Auteur Topic: Een eigen, originele stem  (gelezen 157 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Een eigen, originele stem
« Gepost op: 09-08-2020 16:49 »
Beste allen,

Ik zat mij vanmiddag te bezinnen over meegaandheid. Het is namelijk zo dat het heel makkelijk is om de woorden van anderen na te praten, vaak zonder dat je het zelf doorhebt. Je leest een boek, je word erdoor vervoerd, en je praat erover.

Er word wel eens gezegd, “wij staan op de schouders van reuzen”. Maar om daar echt te staan, en een eigen opinie voort te bouwen op de kennis van anderen, is nog niet zo makkelijk. Het betekent dat je moet kunnen absorberen, logische lijnen van argument voortzetten, en daarop bouwen met je eigen inzichten.

Het hangt er vanaf of je echt iets waardevols te zeggen hebt. Als je alleen maar zegt wat anderen voor jou hebben gezegd, dan heeft het niet zoveel zin. Je moet een beetje een rebel zijn, je eigen originaliteit laten gelden.

Met zonnige groet,
Bodhiboom
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Een eigen, originele stem
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2020 21:03 »
Als boeddha een blinde gelovige was geweest, hadden we nooit van hem gehoord.

Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 09-08-2020 21:54 »
Als boeddha een blinde gelovige was geweest, hadden we nooit van hem gehoord.

Precies! Ik denk dat daar een bepaalde gereedheid spreekt om het eigen pad te volgen, die misschien wel een essentieel onderdeel is van wat een verlichte maakt. Bij Osho zie je dit ook heel sterk, dat hij dingen ziet vanuit zijn eigen, unieke standpunt.

Maar wat een spirituele zoeker doet wanneer hij van goeroe naar goeroe trekt is steunen op telkens iets nieuws, proberen telkens iets nieuws te leren zonder echt de eigen kwaliteiten te beproeven.

• Sangha Ouderling
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2020 22:16 »
Nu, ik denk niet dat er iets mis mee is om van anderen te leren.

Ik herinner me mijn christelijke vorming, het interesseerde me eigenlijk niet, en heb er ook nooit iets van op gestoken. Maar als ze me iets vroegen, deed ik alsof. Religie onder sociale druk. Of elkaar napraten om erbij te horen.
 Maar ik las wel heel graag in de bijbel en dacht er graag over na.

De eerste vorm van religie, is dood. De tweede is echter.
Ik denk niet dat er iets mis mee is om van anderen te leren, maar je moet het uiteindelijk wel jezelf maken. Je moet ook durven dingen afwijzen, als het tegen je principes ingaat, of als je bevindingen het tegenspreken.
« Laatst bewerkt op: 09-08-2020 22:39 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2020 10:09 »
Ik denk niet dat er iets mis mee is om van anderen te leren, maar je moet het uiteindelijk wel jezelf maken. Je moet ook durven dingen afwijzen, als het tegen je principes ingaat, of als je bevindingen het tegenspreken.

Ja dat is zo, maar ik denk ook dat je in jezelf ruimte moet creëren voor je eigen stem. Het is heel makkelijk om overstelpt te raken met material van boeken, tijdschriften, het internet, de tv, zodat je de tijd niet hebt om al die dingen een plaats te geven van binnen.

Van anderen leren is een iets, maar die leerstof verteren en toetsen aan de waarheid is iets geheel anders, dat duurt vaak veel langer. Daarna pas kan je er echt zelf wat mee, kan je erop voortbouwen.

• Sangha Ouderling
« Reactie #5 Gepost op: 10-08-2020 10:54 »

Ja dat is zo, maar ik denk ook dat je in jezelf ruimte moet creëren voor je eigen stem. Het is heel makkelijk om overstelpt te raken met material van boeken, tijdschriften, het internet, de tv, zodat je de tijd niet hebt om al die dingen een plaats te geven van binnen.

Van anderen leren is een iets, maar die leerstof verteren en toetsen aan de waarheid is iets geheel anders, dat duurt vaak veel langer. Daarna pas kan je er echt zelf wat mee, kan je erop voortbouwen.

Klopt, dat is ook het verschil tussen een hol formalisme, het kunnen napraten, of een levende religie, je staat er zelf achter, je weet waarom je er achter staat, je hebt zaken voor jezelf ontdekt die kloppen.

In the long run, komen waarheden vanzelf naar boven. Als je een bepaalde attitude hebt om open te staan voor waarheid.

Wat ik bv. ook begrepen heb van de Indische cultuur in die tijd, dat het een zeer op waarheid gerichte cultuur was. Bedelmonniken gingen in steden, dorpen, pleinen, hun "dharma" verkondigen, en iedereen ging dan in overleg, en debatteren en vragen stellen. Het leefde, het was niet zomaar een leraar die kwam vertellen en iedereen slikken. Wat een heel groot contrast is met religie nu, waar mensen enkel nog moeten slikken. En ook sommigen van boeddhisme een slikreligie proberen te maken. Gelukkig hebben we het forum, waar er nog debat is. Waar iedereen zijn inzichten kan toetsen aan andere inzichten.

lushan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10-08-2020 12:40 »
... En ook sommigen van boeddhisme een slikreligie proberen te maken.

Ik hoop niet dat je mij op het oog hebt want dit is wel het laatste wat ik wil.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #7 Gepost op: 15-08-2020 16:32 »
Dat is ook waarom ik mij niet meer met politiek bezig hou

Mensen praten elkaar allemaal na de laatste tijd. Er is weinig ruimte voor onenigheid/pluraliteit/originaliteit

Mensen nemen een dogma, een slogan en herhalen dit vervolgens.

In de boeddhistische wereld valt dit wel mee, wat mij betreft. In de boeddhistische wereld in Nederland is er ( gek genoeg ) minder kuddementaliteit, wat mij betreft. Je zou verwachten dat boeddhisme heel uniform zou zijn ( iedereen een kaal hoofd, iedereen een rode robe )

En je zou zeggen dat moderne politieke bewegingen weinig kuddementaliteit bevatten. Dit is niet per se het geval. Moderne bewegingen, zijn niet per se onorthodox/vrij/pluriform/tolerant.

Laatste berichten

[Media en Nieuws] Stillwater op Apple TV+ by Bodhiboom 17-09-2020 18:21
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by w-AARDIG 16-09-2020 20:40
[Het gewone leven] Re: Heel de kleur van je hart..... by bolletje 16-09-2020 20:10
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by Dorje 16-09-2020 19:41
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by w-AARDIG 16-09-2020 19:01