Auteur Topic: De betrouwbaarheid van de overlevering  (gelezen 1949 keer)

Offline Dorje

• Eerwaarde
Re: De betrouwbaarheid van de overlevering
« Reactie #150 Gepost op: 13-08-2020 13:57 »
vast wel, maar als Jezus of Boeddha maar gewone mensen waren dan hadden we toch nooit van ze gehoord? Er moet toch ook wel wat bijzonders zijn aan deze mensen?

Zij die de bijzonderheid van de gewone mens Boeddha, Jezus zagen, nl. het feit dat dezen een weg naar bevrijding uit het lijden aanwijzen, hebben geen andere bijzonderheid nodig.

Maar zij die die speciale bijzonderheid niet nodig hebben, beseffen wel dat de overgrote meerderheid die het wel nodig hebben, nooit zouden willen horen van Jezus of Boeddha, als ze niet bijzonder zouden voorgesteld worden. Dus... wat doen die mensen uit bezorgdheid en goedheid, om er toch maar voor te zorgen dat jij Siebe op de dag van vandaag nog steeds toegang kan hebben tot Boeddha's of Jezus leer? Een beetje magie toevoegen. Is dit zo een slechte zaak? Neen, als dit niet was gebeurd in de tijd waarin dit nodig was, dan was er nu niets meer overgeleverd, dan bestond deze discussie niet eens, dan bestond het forum niet. Dan bestond er geen Boeddhisme.

Het over water lopen Siebe, het vliegen door de lucht, het direct kunnen stappen en lotusbloemen die verschenen onder zijn voeten bij de geboorte (of is dat specifieke Mahayana magie?), is de magie die is toegevoegd, je mag naïef zijn, maar als je je met zulke diepe dingen als bevrijding gaat bezig houden op de manier waarop je je er mee bezig houdt (zo serieus), kan het toch niet kwaad om ook eens wakker te worden uit die naïviteit. Dit wakker worden hieruit heeft verder geen enkele impact op de gezaghebbende status van de pali Canon, het doet geen onrecht aan andere zaken. Je onderscheidt dan gewoon de magie van het gezag, zodat het gezaghebbende alleen maar in waarde groeit.

Wat die andere zaken betreft, als andere bestaansvormen en dergelijke, kan je voor jezelf een houding zoeken waarmee je niet steeds in strijd gaat met anderen die het gewoon anders zien. Dit niets steeds in strijd terecht komen is ook Dhamma, levende Dhamma, hier en nu. Wat minder stellig zijn, helpt hierbij.

Voor jou is het van uitermate belang hier een juist begrip over te vormen, voor anderen niet. Het zou van belang zijn, moesten zij helemaal niet met de Dhamma bezig zijn, dan is alles van belang, zelfs magie om mensen toch de gelegenheid te geven de Dhamma te ontdekken en door te leveren. Maar als de magie averechts werkt, en de tam tam rond bestaansvormen averechts werkt, dan is het van belang om de drang dit uit te dragen milder te laten worden, en te zoeken naar wat wel werkt en daar de focus op gaan leggen: de bevrijdende werking van de dhamma.

Milder worden Siebe, je bent geen boeddha, dus hoef je ook niet boven anderen te leviteren en vanuit die levitatie menen te kunnen zien wat belangrijk is voor die anderen in hun zoektocht, in hun proces van de Dhamma ontdekken. Een boeddha kan dat, maar voor dat jij dit kan, moet je eerst boeddha worden, moet je je eerst bevrijden uit je eigen neigingen. Leg daar dan eens de nadruk op, dat is waarschijnlijk het meest zinvolle voor jezelf en op termijn ook voor de ander.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #151 Gepost op: 13-08-2020 14:16 »
Vindt je niet dat je daar een flinke veronderstelling neerzet wat de Boeddha Dharma betreft? Het lijkt mij dat een heldere expositie mogelijk is en door veel leraren wordt aangeboden.

Ja, dat is een flinke veronderstelling. Vandaar, als je er niets mee bent, gewoon de vuilbak in, het is gewoon maar een mening, Dorje's mening.

En diezelfde Dorje is ook van mening dat het helemaal ok is voor Boddhiboom om zich dan te richten op die andere leraren die het wel op een zilveren plaatje aanbieden. Ik kan alleen maar uit mijn eigen ervaring spreken Bodhiboom en die is er één van dat er geen zilveren plaatje is. Als het zo aangeboden wordt, en de leraar is oprecht, dan is dat niet anders dan de magie die indertijd werd toegevoegd om er toch maar voor te zorgen dat de leer aantrekkelijk werd. Het belangrijkste is dat je je aangetrokken voelt, dan ga je tenminste verder op zoek. Richt je dan daar op. Ontdek hoe zilver het plaatje werkelijk is en weet het mij te vertellen wat je ontdekt hebt.

Misschien ontdek je op een gegeven moment dat een zilveren plaatje helemaal niet nodig is, dat verwachtingen stellen aan een leer helemaal niet nodig is, dat ontmaskeren van een leer helemaal niet nodig is. Je kan dan heel die energie die je er in steekt gewoon laten vallen en deze komt dan vrij om aan te gaan waar het echt om gaat, het proces naar bevrijding. Iets wat gewoon open en bloot te lezen valt in de leer waar je je zo oncomfortabel bij voelde, zowel in de pali Canon als in de sanskriet Mahayana teksten.

Vroeger was mijn houding tot de Dharma dat ik alles onder voorbehoud accepteerde. Na onderzoek ben ik tot de beslissing gekomen dat dat niet het juiste pad was.

Wijze ontdekking! Het gaat dan ook niet om alles onder voorbehoud te accepteren, het gaat om te onderzoeken hoe je je laat afleiden door je beeld hoe een leer moet zijn, en dat je daardoor erg veel energie verspilt in iets dat toch niet naar je eigen beeld te vormen is.
« Laatst bewerkt op: 13-08-2020 14:20 door Dorje »

lushan

• Gast
« Reactie #152 Gepost op: 13-08-2020 16:30 »
Als jij die drijvende kracht, die angst wedergeboren te worden in lagere bestaansvormen wel nodig hebt, dan is dat ok, maar projecteer het dan niet alsof het van belang zou moeten zijn voor iedereen.

Dit doe je steeds Dorje. Dit soort insinuaties. Je vult zaken zo lelijk in steeds. Het leeft voor mij totaal niet zo maar dat boeit je niet eens. Dit is gewoon jouw werkwijze, jouw patroon...jij hebt gewoon iemand nodig die je in een hoek kan wegzetten....kan demoniseren...een sektarist....iemand die anderen probeert angst in te boezemen...iemand met allerlei slechte bedoelingen...en vervolgens kun jij je helemaal uitleven daarop want terwijl diegene het Kwaad is...ben jij het Goede.
Zo gaat het constant. Je bent gewoon aan het demoniseren en hoe zaken echt voor mij leven, Dat boeit je niet, als jij maar het Kwaad kan bestrijden en het Goede bent.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #153 Gepost op: 13-08-2020 16:45 »
Ok, Siebe, als je het zo opvat.

Het ga je goed, ik ga niets meer invullen, ik keer terug naar de stilte.

Het ga je goed broeder!

Dorje.

lushan

• Gast
« Reactie #154 Gepost op: 13-08-2020 17:00 »
Heus niet leuk hoor

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #155 Gepost op: 13-08-2020 17:21 »
Beste mensen, we vatten allen de Dhamma op voor zover we dat kunnen, wat ons persoonlijk begrip er van is. Is het noodzakelijk dat er nu zulke tegenstellingen door ontstaan, misschien zelfs uiteindelijk conflict. Lijkt me niet de bedoeling van wat de Boeddha onderwees. Verdrietig dat het nu zo gaat. Ik zie van niemand een kwade intentie. Ook niet van Dorje, Siebe. Laten we elkaar toch los laten in respect. De dialoog vereist vertrouwen, anders wordt het niks. Ik weet dat het soms moeilijk is, ik ben geen haar beter dan jullie. Keer toch liever even terug in de rust, binnenskamers. Maar goed, dat is maar een advies... :)

lushan

• Gast
« Reactie #156 Gepost op: 13-08-2020 17:42 »
Beste mensen, we vatten allen de Dhamma op voor zover we dat kunnen, wat ons persoonlijk begrip er van is. Is het noodzakelijk dat er nu zulke tegenstellingen door ontstaan, misschien zelfs uiteindelijk conflict. Lijkt me niet de bedoeling van wat de Boeddha onderwees. Verdrietig dat het nu zo gaat. Ik zie van niemand een kwade intentie. Ook niet van Dorje, Siebe.

Jij ziet het niet BA, ik wel.

Ik hoop dat Dorje zich eens op een integere eerlijke manier bezint op wat ik teruggeef.
« Laatst bewerkt op: 13-08-2020 19:22 door Siebe »

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #157 Gepost op: 13-08-2020 17:46 »
"Dingen worden door geest voorafgegaan:
De geest is hun leider, daar komen ze vandaan.
Als men spreekt of handelt met een zuiver hart,
Is geluk als zijn schaduw, die hem nooit verlaat."

Dhammapada 1:1

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #158 Gepost op: 13-08-2020 17:51 »
Vroeger was mijn houding tot de Dharma dat ik alles onder voorbehoud accepteerde. Na onderzoek ben ik tot de beslissing gekomen dat dat niet het juiste pad was.

Wijze ontdekking! Het gaat dan ook niet om alles onder voorbehoud te accepteren, het gaat om te onderzoeken hoe je je laat afleiden door je beeld hoe een leer moet zijn, en dat je daardoor erg veel energie verspilt in iets dat toch niet naar je eigen beeld te vormen is.

Het is niet iets dat terugkomt in de beoefening. Het teruggeven van die opinie aan de gemeenschap is alleen het uitdrukken van een voorkeur, mijn visie van hoe een modern mens het beste de Dharma kan benaderen. En dat is om niet teveel aandacht te geven aan de bovennatuurlijke elementen van de leer. Dus niet zozeer energie verspillen door ertegen te strijden, maar energie te besparen door het niet in je op te nemen.

Dan krijg je een Dharma die niet volledig is, maar dat is niet zo een punt want de hoogtepunten van de leer zijn nog goed te volgen. Je kan heel goed een anthologie van Boeddhistische soetras lezen en er een paar overslaan, en alsnog een goed beeld krijgen van wat de schrijver probeert te zeggen.

Er zijn wel een paar struikelblokken, zoals wedergeboorte, de cosmologie en karma. Wat men daarmee doet is natuurlijk een persoonlijke keus, maar ik zal het leren ervan niet gaan ondersteunen. Beter om je te richten op bevrijding.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #159 Gepost op: 13-08-2020 17:59 »
De dialoog vereist vertrouwen, anders wordt het niks.

Wijze woorden, Buddha Amitabha.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #160 Gepost op: 14-08-2020 00:15 »
Jij ziet het niet BA, ik wel.

Misschien heeft Siebe wel gelijk. Het enige waar ik op uit ben is een beeld neerzetten van de goede boeddhist t.o.v. de mislukkeling boeddhist. Daarvoor heb ik dan een mislukkeling nodig om het schijnbaar goede in mij te kunnen etaleren. Mijn motivatie is gedreven door demonische neigingen die ongecontroleerd hun gang gaan, gericht op kwetsen, vernederen, uitbuiten, kortom een zuivere belichaming van Mara zelf. De wolf in schaapsvacht. Ik doe alsof ik het goed meen, maar eigenlijk ben ik enkel uit op mijn eigen zelfbeeld op te blinken. Ik ben zo gehecht aan wat anderen van mij vinden dat heel dit vertoon hier eigenlijk het verbergen is van een diepe kwetsbaarheid. De aanval is de beste verdediging. Dit vasthouden aan een goed beeld van mijzelf is alles bepalend en gaat over lijken. Het ziet er niet al te best uit voor mij als ik de pali Canon moet geloven, de oplossing: hem maar niet geloven, gewoon blijven vasthangen aan dat valse beeld van mijzelf. Dat en dat alleen kan en zal mij redden.

Zo, nu weten jullie wie Dorje echt is. De kogel is door de kerk, waarheid is geschiedt. Hopelijk lucht dit op voor al wie gebukt ging onder mijn terreur.

Misschien tot later, want nu durf ik mij even niet meer tonen hier.

lushan

• Gast
« Reactie #161 Gepost op: 14-08-2020 12:51 »
Ik denk dat iedereen wel kan beamen dat het het best vervelend is als je zaken worden toegedicht die helemaal niet beschrijven hoe je de zaken bedoelt en hoe ze voor jezelf leven.

Angst voor ellendige wedergeboorte zou mijn Dhamma praktijk motiveren volgens Dorje, en ik zou ook willen dat dit bij anderen zo is. Zo leeft het totaal niet voor mij. Ik zie de Dhamma als iets positiefs en voor mij leeft de Dhamma als een zoektocht naar de waarheid, niet van niet-zelf maar van de waarheid, en als dat niet-zelf is, is dat zo. Ik ben niet uit ontdekt. Voor mijn gevoel heeft de Boeddha een weg gevonden die, anders dan godsdienst, niet gebaseerd is op geloof om een einde te maken aan angsten, vertwijfeling, wanhoop, levensangst, doodangst etc. Ook geen weg van onverschilligheid, van bitterheid en cynisme of dromerij over de wereld. Geen weg van roes maar juist van ontwaken. Hij staat voor mij voor iemand die dit heeft gerealiseerd door directe kennis. Een hele positieve weg.

Het staat mij juist helemaal niet zo aan als mensen uit angst voor geboorte in lagere rijken de Dhamma beoefenen of met het vooruitzicht op geluk in hogere geboorten. Hoe moet zoiets nou ook verwardheid oplossen en een einde aan lijden maken? Als je altijd maar egocentrisch bezig bent en doelen stelt?
Het is voor mij ook wel duidelijk geworden dat de Boeddha-Dhamma zo niet bedoeld is. Ik heb het zelf nooit zo gezien ook.

Ik heb wat beperkte ervaringen met andere wezens en dat heeft mijn vertrouwen in de Pali overlevering op dit gebied vergroot, maar ik ben hier echt niet angst aan het verspreiden voor geboorte in lagere rijken.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #162 Gepost op: 14-08-2020 13:54 »

Ik moet zeggen Dorje, ik zie jou helemaal niet in die beschrijving. Soms is het best moeilijk om iets tegen iemands visie in te brengen, en om alleen maar mee te praten verwijdert het leerzame uit de discussie. In ieder geval ik wens je veel moed en gelijkmoedigheid.

Ik denk dat iedereen wel kan beamen dat het het best vervelend is als je zaken worden toegedicht die helemaal niet beschrijven hoe je de zaken bedoelt en hoe ze voor jezelf leven.

Soms gebeurt dat door een eerlijk misverstand (en soms niet). In ieder geval het te weerleggen is toch genoeg? Dan begrijpt men dat je voelt dat dit zo niet voor jouw leeft, en dan kan je erop beducht zijn dat je in de toekomst niet die indruk wekt.
« Laatst bewerkt op: 14-08-2020 15:34 door Bodhiboom »

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #163 Gepost op: 16-08-2020 22:01 »

Daar ben ik weer!

Even de proef op de som genomen: is het beeld dat ik hier naar het schijnt aan het creëren ben van mezelf en waar ik naar het schijnt zo een belang aan zou hechten, is dit werkelijk zo van belang voor mij, dat ik zaken bewust lelijk ga invullen om iemand zo nodig in een hoek weg te zetten om daar tegenover de Goede te zijn?

Het beeld dat anderen van mij hebben, goed of slecht, houdt mij echt niet bezig (voor de zekerheid wou ik het toch even uittesten en voelen door even mee te gaan in die inkleuring). Het doet mij niets, of eerlijker: toch niet zoveel.

Maar ook niet in de zin dat ik er onverschillig voor ben. Het beeld dat verschijnt is wel degelijk van belang, in de mate dat het behulpzaam kan zijn voor anderen. Maar de inkleuring die anderen daar aan geven, daarvan heeft de geschiedenis geleerd dat je dit sowieso toch niet in de hand hebt, het is niet naar je eigen wensen te handhaven. Iedereen kleurt jouw beeld toch maar naar eigen believen in. En BTW, het is ook maar een beeld, een verschijningsvorm.

Vandaar, het is echt niet uit slechte wil dat ik zaken zo verwoord dat er met zo'n weerzin op gereageerd wordt, en het is al zeker niet om mijn eigen beeld op te smukken, het hoeft zelfs niet waar te zijn, de heftigheid van de reactie die het uitlokt legt altijd de vinger op de ware wonde. Vinger op de wonde leggen is niet om pijn te doen, vinger op de wonde leggen is gelegenheid voor genezing van de wonde in- zicht brengen:

Een interessant stukje in de bijlage gaat over vrijheid, dat vrijheid gaat over het loslaten van de ideeën die ons vastbinden, en daarbuiten vrede vinden met de mogelijkheden die je hebt.

Ik wens iedereen vrij te komen van het beeld dat men heeft van zichzelf en van het kwestbaar zijn voor hoe dit beeld ingekleurd wordt door anderen. Als de energie die gestoken wordt in het verdedigen van het beeld dat men heeft van zichzelf en het weerleggen van de inkleuring die anderen er aan geven, nu eens gestoken zou worden in de ontdekking van dat het beeld waarrond zich dit alles zo energiek afspeelt maar een beeld is, dan komt er heel wat energie vrij voor het daadwerkelijk gaan van het pad, dan komt de berg stilaan in zicht en kan het pad uiteindelijk ook losgelaten worden.

Dat wens ik iedereen toe, ook jou Siebe, en ook mijzelf...

« Laatst bewerkt op: 16-08-2020 22:10 door Dorje »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #164 Gepost op: 17-08-2020 11:05 »
weerzin op gereageerd wordt,
Dit bewijst dat het antwoord op de vraag, zijn de geschriften betrouwbaar, niet correct is.  De vraag is niet of de geschriften betrouwbaar zijn ,maar of wij betrouwbaar zijn.

Is het zien van weerzin waarheid , of is het een tijdelijk niet anders kunnen zien.

Moeten we de waarheid zien als een object van begeerte.
 Of een realiteit van geheel andere aard.

Als ik mijn verlangen volg lees ik in de pali canon Dat ik mijn mens zijn kan ontstijgen en kan opklimmen naar de wereld der groten.  Wat zou ik meer willen dan dit.

Mijn verstand wijst dat dit niet verstandig is.

Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #165 Gepost op: 17-08-2020 12:18 »
weerzin op gereageerd wordt,
Dit bewijst dat het antwoord op de vraag, zijn de geschriften betrouwbaar, niet correct is.  De vraag is niet of de geschriften betrouwbaar zijn ,maar of wij betrouwbaar zijn.

Dat lijkt mij zeker waar, het gaat er sowieso om of de schrijvers van de geschriften betrouwbaar zijn, en het is nog maar de vraag of wij in het gros meer betrouwbaar zijn dan zij. Er was wel de anecdote dat door middel van openbaar onderwijs de hoeveelheid meldingen van bovenaardse wezens opeens naar beneden gaat, wat erop wijst dat iemand die daardoor heen is gegaan misschien wat minder ertoe geneigd is om dat soort dingen te zien en er ruchtbaarheid aan te geven.

Laatste berichten

[Media en Nieuws] Re: Psychose als spirituele ervaring by Bodhiboom Vandaag om 10:06
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by Buddha Amitabha Vandaag om 09:08
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:54
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:48
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:42