Auteur Topic: geluk ?  (gelezen 169 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
geluk ?
« Gepost op: 07-08-2020 15:47 »

Laatst voelde ik me heel gelukkig. Maar het had niet echt een reden. Het is niet zo dat ik iets won, of kreeg, of wat dan ook.

Mysterieus

Ik was ineens heel even geheel tevreden met mijzelf en mijn leven.

Hoe kan dit ?

lushan

• Gast
Re: geluk ?
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2020 20:13 »
Herkenbaar. Dat gaat vanzelf weer over 8)

Ik denk dat op zulke momenten er weinig tot geen haat en hebzucht is.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2020 12:32 »
Helemaal geen slecht antwoord Siebe. Ik denk dat het een teken is van vordering op het pad.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

lushan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2020 13:49 »
Helemaal geen slecht antwoord Siebe. Ik denk dat het een teken is van vordering op het pad.

Ik denk ook dat het positief is maar mijn eigen ervaring geeft me in niet te snel te spreken over vooruitgang.
Het is allemaal grillig. Ups and downs zijn heel normaal.
De ene dag of uur voel je je op een ongedwongen manier gelukkig en blij maar een andere dag of uur is dat weer weg.

Geluk kun je toch nooit bezitten. Mensen die je verlokken met een pad of methode of iets wat je gelukkig zal maken, pas op er mee.
Geluk kun je niet bezitten. Geconditioneerde staten zoals geluk ontstaan, bestaan even en eindigen weer. Dit een eeuwige wet.

Geluk is niemands bezit en mensen die dat wel zo behandelen die hebben nog onvoldoende visie.
Vaak is geluk een soort reclame voor zichzelf. Een soort trots. Een versiering.
"Ik ben gelukkig"...dus... ik ben een bekwaam leraar...ik kan jou coachen....ik ben verlicht...ik ben...men hangt er van alles aan op.

Maar geluk is niet wat de Boeddha-Dhamma belooft maar wel ontlasting, afkoeling van de geest.
Als dat iets blijvends is geworden is er progressie.

Werelds geluk is volgens mij vrijwel altijd gebaseerd op de fijne ervaring dat je alles onder controle hebt.
Je bent nog niet ziek, je bent nog fit, je inkomen is goed, je hebt een fijne partner en gezonde kinderen, je tuin staat in bloei, er is voldoende eten, je hebt een betekenisvolle baan etc.

Dus mijn ervaring is, het is allemaal bijzonder grillig, en momenten van duisternis en licht wisselen zich af en dat is heel normaal.
Bolletje maakt een mooi moment van licht mee.

Gewoon doorgaan.
« Laatst bewerkt op: 08-08-2020 14:17 door Siebe »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2020 15:31 »
Maar bolletje had het ook niet over geluk, hij had het over tevredenheid. Dat lijkt mij een afname van drang, van ontevredenheid, van de vuren. Een toename van gelijkmoedigheid.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

lushan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2020 19:58 »
Het zou kunnen maar dit soort dingen ken ik zelf als incidenten. Als sferen die komen en gaan.
Als het een soort basis begint te krijgen in je leven, ja dan wordt het anders, lijkt me. Dan is er zeker iets meer gaande.

Dit is het ook verschil tussen de vruchten realiseren waarbij geest echt op een merkbaar structurele manier een bepaalde last kwijt is en incidenten.

Laatste berichten

[Media en Nieuws] Re: Psychose als spirituele ervaring by Bodhiboom Vandaag om 10:06
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by Buddha Amitabha Vandaag om 09:08
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:54
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:48
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:42