Auteur Topic: De vraag  (gelezen 122 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
De vraag
« Gepost op: 01-08-2020 12:34 »
Kan je ook té onthecht zijn ?

Een criticus van het boeddhisme zei tegen mij : Het boeddhisme, daardoor wordt je levend begraven !

Een andere criticus zei tegen mij : Je onthechting begint te lijken op onverschilligheid, kilte.

Kan je té onthecht raken ? Wat is genoeg onthechting, zonder dat je helemaal verdwijnt ? Zonder dat je in het luchtledige opgaat ?

Hoe doe je dat ? Of is het boeddhisme een 'doodscultus' zoals sommige mensen zeggen ?

Voor mijn gevoel heeft boeddhisme mij voornamelijk goede dingen gebracht. Andere mensen kijken daar anders naar.

Wat zijn jullie ideeen hierover ?

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
Re: De vraag
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2020 12:42 »
ik denk zo:

onthechting
houdt het midden tussen
vastklampen en
onverschilligheid

dat betekent dan
dat er ruimte blijft voor betrokkenheid

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2020 13:54 »
Aha

Ja, het gaat om dat juiste midden. Net als waar Aristoteles vaak over sprak.

In het begin van je Dharma beoefening, wordt het al snel onverschillig, schiet je door

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2020 14:09 »
...ja..
tblijft wel
uitproberen
en opletten...

experimenteren zeg maar

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #4 Gepost op: 01-08-2020 14:41 »
Ja, ik snap het

Vroeger was ik enorm aan het vastklampen. Toen wilde ik een soort rockster zijn ofzo ( beetje pathetisch )

Toen vond ik het boeddhisme en werd ik zwaar onthecht. Ik steeg haast op, onthecht van de aarde. Nee, maar even serieus

Je kan ook een beetje kil worden, van onthechting. Ik vind dat dan wel weer fijn, om zo te leven.

Hoe ga jij hiermee om, Marcel ?

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 01-08-2020 14:46 »
ik probeer te 'zien' hoe het bij mij werkt
als ik iets moois zie, dat ik dan wil hebben

of als er iets kapot gaat
hoe automatisch ik dat erg kan vinden
vroeger kon ik daar dan in blijven hangen bijvoorbeeld
maar ja...als je dat maar vaak genoeg doet
gaat er soms toch een lichtje branden

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 01-08-2020 15:01 »
Een andere criticus zei tegen mij : Je onthechting begint te lijken op onverschilligheid, kilte.

Het is mogelijk om té onthecht te raken als je de onverschilligheid gebruikt als een scherm waarachter je je verstopt van de wereld. In meer gevorderden is er een balans tussen onverschilligheid en vriendelijkheid, warmte, mildheid, compassie, en het benaderen van de wereld.

Dus als je merkt dat je te ver die kant van kilte op gaat, dan zou ik je aanraden die andere kwaliteiten te gaan ontwikkelen. Als je je niet meer hecht aan de dingen van deze wereld dan is er geen ambitie meer, geen drang, dan word je heel laid-back, maar je kan nog wel dingen doen. Je kan anderen van dienst zijn, je kan je inzetten voor vrede zoals Thich Nhat Hanh dat doet, je kan de armen helpen zoals de Zen Peacemakers ook wel doen.

Het is iets waar ik zelf ook nog wel eens moeite mee heb.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2020 16:12 »
En hoe weet je dan, dat je té onthecht raakt ?

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 01-08-2020 16:22 »
ik denk dat je dat aanvoelt

en je kunt het zien aan je gedachten

« Laatst bewerkt op: 01-08-2020 16:25 door marcel »

Online Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 01-08-2020 18:00 »
Gehecht zijn betekent juist vaak onverschilligheid, want omdat je gehecht bent aan je eigen welzijn, laat dat van anderen je koud. Of omdat je gehecht bent aan het welzijn van je eigen gezin, laat dat van andere gezinnen je koud. Of omdat je gehecht bent aan de belangen van je eigen land of bedrijf laat die van andere landen en bedrijven je koud.

Als de waarheid, onpartijdigheid, en dat soort kwaliteiten je meer lief is dan dat soort belangen, richt je je leven daar op in. Dat is iemands roeping.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2020 10:35 »
En hoe weet je dan, dat je té onthecht raakt ?

Voor mij is het als je nergens meer om geeft. Dat is een beetje een doods punt, als je niet genoeg positieve emoties in je hebt — mildheid, mededogen, vriendelijkheid — die je een positieve kijk geven op de wereld dan kom je uit bij iets nihilistisch.

Waar je eigenlijk achter komt is dat al je motivaties gedreven waren door verlangen. Wat je ook voelde of dacht dat je voelde, ergens zat er een hechting achter. Dus na al die dingen los te laten viel het zaakje uit mekaar. Maar je onderliggende liefde, de vriendelijkheid van Metta, ligt daar verstopt.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2020 11:40 »

Kan je té onthecht raken ? Wat is genoeg onthechting, zonder dat je helemaal verdwijnt ? Zonder dat je in het luchtledige opgaat ?

Hoe doe je dat ? Of is het boeddhisme een 'doodscultus' zoals sommige mensen zeggen ?

Voor mijn gevoel heeft boeddhisme mij voornamelijk goede dingen gebracht. Andere mensen kijken daar anders naar.

Wat zijn jullie ideeen hierover ?

Op een dag zie je misschien dat de ander eigenlijk geen ander is, maar net zo goed jij. Net als ik gevangen in een tijdelijke tijd/ruimte dimensie.
Het egocentrisme is gebaseerd op de terecht ervaring dat "ik" in het middelpunt sta van het universum. Ik ervaar mezelf als ik, maar die zogenaamde ander, ervaart zichzelf eveneens als ik.
De ander is dat wel dan een ander, en  ik ben ik wel die ik.
Er is inderdaad een constante, de ik-ervaring. Die hebben we allemaal.

In mijn wereld besta ik, en de ander is een verschijnsel dat zich manifesteert in mijn wereld. Ik ervaar wel mijn ik-zijn. Maar ik ervaar niet het ik-zijn van die zogenaamde andere.

----------------------------------------
De Dharma, de Boeddha, de Sangha zijn idealen.
Het zijn verhalen van totale bevrijding. Niet enkel voor mij, maar voor wij.

Ik zie mezelf meer als een held, die samen met de superhelden Dharma, Boeddha en Sangha op pad gaat voor de bevrijding.
De held die niet veel weet. Een druppel in de oceaan.
Niet ik zal het verschil maken, maar wel de superhelden.

Hou je vast aan de waarheid, klinkt het in mijn oren, hou je vast aan oprechtheid, hou je vast aan mildheid, hou je vast aan zachtheid, hou je vast aan doorzettingsvermogen.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] De weg naar verlichting by w-AARDIG Vandaag om 11:22
[Tibetaans Boeddhisme] Re: De Wiekslag van de Garoeda, Dzogchen in liedvorm by Bodhiboom Vandaag om 09:48
[Algemeen] Re: De wet van kamma by w-AARDIG Vandaag om 08:00
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Buddha Amitabha Gisteren om 22:29
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 20:52