Auteur Topic: MARA  (gelezen 185 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
MARA
« Gepost op: 06-09-2020 15:52 »
Desire, anger, pride

Dat wat de mens pijn doet, volgens het boeddhisme.

Je kan deze drie 'zonden' wat mij betreft wel ook positief verwoorden. Laat ik het zo zeggen, de positieve versie van deze drie gegevens.

Desire ? opbouwen

anger ? assertiviteit

pride ? gepaste trots /zelfbewustheid.

Je bouwt op, je verdedigd jezelf en je bent zelfbewust.  Dat is dan mijn Dharma interpretatie. Hoe ik het interpreteer.

Zelf merk ik dat ik veel desire in mij heb. Ik wil van alles. Vaak weet ik niet eens wat ik wil. Dit heeft een beetje te maken ook met de westerse cultuur, waarin ik in opgroeide. Je bent of een 'loser', of een 'winner'. En omdat je geen 'loser' wilt zijn, wil je van alles, want als je dat dan hebt, dan ben je een 'winner'. Een giftige/destructieve houding.

Ik als jongeman, had hier ook last van. Ik groeide op in die competitie wereld. Je leven is een wedstrijd, in het westen. Het maakte mij kapot. Daarom vond ik boeddhisme wel een goed tegengif. Ik moest vanalles, toen ik jong was. Maar ik kon mij moeilijk verhouden tot mensen. Snap je wat ik bedoel ? Je kan niet op een egalitaire manier met mensen omgaan, een waardige manier, maar je wilt wel status en macht. De consequenties van het giftige neoliberalisme. Iedereen is je vijand en iedereen moet je erkennen als zijnde 'een winnaar'

Je moet een huis, dure baan, dure auto, 'leuke' vriendin, kinderen, status, aanzien. Je moet slagen in de burgerwereld. En als je niet slaagt, ben je meteen 'niets waard'. Eigenlijk een vrij fascistische cultuur dus, waarin we in leven.

Als ik kijk naar vrienden van mij, die in theorie 'losers' zijn. Ze zijn bijvoorbeeld werkeloos en/of heel arm. Dit systeem reject hen dan meteen. Dit doet mensen teniet. Ik kijk zo niet naar mensen. Ik keek nooit zo naar mensen. Zo'n vriend van mij ziet zichzelf dan ook als 'loser'. Wel erg, dat dit systeem mensen zo verpletterd. Voldoe niet aan een arbitrair plaatje en we vertrappen je. ALsof het allemaal zo simpel is. Winner/loser, zo zwart wit allemaal.

De laatste tijd vind ik het wel moeilijk om mijn desire aan de kant te schuiven. Mara, trekt aan mij, zou je kunnen zeggen. Ik visualiseer altijd een vlam, als ik een destructieve desire heb. Iets brand. Het lukte me een tijdje heel goed om wel opbouwend te zijn, maar geen destructieve desire te hebben. Maar nu gaat het moeizaam.

Ik leef een bepaalde manier en dan denk ik, is dit wel de juiste levenswijze. Ik verlang dan naar iets anders, maar ook weer niet. Als ik een monnik zou zijn, zou ik een burger willen zijn. Als ik een burger ben, wil ik een monnik zijn.

Ken je dit ?

Hoe hiermee om te gaan ?

Offline w-AARDIG

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Geïntresseerde
  • *
Re: MARA
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2020 16:45 »
Wat zoek je bij boeddhisme bolletje?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-09-2020 17:08 »

Het kwam meer op mijn pad.

Wat ik zoek bij boeddhisme ?

Diepgang.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 06-09-2020 18:29 »
Wat in het leven van een links radicale denker, met ideeën over waar het naar toe moet in de wereld, mist dan diepgang?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-09-2020 22:49 »
Uhmmm

Weetje wat het is hé, weetje wat boeddhisme me bood. Wat ik interessant vond aan boeddhisme.

Dat het iets bied, dat altijd geldig is. Snap je wat ik bedoel ?

Kijk, we rennen van hot naar her. Altijd zijn we op weg naar iets. Zoals die humanist ook zei, die ik laatst sprak. Hij
heeft het dan over een heel bouw project. Je leven vormgeven, opbouwen etc. Het moet allemaal groots en meeslepend zijn, in zijn leven. Zo wil hij het dan.

Wat ik dan mooi vind aan het boeddhisme, is dat het zich juist focust op die kleine dingen. Het is dankbaar met eigenlijk niets. Zoals een kind blij kan zijn met niets.

Het gaat niet over geld, of status en niet eens om liefde. Het is tevreden met letterlijk niets. En het is altijd geldig, je kan het overal altijd toepassen. Dat zie je ook aan die monniken. Geef ze niets en ze zijn nog steeds tevreden. Dat sprak me erin aan. Dat imponeerde me. Zo'n contrast met het westerse leven. Het walgelijke westerse leven. Waar alles een wedstrijd is en we elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

Ik zocht iets dat altijd geldig is. Niet iets dat je op jaagt , of iets dat allerlei eisen stelt. Niet iets dat weer een of ander groot project is.

Daarom zie ik mijzelf dus wel als boeddhist. Of andere dat zo zien, is aan hen.

Ik ben overigens niet het soort van radicale denker, die allerlei plannen voor de toekomst heeft. Ik ben niet eens revolutionair. Mijn anarchisme is best wel versmolten met het boeddhisme. Daardoor is het niet zo revolutionair. Het is een innerlijk anarchisme. Net zoals het boeddhisme innerlijk is

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #5 Gepost op: 06-09-2020 23:29 »
Desire, anger, pride

Dat wat de mens pijn doet, volgens het boeddhisme.

Je kan deze drie 'zonden' wat mij betreft wel ook positief verwoorden. Laat ik het zo zeggen, de positieve versie van deze drie gegevens.

Desire ? opbouwen

anger ? assertiviteit

pride ? gepaste trots /zelfbewustheid.

Je bouwt op, je verdedigd jezelf en je bent zelfbewust.  Dat is dan mijn Dharma interpretatie. Hoe ik het interpreteer.

Zelf merk ik dat ik veel desire in mij heb. Ik wil van alles. Vaak weet ik niet eens wat ik wil. Dit heeft een beetje te maken ook met de westerse cultuur, waarin ik in opgroeide. Je bent of een 'loser', of een 'winner'. En omdat je geen 'loser' wilt zijn, wil je van alles, want als je dat dan hebt, dan ben je een 'winner'. Een giftige/destructieve houding.

Ik als jongeman, had hier ook last van. Ik groeide op in die competitie wereld. Je leven is een wedstrijd, in het westen. Het maakte mij kapot. Daarom vond ik boeddhisme wel een goed tegengif. Ik moest vanalles, toen ik jong was. Maar ik kon mij moeilijk verhouden tot mensen. Snap je wat ik bedoel ? Je kan niet op een egalitaire manier met mensen omgaan, een waardige manier, maar je wilt wel status en macht. De consequenties van het giftige neoliberalisme. Iedereen is je vijand en iedereen moet je erkennen als zijnde 'een winnaar'

Je moet een huis, dure baan, dure auto, 'leuke' vriendin, kinderen, status, aanzien. Je moet slagen in de burgerwereld. En als je niet slaagt, ben je meteen 'niets waard'. Eigenlijk een vrij fascistische cultuur dus, waarin we in leven.

Als ik kijk naar vrienden van mij, die in theorie 'losers' zijn. Ze zijn bijvoorbeeld werkeloos en/of heel arm. Dit systeem reject hen dan meteen. Dit doet mensen teniet. Ik kijk zo niet naar mensen. Ik keek nooit zo naar mensen. Zo'n vriend van mij ziet zichzelf dan ook als 'loser'. Wel erg, dat dit systeem mensen zo verpletterd. Voldoe niet aan een arbitrair plaatje en we vertrappen je. ALsof het allemaal zo simpel is. Winner/loser, zo zwart wit allemaal.

De laatste tijd vind ik het wel moeilijk om mijn desire aan de kant te schuiven. Mara, trekt aan mij, zou je kunnen zeggen. Ik visualiseer altijd een vlam, als ik een destructieve desire heb. Iets brand. Het lukte me een tijdje heel goed om wel opbouwend te zijn, maar geen destructieve desire te hebben. Maar nu gaat het moeizaam.

Ik leef een bepaalde manier en dan denk ik, is dit wel de juiste levenswijze. Ik verlang dan naar iets anders, maar ook weer niet. Als ik een monnik zou zijn, zou ik een burger willen zijn. Als ik een burger ben, wil ik een monnik zijn.

Ken je dit ?

Hoe hiermee om te gaan ?

heb je een vriendin ?
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-09-2020 23:56 »
nee

Maar waarom wil je dat weten haha

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 07-09-2020 15:09 »
En als je niet slaagt, ben je meteen 'niets waard'.

Dat vind ik wel kwalijk, dat mensen zo gezien worden. Het is alsof een mens zonder bezittingen minder waard is, en dat vind ik niet correct. Je kan de meest prachtige mensen tegen komen die heel arm zijn.

Zo'n vriend van mij ziet zichzelf dan ook als 'loser'. Wel erg, dat dit systeem mensen zo verpletterd. Voldoe niet aan een arbitrair plaatje en we vertrappen je.

En daar gaat het vaak om, hoe mensen zichzelf zien. Of ze zich als minderwaardig gaan gedragen. Of het ze dwars gaat zitten. Je moet best wel sterk zijn wil je je in een on-orthodoxe positie staande kunnen houden in de maatschappij.

Maar er word ook van je verwacht dat je bepaalde dingen verlangt: huis, baan, vrouw, kinderen. Als je voor de een of andere reden die dingen naast je neerlegt, dan word er raar naar je gekeken. Ik heb ook wel vrienden die een andere kant op zijn gegaan.

Dit herken ik wel. Ik heb ook lange tijd gevoeld dat ik misschien wel een monnik zou willen zijn. Maar ik denk dat ik het moeilijk zou krijgen met moeten denken wat zij zeggen dat ik moet denken. En ook om een plezierig leven in plaats van een stil leven. Maar bij mij gaat het niet echt om de juiste levenswijze, het gaat om inzicht.

Maar ik denk dat Mara zich op verschillende manieren manifesteert, afhankelijk van hoe mensen in mekaar zitten. Bij sommige mensen is het een destructieve neiging, bij anderen is het rusteloosheid, bij weer anderen is het juist een gebrek aan energie. De middenweg is niet altijd even makkelijk te vinden.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 07-09-2020 16:15 »
Uhmmm

Weetje wat het is hé, weetje wat boeddhisme me bood. Wat ik interessant vond aan boeddhisme.

Dat het iets bied, dat altijd geldig is. Snap je wat ik bedoel ?

Kijk, we rennen van hot naar her. Altijd zijn we op weg naar iets. Zoals die humanist ook zei, die ik laatst sprak. Hij
heeft het dan over een heel bouw project. Je leven vormgeven, opbouwen etc. Het moet allemaal groots en meeslepend zijn, in zijn leven. Zo wil hij het dan.

Wat ik dan mooi vind aan het boeddhisme, is dat het zich juist focust op die kleine dingen. Het is dankbaar met eigenlijk niets. Zoals een kind blij kan zijn met niets.

Het gaat niet over geld, of status en niet eens om liefde. Het is tevreden met letterlijk niets. En het is altijd geldig, je kan het overal altijd toepassen. Dat zie je ook aan die monniken. Geef ze niets en ze zijn nog steeds tevreden. Dat sprak me erin aan. Dat imponeerde me. Zo'n contrast met het westerse leven. Het walgelijke westerse leven. Waar alles een wedstrijd is en we elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

Ik zocht iets dat altijd geldig is. Niet iets dat je op jaagt , of iets dat allerlei eisen stelt. Niet iets dat weer een of ander groot project is.

Daarom zie ik mijzelf dus wel als boeddhist. Of andere dat zo zien, is aan hen.

Ik ben overigens niet het soort van radicale denker, die allerlei plannen voor de toekomst heeft. Ik ben niet eens revolutionair. Mijn anarchisme is best wel versmolten met het boeddhisme. Daardoor is het niet zo revolutionair. Het is een innerlijk anarchisme. Net zoals het boeddhisme innerlijk is

Bedankt voor de uitleg. De “wereld” beschouw je dus als iets dat niet altijd geldig is?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-09-2020 12:17 »
Ik bedoelde meer.

Hoe fijn is het, hoe waardig is het, als je blij kan zijn met niets ? Met het moment ?

Dat wilde ik voor mijn leven.

Ik merkte dat ik niet tegen stilte kon. Ik kon niet tegen verveling. Altijd moest er iets aan de hand zijn. Dit vond ik ongezond. Daarom kwam ik bij boeddhisme. De boeddhisten schrikken niet weg voor de verveling. Zij hebben het lef om het aan te gaan.

• Sangha Ouderling
« Reactie #10 Gepost op: 08-09-2020 15:58 »
Ik bedoelde meer.

Hoe fijn is het, hoe waardig is het, als je blij kan zijn met niets ? Met het moment ?

Dat wilde ik voor mijn leven.

Ik merkte dat ik niet tegen stilte kon. Ik kon niet tegen verveling. Altijd moest er iets aan de hand zijn. Dit vond ik ongezond. Daarom kwam ik bij boeddhisme. De boeddhisten schrikken niet weg voor de verveling. Zij hebben het lef om het aan te gaan.
Heeft inderdaad een zekere waardigheid.

De innerlijke commentaarstem maakt zaken jachtiger. Zoekt naar bevrediging. Terwijl juist de aanwezigheid van die commentaarstem de onvrede opwekt of misschien beter gezegd, verstrekt. Het willen en moeten gehoorzamen aan de commentaarstem.

Tegelijkertijd is er ook aandacht voor realiteitszin. Een mens heeft de neiging om in uitersten te vervallen. Enkel en alleen "de stilte" willen. Als een hemelse toestand.
Er is een verschil tussen, "in voldoende mate" en "steeds".
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #11 Gepost op: 08-09-2020 17:49 »
Ja, ik weet niet

In de tijd dat het niet zo goed met mij ging, hád ik niet eens het boeddhistische perspectief. Snap je wat ik bedoel ? Het idee van 'het hoeft niet altijd meer, sneller, beter', kwam niet in mij op.

Ik wist niet eens dat je zo kon denken.

Nu weet ik dat er in ieder geval een tegenwicht is, een alternatief. Boeddhisme relativeert dan

• Sangha Ouderling
« Reactie #12 Gepost op: 13-09-2020 07:54 »
Ja, ik weet niet

In de tijd dat het niet zo goed met mij ging, hád ik niet eens het boeddhistische perspectief. Snap je wat ik bedoel ? Het idee van 'het hoeft niet altijd meer, sneller, beter', kwam niet in mij op.

Ik wist niet eens dat je zo kon denken.

Nu weet ik dat er in ieder geval een tegenwicht is, een alternatief. Boeddhisme relativeert dan

Een mens ontmoet in zijn leven spirituele slogans die de mens aanspreekt, die in een mens tot leven komen, die een mens volgt, zich eigen maakt. Dit is zijn credo.
Ze hebben de kracht om het leven van een mens te transformeren, mooier te maken, in hart en geest. Ze hebben de kracht om de negatieve lijdensspiraal te doorbreken.

Tevreden zijn met niets is één zaak, kun je ook tevreden zijn met iets ?

Kun je ook tevreden zijn wanneer je dingen moet doen die je niet aanstaan. Waar je geen zin in hebt, die zwaar en moeilijk zijn.
Kun je ook tevreden zijn met niets als ze aan je kop zeuren, wanneer anderen woorden spreken die je raken, kwetsen, boos maken.
Kun je ook tevreden zijn wanneer je zaken ziet die onrechtvaardig zijn, die gemeen zijn, die kwaadaardig en boosaardig zijn.

Spirituele slogans transformeren, maar ze emanciperen ook. Spiritualiteit is geen slaapbank.
Spiritualiteit geeft een mens vleugels, maar je mag niet beginnen te vliegen, en als je begint te zweven dan zorgt de realiteit dat je snel met beide voeten terug op de grond terecht komt.

Tevredenheid geeft een verwijzing naar geluk, lekker, njammie.

Hoeveel njammie toestand kan een mens op een dag produceren ?  Hoeveel njammie produceer ik, wanneer mijn baas zegt dat ik dit moet doen, en ik heb er geen zin in ?
Hoeveel njammie produceer ik wanneer ik juist tevreden wil zijn met niets, en ze rijden net voor mijn ogen een mens omver.

Logisch gezien is de slogan, "tevreden met niets", dan iets te beperkt.
Vervang ik het met "kalm en rustig blijven", 'helder van geest' blijven dan klinkt het al beter.

Echter, het is niet omdat ik een slogan omarm, dat ik al "meester" ben, ik begin bij beginneling, ik omarm het, meesterschap komt door oefening in duizend en één gewenste, ongewenste en andere omstandigheden.

• Sangha Ouderling
« Reactie #13 Gepost op: 14-09-2020 06:05 »

Ken je dit ?

Hoe hiermee om te gaan ?

Een mens heeft moeilijkheden met objectief te zijn.
wanneer ik voel/nadenk over bv. burger of monnik,
Theoretisch kun je zeggen dat zowel het als het andere zowel voordelen als nadelen heeft. Wat doe ik vaak als mens,
dan vergelijk ik de voordelen van het ene met de nadelen van het andere, dan heb je een bepaalde conclusie. Maar iets later vergelijk ik de nadelen van het ene met de voordelen van het andere. Met een andere conclusie.

ik wil alleen voordelen, maar dat gaat niet, en dan draai ik in cirkeltjes, om een oplossing te vinden om de voordelen van zowel het ene als het andere te behouden, zonder de nadelen van het ene en het andere.
Wat niet realistisch is, dat gaat niet, dat wekt frustraties op. Het resultaat is geen oplossing, maar frustraties, cirkelredeneringen waar ik verstandelijk niet uit geraak.

Een mening is, kijk naar je talenten en beperkingen. Je hebt zaken waar je talent voor hebt en graag doet. Je hebt ook je beperkingen en tekortkomingen. Je talenten en tekortkomingen veranderen niet door de keuze die je maakt. Sommige talenten zijn eerder compatibel met het burgerleven, andere talenten eerder met het leven als ... .

Sommige beperkingen zullen je in alle gevallen dwarszitten. Er zijn zaken waar een mens zich steeds in dient te overwinnen.

Op een bepaald moment, ik voelde me ook aangesproken door verschillende boodschappen uit het boeddhisme, maar er waren die cirkelredeneringen, waar ik niet uit geraakte. Toen kwam ik bij de boodschap dat het niet theorie is, maar praktijk.
Ik kwam tot de conclusie dat ik toch wel grote beperkingen, zwakheden heb, die me in alle gevallen zouden dwarszitten. Eerst moet ik in voldoende mate mijn zware beperkingen, zwakheden, tekortkomingen aanpakken, en dan verder kijken.
Dit heeft mij in zeer grote mate vooruit geholpen.

Na vele jaren had ik toch iets dat me dwarszat , een ontbreken, een gevoel van gemis. En toen heb ik meer expliciet de richting van mijn talenten gekozen, en dat gaf innerlijk ook een beter resultaat.
Ik weet niet of het beter geweest zou zijn om vanaf het begin voor mijn talenten te gaan, ik zou mijn zwakheden misschien nog veel langer hebben laten voortwoekeren.
« Laatst bewerkt op: 14-09-2020 06:14 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #14 Gepost op: 14-09-2020 10:21 »
Na vele jaren had ik toch iets dat me dwarszat , een ontbreken, een gevoel van gemis. En toen heb ik meer expliciet de richting van mijn talenten gekozen, en dat gaf innerlijk ook een beter resultaat.
Ik weet niet of het beter geweest zou zijn om vanaf het begin voor mijn talenten te gaan, ik zou mijn zwakheden misschien nog veel langer hebben laten voortwoekeren.

Ik denk dat mensen van nature wel het pad volgen van de dingen die ze liggen. Als je ergens geen talent voor hebt dan gaat dat stroef en moeilijk, en dat voelt minder aangenaam dan iets waar je aanleg voor hebt en dat soepel en makkelijk gaat.

Maar je kan je expliciet richten op dingen die moeilijk gaan, om jezelf aan te sterken. Bijvoorbeeld je richten op expliciet meer emotionele intelligentie te verwerven, dat kan. Om je te richten op de sensitievere kanten van je natuur en die met mindfulness en tederheid te benaderen.

Soms is dat nodig om een bepaald eind doel te bereiken. Zeker als je zelf kennis probeert te verwerven dan ben je genoodzaakt om je zwakkere kanten te verkennen, en dat is vaak een zich langzaam voortzettend proces over lange tijd.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Laatste berichten

[Media en Nieuws] Re: Psychose als spirituele ervaring by Bodhiboom Vandaag om 10:06
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by Buddha Amitabha Vandaag om 09:08
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:54
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:48
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:42