Auteur Topic: Boeddhist zijn zonder traditie  (gelezen 1027 keer)

Online Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Gevestigde Sangha
  • *
Re: Boeddhist zijn zonder traditie
« Reactie #100 Gepost op: 25-07-2020 16:02 »
Volgens lal komt die kennis uit de overlevering van vorige Boeddha's.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #101 Gepost op: 25-07-2020 17:27 »
Kan het niet zo zijn dan, dat een Boeddha de wereld vollediger kent dan wie dan ook?

Helaas, de Boeddha leefde 2500 jaar geleden, en liet een leer achter die lang mondelings is overgeleverd en meerdere malen vertaald en handmatig herschreven. Zou je dan niet een moderne Boeddha zoeken?

Ik vertrouw de Boeddha als hij zegt dat ik de leer moet testen.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #102 Gepost op: 25-07-2020 18:03 »
Kan het niet zo zijn dan, dat een Boeddha de wereld vollediger kent dan wie dan ook?

Helaas, de Boeddha leefde 2500 jaar geleden, en liet een leer achter die lang mondelings is overgeleverd en meerdere malen vertaald en handmatig herschreven. Zou je dan niet een moderne Boeddha zoeken?

Ik vertrouw de Boeddha als hij zegt dat ik de leer moet testen.

Je begrijpt niet hoe speciaal een sammasamboeddha is. Er zijn geen moderne sammasamBoeddha's. Gautama-Boeddha was een sammasamBoeddha. De volgende is Maitreya. Dit is een bijzondere kalpa omdat in deze kalpa vijf sammasamboeddha's verschijnen. Sammasamboeddha's openbaren de wereld, met deva's, mara's, Brahma's, etc. Ik vertrouw daarop. Ik kies er bewust voor dit niet af te doen als mythe, Indiase saus. Het leven is veel wonderbaarlijker dan wij denken. Ik heb daar zelf voldoende aan mogen proeven.

Ik vind het ook interessant wat de Boeddha volgens de Pali overlevering allemaal gezien heeft, diens wereldbeeld, diens openbaring van vele bestaansvormen etc.
Ik ben niet alleen geinteresseerd in de weg naar Nibbana, zoals anderen. Alle aspecten spreken mij aan, niks spreekt me niet aan. Misschien ben ik hierin ook anders dan jou en anderen.

Er zijn zenners en vele anderen die vinden het totaal niet boeiend wat de Boeddha allemaal zag. Ik vind alles interessant, elk detail, elk aspect en verwerp helemaal niks als antiek, achterhaald, indiaase saus, niet modern genoeg etc.
Hierin ben ik wel anders dan alle andere deelnemers hier, besef ik. Ik ken niemand hier die zo is. Veel mensen hier willen juist niks weten van bepaalde aspecten van de leer die ik wel heel interessant vindt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #103 Gepost op: 25-07-2020 19:08 »
Laat mij maar eens een Deva zien dan. Men kan in van alles geloven dat niet waar is, er zijn verhalen van draken en demonen en buitenaardse wezens, moet ik daar soms ook in geloven? Ik bedank ervoor, ik geloof in mijn eigen ervaring.

Het wereldbeeld van de Boeddha zou mij eerder hinderen dan helpen, daarom ben ik er niet in geïnteresseerd. Het is niet heilzaam om mij daarin te verdiepen. Ik pretendeer dus ook niet een autoriteit te zijn op het gebied van de Boeddha, ik heb er geen ego investering in.

Je kan uiteindelijk geen kopie van de Boeddha zijn. Zijn hele pad is er alleen maar om ons te helpen, om datgene aan te wijzen wat effectief is. Dat moet je toetsen, bekijken wat er van bruikbaar is specifiek voor jou.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #104 Gepost op: 25-07-2020 19:35 »
Nudist zijn, zonder ambitie

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #105 Gepost op: 25-07-2020 20:20 »
Laat mij maar eens een Deva zien dan. Men kan in van alles geloven dat niet waar is, er zijn verhalen van draken en demonen en buitenaardse wezens, moet ik daar soms ook in geloven? Ik bedank ervoor, ik geloof in mijn eigen ervaring.

Het wereldbeeld van de Boeddha zou mij eerder hinderen dan helpen, daarom ben ik er niet in geïnteresseerd. Het is niet heilzaam om mij daarin te verdiepen. Ik pretendeer dus ook niet een autoriteit te zijn op het gebied van de Boeddha, ik heb er geen ego investering in.

Je kan uiteindelijk geen kopie van de Boeddha zijn. Zijn hele pad is er alleen maar om ons te helpen, om datgene aan te wijzen wat effectief is. Dat moet je toetsen, bekijken wat er van bruikbaar is specifiek voor jou.

Netto komt het er eigenlijk op neer dat jij vindt dat JIJ wel weet wat realiteit is en niet. Ik vind dat hooghartig.
Maarten heeft dit ook, viel me op, en trouwens veel mensen. Zij weten precies wat gezond is en ongezond, werkelijk en waan.
En waar komt het altijd op neer? Als ze iets zelf niet ervaren dan moet het wel waan zijn.
Bodhiboom ervaart geen deva's en als iemand anders dat wel doet moet ie wel ziek in het hoofdje zijn.

Volgens mij heb ik trouwens wel eens deva's gezien maar ik ga daar verder niet over uitweiden. Ik heb ook eens een boomgeest ontmoet. Dat was heel vreemd. Er is meer in deze wereld aan de hand dan je denkt, echt waar. Je zult wel denken, Siebje is ook een patient en patienten die zien nou eenmaal vreemde dingen...oke...prima...dan niet he.

Ik snap best wel dat je niet alles gelooft maar het is toch echt zo hooghartig ook te denken dat jij kunt oordelen over wat werkelijk en waan is.

Online w-AARDIG

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #106 Gepost op: 25-07-2020 20:26 »
Het is al een hele kunst om bij het ongewone vol te blijven houden dat er slechts het gewone is, dat kan je ook hechting noemen.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #107 Gepost op: 25-07-2020 21:02 »
Het is al een hele kunst om bij het ongewone vol te blijven houden dat er slechts het gewone is, dat kan je ook hechting noemen.

dat snap ik niet

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #108 Gepost op: 25-07-2020 21:28 »
Ja maar kijk zelfs onze zintuigen zijn niet te vertrouwen. Illusionisten maken hier al sinds jaar en dag gebruik van, allerlei fenomenen zoals groeps hallucinaties. Er zijn best ervaren waarnemers die er van tijd tot tijd nog steeds instinken. Hoe kan je dan een rapport van een ander voor waar aannemen, zelfs al heeft die ander de beste van bedoelingen?

Een visioen is onvoldoende, je hebt een betrouwbare reeks ervaringen nodig om te kunnen zeggen of iets waar is. En zelfs dan is er de kans dat iemand probeert ergens geld van te verdienen en de boel zit op te lichten. Als je het niet persoonlijk hebt meegemaakt moet je uiterst voorzichtig zijn, en zelfs als het je eigen ervaring was moet je nog zorgvuldig kijken naar wat je precies hebt meegemaakt.

Online w-AARDIG

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #109 Gepost op: 25-07-2020 21:32 »

dat snap ik niet

Het kan best zijn dat iemand ongewone zaken meemaakt, ziet, maar die worden dan niet als zodanig toegelaten tot het bewustzijn. Er geldt dat een en ander zo snel mogelijk vergeten wordt om het ‘normale’ te beschermen. Een soort immuniteitsreactie. Zo heb ik het ervaren.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #110 Gepost op: 25-07-2020 21:33 »
Ja, dat vind ik ook Bodhiboom. En blijf bij wat ik schreef.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #111 Gepost op: 25-07-2020 21:35 »

dat snap ik niet

Het kan best zijn dat iemand ongewone zaken meemaakt, ziet, maar die worden dan niet als zodanig toegelaten tot het bewustzijn. Er geldt dat een en ander zo snel mogelijk vergeten wordt om het ‘normale’ te beschermen. Een soort immuniteitsreactie. Zo heb ik het ervaren.

Herkenbaar, ik snap het.

Ik heb dat met Dorjes posten :)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #112 Gepost op: 26-07-2020 12:58 »

Dat kan zeker gebeuren, en het is mij ook wel een keer gebeurd. Het is vaak pas bij latere beschouwing dat je je realiseert wat zo een ervaring betekent voor je levensvisie. Daarom zeg ik ook niet, het is onmogelijk. Maar mijn persoonlijke ervaring is wel dat dingen die praten niet altijd een capabele geest hebben, en dat wat je tegenkomt in een buitengewone sfeer vaak erg gelimiteerd is als je het echt gaat ondervragen.

Daarom zeg ik dus, deva’s, goddelijke wezens, ik ken ze niet en ik zal dus ook niet aannemen dat ze bestaan.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #113 Gepost op: 26-07-2020 15:05 »
Daarom zeg ik dus, deva’s, goddelijke wezens, ik ken ze niet en ik zal dus ook niet aannemen dat ze bestaan.

deva's zijn geen goddelijke wezens. Het is zo'n woord dat je maar beter niet kunt vertalen denk ik. Deva is een soort verzamelnaam voor allerlei verschillende soorten wezens. https://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sagga/loka.html

ik blijf je redenering onlogisch vinden. Het is echt onlogisch, irrationeel, onwetenschappelijk om te zeggen...ik ken iets niet uit eigen ervaring dus ik neem aan dat het niet bestaat.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #114 Gepost op: 26-07-2020 15:47 »

deva's zijn geen goddelijke wezens. Het is zo'n woord dat je maar beter niet kunt vertalen denk ik. Deva is een soort verzamelnaam voor allerlei verschillende soorten wezens. https://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sagga/loka.html

ik blijf je redenering onlogisch vinden. Het is echt onlogisch, irrationeel, onwetenschappelijk om te zeggen...ik ken iets niet uit eigen ervaring dus ik neem aan dat het niet bestaat.

Siebe, het is wel een gezonde houding. Het is ongezond, toch op een pad waarin je zelf dient te ontdekken wat waarheid is, aan te nemen dat iets bestaat dat je niet uit eigen ervarig kent, dat heet geloof en ook de boeddha heeft zich hier tegen gekeerd. Het is echter nog gezonder om dat wat zelf niet ervaren is niet af te doen als onmogelijk, maar op dit moment onbelangrijk voor jou, tot je het uit eigen ervaring zou kennen. Het is niet crurciaal om aan de ontdekkingstocht te beginnen, echt niet.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #115 Gepost op: 26-07-2020 19:02 »

Ik vind het echter vrij normaal, om dingen naast me neer te leggen die ik niet kan onderbouwen. Ik hanteer hier een paar gradaties bij, als iets onbekend is maar wel aannemelijk klinkt, dan wil ik nog wel eens zeggen, ik weet het niet maar het zou kunnen. Als iets echt onwaarschijnlijk klinkt, dan neem ik aan dat het niet bestaat.

Dorje’s punt over geloof vind ik goed neergezet, ik vond het altijd wel een pluspunt van het boeddhisme dat de Boeddha zich toch vrij sterk heeft geuit over het toetsen van de leer.

Wat de wetenschap betreft, daar ben ik wel voorstander van, vanwege de vrij sterke bewijsvoering. Als iets wetenschappelijk bewezen kan worden, dan neem ik het vrijwel altijd wel aan. Het enige probleem is als je experts in meerdere kampen verdeeld ziet, de taktieken van big tobacco en big oil.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #116 Gepost op: 26-07-2020 20:22 »
Als je het echt wilt hebben over de Boeddha's leer, dan moeten we het hebben over wat door de Boeddha volgens de Pali overlevering werd gezien als verkeerde wereldlijke visie, dus verkeerde levensbeschouwingen. Die moet je eerst kwijtraken. Want verkeerde wereldlijke visies zijn onverdienstelijk en staan in het rijtje van doden, stelen, liegen, seksueel wangedrag, hebzucht, kwade wil, roddelen, schelden, tweedracht zaaien. Akusala kammapatha, oftewel een onheilzaam, onverdienstelijk karmisch pad.

Verkeerde visie is 1 van krachtigste, misschien wel krachtigste (dat weet ik niet precies maar dacht het wel) onverdienstelijke karmische paden.
Volgens de sutta's heeft verkeerde visie als vrucht twee bestemmingen na de dood, het dierenrijk of de hellewerelden.

Dit heb ik echt niet zelf verzonnen.

Eén van de belangrijkste dingen die een beoefenaar eerst dient te verwezenlijken is juiste wereldlijke visies, dus een juiste levensbeschouwing. Dat is de basis. En je moet daarbij afstand doen van alle verkeerde wereldlijke visies zoals je ook afstand doet van doden, stelen, liegen etc. Dus het hoort gewoon bij het ontwikkelen van het edele achtvoudige pad dat je bewust afstand doet van alle verkeerde levensbeschouwingen en je inspant op dit vlak.

En wat is dan verkeerde wereldlijke visie? Bijvoorbeeld: geen vertrouwen hebben in de realiteit van wedergeboorte, in vele bestaansvormen, in kamma en kamma-vipaka, dat er echt mensen zijn (en geen zieken of gestoorden) die deze en een andere wereld uit directe kennis kennen, en zo nog wat meer:
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2778.msg22903#msg22903
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2779.msg22941#msg22941

Let wel...dit hoort gewoon bij het edele achtvoudige pad. Het is niet een of ander exotisch Dhamma iets ofzo. Het is gewoon de basis.

Ik heb het idee dat 'jullie' dit erg onderschatten. Het idee lijkt te zijn dat die juiste levensbeschouwingen maar een piepklein en onbetekenend aspect is in de Dhamma. Nou nee, wie zegt dat? Het is gewoon het belangrijkste aspect van het beoefenen en ontwikkelen van het edele achtvoudige pad !

Ik zie ook echt niet in wat er verdienstelijk is aan de redenering dat iets wat je niet zelf hebt ervaren of kent, ook niet bestaat. Dus als ik nog nooit een zwarte zwaan heb gezien, is het gepast te concluderen dat die niet bestaan? Of het is gepast om die ander dan maar voor gestoord of gek te verslijten totdat ik zelf een zwarte zwaan zie? Je kan toch op je klompen aanvoelen dat dit niet klopt?

Het is ook extreem zelf-gericht, geen enkel vertrouwen ook in getuigenissen van andere mensen, je ziet jezelf dan als de maat aller dingen. Dat is echt niet gezond hoor. Onverdienstelijk. Ik blijf er bij.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #117 Gepost op: 26-07-2020 23:37 »
Als je het echt wilt hebben over de Boeddha's leer, dan moeten we het hebben over wat door de Boeddha volgens de Pali overlevering werd gezien als verkeerde wereldlijke visie.

Siebe, verkeerde visie zou zijn: pertinent verwerpen dat Devas zouden kunnen bestaan. Gewoon zomaar overtuigd zijn dat Devas wel bestaan op basis van pure aanname lijkt mij ook verkeerde visie, het is de visie van blind geloof.

Iedereen kan zomaar opstaan en zich verlicht verklaren. Het gevaar dat dit in zich heeft is dat zo iemand ons op het verkeerde spoor kan zetten, waardoor we dus juist veel verder verwijdert geraken van Waarheid. Juiste visie in dit opzicht is juist niet zomaar aannemen, maar ook niet zomaar verwerpen, in de plaats daarvan onze visies te onderzoeken. Hetzelfde geldt voor de visies die we nu al hebben overgeleverd gekregen van de maatschappij. Het is niet de bedoeling deze zomaar overboord te gooien, en zomaar te vervangen door andermans visie (dan ben je echt wel een vogel voor de kat), maar is het de bedoeling die visies grondig te onderzoeken in plaats van er zomaar eeuwig aan vast te blijven hangen. Door dit onderzoek, en niet door aanname, kan juiste visie dan ontstaan.

Zo ook is het "theoretisch" mogelijk dat wat van Boeddha overgeleverd is door mensenhand is verdraaid. Alles wat er daarvan na zovele jaren opgetekend is zomaar blind te gaan aannemen zou in die zin wel eens erg misleidend kunnen zijn en juist tot heel wat verkeerde visie kunnen leiden (of lijden). Daarom zelf op onderzoek uitgaan, zelf toetsten, dat en alleen dat is van het allerhoogste belang.

Voor mij zijn Deva's en wedergeboorte geen enkel probleem, maar ik heb het dan ook niet aangenomen, ik heb het onderzocht. Omdat ik het onderzocht heb is het iets intrinsiek geworden, een vertrouwen op basis van herkenning en erkenning, geen blind geloof, niet van buitenaf, en heeft het dus pas echt waarde gekregen en echt effect op mijn visie. Als Boddhiboom dat niet heeft, dan is dat prima. Het zou zelfs erg nadelig voor hem zijn moest hij het dan zomaar gaan aannemen. Het enige dat je kan doen is aanmoedigen niet zomaar definitief te verwerpen, maar te onderzoeken. Dat is alles. De wijze van dit onderzoek, het tempo en de uitkomst ligt bij Boddhiboom, niet bij jou, en niet bij mij, toch?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #118 Gepost op: 27-07-2020 09:21 »
Het enige dat je kan doen is aanmoedigen niet zomaar definitief te verwerpen, maar te onderzoeken. Dat is alles. De wijze van dit onderzoek, het tempo en de uitkomst ligt bij Boddhiboom, niet bij jou, en niet bij mij, toch?

Hoe zou je dan zeggen dat ik het bestaan van deva’s kan onderzoeken? Met behulp van psychedelica misschien? Op de rand van de slaap wil ik nog wel eens vreemde ervaringen krijgen, misschien is dat iets.

Ik bedoel maar, het is een lastige kwestie...

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #119 Gepost op: 27-07-2020 10:58 »
Hoe zou je dan zeggen dat ik het bestaan van deva’s kan onderzoeken? Met behulp van psychedelica misschien? Op de rand van de slaap wil ik nog wel eens vreemde ervaringen krijgen, misschien is dat iets.

Het is een lastige kwestie, en ik kan je daarbij niet helpen.

Het kan misschien toch wel een beetje helpen dat je niet moet beginnen met onderzoeken of deva's bestaan, dat is nogal lastig natuurlijk, zeker als je nogal houvast vind in de wetenschappelijke benadering, maar eerder met onderzoeken wat de Boeddha er mee bedoeld zou kunnen hebben. Op die manier kan je misschien uiteindelijk ontdekken hoe dat ze bestaan, en die ontdekking kan zich blijven verdiepen tot het geen kwestie meer is van verwerpen, noch aan vasthouden, maar helder zien wat "bestaan" inhoudt. Een tip van de sluier: hoe bestaat Boddhiboom?

Wetenschappen kan je hier echter niet meer helpen.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #120 Gepost op: 27-07-2020 12:20 »
Het is juist volledig normaal en nodig ook, vind ik, vertrouwen te hebben in het bestaan van zaken die je nog niet kent.
Zoals Nibbana, jhana's, juiste bevrijding, arahantschap, gandabba, vele levensvormen, levitatie etc.
Het is niet alleen de Boeddha in de Pali overlevering die er van getuigt, ook moderne meesters, zoals Thai meester acariya Mun had contact met andere wezens.
Er zijn ook vast in de Tibetaans traditie talloze meesters die getuigen van contact met, en het bestaan van, andere wezens.
Volgens mij was dit ook voor Milarepa een hele gewone realiteit.

Juiste visies worden duidelijk opgesomd in de sutta's. Materialistisch denken is in feite de kern van onjuiste visie. In de tijd van de Boeddha verkondigde Kesamkambali al dat het mentale leven van een mens puur gebaseerd is op materiele processen. Dus als de materiele processen eindigen is het helemaal gedaan met iemand. Er is geen wedergeboorte. Er gaat niks verder. Wijzen en dwazen eindigen allemaal op dezelfde manier, zo onderwees Kesamkambali.

Mensen dachten toen ook al precies als nu. Er waren ook leraren die verkondigden dat je jezelf niet kan vervuilen en zuiveren. Ook dat wees de Boeddha van de hand als verkeerde visie. Niet geloven dat er echt betrouwbare getuigen zijn van een andere wereld is ook verkeerde visie.

Verkeerde visie is gewoon een onheilzame karmische zaak. Het is een van die zaken van het edele pad waar je aan moet werken.

Sommige zaken zijn juist wel belangrijk aan te nemen. Aannemen in de zin van...vertrouwen in ontwikkelen. Maarten heeft me eens verteld dat hij geen enkel vertrouwen heeft in het bestaan van chakra's. Reden: Hij kent ze niet en de wetenschap kan ze niet aantonen. Dit vind ik verkeerd. Zo moet je niet denken, sorry. Soms moet gewoon gezegd worden waar het op staat. Als iets fout is, is iets fout. En het is echt wel een kwaliteit als je ook eens in andermans getuigenissen kan vertrouwen ipv alleen maar jezelf centraal stelt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #121 Gepost op: 27-07-2020 15:34 »
Het is juist volledig normaal en nodig ook, vind ik, vertrouwen te hebben in het bestaan van zaken die je nog niet kent.

Ik zie het niet zo. Volgens mij was de Boeddha van de opinie dat je de echtheid van dingen moet onderzoeken, het testen van de leer, de Kalama Sutta. Als hij in deze tijd had geleefd zou hij zich bij de wetenschap scharen, ik denk dat hij over dingen zoals deva’s en bestaansrijken sprak omdat de mensen dat gewend waren.

Citaat
En het is echt wel een kwaliteit als je ook eens in andermans getuigenissen kan vertrouwen ipv alleen maar jezelf centraal stelt.

Het hangt er vanaf wat ze je proberen te vertellen. Geloof jij mij als ik jou vertel dat het Vliegende Spaghetti Monster bestaat? Zo is het precies met devas en goden en hellewezens.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #122 Gepost op: 27-07-2020 16:09 »

Ik zie het niet zo. Volgens mij was de Boeddha van de opinie dat je de echtheid van dingen moet onderzoeken, het testen van de leer, de Kalama Sutta. Als hij in deze tijd had geleefd zou hij zich bij de wetenschap scharen, ik denk dat hij over dingen zoals deva’s en bestaansrijken sprak omdat de mensen dat gewend waren.

Citaat
En het is echt wel een kwaliteit als je ook eens in andermans getuigenissen kan vertrouwen ipv alleen maar jezelf centraal stelt.

Het hangt er vanaf wat ze je proberen te vertellen. Geloof jij mij als ik jou vertel dat het Vliegende Spaghetti Monster bestaat? Zo is het precies met devas en goden en hellewezens.

Nee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #123 Gepost op: 27-07-2020 20:02 »
Niet geloven dat er echt betrouwbare getuigen zijn van een andere wereld is ook verkeerde visie.

Dat is een heel oud liedje, van de Bijbel tot Emmanuel Swedenborg. Er zijn veel mensen die vanuit visioenen verklaren iets te weten, charismatische mensen, mensen met sobere en betrouwbare achtergronden. Maar het is maar een percentage spel, uit de honderd sobere mensen die de 40 bereiken, krijgen er een of twee een psychose. En uit die mensen gaan sommigen hun verhaal vertellen, en die worden geloofd. Reputatie en achtergrond betekenen dus niets in dit soort claims.

Er zijn er wel sommigen, die zeggen betrouwbaar te kunnen reizen in spirituele rijken. Over hun bestaat enige twijfel, en daar zou ik zeggen ‘ik weet het niet’. Maar dat zijn zeldzame individuen.

Maarten heeft me eens verteld dat hij geen enkel vertrouwen heeft in het bestaan van chakra's. Reden: Hij kent ze niet en de wetenschap kan ze niet aantonen. Dit vind ik verkeerd.

Ik moet zeggen, chakra’s heb ik ook altijd een vreemd concept gevonden. Waarom vind je ze niet terug in de structuur van het zenuwstelsel? Ik denk dat Maarten en ik wel min of meer op dezelfde lijn zitten hier.

Maar ik denk ook niet vanuit geheel materialistische hoek. Ik weet vanuit eigen ervaring — bij de dood van mijn stiefmoeder — dat er iets is na de dood, een spiritueel leven. Maar ik denk niet dat het zin heeft te speculeren over wat het is. Misschien is het voor iedereen anders, of krijgt iedereen wat hij gelooft. Het hiernamaals van nog de Christenen nog de Boeddhisten neem ik daarom zomaar voor waar aan, ik ga liever met open vizier en zoekend naar de waarheid door die deur.

Of ik daardoor in een categorie van verkeerde visie kom maakt mij eigenlijk weinig uit. Het is een bestempeling vanuit autoriteit, die weinig invloed heeft op mijn beoefening.
« Laatst bewerkt op: 27-07-2020 20:21 door Bodhiboom »

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #124 Gepost op: 27-07-2020 21:02 »
Het enige dat je kan doen is aanmoedigen niet zomaar definitief te verwerpen, maar te onderzoeken. Dat is alles. De wijze van dit onderzoek, het tempo en de uitkomst ligt bij Boddhiboom, niet bij jou, en niet bij mij, toch?

eigenlijk ben ik een Boeddha maar niemand gelooft me :)
Misschien wel met een paddo op.

Online Siebe

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #125 Gepost op: 27-07-2020 21:50 »
Hoi Marcel,

Ik weet niet precies hoe belangrijk het ontwikkelen van wereldlijke juiste visies zijn. Ze behoren natuurlijk wel tot de eerste factor van het edele achtvoudige pad, en afstand doen van schadelijke intenties, schadelijk spreken en schadelijk gedrag hoort ook gewoon te gebeuren. In die zin verschilt dat denk ik niet van het afstand doen van verkeerde visies.

Verkeerde wereldlijke visie wordt toch gezien als schadelijk omdat het de basis is ook van verkeerde intenties en zo een hele keten op gang brengt van scheve dingen. Bij verkeerde visie gaat het er volgens mij wel om dat je ook bijvoorbeeld ook echt aanhangt en koestert dat er geen wedergeboorte is, geen betrouwbare getuigen van een andere wereld etc. Als je een soort agnose verkiest dan is dat volgens mij geen verkeerde visie, hoewel je dan natuurlijk ook niet kan zeggen dat je juiste visie aanhangt.

Ik weet wel dat dit gevoelig ligt maar de claim in de Pali sutta's is toch echt dat de juiste visies die de Boeddha besprak ook echt beschrijven hoe het er in realiteit aan toegaat. Er staat duidelijk in de sutta's...er is wedergeboorte...dus mensen die hierin niet geloven hebben verkeerde visie...etc.

Ik denk wel dat bij het begrijpen van wat heilzaam en onheilzaam is en hun wortels, en bij het begrijpen van de vier edele waarheden en bij Paticca Samuppada, toch wel belangrijk is dat je gelooft in wedergeboorte over meerdere levens, en kamma en kamma vipaka over meerdere levens.
Neem wat heilzaam/voordelig is of onheilzaam/onvoordelig. Als je perspectief niet verder gaat dan dit ene leven, kun je best volhouden dat geweld wel eens voordelig kan zijn, of agressie, of hebzucht. Maar als je het onderricht ziet over kamma en vele levens dan zie je dat het nooit goed kan uitpakken.

Zo zie ik wel meer dingen waarbij al die juiste visies toch een rol spelen.

Nu ga ik even pauzeren van het forum want ik begin overspannen te worden. Ik ga me even concentreren op een serie posten over de vier condities die we moeten vervullen om een vrucht te realiseren. Ik denk dat dit een interessante serie posten wordt. De teksten laten ons niet zwemmen over wat we moeten doen om een vrucht te realiseren. Binnenkort informatie hierover.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #126 Gepost op: 27-07-2020 23:33 »

Nu ga ik even pauzeren van het forum want ik begin overspannen te worden.

Het is al heel wat als je dit voortijdig van jezelf herkent, super. Pauzeren is een goede stap. Met een stukje inzicht kan je misschien ook even kijken naar waarom je dingen zo serieus neemt dat je er overspannen van raakt, dat geeft misschien een kijkje in hoe je relateert aan de Dhamma en aan ons.

Laatste berichten

[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by marcel Vandaag om 21:06
[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by Siebe Vandaag om 20:49
[Controverse en verandering] Re: De betrouwbaarheid van de overlevering by Siebe Vandaag om 20:45
[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by marcel Vandaag om 20:25
[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by Siebe Vandaag om 20:16