iedereen ongeacht de positie waar hij nu zit tot bevrijding kan komen. Het is niet zo dat je al die perfecties die "boeddha" heeft ook moet hebben verwerkelijkt om te zeggen dat de negatieve lijdensspiraal bij jou doorbroken is.

lushan

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 11-08-2020 17:15 »
Ja, zoals jullie het beschrijven zo begint het ook meer en meer voor mij te leven. Ik zie veel beter dat ik een patroon bij me heb van heil, bescherming, geluk zoeken in zaken die dat toch nooit gaan leveren.

Mooi dat je dit ziet. Als je op de juiste manier kijkt dan word de hele wereld je leraar, dan zie je waardevolle uitspraken in de woorden van allerlei mensen en boeken.

Ja hoor, zeg, straks zit er nog wijsheid in Dorjes woorden ;)

« Laatst bewerkt op: 11-08-2020 17:34 door Siebe »

lushan

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 11-08-2020 17:33 »
Ik vind het zelf wel belangrijk om te vertrouwen, geloof te hebben, in de wonderbaarlijke vermogens die voortkomen uit goedheid en wijsheid, uit een puur hart.
Ik heb daar eigenlijk alle vertrouwen in. Dat pure hart is iets heel speciaals. Het is niet christelijk of boeddhistisch of joods of islamitisch of hindoestaans natuurlijk. Je kunt het de ware Dhamma noemen maar het woord doet er niet toe.

Ik heb er ook alle vertrouwen in dat mensen kunnen vliegen en over water lopen. Een Boeddha geeft ons ook weer inzicht in wat de pure en goede geest allemaal wel niet vermag. De pure geest is als een wens-vervullend juweel. Prachtig. Wat een glans. Goedheid is heel bijzonder. Kan het niet uitleggen.

Diens vermogens zijn ongekend. De betrouwbaarheid van al die vermogens lijkt me groot. Ik denk wel dat er mensen zijn met bijzondere vermogens, zoals het vermogen te leviteren, zoals Thai monniken, maar ze treden niet naar voren. De Boeddha werd ook wel eens gezegd dat ie wonderen moest verrichten om mensen te overtuigen, aar hij zei dat dit vrijwel nooit werkt want al doe je een wonder, mensen gaan toch met het idee naar huis dat ze bedrogen zijn, dat er een truc is, een mindfuck. Daar zit zeker veel in. Hoewel de Boeddha volgens de overlevering wonderen kon verrichten, bediende hij zich hier niet vaak van en sprak over het wonder van instructie. Instructie kan tot het wonder leiden dat iemand bevrijding realiseert. Dat wonder hield ie hoog.

Ik denk wel dat hoe materialistischer mensen denken, functioneren, zichzelf zien, anderen zien, de wereld zien, hoe beperkter de vermogens. Want dan zie je alles grof.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #124 Gepost op: 11-08-2020 19:54 »
Dat pure hart is iets heel speciaals. Het is niet christelijk of boeddhistisch of joods of islamitisch of hindoestaans natuurlijk. Je kunt het de ware Dhamma noemen maar het woord doet er niet toe.

Dat is heel mooi!

De rest is wat mij betreft speculatie. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg gewoon dat het er niet toe doet of het kan of niet. Het is wat mij betreft dus niet belangrijk. Ik heb maar vertrouwen in één wonder en dat is het wonder van de derde edele waarheid. Dat doet er wel degelijk toe, dat is wel belangrijk. Geen enkel wonder kan lijden doen eindigen, vertrouwen hebben dat lijden kan eindigen, aan de andere kant, dat... kan wel degelijk wonderen doen.
« Laatst bewerkt op: 11-08-2020 19:57 door Dorje »

• Sangha Ouderling
« Reactie #125 Gepost op: 11-08-2020 20:10 »
stichtend bedoeld

Een voorbeeld van metafoor in pali canon zijn de namen van de legers van mara, alsook de namen van de dochters van mara
See for instance Snp 3:2, where Māra’s armies are metaphors for psychological states.

Het meest vooraanstaande van jouw legers is dat van zintuiglijke begeerte kama, het tweede wordt aversie (tegen het heilige leven) genoemd (arati). Het derde honger en dorst (khuppipasa), als gevolg van vrijwillige armoede, en het vierde is hunkering (tanha).”“Het vijfde is het leger van luiheid en traagheid (thina middha) en het zesde is angst (bhiru). Het zevende is twijfel (vicikiccha) en het achtste is afbreuk doen aan en stijfhoofdigheid (makkha thambha).”“Dan is er ook nog winstbejag (labha) naar materiële dingen, lof (siloka), eer (sakkara), en roem verkregen vanuit verkeerde bedoelingen (yasa) (het negende leger). Het tiende is zichzelf verheffen en anderen kleineren (attukkamsanaparavambhana).”“Dit, Mara, zijn jouw krachten, de aanvallers van het kwade. Iemand die geen held is, zal ze niet overwinnen en geluk verwerven.”

Similarly, “Māra’s daughters” at SN 4.25 are named Taṇhā, Rāgā, and Rati (Craving, Lust, and Desire), and are therefore also metaphorical.

« Laatst bewerkt op: 11-08-2020 20:43 door gouden middenweg & de wilde natuur »

lushan

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 11-08-2020 20:45 »
Kun je niet een vaste tekstgrootte aanhouden?

Ik heb al vaker uitgelegd wat mijn visie is. Alle rijken van bestaan weerspiegelen zich in een individu. Je kunt snel genoeg aanvoelen wanneer je als mens in het dierenrijk verkeert of een gekwelde geest bent. Al die sferen zijn door ons te ervaren en zijn dus metaforisch te begrijpen ook. Tegelijkertijd geloof ik dat deze veelzijdig gekleurde microcosmos een weerspiegeling is van een grote geheel, een groter systeem. En dat grotere systeem weerspiegelt zich in het klein. Als een hologram. Dit is volgens mij wat de Boeddha ontdekte. Zo binnen zo buiten, zo in het klein, zo in het groot.

Er is volgens mij helemaal niks mis met het metaforisch verstaan van zaken. paticca samuppada beschrijft dit ook. Het beschrijft bijvoorbeeld hoe je in dit leven als mens onder invloed van lagere drijfveren in een bestaanssfeer (bhava) terecht komt van een dier (hier als voorbeeld) als je die neigingen volgt. Dus  dan wordt je ook als mens onder invloed van die formaties even als dier geboren (jati). Je gaat dan dierlijk gedrag vertonen.

Alleen wat zeggen de sutta's NOG MEER...dit proces van paticca samuppada eindigt niet bij de dood! Paticca Samuppada gaat gewoon door.
Wils activiteiten die bij de dood opspelen, worden een basis voor een nieuw bewustzijnsmoment na de dood.  En dat wedergeboorte bewustzijn (patisandhi citta) dat heeft dan ook afhankelijk van de aard van die wilsformaties bij de dood een bepaalde karmische hoedanigheid, bijvoorbeeld, weer menselijk, of van een deva, of dier. 

Ik geloof dat dit de leer van de Boeddha compleet maakt. Dus, én metaforisch én niet- metaforisch.

Het gaat om het zien van de relatie tussen de sferen waarin je nu als mens al vaak komt en volgende momenten, ook na de dood.
Wij zijn erg gewend om de dood te zien als het definitieve einde van alle processen, maar niks wijst er op dat de Boeddha dit zo zag.
De dood is binnen de leer van de Boeddha in de Pali overlevering slechts een overgangsmoment, niet een moment waarbij rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana stopt, voorgoed, maar een soort fase verandering ondergaat bijvoorbeeld van mens naar dier of van mens naar deva.

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat als de Boeddha zou weten dat er maar 1 leven is, dat ie wedergeboorte zou leren. In feite zeg je dan dat de Boeddha begoocheling bracht in de wereld, verwardheid, nog meer dromen, nog meer sprookjes de mensen wijsmaakte. Dat is toch wel een vreemde Boeddha hoor die mensen maar wat wijsmaakt.

• Sangha Ouderling
« Reactie #127 Gepost op: 11-08-2020 23:59 »
In feite zeg je dan dat de Boeddha begoocheling bracht in de wereld, verwardheid, nog meer dromen, nog meer sprookjes de mensen wijsmaakte. Dat is toch wel een vreemde Boeddha hoor die mensen maar wat wijsmaakt.

1. Neen, de pali canon is niet door Boeddha geschreven, dus je kunt moeilijk Boeddha verantwoordelijk maken voor wat er in de pali canon staat.
2. neen, dat hoeft zo niet te zijn, de mensen in de tijd van boeddha konden perfect begrijpen wat hij in essentie te vertellen had. Maar na 2500 jaar, lees je een boek, en je maakt je eigen verhalen, en boeddha is er niet om het aan te toetsen. Dus zeg je, het moet wel zijn zoals ik het interpreteer, want anders vind ik dat boeddha mensen iets wijsmaakt.
3. neen, want waarom zouden mensen in de tijd van boeddha niet gewoon net als wij metaforen kunnen begrijpen als metaforen. Wat jij doet is gewoon zeggen, ik weiger stichtende verhalen te zien als stichtende verhalen, ze moeten wel letterlijk genomen worden, want anders vind ik dat men de mensen iets wijsmaakt. Maar als je een metafoor begrijpt als een metafoor, dan is er toch niemand iets wijsgemaakt.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #128 Gepost op: 12-08-2020 11:00 »
Hier raak je aan iets fundamenteels en wat zeer belangrijk is om te blijven onthouden. De Pali-Canon is inderdaad achteraf, na de dood van Gautama de Boeddha, vastgelegd. Dat hebben volgelingen en leerlingen gedaan. En het kenmerk van de volgeling of leerling is, dat zij over het algemeen strenger in de leer zijn dan de Meester. En als de Leraar is gestorven, kan hij of zij niet meer corrigerend optreden, zeker niet na 2500 jaar. Dat betekent niet dat ik de Pali-Canon niet gezaghebbend vind, maar ik ga er wel wat losser mee om. Ik vertrouw er wel op, maar ik ben ook wel op mijn hoede. Een geschrift is altijd maar een bepaalde weergave, die kan minder of meer waarheidsgetrouw zijn.

lushan

• Gast
« Reactie #129 Gepost op: 12-08-2020 12:42 »
In feite zeg je dan dat de Boeddha begoocheling bracht in de wereld, verwardheid, nog meer dromen, nog meer sprookjes de mensen wijsmaakte. Dat is toch wel een vreemde Boeddha hoor die mensen maar wat wijsmaakt.

1. Neen, de pali canon is niet door Boeddha geschreven, dus je kunt moeilijk Boeddha verantwoordelijk maken voor wat er in de pali canon staat.
2. neen, dat hoeft zo niet te zijn, de mensen in de tijd van boeddha konden perfect begrijpen wat hij in essentie te vertellen had. Maar na 2500 jaar, lees je een boek, en je maakt je eigen verhalen, en boeddha is er niet om het aan te toetsen. Dus zeg je, het moet wel zijn zoals ik het interpreteer, want anders vind ik dat boeddha mensen iets wijsmaakt.
3. neen, want waarom zouden mensen in de tijd van boeddha niet gewoon net als wij metaforen kunnen begrijpen als metaforen. Wat jij doet is gewoon zeggen, ik weiger stichtende verhalen te zien als stichtende verhalen, ze moeten wel letterlijk genomen worden, want anders vind ik dat men de mensen iets wijsmaakt. Maar als je een metafoor begrijpt als een metafoor, dan is er toch niemand iets wijsgemaakt.

Hier valt weer veel op te zeggen maar dat ga ik niet doen want het komt toch niet binnen.

Mijn mening is: jullie zijn veel te star want sluiten NU AL uit dat jullie ooit tot de ontdekking zullen kunnen komen dat je al eindeloos veel vorige levens hebt gehad, dat jullie eens andere wezens ontmoeten en zien, dat jullie totaal anders gaan denken over jezelf en de wereld, en dat jullie eens zullen vliegen. Waarom moet je toch zo van te voren alles al dichttimmeren? Snap je dan niet dat dit gewoon de terreur is van gehechtheid aan (materialistische) visie? Man, laat het gewoon open. Wat weet je nou? Je weet niks. Bodhiboom ook niet, maar jullie werpen je op als deskundigen van waan en werkelijkheid en weten nu al wat er te ontdekken is en niet. Dat is niet goed.

lushan

• Gast
« Reactie #130 Gepost op: 12-08-2020 13:08 »

Boeddha
:
'Beste mensen, wat ik jullie leer is lijden, de oorzaak, de beëindiging en de weg'.
Het maakt niet uit wat waar en werkelijk is. Als leraar grijp ik alles aan wat leidt tot de beeindiging van jullie lijden. Ook al zijn dat mythes, verkeerde visies, hallucinaties, waandenkbeelden, godsgeloof, dierenoffers, baden in rivieren, materialisme, geloof in een eeuwige ziel, sprookjes, fabels, wedergeboorte of de ontkenning er van, het vliegende sphagetti monster, 1 god en meerdere goden, een schepper of geen schepper.... Alles...wat ook maar helpt, en jullie vrede brengt dat is mijn Dhamma...Dat is Boeddha-Dhamma, dit is mijn leer aan jullie, beste vrienden.

Is dit jullie Boeddha?

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #131 Gepost op: 12-08-2020 13:20 »
Kalmte zal je redden, zal ons redden. Ik ben ook een redelijk nuchter persoon, maar ik zie ook dat het moderne materialisme veel kapot heeft gemaakt. We kunnen zaken inderdaad open houden, want ik ervaar dat er inderdaad wonderen gebeuren, waarop we geen filosofische of bewijsmatige oplossing hebben.

Aan de andere kant is er veel oplichterij en is de hedenhaagse mens moe van dat wat eeuwenlang als dogma is opgelegd. Ook het hele New Age gebeuren is zo langzamerhand afgebrokkeld, omdat het veel te vaag was en lukraak aan het shoppen was in elke religie of godsdienst. Dat wordt een warboel, en dat is ook wel gebleken.

Laat ik één simpel voorbeeld noemen van wat door de wetenschap wordt ontkend. Namelijk het al dan niet bestaan van chakra's in ons lichaam. Ik ervaar dat die er wel degelijk zijn! Ga maar na, als je verdriet hebt, maar je tranen wilt tegenhouden, dan ontstaat er een energieblokkade in je keel. De zogenaamde "brok in de keel". Want de emotie wil zich uiten en emotie is energie. En dit is maar één voorbeeld. Ik houd het zo simpel mogelijk, om het begrijpelijk te houden. Er gebeuren in ieders leven soms onverklaarbare dingen, die niet wetenschappelijk zijn te staven. Maar niemand praat er eigenlijk over, omdat men soms bang is om voor gek te worden aangezien.

Maar goed. Leven en laten leven... :)

lushan

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: 12-08-2020 13:38 »
Bedankt. Toch wel goed dat het eens gedeeld wordt, lijkt me.

Ja, jammer van al die oplichterij. Treurig en triest. Ik zie die kant ook. Ik vind het verschrikkelijk als mensen bijzondere vermogens claimen en goedgelovige mensen eigenlijk met trucs oplichten. Dat dit ontmaskerd wordt lijkt me ook een goede zaak. Ook al is het waarschijnlijk pijnlijk voor de naieve mens.
« Laatst bewerkt op: 12-08-2020 13:41 door Siebe »

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #133 Gepost op: 12-08-2020 14:59 »
Ja, jammer van al die oplichterij. Treurig en triest. Ik zie die kant ook. Ik vind het verschrikkelijk als mensen bijzondere vermogens claimen en goedgelovige mensen eigenlijk met trucs oplichten. Dat dit ontmaskerd wordt lijkt me ook een goede zaak. Ook al is het waarschijnlijk pijnlijk voor de naieve mens.

En wat als een stukje van die oplichterij ook toegevoegd is aan de Pali Canon, wat als mensen die de Canon samen gesteld hebben bijzondere vermogens hebben toebedeeld aan de Boeddha, waardoor goedgelovige mensen eigenlijk opgelicht worden, niet eens met trucs, maar puur met tekst? Als dit ontmaskert wordt, lijkt mij dit inderdaad pijnlijk voor de naïeve mens.

Maar begrijp mij niet verkeerd. Ik zeg niet dat dit zo is, ik zeg "wat als", en ik zeg zelfs, dit ontmaskeren of bevestigen is allemaal afleiding. Het ontmaskeren is niet nodig als je voor ogen blijft hebben dat de pali Canon door mensen samengesteld is, dat het niet rechtstreeks van de Boeddha komt, maar hoewel niet rechtstreeks, zeker gezaghebbend, het is het enige wat we hebben van de Boeddha. Het bevestigen is ook niet nodig als je voor ogen blijft hebben dat het daar niet om gaat, het gaat maar om één ding: einde aan alle bezoedelingen, Nibbana.

Het gaat niet om uitsluiten of insluiten, het gaat om ontdekken. Wat je nu nog niet ontdekt hebt, hoef je niet uit te sluiten (ontmaskeren), noch in te sluiten (geloven/vertrouwen), beiden zijn vormen van trekken en afstoten... en wat komt er toch wel erg kernachtig en betrouwbaar naar voren in die overlevering, in de kern van de leer, waar geen mens (hopelijk toch***) aan durft komen? Het opheffen van beiden (het opheffen van gehechtheid aan wat je denkt dat waar is, met als andere kant van dezelfde medaille het verwerpen wat je denkt dat niet waar is) daar gaat het om. Inclusief de gehechtheid aan het beeld dat je van jezelf hebt en je gevoeligheid/gekwetstheid hiervoor.

*** En zelfs als een mens daar aan heeft durven komen. Dit is en blijft iets wat je eenvoudigweg in de directe ervaring kan vastellen, het krijgt dus zijn gezag door het zelf te onderzoeken.

Daarom loslaten (niet blijven aan trekken, noch blijven afstoten) is een goede deugd! Loslaten leidt daadwerkelijk tot vruchten, dat kan je zelf nagaan. Vasthouden aan welke kant dan ook, in het geheel niet, ook dat kan je zelf nagaan. Dat is gewoon ego-spel en iedereen speelt het spel gewoon mee, ook ik. Dit niet zien, en alleen maar de ander zien spelen (de materialist, de wetenschapper, de autoriteit, de naïeveling zien spelen), kan nooit tot vrucht leiden. Zien met welke bewogenheid ieder positie inneemt (de één al wat meer dan de ander, de één al wat genuanceerder dan de ander, maar toch) en vooral dit te zien bij jezelf, dat is het enige dat vruchtbaar is. Ga maar na...

« Laatst bewerkt op: 12-08-2020 15:07 door Dorje »

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #134 Gepost op: 12-08-2020 15:35 »

Dit klinkt als upadana, wat je hier stelt, Dorje. Gehechtheid aan meningen, opinies en het koesteren van bepaalde overtuigingen (ditthupadana) behoort tot het vastklampen, zich identificeren met bepaalde standpunten. De Boeddha adviseert zelfs om zijn leer los te laten, zodra men zich in de uiteindelijke realisatie of Verlichting bevindt. En hij stelt: "De Dhamma herbergt veel schatten, maar heeft slechts één smaak, de smaak van bevrijding." We dienen dus blijkbaar ook niet gepreoccupeerd te zijn met de verheven leer. Dit is wat onder andere Tilopa op simpele wijze stelt in zijn onderricht aan Naropa: "Raak nergens aan gehecht, blijf steeds los en natuurlijk". :)

lushan

• Gast
« Reactie #135 Gepost op: 12-08-2020 17:31 »
Zoals ik vaker gezegd heb, zijn dingen op mijn pad gekomen die mijn vertrouwen in de Pali overlevering hebben vergroot. Ik baseer me niet louter op aantrekken en afstoten of redeneren, zoals anderen dat hier wel doen. Ik kom gewoon op voor wat ik weet dat waar en werkelijk is.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #136 Gepost op: 12-08-2020 18:16 »
Zoals ik vaker gezegd heb, zijn dingen op mijn pad gekomen die mijn vertrouwen in de Pali overlevering hebben vergroot. Ik baseer me niet louter op aantrekken en afstoten of redeneren, zoals anderen dat hier wel doen. Ik kom gewoon op voor wat ik weet dat waar en werkelijk is.

Ik zeg gewoon: loslaten leidt daadwerkelijk tot vrucht. Opkomen voor 'wat je weet dat waar en werkelijkheid is" niet. Als het dat deed, dan was je nu al lang verlicht.

Het vertrouwen dat je nodig hebt is het vertrouwen dat het pad bevrijdt. Als je dat vertrouwen hebt, is al de rest niet meer zo van belang. Ik wens jou en ook Boddhiboom en iedereen hier, ook mijzelf, dat vertrouwen toe, dit vertrouwen geeft rust, een rust waarin ontdekt kan worden wat werkelijk bevrijdt, en wat je geketend houdt (bvb. een kruistocht voor wat waar en werkelijk is OF een kruistocht voor wetenschappen).

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #137 Gepost op: 12-08-2020 18:23 »
"De Dhamma herbergt veel schatten, maar heeft slechts één smaak, de smaak van bevrijding."

Precies!

We dienen dus blijkbaar ook niet gepreoccupeerd te zijn met de verheven leer.

De leer is als een vlot, nodig om tot de overkant te geraken, onnodig dat je het mee blijft sleuren nadat je de overkant bereikt hebt.
Maar je moet wel eerst aan die overkant geraken en daarvoor is gerichtheid op de leer nuttig, zolang het een gerichtheid is op wat echt nodig is: vertrouwen in bevrijding.

• Sangha Ouderling
« Reactie #138 Gepost op: 12-08-2020 20:38 »

Boeddha
:
'Beste mensen, wat ik jullie leer is lijden, de oorzaak, de beëindiging en de weg'.
Het maakt niet uit wat waar en werkelijk is. Als leraar grijp ik alles aan wat leidt tot de beeindiging van jullie lijden. Ook al zijn dat mythes, verkeerde visies, hallucinaties, waandenkbeelden, godsgeloof, dierenoffers, baden in rivieren, materialisme, geloof in een eeuwige ziel, sprookjes, fabels, wedergeboorte of de ontkenning er van, het vliegende sphagetti monster, 1 god en meerdere goden, een schepper of geen schepper.... Alles...wat ook maar helpt, en jullie vrede brengt dat is mijn Dhamma...Dat is Boeddha-Dhamma, dit is mijn leer aan jullie, beste vrienden.

Is dit jullie Boeddha?

Hoe heet dit topic ?
De betrouwbaarheid van de overlevering.

Een spirituele leraar zoals de boeddha is een intermediair tussen enerzijds de onstoffelijke dharma en anderzijds het begripsvermogen van de mens.
Het begripsvermogen van de mensen 2500 jaar geleden is anders dan het begripsvermogen van de hedendaagse mensen. Mensen konden toen zelfs niet schrijven, er zijn zelfs twijfels of ze daar in dat deel van India wel het concept schrift kenden. Vergelijk dat eens met  het hedendaagse internet, ik kan in één klik 15 verschillende vertalingen en parallelle versies van de pali canon lezen. Eender welke religie kan ik bestuderen, ik kan spiritualiteit op een totaal andere manier beleven, vormgeven dan 2500 jaar geleden.

ik probeer ook op een beleefde, respectvolle manier met mensen om te gaan. Ik zal ook op eieren lopen en zaken voorzichtig proberen te formuleren. Binnen mijn mogelijkheden. ik zal ook niet mijn brute, ongefilterde mening gaan verkondigen.

In die zin heb ik er ook geen moeilijkheden mee dat boeddha bepaalde zaken in overeenstemming brengt met zijn toehoorders. Maar niet alleen boeddha doet dat, ook de overlevering doet dat. En na een tijd krijgt men bepaalde vervormingen.

Ik onderschrijf wel, dat je beter speculatieve zaken moet kunnen loslaten.
En voor mij zijn dat superpowers op natuurlijke wijze of op bovennatuurlijke wijze, goden, deva's, hellen enz. Als ik morgen kan leviteren, dan is dat ook voor mij geen speculatieve zaak meer.

lushan

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 12-08-2020 21:08 »
De Pali overlevering schets het beeld van een Boeddha die gewoon zijn eigen ontdekkingen met anderen deelde. Hij deed zijn eigen verhaal. Deelde zijn eigen inzichten. Hij toonde zich niet conformistisch. Hij deed bijvoorbeeld het toen al verkondigde materialisme van de hand als een verkeerde levensvisie. Hij wees de visie en de praktijken van de Jains af. Hij wees de heersende praktijk van zuivering in rivieren af. Hij stelde dat zuivering heel anders werkt. Hij wees scepticisme af. Hij wees de leer af die zegt dat wezens zonder oorzaak zichzelf bezoedelen en zuiveren. Een Boeddha leert dat er oorzaken zijn hiervoor.
Hij wees de heersende praktijk van dierenoffers af. Hij kwalificeerde het geloof in een Eeuwig wezen, Vader en Schepper, Beschikker, Almachtig en Alwetend, door de Brahmanen vereerd, als een misverstand. Hij wees de visie af dat geven niks verdienstelijks is. Hij wees de leer af dat er helemaal niet zoiets bestaat als kamma en kamma-vipaka. Hij vond dat geluk zoeken in de zintuigen inferieur is. Etc. De Pali overlevering getuigt hiervan.

Hij was kennelijk niet bepaald iemand die zich aansloot bij heersende opinies of gebruiken maar had hier volgens de Pali overlevering een zeer duidelijke helder eigen kritische visie over. Was de Boeddha zo'n meegaand persoon dan? Hij zal vast geprobeerd hebben mensen niet voor het hoofd te stoten maar ik ben er wel van overtuigd dat een Boeddha trouw is aan zijn eigen inzichten en ontdekkingen.

Het lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk dat een Boeddha mensen maar wat naar de mond praat. Tegen Siebe onderwijst ie dat een Eeuwige en Beschikker bestaat
want Siebe heeft dat erg nodig voor zijn ego-ontwikkeling, en tegen Dorje onderwijst ie dat er geen Eeuwige  en Beschikker is, want dat is voor Dorje heel voordelig.
Voor ieder wat wils?

Zo'n leraar valt door de mand. Zo iemand die tegen de ene dit zegt en tegen een ander het tegendeel, wekt nooit vertrouwen op. Kijk mensen gaan ook uitwisselen. Ik kom op een dag Dorje tegen. Hij vertelt me dat zijn geliefde leraar Boeddha hem vertelde dat er geen Eeuwige wezen is. Huh...denk ik dan. Ik hoorde van de Boeddha juist dat die wel bestaat. Dus, verwarring neemt toe. Hoe zit het nou? Dorje helemaal overspannen natuurlijk want hij is altijd zo gehecht aan visie :) Siebe niet maar die wil wel weten hoe het nou zit. Dus Dorje en Siebe naar de Boeddha, begroeten hem eerbiedig.
Ze vragen aan de Boeddha, eerwaarde heer, bestaat er nu wel of niet een Eeuwige Wezen, Schepper, Beschikker over het lot van alle wezens?

En de Gezegende zei, vrienden, ....

« Laatst bewerkt op: 12-08-2020 21:25 door Siebe »

• Sangha Ouderling
« Reactie #140 Gepost op: 12-08-2020 23:23 »
De Pali overlevering schets het beeld van een Boeddha die gewoon zijn eigen ontdekkingen met anderen deelde. Hij deed zijn eigen verhaal. Deelde zijn eigen inzichten. Hij toonde zich niet conformistisch. Hij deed bijvoorbeeld het toen al verkondigde materialisme van de hand als een verkeerde levensvisie. Hij wees de visie en de praktijken van de Jains af. Hij wees de heersende praktijk van zuivering in rivieren af. Hij stelde dat zuivering heel anders werkt. Hij wees scepticisme af. Hij wees de leer af die zegt dat wezens zonder oorzaak zichzelf bezoedelen en zuiveren. Een Boeddha leert dat er oorzaken zijn hiervoor.
Hij wees de heersende praktijk van dierenoffers af. Hij kwalificeerde het geloof in een Eeuwig wezen, Vader en Schepper, Beschikker, Almachtig en Alwetend, door de Brahmanen vereerd, als een misverstand. Hij wees de visie af dat geven niks verdienstelijks is. Hij wees de leer af dat er helemaal niet zoiets bestaat als kamma en kamma-vipaka. Hij vond dat geluk zoeken in de zintuigen inferieur is. Etc. De Pali overlevering getuigt hiervan.

Hij was kennelijk niet bepaald iemand die zich aansloot bij heersende opinies of gebruiken maar had hier volgens de Pali overlevering een zeer duidelijke helder eigen kritische visie over. Was de Boeddha zo'n meegaand persoon dan? Hij zal vast geprobeerd hebben mensen niet voor het hoofd te stoten maar ik ben er wel van overtuigd dat een Boeddha trouw is aan zijn eigen inzichten en ontdekkingen.

Het lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk dat een Boeddha mensen maar wat naar de mond praat. Tegen Siebe onderwijst ie dat een Eeuwige en Beschikker bestaat
want Siebe heeft dat erg nodig voor zijn ego-ontwikkeling, en tegen Dorje onderwijst ie dat er geen Eeuwige  en Beschikker is, want dat is voor Dorje heel voordelig.
Voor ieder wat wils?

Zo'n leraar valt door de mand. Zo iemand die tegen de ene dit zegt en tegen een ander het tegendeel, wekt nooit vertrouwen op. Kijk mensen gaan ook uitwisselen. Ik kom op een dag Dorje tegen. Hij vertelt me dat zijn geliefde leraar Boeddha hem vertelde dat er geen Eeuwige wezen is. Huh...denk ik dan. Ik hoorde van de Boeddha juist dat die wel bestaat. Dus, verwarring neemt toe. Hoe zit het nou? Dorje helemaal overspannen natuurlijk want hij is altijd zo gehecht aan visie :) Siebe niet maar die wil wel weten hoe het nou zit. Dus Dorje en Siebe naar de Boeddha, begroeten hem eerbiedig.
Ze vragen aan de Boeddha, eerwaarde heer, bestaat er nu wel of niet een Eeuwige Wezen, Schepper, Beschikker over het lot van alle wezens?

En de Gezegende zei, vrienden, ....
De pali canon schetst veel, maar de pali canon heeft ook haar eigen agenda. En die agenda is volgens mij toch een zeker eerbied en respect voor het boeddhisme te krijgen bij mensen die toch twijfelen. Ah ja, het is zeker waar, want het is een superman, ah, ja, de goden staan er ook achter,
Een goede aanwijzing dat boeddhisme inderdaad deze tactiek toepast en nog veel verder gaat dan de pali canon.
Er zijn nog andere geschriften die boeddhistisch zijn, die nog verder gaan in de superlatief. Dezelfde gebeurtenissen die in de pali canon sec beschreven worden en die in andere geschriften met wonderen en superpowers worden overladen.

Dat mensen erg bijgelovig zijn blijkt toch uit het feit dat er miljarden en miljarden mensen toch geloven in één god, en die zijn voor die mensen ook niet door de mand gevallen. In feite kun je mensen alles wijsmaken, want als ze het niet geloven komen ze in de hel. brrrr

Niet vergeten dat in de oudheid iedereen  van koning, keizer, admiraal tot priester, bedelmonnik de status van god had.

Maar nogmaals opgelet, ik sta niet negatief tegenover religie, ik zeg enkel dat het een menselijke uitdrukking is van diverse spirituele zaken die bij mensen leeft. En afhankelijk van tijd en plaats krijg je een ander verhaal. Menselijk. met alle beperkingen.
En sommigen geloven dat het door superman geschreven is en anderen geloven dat het god persoonlijk geschreven is.
En ik probeer het waardevolle in de stroom nonsens te ontdekken.

Ach ja, religie is hier en daar aangedikt, het is ook een helden epos, een mythe, een legende en de ene blinkt er nog meer uit dan de anderen, maar ja, read between the lines.

« Laatst bewerkt op: 12-08-2020 23:42 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #141 Gepost op: 12-08-2020 23:55 »
Er zijn nog andere geschriften die boeddhistisch zijn, die nog verder gaan in de superlatief. Dezelfde gebeurtenissen die in de pali canon sec beschreven worden en die in andere geschriften met wonderen en superpowers worden overladen.

Precies. Mahayana staat hier bol van.

read between the lines.

Precies!

Lees waar het echt, werkelijk om gaat, dan wordt zelfs Mahayana nuttig.
:D

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #142 Gepost op: 13-08-2020 10:26 »

Precies. Mahayana staat hier bol van.

read between the lines.

Precies!

Maar daar gaat het eigenlijk om, een eerlijke en onverbloemde beschrijving van de kern van de zaak. Als je de dingen gaat inpakken in superpowers en verwacht dat mensen tussen de lijnen door gaan lezen om bij de ware leer te komen, dan zet je een hoge barrière neer tussen de student en de echte dhamma, dat lijkt mij een hele slechte zaak.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #143 Gepost op: 13-08-2020 10:30 »
Mijn inspiratie haal ik met name uit het Mahayana boeddhisme. Ik heb geen last van legendarische verhalen rondom de Boeddha. Ik heb het eigenlijk ook nooit over zogenaamde "superpowers". ;D

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #144 Gepost op: 13-08-2020 11:05 »
Maar daar gaat het eigenlijk om, een eerlijke en onverbloemde beschrijving van de kern van de zaak. Als je de dingen gaat inpakken in superpowers en verwacht dat mensen tussen de lijnen door gaan lezen om bij de ware leer te komen, dan zet je een hoge barrière neer tussen de student en de echte dhamma, dat lijkt mij een hele slechte zaak.

Neen, Bodhiboom, dat is waar het jou om gaat. Jij verlangt rechtlijnigheid en die is er gewoon niet. Jij verlangt de Boeddha Dharma op een zilveren plaatje aangeboden te krijgen en zo werkt het niet.

Boeddha Dharma is een proces. Je gaat het proces aan, of je gaat het niet aan. Doorheen het proces wordt alles duidelijk, maar het vertrekt niet van de duidelijkheid die je zo verlangt, het vertrekt van overleveringen die, zoals hier al eerder is aangehaald, zo gebracht zijn zodat mensen van de tijd waarin het gebracht werd het konden smaken. Dat je dit een tijdje letterlijk neemt, is geen probleem op zich, het is deel van het proces, dat je er weerstand tegen krijgt, is ook geen probleem op zich, het is deel van het proces, zolang het proces maar blijft voortgaan. De volhouder wint, hij die zich noch laat afleiden door het te letterlijk op te nemen, noch laat afkeren door het figuurlijke, die is het waard om door te dringen tot de echte kern van de zaak. Hij die dit nog niet kan, is er nog niet klaar voor.

Slechte zaken zijn er niet, er zijn alleen mensen die iets als slecht beoordelen. Begin daar. Mooi begin voor een proces.

P.s. en gelieve bovenstaand zinnetje niet al te letterlijk te nemen en er als afleiding weer van wal tegen te gaan. Relatief zijn er wel degelijk slechte zaken, absoluut gezien niet, maar daar gaat het nu even niet om. Het gaat er gewoon om te zien dat je het proces niet aangaat door steeds in oordelen en verwachtingen t.o.v. de leer te blijven hangen. Onderzoek dit, dat is alles.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #145 Gepost op: 13-08-2020 11:07 »
Ik heb geen last van legendarische verhalen rondom de Boeddha.

Ik ook niet, en daardoor is het mogelijk de parel in de lotus te ontdekken.
;)

Figuurlijk bedoeld hee.

lushan

• Gast
« Reactie #146 Gepost op: 13-08-2020 12:42 »
Ach ja, religie is hier en daar aangedikt, het is ook een helden epos, een mythe, een legende en de ene blinkt er nog meer uit dan de anderen, maar ja, read between the lines.

vast wel, maar als Jezus of Boeddha maar gewone mensen waren dan hadden we toch nooit van ze gehoord? Er moet toch ook wel wat bijzonders zijn aan deze mensen?

lushan

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: 13-08-2020 12:50 »

als jij de ervaring zou hebben van andere wezens, stel, dan zou zeer waarschijnlijk ook voor jou het onderricht over wedergeboorte in andere bestaansvormen,
kamma en gevolgen van kamma... anders voor je gaan leven. Het zou waarschijnlijk veel meer reeel voor je worden. Het komt dan ook in een sfeer van ....waar het werkelijk om draait.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #148 Gepost op: 13-08-2020 13:19 »
als jij de ervaring zou hebben van andere wezens, stel,

Wie zegt dat ik hier geen ervaring mee zou hebben?

dan zou zeer waarschijnlijk ook voor jou het onderricht over wedergeboorte in andere bestaansvormen,
kamma en gevolgen van kamma... anders voor je gaan leven. Het zou waarschijnlijk veel meer reeel voor je worden. Het komt dan ook in een sfeer van ....waar het werkelijk om draait.

Toch niet. Het onderricht over wedergeboorte, ook in andere bestaansvormen, is mij helder. Kamma en gevolgen voor kamma is mij helder. Wat reëel is voor mij zijn niet die bestaansvormen, maar hoe bevrijdt te worden uit vast blijven hangen aan bestaan en niet-bestaan.

Wat wedergeboorte betref is gaandeweg helder geworden wat het mechanisme er achter is: eindeloos vast blijven houden aan een zelf. Dit gaandeweg helder worden, wordt dan de motivatie om dat zelf te doorzien en het vasthouden er aan los te laten. Er is nooit een motivatie of angst geweest wedergeboren te worden in andere, hogere of lagere bestaansvormen, dat is nooit de drijvende kracht geweest. De drijvende kracht was een verlangen naar Waarheid, Waarheid omtrent het zelf: niet-zelf.

Als jij die drijvende kracht, die angst wedergeboren te worden in lagere bestaansvormen wel nodig hebt, dan is dat ok, maar projecteer het dan niet alsof het van belang zou moeten zijn voor iedereen. Wat echt van belang is: hoe bevrijding vinden van het zelf waar hier en nu zo sterk aan vast gehouden wordt, inclusief het vasthouden aan angsten, onzekerheden, twijfels, oordelen, meningen, ervaringen, ... .

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #149 Gepost op: 13-08-2020 13:54 »
Neen, Bodhiboom, dat is waar het jou om gaat. Jij verlangt rechtlijnigheid en die is er gewoon niet. Jij verlangt de Boeddha Dharma op een zilveren plaatje aangeboden te krijgen en zo werkt het niet.

Vindt je niet dat je daar een flinke veronderstelling neerzet wat de Boeddha Dharma betreft? Het lijkt mij dat een heldere expositie mogelijk is en door veel leraren wordt aangeboden.

Citaat
Het gaat er gewoon om te zien dat je het proces niet aangaat door steeds in oordelen en verwachtingen t.o.v. de leer te blijven hangen. Onderzoek dit, dat is alles.

Vroeger was mijn houding tot de Dharma dat ik alles onder voorbehoud accepteerde. Na onderzoek ben ik tot de beslissing gekomen dat dat niet het juiste pad was.

Laatste berichten

[Algemeen] Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by bolletje Vandaag om 13:26
[Media en Nieuws] Stillwater op Apple TV+ by Bodhiboom 17-09-2020 18:21
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by w-AARDIG 16-09-2020 20:40
[Het gewone leven] Re: Heel de kleur van je hart..... by bolletje 16-09-2020 20:10
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by Dorje 16-09-2020 19:41