Auteur Topic: Boeddhisme en wereldproblemen  (gelezen 1580 keer)

Offline w-AARDIG

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Geïntresseerde
  • *
Boeddhisme en wereldproblemen
« Gepost op: 03-09-2020 17:52 »
de boeddhist werkt aan persoonlijke verlichting, misschien daarna aan verlichting van anderen, maar niet aan wereldproblemen zoals milieuvervuiling, oorlog, armoede, geweld, racisme, vreemdelingenhaat.

Durf ik te zeggen dat er geen externe oplossing is voor dat soort problemen, alleen een interne?

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Boeddhisme en wereldproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 03-09-2020 18:21 »
de boeddhist werkt aan persoonlijke verlichting, misschien daarna aan verlichting van anderen, maar niet aan wereldproblemen zoals milieuvervuiling, oorlog, armoede, geweld, racisme, vreemdelingenhaat.

Durf ik te zeggen dat er geen externe oplossing is voor dat soort problemen, alleen een interne?

Ik denk dat het spirituele pad volgen een win/win situatie is.
Ik wil mezelf niet mooi of zuiver praten, dat is niet zo. Ik zie dat ik meedoe aan milieuvervuiling, geweld, racisme, vreemdelingenhaat. Tegelijkertijd is het voor mij een zelf opvoedingspunt.  Het is inderdaad een druppel, en toch is de oceaan vol met druppels.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 03-09-2020 18:39 »
Er zijn best wel boeddhisten die ook activist zijn hoor, bijvoorbeeld Thich Nhat Hanh was lange tijd betrokken bij de vredesbeweging. Zijn thuisbasis Plum Village doet geloof ik nog steeds aan vredesretraites, door bijvoorbeeld groepen Israëli’s en Palestijnen voor een aantal weken samen te brengen.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2020 19:17 »
De vraag is of er een externe oplossing is voor de wereldproblemen of alleen een interne.

Denken jullie dat externe oplossingen, in regels voorschriften, moraal e.d. mogelijk is?

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2020 20:30 »
Van allebei een beetje zo mooi zijn.
En in theorie is dat best mogelijk.

In de praktijk van de geschiedenis hebben
externe oplossingen als
kerk, kommunisme, opvoeding en politiek
nog niet echt iets opgeleverd in die richting.

Dus ik durf  bijna wel te zeggen dat dat niet mogelijk is.
Bijna omdat ik wel de hoop een beetje houd.
Je weet maar nooit.
inner peace and love
is the only revolution

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2020 20:58 »
Het heeft opgeleverd dat we met 7 miljard mensen leven zonder dat de chaos totaal is. Eerlijk gezegd vind ik het geen verworvenheid, maar ik weet ook niet hoe het anders had gekund,

Een vaartje maken in een doodlopende weg zoals voor corona, is ook niet helemaal waardigheid.

Waardigheid is nog een raar iets.

• Sangha Ouderling
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2020 23:52 »
Ik zie het boeddhisme als een boodschap dat je als mens dient te beseffen dat het leven eindig is. En dat innerlijke vrede meer is dan louter inspanningen voor je zelfzucht. 
Tegelijkertijd zie ik het als een boodschap, dat hoe klein je positieve inspanningen ook zijn, dat ze niet tevergeefs zijn.

Als je boeddhisme en wereldproblemen in één adem noemt, dan wekt dat het gevoel dat je iets belangrijks moet doen in je leven op. Dat het gewone, het normale, het kleine er eigenlijk niet toe doet. Terwijl voor 99% van de mensen hun leven juist afspeelt binnen dat gewone, dat normale, dat kleine.

En dat is juist de kracht van spiritualiteit, de mens verheffen juist binnen dat gewone, dat normale, dat kleine. We kunnen niet allemaal boeddha de wereldleraar zijn. En voor ons positieve zelfgevoel doet het er ook niet toe dat we dat niet zijn. Het heldere ik, is net zo helder of ik nu achter de computer aan typen ben, of als ik geweldige sensaties ervaar. Elk moment telt.

Zelfzucht is maar één aspect van het mens zijn, maar je voor jezelf is het nuttig om ook zelf-w-aardig te zijn.
Door de eindigheid van het leven lijkt elke inspanning in zekere zin zinloos, omdat we heel vaak niet zelf de vruchten zullen dragen van die inspanningen.
En ook daar geeft spiritualiteit toch inzicht dat ik niet bestaat zonder wij. Als je louter voor jezelf leeft is dit ook een weerspiegeling dat je de vrede nog niet in jezelf hebt gevonden, dat je nog zoekende bent; dat je jezelf nog niet dat kunt geven, en moet je ook voor jezelf leven omdat het je als een vuur die richting uit drijft.

Een heleboel problemen zijn per definitie niet oplosbaar, ze behoren tot de feiten van het bestaan. En tegelijkertijd zijn het golfbewegingen. Zaken komen tot ontstaan, ze groeien, en ze komen tot aftakeling en dan tot vernietiging.

Ik wil zeker niet zeggen dat een mens zich niet engageren, of dat het boeddhisme zegt dat je je niet moet engageren, maar je moet ook je-zelf vinden. Zich bewust worden van de heldere ik.
Het spirituele doel is toch altijd meervoudig, dat je zelf het ziet, dat de ander het ziet, en dat het zien tot leven komt. En het ideaal van zien is boeddha.

Daarom lijkt het me ook belangrijk bij engagement, want anders kun je van engagement ten onder gaan aan de teleurstellingen. Dat kan zijn voor het engagement voor het milieu, maar kan net zo zijn als het gaat omtrent engagement voor een huwelijk. In feite alle wereldse engagementen.
« Laatst bewerkt op: 03-09-2020 23:58 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2020 07:41 »
Als je boeddhisme en wereldproblemen in één adem noemt, dan wekt dat het gevoel dat je iets belangrijks moet doen in je leven op. Dat het gewone, het normale, het kleine er eigenlijk niet toe doet. Terwijl voor 99% van de mensen hun leven juist afspeelt binnen dat gewone, dat normale, dat kleine.
Daar heb je zeker een punt, waarbij mensen hun identiteit halen uit het belang wat ze zien van hun handelen. Ook ik.

Citaat
Daarom lijkt het me ook belangrijk bij engagement, want anders kun je van engagement ten onder gaan aan de teleurstellingen. Dat kan zijn voor het engagement voor het milieu, maar kan net zo zijn als het gaat omtrent engagement voor een huwelijk. In feite alle wereldse engagementen.
Ook hier heb je een punt, waarbij teleurstellingen gezien kunnen worden als mogelijkheid om het ego op te geven of te stimuleren om nog meer te streven. Dat streven gaat niet altijd weg door teleurstellingen, kan je juist meer identiteit uit halen.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 04-09-2020 15:02 »
Een Boeddhistische leraar zei mij ooit:

"You can't fix samsara. You can only break out of it".

Waarmee hij eigenlijk aangaf dat wat je ook in de wereld aanpast, het is en zal altijd samsara blijven. Fix je iets hier, dan beduvel je iets daar. Hard gezegd, fix je het lijden van mensen hier, heeft dit meestal gevolgen voor een verergering van het lijden elders. En omgekeerd.

Dat hoeft niet weg te nemen dat je activistisch in het leven staat. Dat hoeft niet weg te nemen dat je alles wat je maar kan doen om milieu, klimaat, sociale en andere problemen tegen te gaan, je dan ook blijft doen. Dit alles is en blijft allemaal zeer zinvol, maar niet met de illusie dat Samsara (het lijden) hierdoor ooit uit de wereld geraakt.

Ik zie het zo: ik probeer in de mate van het mogelijke mijn best te doen om mee te werken aan een wereld die stabiel genoeg is, niet opdat mensen zich in die wereld gaan settelen en lekker in slaap blijven voor de echte oorzaak van lijden, maar opdat ze hierdoor meer ruimte en rust krijgen om zich op de echte oorzaak van lijden te kunnen richten. De echte oorzaak... dat weten jullie onderhand wel wat ik hier ga zeggen... is niet het leven zelf, maar de gehechtheid er aan.

Haal die angel (van gehechtheid) er uit, bij jezelf en bij anderen, en de uitgang uit samsara komt in zicht.

Bezoeker: De Boeddha’s en de Rishi’s zijn er met z’n allen niet in geslaagd de wereld te veranderen.

Maharaj: De wereld is niet vatbaar voor verandering. De wereld veroorzaakt steeds weer pijn en biedt geen veiligheid. Zie haar zoals zij is en laat je angsten en verlangens vallen. Als de wereld je niet meer in haar greep heeft, wordt zij een paradijs. In de wereld kun je alleen maar gelukkig zijn als je vrij bent van de wereld.

Uittreksels van: Shri Nisargadatta Maharaj. 'Ik ben zijn'

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 04-09-2020 15:39 »
Een Boeddhistische leraar zei mij ooit:

"You can't fix samsara. You can only break out of it".

Waarmee hij eigenlijk aangaf dat wat je ook in de wereld aanpast, het is en zal altijd samsara blijven. Fix je iets hier, dan beduvel je iets daar. Hard gezegd, fix je het lijden van mensen hier, heeft dit meestal gevolgen voor een verergering van het lijden elders. En omgekeerd.[...]

...is dat zo...
ik leef in de veronderstelling dat samsara
niet iets van de wereld is, maar van de geest.
Samsara is dan de verwarde, onwetende geest, met al zijn verlangens
en bezoedelingen......

maar ik wil daar geen punt van maken he...alsteblieft
tis gewoon een kijk.....

inner peace and love
is the only revolution

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: 04-09-2020 16:21 »
...is dat zo...
ik leef in de veronderstelling dat samsara
niet iets van de wereld is, maar van de geest.
Samsara is dan de verwarde, onwetende geest, met al zijn verlangens
en bezoedelingen......

maar ik wil daar geen punt van maken he...alsteblieft
tis gewoon een kijk.....

Geen probleem, ik deel in je kijk.
Nu dat Siebe er even niet is, kan ik ook weer even zonder angst voor een storm reacties volgende uitspraak posten: "samsara is nirvana".

Dat is ook wat in de quote van Maharaj te lezen valt:

De wereld geeft lijden doordat er angst en gehechtheid aan is. De wereld is op dat vlak niet vatbaar voor verandering. Je kan de wereld niet zo veranderen dat er geen gehechtheid of angst meer aan is. M.a.w. er is geen fix voor samsara, er is wel een uitweg uit: "Zie haar zoals zij is en laat je angsten en verlangens vallen. Als de wereld je niet meer in haar greep heeft, wordt zij een paradijs" (samsara is nirvana).

Dus... ik sta volledig achter je kijk dat samsara (in de betekenis van je kijk op de wereld) niet iets van de wereld is, maar sta ook volledig achter de uitspraak "you can't fix samsara" (in de betekenis van de wereld die onderhevig blijft aan de cyclus van komen en gaan), waarbij ik na je reactie wel mijn vorige uitspraak moet nuanceren: de wereld houdt en zal altijd een cyclus van komen en gaan inhouden, in die zin zal de wereld, hoe je die ook aanpast, altijd aanleiding blijven geven tot lijden (samsara), als de echte oorzaak van dit lijden (de gehechtheid aan de wereld), niet aangepakt wordt. Maar hier kan je niets aan fixen, toch? Je kan alleen maar een uitweg vinden uit je verwarde, onwetende geest, met al zijn verlangens en bezoedelingen......

Ik weet alleen, uit de context waarin die leraar dit uitsprak, dat hij samsara even als een synoniem voor de wereld van lijden gebruikte (de cyclus van bestaan en vergaan). Net als Siebe ook de wereld van geboorte, ziekte en dood als synoniem voor samsara gebruikt. En de daaropvolgende conclusie: dat geboorte, ziekte en dood niet te fixen zijn. Maar dat er wel een uitweg uit is.

Komen we zo verwoord toch al wat dichter bij elkaars kijk?

« Laatst bewerkt op: 04-09-2020 16:30 door Dorje »

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: 04-09-2020 16:53 »
ja...zo verwoord
lijkt het er wel op...
inner peace and love
is the only revolution

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #12 Gepost op: 04-09-2020 17:03 »
Maar om even terug te komen op wereld problemen, ik denk dat veel daarvan te maken heeft met hoe wij onze kinderen opvoeden. Zolang we kinderen niet leren hoe ze met verlangen om moeten gaan, zullen er nog steeds criminelen zijn, moordenaars, soldaten (die niet ver af zijn van huurmoordenaars).

Op het ogenblik voeden wij kinderen op met nummers en letters leren, en iets als moraal en ethiek komt vaak niet aan de orde. Een familielid heeft mij toen ik klein was geleerd over de Gouden Regel, maar op school heeft men er niks van gezegd.

Heb je wel eens de tv-series The Good Place gezien? Hoogst aan te raden, het is een komedie en toch komt de ethiek er vaak in voor.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 04-09-2020 17:16 »
Maar om even terug te komen op wereld problemen, ik denk dat veel daarvan te maken heeft met hoe wij onze kinderen opvoeden. Zolang we kinderen niet leren hoe ze met verlangen om moeten gaan, zullen er nog steeds criminelen zijn, moordenaars, soldaten (die niet ver af zijn van huurmoordenaars).

Op het ogenblik voeden wij kinderen op met nummers en letters leren, en iets als moraal en ethiek komt vaak niet aan de orde. Een familielid heeft mij toen ik klein was geleerd over de Gouden Regel, maar op school heeft men er niks van gezegd.

Heb je wel eens de tv-series The Good Place gezien? Hoogst aan te raden, het is een komedie en toch komt de ethiek er vaak in voor.

Ik vind het moeilijk. Want wat Dorje eigenlijk zegt is; “geef je hoop op een wereld zonder lijden maar op”, dat is nogal wat, een identiteit kan volledig in het teken staan van wereldverbeteren, en dan moet je dat opgeven.

Zonder dat anderen hun identiteit opgeven om de wereld zo corrupt mogelijk te maken.

Het is een onmogelijke vraag.

Wat alleen kan is dat je buiten samsara komt, door persoonlijke verlichting, maar daar heb je geen keuze in.

Ben benieuwd wie er dan als tegenhanger verdoemd blijft in samsara.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #14 Gepost op: 04-09-2020 19:01 »
Want wat Dorje eigenlijk zegt is; “geef je hoop op een wereld zonder lijden maar op”, dat is nogal wat, een identiteit kan volledig in het teken staan van wereldverbeteren, en dan moet je dat opgeven.

De identiteit wel, het wereldverbeteren daarom nog niet. Maar volgens mij is het dan geen wereldverbeteren meer, maar wereld verlichten.

Dorje zegt niet hoop op te geven, Dorje zegt realistisch te zijn: de kringloop van lijden, blijft de kringloop van lijden, symbolisch of niet (dat laat ik even in het midden) geeft Boeddhisme aan dat zelfs de bestaansvormen waar het minst lijden aanwezig is (de Goden), nog steeds vergankelijk zijn. Dus vroeg of laat vallen deze terug in een lagere bestaansvorm, met terug heel veel lijden. Dat is de betekenis van "You can't fix samsara". Je kan samsara tijdelijk verbeteren, maar je kan het niet oplossen door het (tijdelijk) te verbeteren.

[Toevoeging: een moderne versie is: als het al zou mogelijk zijn om de wereld tot een godenrijk te maken, waarin iedereen gelukkig en vredig naast elkaar leeft, waar er geen honger is, en geen dorst, en geen oorlog en geen vijandigheid... dat is dan volgens Boeddha ook maar vergangkelijk, ooit valt het weer uit elkaar, dus het is geen fix.]

Hoop doet echter leven, ik zelf blijf hopen op nog meer stabiliteit, meer vrede, en dergelijke, niet als oplossing voor het probleem, maar als gunstigere voorwaarde om de ware oorzaak van het probleem (de ware oorzaak van lijden) op het spoor te komen.

Zonder dat anderen hun identiteit opgeven om de wereld zo corrupt mogelijk te maken.

De reden dat wij onze identiteit niet opgeven is dezelfde als waarom die anderen hun identiteit niet opgeven, er is daar helemaal geen verschil, toch niet in de reden. De reden is, zoals Marcel aangaf: verwarde, onwetende geest, met al zijn verlangens en bezoedelingen......

Als zelfs wij dit niet willen aangaan, hoe kunnen we dan verwachten dat zij die uit verwarring en onwetendheid nog veel destructiever zijn voor de wereld, dit willen aangaan? Daarom als wij het wel willen aangaan, dan kunnen we tenminste de wereld een beetje mee verlichten, zoals de Boeddha dat gedaan heeft. Er is geen fix voor Samsara, maar er is wel een uitweg, en hoe meer die aangewezen wordt, hoe meer die gevonden kan worden. Dat is ook een vorm van hoop, niet waar?

Je kan niet kiezen voor verlicht te zijn, je kan wel kiezen het onderzoek naar de oorzaak van lijden werkelijk aan te gaan. En als je dit niet doet voor jezelf (persoonlijke verlichting), maar je doet dit juist voor de ander (verlichting niet voor jezelf, maar ten behoeve een beter licht voor alle levende wezens te kunnen zijn), juist omdat je dan niet egoïstisch jezelf wilt bevrijden en al de rest verweesd en verdoemd wil achterlaten, dan is er juist nog meer hoop.

Of niet soms?
« Laatst bewerkt op: 04-09-2020 19:06 door Dorje »

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #15 Gepost op: 04-09-2020 19:41 »
Maar om even terug te komen op wereld problemen, ik denk dat veel daarvan te maken heeft met hoe wij onze kinderen opvoeden. Zolang we kinderen niet leren hoe ze met verlangen om moeten gaan, zullen er nog steeds criminelen zijn, moordenaars, soldaten (die niet ver af zijn van huurmoordenaars).[...]

je kunt de wereld niet verdelen in de goede en de slechteriken
was het maar zo eenvoudig, het leven is geen cowboyfilm he,,
de crimineel, de moordenaar en de soldaat schuilen in ons allemaal
inner peace and love
is the only revolution

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 04-09-2020 19:51 »
Realisme is zeker belangrijk, daarbij dan aantekenend dat realisme bij iedereen wat anders kan betekenen. Voor de boeddhist inzien dat de samsara niet gefixt kan worden, voor de ander een balans tussen machten, voor weer een ander dat als je ophoudt met werken aan wereldproblemen, dat de problemen dan je eigen schuld zijn.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #17 Gepost op: 04-09-2020 20:43 »
Helemaal mee eens. Ik geef gewoon de boeddhistische visie op je vraag:

Waarbij ik niet akkoord ga met dat een boeddhist niet aan wereldproblemen zou werken zoals milieuvervuiling, oorlog, armoede, geweld, racisme, vreemdelingenhaat. Velen doen dat wel, echter niet als oplossing van het probleem, maar om iedereen betere gelegenheid te geven om de echte oorzaak van het probleem op het spoor te geraken. De echte oorzaak volgens de Boeddhisten weliswaar.

Kan je hier iets mee?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #18 Gepost op: 04-09-2020 22:31 »
je kunt de wereld niet verdelen in de goede en de slechteriken
was het maar zo eenvoudig, het leven is geen cowboyfilm he,,
de crimineel, de moordenaar en de soldaat schuilen in ons allemaal

Maar daarom zeg ik ook, het gaat om opvoeden, om wat je de kinderen leert voor de pubertijd.

• Sangha Ouderling
« Reactie #19 Gepost op: 04-09-2020 23:23 »

De hard-core business om het zo te zeggen van religie, is opvoeding. Opvoeding van de mensheid, iets breder dan alleen kinderen.
Boeddhisten, zouden dus de welopgevoede mensen moeten zijn. de mensen met een edele mentaliteit, zowel in woord, als in daad, in denken en in gevoelen.

In het woord opvoeden, zit ook voeding. We proberen hoge ethische doelen te bereiken. Maar dan mogen we ook het voedsel niet vergeten. De innerlijke wereld die geen kwelling is. De innerlijke wereld die bevrijdt, die emancipeert.
in die zin is opvoeding belangrijk, maar zeker zo belangrijk is de voeding die de innerlijke wereld krijgt.
En als kind krijg je dat van de opvoeders.
En als volwassene moet je zelf je innerlijk de juiste voeding geven.

En hier speelt spiritualiteit een rol, zowel bij de ethische doelen, maar nog meer om de juiste voeding aan te reiken.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 05-09-2020 09:51 »
Helemaal mee eens. Ik geef gewoon de boeddhistische visie op je vraag:

Waarbij ik niet akkoord ga met dat een boeddhist niet aan wereldproblemen zou werken zoals milieuvervuiling, oorlog, armoede, geweld, racisme, vreemdelingenhaat. Velen doen dat wel, echter niet als oplossing van het probleem, maar om iedereen betere gelegenheid te geven om de echte oorzaak van het probleem op het spoor te geraken. De echte oorzaak volgens de Boeddhisten weliswaar.

Kan je hier iets mee?

Ja, dit is helder dan. Op zich is het idee om alle mensen (ooit) te verlichten, een ideaal om wereldproblemen op te lossen, denk je niet? Helemaal niet mogelijk misschien, volgen een realisme?

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #21 Gepost op: 05-09-2020 11:16 »
Ja, dit is helder dan. Op zich is het idee om alle mensen (ooit) te verlichten, een ideaal om wereldproblemen op te lossen, denk je niet? Helemaal niet mogelijk misschien, volgen een realisme?

Geen idee, zo ver rijkt mijn realisme nog niet, maar als ideaal is het zeker de moeite waard.
Stel je voor: een wereld waarin iedereen verlicht is. Zouden er dan nog veel wereldproblemen zijn?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #22 Gepost op: 05-09-2020 11:30 »
Op zich is het idee om alle mensen (ooit) te verlichten, een ideaal om wereldproblemen op te lossen, denk je niet? Helemaal niet mogelijk misschien, volgen een realisme?

De meeste mensen raken niet verlicht zelfs als ze hun hele leven eraan wijden, en ik denk niet dat we aan de hele wereldbevolking kunnen vragen of ze monnik willen worden. Maar ik denk wel dat we de mensheid bepaalde gewoontes aan kunnen leren in de manier van denken en omgaan met anderen.

Maar het zijn zeldzame mensen die op vroege leeftijd daar veel aandacht aan besteden, meestal gebeurt dat pas later in het leven.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #23 Gepost op: 05-09-2020 12:36 »
Maar ik denk wel dat we de mensheid bepaalde gewoontes aan kunnen leren in de manier van denken en omgaan met anderen.

Bedoel je dat de mensheid een soort van gezond, volwassen ego zou ontwikkelen?
Deze vraag werd onlangs gesteld aan mijn leraar Adyashanti.

De vraag was ongeveer:

Waarom al dat gedoe rond ontwaken? Zou het voor de wereld niet beter zijn dat meer en meer mensen een gezond, volwassen ego zouden ontwikkelen?

Het antwoord was iets als volgt:

Persoonlijk zou ik erg blij zijn als er meer en meer mensen een gezonder ego zouden ontwikkelen. Toch zou ik nog veel blijer zijn als evenveel of meer mensen zouden ontwaken uit hun ego te zijn (zelfs voor het ontwikkeld is tot een gezond en goed functionerend ego). De wereld heeft zeker baat bij goed functionerende ego's. Ontwaken uit ego te zijn aan de andere kant, leidt niet automatisch tot een beter functioneren in de wereld, maar het is wel van groter nut voor de mensheid en het opheffen van zijn lijden. Een ontwaakte kan anderen wijzen op hoe de wereld niet het probleem is, maar hoe de perceptie van die wereld het probleem is. Dit laatste is belangrijker, want het maakt bevrijding mogelijk, onafhankelijk van de staat van de wereld, die altijd veranderlijk zal blijven.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #24 Gepost op: 05-09-2020 12:59 »
Ik heb me altijd bezig gehouden met linkse politiek

Anarchisme. Houd/hield ik mij mee bezig

Europese, linkse politiek, houd zich dan bezig met problemen van de buitenwereld. Maar niet problemen van de innerlijke wereld.

Dat vond ik altijd wel een discrepantie van het anarchisme. Je gaat de wereld redden, maar je bent zelf vervolgens gewoon een wrak. Het gaat nooit over jou, het gaat altijd over de buitenwereld die verrot is. Binnen zo'n anarchistisch collectief is er dan allemaal ruzie. Mensen zijn totaal labiel en alles. Maar ze gaan wel 'de wereld' redden.

Je hebt het over feminisme en over de ecologie en het onrecht in de wereld. Maar je scheld wel met 'kanker' en je snuift coke. Snap je wat ik bedoel ?

Ook als we kijken naar een probleem genaamd plunderend kapitalisme. De woningnood. Het anarchisme respondeert daar dan direct op. Het boeddhisme analyseert het anders. Het boeddhisme zou eerder zeggen, waarom wilt zo'n kapitalist per se zesendertig miljoen per minuut verdienen ? Hebzucht, is the name of the game. Iets waar boeddhisme zich enorm in verdiept heeft. Is het niet de slang ? De slang, de haan en het big. Het is de kern van het leiden. Kapitalisme is dan hebzucht, is suffering.

Boeddhisten doen overigens ook wel aan activisme. Maar, altijd pacifistisch gericht, heb ik gemerkt. Nu moet er gezegd worden, dat heeft ook zo zijn haken en ogen.

In een wereld vol geweld, kan je niet alles met de mantel der liefde oplossen.

• Sangha Ouderling
« Reactie #25 Gepost op: 05-09-2020 13:46 »

In een wereld vol geweld, kan je niet alles met de mantel der liefde oplossen.

Misschien iets te kort door de bocht kan men zeggen, religie kweekt lafaards.
Of misschien moet ik zeggen, mijn lafheid schuilt zich achter mijn religie om niet te hoeven handelen, om niet te moeten doen omdat ik bang ben om klappen te krijgen. En waar ben ik voor om wat te verliezen? Mijn bezit, mijn voordelen, mijn profijt.

Buurman is racistisch, zwijg ik ? Ga ik niet meer met hem om ? Sla ik zijn auto aan diggelen om hem een lesje te leren ?
Partner van vriend, maakt een racistisch grapje, zwijg ik ? Of laat ik voor wat het is, want partner is niet voor rede vatbaar.
Collega is racistisch, zwijg ik ? ga ik er hard tegen aan ? Of ben ik sociaal wenselijk collegiaal ?

De boodschap van boeddha is duidelijk, je gaat dood.
Doe het goede.
Loop niet zo achter je begeerte aan, laat de begeerte het goede niet doden.

de boodschap van boeddha is duidelijk, handel niet als een bruut, maar als een gentleman, nobel in spreken, gedragingen, nobel in handelen, in woord en gedachten.
Toch knelt het  in de praktijk.
Wanneer is de gentleman een lafaard en wanneer is de gentleman een bruut en wanneer is de gentleman arrogant die wel de fouten van de anderen ziet.

Het gigantisme van de wereldproblematiek maakt de zaak er ook niet makkelijker op. Honger in Afrika, wie geeft al zijn geld voor deze maand en volgende 12 maanden om armoede te stillen ? Neen, schatje, echt niet, we hebben geen auto nodig, geen internet, tv, nieuwe schoenen is geen noodzaak maar een luxe probleem. Hoe bedoel je dat ik moet kiezen ? Jij of Afrika.
Waarom ben je nu zo boos, het is toch maar geld. Anderen hebben het meer nodig.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 05-09-2020 14:03 »
Ja, dit is helder dan. Op zich is het idee om alle mensen (ooit) te verlichten, een ideaal om wereldproblemen op te lossen, denk je niet? Helemaal niet mogelijk misschien, volgens een realisme?

Geen idee, zo ver rijkt mijn realisme nog niet, maar als ideaal is het zeker de moeite waard.
Stel je voor: een wereld waarin iedereen verlicht is. Zouden er dan nog veel wereldproblemen zijn?

Ik denk wel dat er dan meningsverschillen zouden zijn, die tot conflictsituaties aanleiding geven. Uiterlijk geen verschil in de wereld, alleen innerlijk.  De mogelijkheid bestaat dat “dit” al de beste van alle mogelijke werelden is.

Het enige verschil is dat iedereen tevreden zou zijn met de status van de wereld (de chaos van de wereld) En het lijden niet zou ervaren als lijden maar als normaal.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 05-09-2020 22:57 »
Je kunt kinderen nog zo goed of juist opvoeden, maar dan kunnen ze nog het verkeerde pad opgaan. Opvoeden is noodzakelijk, maar geeft geen waterdichte garantie voor de toekomst. Het is precies zoals Marcel hierboven al aangeeft: je kunt de wereld niet verdelen in goede en kwade (of slechte) mensen. Dat is een onjuiste, gevaarlijke en zeer eenzijdige verkeerde voorstelling van zaken. We hebben allemaal het zaad van goed én kwaad in ons hart.

"Was het maar zo eenvoudig! Was het maar zo dat er slechte mensen bestonden die ergens in het geniep euveldaden bedreven, zodat we ze enkel hoefden af te zonderen en te vernietigen.  Maar de scheidslijn tussen goed en kwaad loopt dwars door het hart van ieder mens. En wie is bereid een deel van zijn eigen hart te vernietigen?" - Alexander Soltzjenitsyn

Verander de wereld en begin bij jezelf... :D

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #28 Gepost op: 06-09-2020 07:31 »
...en wie voedt de opvoeders op...
inner peace and love
is the only revolution

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #29 Gepost op: 06-09-2020 10:22 »
Nu ja, ik denk dat de meeste mensen die een tijd het boeddhisme hebben bestudeerd wel aardig op weg zijn hoor. Dat zou helemaal geen slecht begin zijn voor een vorm van scholing.

• Sangha Ouderling
« Reactie #30 Gepost op: 06-09-2020 12:05 »
...en wie voedt de opvoeders op...

Jou oprechtheid, waarachtigheid, eerlijkheid.
jou objectiviteit, jou heldere blik,
Jou evenwicht, balans.
Jou kalmte en innerlijke rust.
Jou intelligentie, jou gezonde verstand..

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #31 Gepost op: 06-09-2020 15:00 »
kinderen en volwassenen
krijgen denk ik inderdaad het meeste mee
van goede voorbeelden

zoals een aansprekende, inspirerende
onderwijzer(es) of leraar(es) op school
een  buurman/vrouw in de straat, popartiesten,
sporters, vriend, vriendin en dergelijke
ouders vind ik al wat ingewikkelder,
ouders van anderen dan weer wel

dat soort ontmoetingen,
waarbij de energie direct doorkomt

echter, dat een 'goede' opvoeding te organiseren is,
zoals ik proef uit de woorden van Bodhiboom,
dat zie ik niet snel gebeuren,,,
« Laatst bewerkt op: 06-09-2020 15:18 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #32 Gepost op: 06-09-2020 15:32 »
Gouden middenweg

Ik ben bijvoorbeeld best wel voor kraken. Als er woningnood is en alles leeg staat. 

Misschien had de boeddha dat niets gevonden. Jammer dan. Hij was zelf prins. Lekker makkelijk praten dan haha.Btw, destijds was het niet echt een kraakt tijdperk. Maar je begrijp wat ik bedoel.

Gentleman snijdt je aan. Ik denk dat je hier wel een goed punt maakt. De adel in Europa, heeft gek genoeg een beetje dezelfde instelling als dat waar het boeddhisme het over heeft. Stif upper lip. Vriendelijk, doch afstandelijk. De adel gaat ook niet met zijn/haar vuisten zwaaien.

Punt is alleen....De adel heeft wel een enorm privilege en heeft dus de mogelijkheid om zo gepacificeerd te leven.

Laat ik het zo zeggen. Ik heb hier ook veel over nagedacht.

Anarchisme kan wat van boeddhisme leren. Namelijk, hou je eens rustig. Wijs niet meteen de vinger naar de andere. Kijk eerst naar jezelf en dan pas naar buiten. Zorg dat de dynamiek in de groep een beetje leefbaar blijft.

Boeddhisme kan weer van anarchisme leren. Zeker het Tibetaanse boeddhisme. Een boeddhisme in gevecht met een totalitaire staat. Het anarchisme heeft daar eeuwen lang ervaring mee. Hoe doe je dat ? Hoe baken je vrijheid af ? Hoe verdedig jij jezelf tegen de staat ?

Wat een overeenkomst is tussen boeddhisme en anarchisme, is het niets aannemen. Niets voor lief nemen. Boeddha's analogie van het goud. Dat zou een anarchistische analogie kunnen zijn. Dat sprak mij dan ook meteen aan.

• Sangha Ouderling
« Reactie #33 Gepost op: 06-09-2020 15:40 »
Ik denk dat de meeste mensen wel "goede mensen " zijn, of willen zijn, of denken dat ze het zijn.
Religie stimuleert de mensheid hierin. Wat niet wegneemt dat religie een menselijk product is. Denk maar aan godsdienstoorlogen.

De kwetsbaarheid van mensen, zorgt er wel voor dat vrijwel iedereen toch wel liever heeft dat anderen zich welgemanierd gedragen tov mij.  Er zijn natuurlijk mensen die opleven bij conflict. Maar mensen hebben over het algemeen toch liever niet zoveel conflict. Ook wil iedereen wel aan de top van de maatschappelijke ladder staan, maar mensen kunnen daar wel in gemotiveerd worden om afstand te doen van hun kortzichtige "eigenbelang" als het hun "eigenbelang"  op langere termijn ten goede komt. 

Met religieuze praatjes alleen kom je er niet. Dat is voldoende voor een kleine groep. Voor de grootste groep is het zowel stimuleren, motiveren, als dwingen, opleggen, macht.
Maar als je over macht spreekt, dan spreek je ook over eigenbelang, machtsmisbruik,

Wil je wereldproblemen aanpakken, moet je een wereldmacht hebben, die dan ook nog eens haar eigenbelang langs de kant kan zetten. Ik denk dat onbaatzuchtige mensen niet binnen het machtsspel  aan de macht kunnen komen.

Mahatma Gandhi heeft ook op geweldloze wijze geprobeerd om India te bevrijden, maar uiteindelijk  vielen er toch de doden. Niet zijn schuld, maar wel het machtsspel.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #34 Gepost op: 06-09-2020 15:55 »
Dat was inderdaad ook het grote obstakel van het communisme/marxisme/leninisme

We willen de macht afbreken....met....een nieuwe machtsblok....

We kennen de uitwerking.

Ghandi word ook wel in de anarchistische hoek geplaatst, btw. Anarcho pacifisme, die hoek een beetje. Tolstoj, religieus anarchisme. De zwart/witte vlag, van het anarcho pacifisme.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 06-09-2020 16:47 »
Ik vraag me af, kan iemand ook tevreden zijn met een leven aan de zijlijn?

• Sangha Ouderling
« Reactie #36 Gepost op: 06-09-2020 22:17 »
Ik vraag me af, kan iemand ook tevreden zijn met een leven aan de zijlijn?
Hoe aan de zijlijn ?  Ervaar jij je dan niet als het middelpunt van het universum ?

Hoe was die uitdrukking ook alweer ?
je moet opgaan in het leven zoals een kind opgaat in het spel.

Mijn indruk is eerder dat er toch vooral tevredenheid is, het is  wel zo dat het innerlijke commentaar van tijd tot tijd roet in het eten komt gooien. En zelfs dan kan een mens er zo in opgaan, alsof ie het middelpunt van het universum is, dat het allemaal zo belangrijk is, al die gebeurtenissen. Al die miskenning, ontkenning, oneerlijkheid, slachtofferheid, drama.
Er is wel drama, maar als je goed kijkt is er samen met het drama die opgewektheid.
En als die innerlijke commentaarstem eventjes het commentaar achterwege laat, dan is het toch alweer spannend en interessant. Tot aan de volgende aanval van drama.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 07-09-2020 16:11 »
Aan de zijlijn doordat je jezelf als boeddhist niet langer bezighoudt met wereldproblemen, geen acties meer doet of hoeft te doen in die richting.

• Sangha Ouderling
« Reactie #38 Gepost op: 08-09-2020 00:03 »
Aan de zijlijn doordat je jezelf als boeddhist niet langer bezighoudt met wereldproblemen, geen acties meer doet of hoeft te doen in die richting.

ik vind juist als je ziet dat als je over "ik" spreekt dat dit toch breder en ruimer moet gezien worden dan louter en alleen "ik" dat je dan juist meer gaat bezighouden met wereldproblemen. Op een niet activistische wijze. (wat er in het algemeen moet verstaan worden onder actie voeren)
Een boeddhist kijkt toch naar de erfenis, wat hij nalaat aan het universum.
De dingen proberen te doen, die binnen je eigen mogelijkheden liggen.
je volgt, of probeert te volgen, een levensweg dat een win/win is, zowel voor jezelf, de sociale orde, en het universum.

het klopt dat dit misschien niet hetzelfde is als "activist".
ik denk wel dat je zowel een verinnerlijkte levensweg kunt leven, als activist in het leven kunt zijn.
Tegelijkertijd lijkt me, als je teveel op activisme zet,dat het aan je vreet. Je moet toch ergens je batterijen mentaal en emotioneel kunnen opladen. Wereldproblemen dat zijn ook gigantische frustraties.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #39 Gepost op: 08-09-2020 05:38 »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #40 Gepost op: 08-09-2020 17:52 »
Wat is een leven aan 'de zijlijn' ?

De humanist die ik ooit sprak, de professor, zei : boeddhisme, dan wordt je gewoon levend begraven.

Worden monks en nonnen levend begraven ?

Ik kan niet voor hen oordelen. Ik kan daar pas wat over zeggen, als ik een jaartje zo zou leven, bijvoorbeeld. Hoe kan ik daar nu nou al een conclusie over hebben ?

Leven aan de zijlijn ? Het ligt eraan wie het doe en waarom en in welke mate en hoe lang. Het is niet zwart/wit. Het kan goed gaan, of verkeerd uitpakken.

Iemand als ik zou niet snel in een streng klooster gaan. maar als andere daar wel plezier uit halen, of misschien is dat niet het goede woord. Als andere wel zo willen leven, wie ben ik dan om daar iets van te vinden ?

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 09-09-2020 15:16 »

ik vind juist als je ziet dat als je over "ik" spreekt dat dit toch breder en ruimer moet gezien worden dan louter en alleen "ik" dat je dan juist meer gaat bezighouden met wereldproblemen. Op een niet activistische wijze. (wat er in het algemeen moet verstaan worden onder actie voeren)
Een boeddhist kijkt toch naar de erfenis, wat hij nalaat aan het universum.
De dingen proberen te doen, die binnen je eigen mogelijkheden liggen.
je volgt, of probeert te volgen, een levensweg dat een win/win is, zowel voor jezelf, de sociale orde, en het universum.

het klopt dat dit misschien niet hetzelfde is als "activist".
ik denk wel dat je zowel een verinnerlijkte levensweg kunt leven, als activist in het leven kunt zijn.
Tegelijkertijd lijkt me, als je teveel op activisme zet,dat het aan je vreet. Je moet toch ergens je batterijen mentaal en emotioneel kunnen opladen. Wereldproblemen dat zijn ook gigantische frustraties.

Het zou kunnen dat het afhankelijk is van de intelligentie quotiënt. Dat mensen met een hoger IQ strategisch kiezen om aan de zijlijn te staan of juist niet, wat bij hen past. En dat met een lagere IQ je gewoonweg geen keuze hebt en door de omstandigheden gedwongen wordt.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #42 Gepost op: 09-09-2020 18:20 »
Het zou kunnen dat het afhankelijk is van de intelligentie quotiënt. Dat mensen met een hoger IQ strategisch kiezen om aan de zijlijn te staan of juist niet, wat bij hen past. En dat met een lagere IQ je gewoonweg geen keuze hebt en door de omstandigheden gedwongen wordt.

Je komt zeer dicht bij een belangrijk inzicht, maar het is nog niet helemaal juist.

Het heeft echt niets met IQ te maken, maar met wijsheid, wijsheid is ook niet verstandelijk gerelateerd, maar eerder met zien buiten het verstand om. Een groot IQ kan dus juist een obstakel zijn.

Onafhankelijk van het IQ kan eenieder op zijn eigenste manier tot in wijsheid zien komen over wat de werkelijkheid en de belever ervan in werkelijkheid is: steeds veranderlijk, geen essentie, onbevredigend. Dan kom je vrij van conditionering (door omstandigheden gedwongen zijn tot iets, activisme, passivisme of nog een ander isme, Boeddhisme bijvoorbeeld).

Het heeft dan niet met een strategische keuze te maken, maar met een keuze die in lijn is met de werkelijkheid zoals die is: hoewel de wereld niet te fixen is (dus dan sta je beter passief langs de zijlijn toe te kijken), is er ondanks dat de wereld niet te fixen is, ook niets mis met actief te zijn in deze wereld, maar dan zonder de illusie dat deze actie de wereld op zich kan redden, het kan er alleen toe bijdragen dat anderen tot dat zelfde in wijsheid zien kunnen komen. Daar zit de bevrijding, niet in het fixen van de wereld maar in het beëindigen van het geconditioneerd zijn er door.

« Laatst bewerkt op: 09-09-2020 18:28 door Dorje »

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 09-09-2020 20:23 »

Je komt zeer dicht bij een belangrijk inzicht, maar het is nog niet helemaal juist.

Het heeft echt niets met IQ te maken, maar met wijsheid, wijsheid is ook niet verstandelijk gerelateerd, maar eerder met zien buiten het verstand om. Een groot IQ kan dus juist een obstakel zijn.

Onafhankelijk van het IQ kan eenieder op zijn eigenste manier tot in wijsheid zien komen over wat de werkelijkheid en de belever ervan in werkelijkheid is: steeds veranderlijk, geen essentie, onbevredigend. Dan kom je vrij van conditionering (door omstandigheden gedwongen zijn tot iets, activisme, passivisme of nog een ander isme, Boeddhisme bijvoorbeeld).

Het heeft dan niet met een strategische keuze te maken, maar met een keuze die in lijn is met de werkelijkheid zoals die is: hoewel de wereld niet te fixen is (dus dan sta je beter passief langs de zijlijn toe te kijken), is er ondanks dat de wereld niet te fixen is, ook niets mis met actief te zijn in deze wereld, maar dan zonder de illusie dat deze actie de wereld op zich kan redden, het kan er alleen toe bijdragen dat anderen tot dat zelfde in wijsheid zien kunnen komen. Daar zit de bevrijding, niet in het fixen van de wereld maar in het beëindigen van het geconditioneerd zijn er door.

Als ik je goed begrijp gaat het om wijsheid, en met die wijsheid kom je van de conditionering af.

En door keuzes te maken in lijn met de werkelijkheid zoals die is.

Nu ben ik wel op zoek naar de criteria waarmee je de wijze keuze kunt maken. Is dat dan toch “met alle winden meewaaien”? Eigenlijk alleen het criterium van geen weerstand geven?

Dat is wel lastiger met hoger IQ.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #44 Gepost op: 09-09-2020 21:17 »
Als ik je goed begrijp gaat het om wijsheid, en met die wijsheid kom je van de conditionering af.

En door keuzes te maken in lijn met de werkelijkheid zoals die is.

Nu ben ik wel op zoek naar de criteria waarmee je de wijze keuze kunt maken. Is dat dan toch “met alle winden meewaaien”? Eigenlijk alleen het criterium van geen weerstand geven?

Dat is wel lastiger met hoger IQ.

Echt niet als dooddoener bedoeld, maar het is je willen (be)grijpen (met verstand, iq, ...) en het willen vasthouden aan criteria die wijsheid juist in de weg zitten.

Onderzoek gewoon de werkelijkheid, de werkelijkheid van de verschijnselen en de werkelijkheid van die waar de verschijnselen aan verschijnen. Als dit grondig onderzocht is, kan er geen keuze meer volgen die niet in lijn zou zijn met wat ontdekt is. Dat behoeft dan geen enkel criterium meer. Zelfs geen criterium van geen weerstand geven.

En dit onderzoeken is ook weer niet met het verstand bedoeld. Het is eerder een zien opkomen en weer wegvallen, eerder een kijken naar verbeelding, conceptvorming, conditioneringen, ... dan verbeelden, overdenken en conceptualiseren.

Kan je hier iets mee?
Zoniet, prullemand in hee.

« Laatst bewerkt op: 09-09-2020 21:20 door Dorje »

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 10-09-2020 07:44 »
Echt niet als dooddoener bedoeld, maar het is je willen (be)grijpen (met verstand, iq, ...) en het willen vasthouden aan criteria die wijsheid juist in de weg zitten.

Onderzoek gewoon de werkelijkheid, de werkelijkheid van de verschijnselen en de werkelijkheid van die waar de verschijnselen aan verschijnen. Als dit grondig onderzocht is, kan er geen keuze meer volgen die niet in lijn zou zijn met wat ontdekt is. Dat behoeft dan geen enkel criterium meer. Zelfs geen criterium van geen weerstand geven.

En dit onderzoeken is ook weer niet met het verstand bedoeld. Het is eerder een zien opkomen en weer wegvallen, eerder een kijken naar verbeelding, conceptvorming, conditioneringen, ... dan verbeelden, overdenken en conceptualiseren.

Kan je hier iets mee?
Zoniet, prullemand in hee.

Onderzoeken doe je niet met verstand? Niet alleen met verstand?

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #46 Gepost op: 10-09-2020 09:51 »
Onderzoeken doe je niet met verstand? Niet alleen met verstand?

Helemaal niet met het verstand.

Onderzoeken is daarom misschien een zeer misleidende term en ook weer niet, het gaat niet om concepten maken van iets, maar echt vaststellen, zoals een wetenschappelijke onderzoeker niet gaat bedenken wat de uitkomst van een bepaald experiment is, maar het experiment gewoon doet en "ziet" wat er gebeurt.

Omdat we zo vast zitten aan ons verstand, omdat we niet gewend zijn te kijken naar iets zonder tussenkomst van het verstand, is er meestal geen andere optie om aanvankelijk wel te starten vanuit het verstand. Bijvoorbeeld in het zelf-onderzoek vertrekt men van de verstandelijke vraag: "Wie/Wat ben ik", je vertrekt van een vraag, woorden, concepten en je gaat op zoek, eerst verstandelijk: "mijn gedachten komen en gaan, ben ik een gedachte?...", enz, enz, ... maar uiteindelijk zal dit verstandelijk onderzoeken in de knoop geraken, niet meer verder geraken, vast geraken, dan... dan begint echt onderzoek, een niet-conceptueel onderzoek. Het beeld dat vaak gebruikt wordt is het kijken naar je gedachten, elke gedachte kan gezien worden, dat zien gebeurt niet met een gedachte. Wat gezien wordt is dat elke gedachte opkomt en ook weer wegvalt. Maar zie je... ik zit nu alweer in de beschrijving, en beschrijving gebeurt aan de hand van concepten "opkomen en wegvallen", het zien zelf is niet de beschrijving, zoals het menu ook niet de smaak is. Je proeft het eten, niet de menu. De menu, of het recept, of de beschrijving van wat je geproefd hebt, komt achteraf, om er over te kunnen communiceren. Als ik je vraag "wat is de smaak van een appel", dan kan je hier een heel conceptueel antwoord op geven, eigenlijk is dat het enige dat je mij kan geven, je kan mij de smaak zelf niet doorgeven. En ik kan die concepten niet smaken. Ik kan alleen maar zelf in de appel bijten. De smaak (voor dat we het gaan beschrijven met concepten) daar gaat het om, dat is wat onderzocht moet worden, onderzoeken is dus smaken, niet de smaak beschrijven. De smaak beschrijven gaat sowieso ook opkomen in de geest, maar ook dat kan dan weer gezien of gesmaakt worden, in plaats van verder te gaan in de beschrijvingen. M.a.w. de beschrijving, het verstand moet niet weg, het moet gewoon onderzocht/gezien worden zoals het verschijnt, dan is er werkelijk onderzoek.

En achteraf... ga je hier omwille van communicatie weer concepten aan geven, zoals veranderlijk, geen essentie, gewaarzijn, puur, zuiver, tijdloos, oneindig, ... maar zonder vast te hangen aan die concepten. Die concepten zijn gewoon een noodzakelijk kwaad, zonder concepten geen communicatie, zonder concepten geen forum. Het gaat niet om de concepten, de menu die hetgeen je enkel maar kan kennen door te proeven beschrijft, het gaat om het zelf te proeven. En zelfs dat is misleidend, want proeven/zien gebeurt nog met de zintuigen, de werkelijkheid smaken/zien zoals die is, gebeurt niet alleen niet met het verstand, maar ook niet met de zintuigen. Met wat dan wel...? Dat is wat onderzocht wordt. Dat is het onderzoek: verstandelijke gedachten komen en gaan, zintuiglijke indrukken komen en gaan, wat ziet dit komen, wat ziet dit gaan... of... in wat komt dit alles op en in wat verdwijnt dit alles... en komt en verdwijnt dit ook? Is dat wat het zien mogelijk maakt geconditioneerd door wat gezien wordt?

« Laatst bewerkt op: 10-09-2020 10:05 door Dorje »

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 10-09-2020 11:09 »
Zou je mij de exacte voordelen van leegte willen geven Dorje?

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 10-09-2020 11:30 »
Hoe werkt dat? Je voelt het lijden niet meer, is dat het?

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #49 Gepost op: 10-09-2020 17:10 »
Zou je mij de exacte voordelen van leegte willen geven Dorje?

Bedoel je... de voordelen van leegte realiseren?
Daar zijn aanvankelijk niet echt voordelen aan. Voor zover ik er ervaring mee heb en dit is slechts gedeeltelijk, komt leegte realiseren overeen met alles waar je totdantoe in geloofd hebt te verliezen als houvast. Het is niet iets waar je op zit te wachten.
Maar als het je toch overkomt, blijft het zo erg niet. Het went. En dan wordt het alsnog een voordeel... zie verder.

Hoe werkt dat? Je voelt het lijden niet meer, is dat het?

Neen, lijden is deel van het leven, niet voelen van lijden noemt men het lijden transcenderen (er boven komen te staan), zo'n toestand is tijdelijk mogelijk, maar heeft niets met leegte te maken. Leegte realiseren is hetzelfde als de werkelijkheid zien zoals die is: veranderlijk, zonder essentie, nooit aanleiding tot werkelijke bevrediging. Het neemt het lijden niet weg, maar wel het toegevoegde lijden, het lijden omwille van de werkelijkheid anders te wensen dan die is (trekken) of te verwerpen zoals die is (afstoten). Als echt de oorzaak van elk toegevoegd lijden met wortel en al uitgetrokken is, en dat is nog een lang proces, dan zou het primair lijden op zich ook niet meer zo ondraaglijk moeten zijn. Immers de hardnekkigste oorzaak is het gevoel "ik ben", primair lijden doet zich voor aan dit "ik ben", neem je die wortel weg, dan is er nog lichaam en lijden, maar is er geen identificatie meer met dat lichaam en dat lijden. Dan heeft lichaam nog last van lijden, en zal lichaam nog reageren op dat lijden, maar is dat lichaam niet meer wat je bent, dus is er zelfs vrijheid van dit lijden, hoewel het zich toch nog voordoet. Maar daar kan ik niets over zeggen, die wortel heb ik nog lang niet verwijdert.

Het neemt echter niet weg dat je het lijden bij anderen blijft zien, maar de nadruk gaat komen te liggen op het zien van hun toegevoegd lijden. Aan het primair lijden kan je niet zoveel doen, aan het toegevoegde lijden wel, want dat is wat je dan juist ontdekt hebt voor jezelf. Je richten op de wereldproblemen, om in het topic te blijven, wordt dan eerder een richten op de oorzaak van toegevoegd lijden te willen wegnemen bij anderen. Maar eenvoudig is dit niet, want iedereen is zo verknocht aan zijn houvasten. Begin daar maar eens aan te torren.

Laatste berichten

[Sereniteit] Re: Verzet by Bodhiboom Gisteren om 17:08
[Sereniteit] Re: Verzet by one but not the same Gisteren om 17:07
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje Gisteren om 16:07
[Sereniteit] Re: Verzet by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 15:09
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje 02-12-2020 23:04