Auteur Topic: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ?  (gelezen 536 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken

Kameraden

Ik heb best wat aan het boeddhisme gehad. Ik heb veel boeddhistische boeken gelezen. Nou, veel. Niet super veel. Maar wel wat. Ik lees graag.

Maar, omdat boeddhisme niet uit mijn cultuur komt, mijn werelddeel, heb ik moeite om te navigeren in de wereld van boeddhisme. Snap je wat ik bedoel ?

De Sangha waar ik nu in zit. Tja....Bolletje is teleurgesteld. Bolletje had meer verwacht.

Ik heb gemerkt dat ze hun leraar een soort van aanbidden. Letterlijk op een voetstuk zetten. Zestig keer voor hem knielen, buigen. Ze kussen nog net zijn voeten niet. Een gevaarlijke, decadente, griezelige instelling. En een instelling die zo vaak fout is gegaan. Waar mensen dan toch weer intrappen.

Een goeroe aanbidden ? Dat is niet mijn boeddhisme. Dan kan ik net zo goed naar de katholieke kerk gaan ofzo. Daar mag ik dan de ring van een Bisschop kussen, of iets dergelijks.

Een onwaardig gedoe. Ik ga voor niemand knielen, buigen. Voor geen goud !!!!

Ik hang de boeddha aan en dan voornamelijk zijn boeddhisme. Ik hang niet een goeroe aan. Geen Goden geen Meesters ! Ik onderzoek de bevindingen van de boeddha. Ik doe geen bizarre rituelen voor een goeroe. Of de incarnatie van een goeroe en diens incarnatie. Wat denk je wel niet !

Bolletje voelt enige woede. En dat mag. Dat is menselijk, dat is gezond. Dat hoort bij de mensen. Ik ben niet een etalagepop, die altijd lief lacht.

Bolletje is een moderne man. Opgevoed, ingebed in de liberale/libertaire waarden van het westen. Ik wil niet buigen voor de grillen van een feodale heerser. Mijn ouders waren/zijn grootstedelijke intellectuelen. Ik ben in een grote, moderne stad opgegroeid.

Goeroe aanbidding is niet mijn boeddhisme. Dit is niet mijn perceptie van boeddhisme. ZO interpreteerde ik de woorden van Boeddha niet

Ik wil niet horen van iemand wat ik allemaal MOET doen. En wat ik allemaal 'verkeerd' kan doen. Ik ben positiever ingesteld en ik ben aardig voor mijzelf. Dat is mijn boeddhisme. Compassie hebben, ook voor jezelf. Zeker voor jezelf ! Het middenpad, betekend voor mij,dat jij jezelf niet de hele tijd allemaal 'straf' geeft.

Tibetaans boeddhisme is dus niet mijn boeddhisme. Heb ik gemerkt. Ik ben er te intelligent voor.

Het past niet bij het westen. Het is te feodaal voor het westen.

Dus, je bolletje heeft een taak voor je.

Wat is het meest moderne boeddhisme ? Welke vormen van boeddhisme doen niet aan persoonsverheerlijking ?  Wat is de meest seculiere, libertaire vorm van boeddhisme ? Is het ZEN ? Zen is al wat meer bescheiden, toch ?

Wat is de minst autoritaire vorm van boeddhisme ? Welke groep moet ik dan bezoeken ? Welke groep lijkt het minst op de goeroe vereerders ?

Waar gaat het om de leer en niet om de rituelen/gebaren/conventies ?

Je bolletje is heel blij als hij/zij/het een reactie terug krijgt van jullie.

Misschien begin ik wel mijn eigen sekte. Ik heb al een beetje een eigen sekte. Mijn schrijfsels worden héél veel gelezen, online.( Ik schrijf onder weer een ander pseudoniem, over andere onderwerpen )

Dan is mijn vraag aan jullie.

saluut

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
Wat je hier schrijft, is zowel je kracht als je zwakte. Met alle respect, je bent een typische westerling: voor zichzelf opkomend, zelfgericht, autonoom. Dus accepteer je niet die specifieke autoriteit van de Leraar, de Meester. Wij westerlingen willen zelf wel uitmaken "hoe het zit".

De autoriteit van de Meester of Leraar kan betekenen dan je door de knieën gaat, uit respect. Dat jij dit verafschuwt als het doorschiet naar blinde aanbidding en slaafsheid, hetgeen kenmerken of zelfs ingrediënten zijn voor een sekte, is zeer begrijpelijk.

Toch zou ik je willen uitnodigen om eens te buigen voor de Leraar, de Meester. En het onbuigzame aan den lijve te ervaren van het westerse ego. Wij begrijpen niet dat met name oosterlingen de goeroe als het ware welhaast beschouwen als de incarnatie van een godheid. Toch is dat vaak wel zo. En nu is dat over gewaaid naar het westen...

Ook in het Zenboeddhisme is de Roshi of Meester danwel Leraar een autoriteit. Maar die Meester dient uiteindelijk slechts behulpzaam te zijn om jou als een spirituele vriend te helpen ook een ware Meester te worden. Maar alles begint bij de leerling. Wie geen leerling wil zijn, zal nooit uitgroeien tot een Meester of Leraar. :)

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
...ik weet het niet...
als puntje bij paaltje komt
zijn we onze eigen leerling en
onze eigen leermeester.........

...de boeddha was daar ook
wel een voorbeeld van
zo ik het zie...
« Laatst bewerkt op: 20-09-2020 15:48 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
Dat is helemaal waar, Marcel. Maar wie niet bij het begin wil beginnen, kan hopeloos verdwalen. De Leraar of Meester is slechts een vroedvrouw, zoals Osho dat ooit treffend zei. Maar zonder Leraar of Meester, in tijdelijke zin, is het zeer moeilijk en zelfs welhaast onmogelijk om in je eentje de juiste weg te vinden. Maar goed, eenieder kan vrij kiezen of hij of zij hulp wil of niet. ;D

Offline marcel

• Eerwaarde
...ja..
...dat dan
weer wel..
inner peace and love
is the only revolution

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.

Kameraden
...

Dus, je bolletje heeft een taak voor je.

Wat is het meest moderne boeddhisme ? Welke vormen van boeddhisme doen niet aan persoonsverheerlijking ?  Wat is de meest seculiere, libertaire vorm van boeddhisme ? Is het ZEN ? Zen is al wat meer bescheiden, toch ?

Wat is de minst autoritaire vorm van boeddhisme ? Welke groep moet ik dan bezoeken ? Welke groep lijkt het minst op de goeroe vereerders ?

Waar gaat het om de leer en niet om de rituelen/gebaren/conventies ?

Je bolletje is heel blij als hij/zij/het een reactie terug krijgt van jullie.

Misschien begin ik wel mijn eigen sekte. Ik heb al een beetje een eigen sekte. Mijn schrijfsels worden héél veel gelezen, online.( Ik schrijf onder weer een ander pseudoniem, over andere onderwerpen )

Dan is mijn vraag aan jullie.

saluut

Over groepen heb ik geen info.

Een verheven leraar is een mens die spreekt vanuit de praktijk. Een Gevorderde realisatie.
Ik zou zeggen, staar je niet blind op zaken die geschreven worden, maar probeer het om te zetten in de praktijk. In de praktijk ontmoet je dan alweer moeilijkheden waar je alweer antwoorden op moet vinden.

Dat is mijn manier van werken, je zet het om in de praktijk, en je blijft doorgaan, met vallen en opstaan. En soms kom je vast te zitten, en kan best wel lang duren, en dan komt er ineens uit het niets iemand die zaken uit de praktijk te vertellen heeft, en dat blijken dan  antwoorden te zijn op jou vragen waarvan je voordien niet kon vermoeden dat dit de antwoorden zouden kunnen zijn.

Mijn ervaring is dat ik niet meer bang moet zijn om een gevorderde leraar te vinden, die kom je vanzelf tegen, in de tussentijd blijf ik oefenen. Wat ik ook nu zie, is dat mijn in zichzelf babbelende ik totaal niet doorheeft wanneer zo'n leraar voor zijn neus staat. Maar mijn onbewuste ik, heeft toch bepaalde signalen opgevangen, en opeens bam, een totaal andere kijk, of ineens een grote sprong vooruit.

Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Zulke gedachten kan ik ook wel eens tegenkomen hoor Bolletje. Maar ik ben het wel eens met Buddha Amitabha, het is zeker ook een ego kwestie. Het is een zekere starheid, ergens zijn wij minder soepel dan de oosterling die zomaar op de grond gaat liggen voor een groots leraar.

Aan de andere hand vind ik niet dat het vereren van een ander mens nou zoveel goeds heeft gebracht. Veelal wat je hoort zijn gevallen waarin dat doordraait tot iets gewelddadigs. Dus ik denk liever aan een goeroe of een leraar als een spirituele vriend, iemand die je helpt op het pad.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline marcel

• Eerwaarde
...ik weet het niet...

wel een voorbeeld van
zo ik het zie...

...ik zie mij genoodzaakt hier toch wel
een kanttekening bij te plaatsen........
...het is een uitspraak geboren uit hoogmoedigheid, helaas...
hoe heb ik het kunnen schrijven...puntje is immers nog lang niet
bij paaltje gekomen hier...
inner peace and love
is the only revolution

• Sangha Ouderling
...ik weet het niet...

wel een voorbeeld van
zo ik het zie...

ach, het zijn ook maar woorden.
Het is niet verkeerd om het zo te zien, maar ook niet juist om het enkel zo te zien. Want we maken nu eenmaal deel uit van het universum, het leven, de sociale orde, het gezin, de club enz.
Alles is afhankelijk van alles, alles staat in relatie met alles.
Het leven is de grote leraar, wijsheid is de grote transformator van de geest.
Als het in potentie niet mogelijk zou zijn, zou het ook niet kunnen gebeuren.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline marcel

• Eerwaarde
inner peace and love
is the only revolution

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Het is niet verkeerd om het zo te zien, maar ook niet juist om het enkel zo te zien. Want we maken nu eenmaal deel uit van het universum, het leven, de sociale orde, het gezin, de club enz.
Alles is afhankelijk van alles, alles staat in relatie met alles.
Het leven is de grote leraar, wijsheid is de grote transformator van de geest.
Als het in potentie niet mogelijk zou zijn, zou het ook niet kunnen gebeuren.

Mooi gezegd Gouden Middenweg. De boeddha deed het ook, wij hebben het geluk een beetje van zijn leer mee te kunnen maken, dat zou het alleen maar makkelijker moeten maken. Misschien kan het.

Maar van wat ik hoor gaat het niet zonder inspanning, dat de moeite die je geeft om het doel te bereiken toch wel centraal staat.

Om nog even terug te komen op het oorspronkelijke thema, een libertair boeddhisme. Ik ken niet zo heel veel stromingen, maar bij de meeste is de leraar toch wel een centraal en belangrijk figuur. Misschien vind je bij het seculier boeddhisme van Stephen Batchelor zoiets, maar dat heeft niet echt een sangha, of bij Thich Nhat Hanh’s traditie, nu dat hij zich in Vietnam heeft terug getrokken.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020 13:24 door Bodhiboom »

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
...ik weet het niet...

wel een voorbeeld van
zo ik het zie...

Ach... zo hoogmoedig is dat toch niet, Marcel? Je schrijft wat je weet, en gelezen hebt. De Boeddha zelf heeft talloze wegen en Leraren geprobeerd. Totdat alles van hem af viel, hij was blijkbaar voldoende "gerijpt"... Gautama ontspande onder de bodhiboom en hij realiseerde datgene waar hij zo lang naar op zoek was geweest.

Het leerzame hiervan is, dat je kunt zoeken en beoefenen tot je een ons weegt, maar uiteindelijk kom je bij jezelf terecht, je eigen wezenlijkheid. Daar kun je immers niet omheen. En in de ontspanning, als alles los laat, gebeurt het. Of juister: houd het gebeuren op. En val je (blijkbaar) samen met wie of wat je altijd al bent geweest, DAT.

Ach, het is zo simpel allemaal. Maar de mens is rusteloos van aard, en zoekt alles in eerste instantie buiten zichzelf. Hulp van buitenaf kan natuurlijk geboden worden, maar uiteindelijk is het de innerlijke Meester die ontwaken moet. 8)

Offline Dorje

• Eerwaarde
De essentie van de guru-aanbidding in het Tibetaans Boeddhisme is eigenlijk niet de aanbidding van de uiterlijke persoon in de vorm van de guru, maar is eigenlijk gericht op de ware natuur. Niet die van de guru, maar die van ons allemaal, ook onze eigen ware natuur. Alleen is dit erg moeilijk in onszelf te plaatsen (en kan dit ook ego versterken), dus projecteert men dit naar buiten toe, naar een verpersoonlijking van de ware natuur, in de vorm van de guru. Dus als je neerbuigt voor de guru, buig je ego eigenlijk neer voor je eigen ware natuur in de vorm van de guru. Je zou dit in theorie zelfs voor Trump kunnen doen, want ook hij heeft de ware natuur, alleen is dat nu ook weer niet echt aan te raden. Trump kent zijn ware natuur niet en zou het dus misbruiken.

Dit is de essentie van guru-yoga, nu de realiteit: ja, veel mensen nemen dit toch op als pure devotionele aanbidding, in het Westen evengoed als in het Oosten. Ik had daar ook de allergrootste moeite mee, tot ik mijn eigen guru ontmoette, opeens viel die moeite helemaal weg. Waarom? Omdat je je guru herkent als jezelf. Jezelf, maar ontdaan van heel wat ego. En dan is het eerder een respect betonen aan het overwinnen van ego. M.a.w. tijdens het buigen voel je hoe ego buigt, hoe ego, de grootte machthebber tot dusver, zijn meerdere kent, niet de guru, maar jouw eigen ware aard, die ego-vrij is.

En wat die anderen betreft, die je nog steeds devotioneel ziet buigen, hier heb je dan geen moeite meer mee, ze buigen in de mate waartoe ze begrijpen waartoe het gaat, en dit is niets vast, maar is ook veranderlijk, het kan verdiepen. Devotie is op zich niet zo een probleem, het kan zelfs iets met je doen, alleen moet je er op een gegeven punt van af. Ieders op zijn tijd...

Laat mensen doen, als het weerstand geeft zegt dit altijd veel meer over jezelf, dan over die mensen, het zegt misschien iets over je eigen "veel beter voelen" dan die andere mensen, dus over je ego. Onderzoek het gewoon, je bent niet beter, je bent niet slimmer, je bent hoogstens ergens anders in je proces, maar dit kan evengoed achterop dan voorop zijn, wie zal het zeggen? Jij niet, want je bent blind voor je blinde vlekken. Iemand die (gedeeltelijk) vrij is van zijn blinde vlekken, kan dit zeggen: de guru. En dat je hier een klein beetje respect voor betoont, dit hoeft zelf niet buigen tot op de grond te zijn (dat is eigenlijk een praktijk: guru yoga) gewoon je handen even samenvouwen en je hoofd lichtjes buigen, jezelf even niet boven een ander plaatsten, ook niet er onder, maar als gelijke, maar toch in de erkenning nog wat beknelder te zijn als die ander, dan kan er iets van die mindere beknelling in je boven komen. Dan kan je voelen dat de guru blij is, niet dat je voor hem buigt, maar dat je je ego buigt voor wat veel waardevoller is in jou, veel waardevoller dan je ego.

Maar als het je niets zegt, gewoon de prullemand in.
Blijf trouw aan jezelf, maar sta in de mate van het mogelijke toch ook een beetje open voor verruiming van dat zelf.

En als je echt wars bent van al dat devotioneel gedoe, en je kan er niet overheen: er zijn ook leraren die dit niet in de hand werken, die directer naar de guru in jezelf, de zelfstandigheid in jezelf verwijzen. Mijn leraar Adyashanti bijvoorbeeld, maar er zullen er nog zijn. Adyashanti staat er op dat je niet buigt voor hem, maar voor je kussen waar je op gaat mediteren, bijvoorbeeld. Het kind niet met het badwater wegsmijten, heet dat. En hij trekt ook geen devotionele mensen aan, maar mensen die erg diep in de wijsheid willen duiken. Hij komt van de Zen traditie, maar zegt ook uit die traditie ontwaakt te zijn. Hoewel hij er nog alle respect voor heeft, en je merkt dat zijn hart daar ligt, trekt hij het ten behoeve van zijn breed studenten publiek helemaal open naar ruimer Boeddhisme, maar ook Advaita en zelfs Christelijke mystiek. Zeer liberaal dus.

Maar zo zullen er nog zijn. Wie zoekt die vindt...

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
We hebben vrijheid, absolute vrijheid, maar de plicht is de vrijheid gedeeltelijk opgeven om goed te kunnen samenleven.

Offline Dorje

• Eerwaarde
@W-aardig,

Kan je verduidelijken wat dit met het onderwerp te maken heeft?

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
@W-aardig,

Kan je verduidelijken wat dit met het onderwerp te maken heeft?

Libertair is “op vrijheid gericht”. Ik denk dat het jou om die vrijheid gaat, en dat vereren van iemand voor jou niet past bij een idee van vrijheid, blijheid.

Klopt dat?

Mijn commentaar gaat over het “hebben” van vrijheid, maar het moeten leven naar plicht. In boeddhisme kan je verering zien als plicht voorafgaande aan bevrijding.

Offline Dorje

• Eerwaarde
Libertair is “op vrijheid gericht”. Ik denk dat het jou om die vrijheid gaat, en dat vereren van iemand voor jou niet past bij een idee van vrijheid, blijheid.

Klopt dat?

Fijn dat je het toch vraagt. Neen, dat klopt niet. Vrijheid heeft niets te maken met wat zich voordoet, of dit nu uiterlijk vereren van iemand is, of je haar kammen. Vrijheid is het niet afhankelijk zijn van wat zich voordoet. Je kan perfect je haar kammen, naar het werk gaan, buigen voor je guru, zelfs 100.000 neerbuigingen doen, en 100.000 keer de guru-yoga visualiatie doen (het één worden met je guru) en toch er niet afhankelijk van zijn. Dat is vrijheid.

Mijn commentaar gaat over het “hebben” van vrijheid, maar het moeten leven naar plicht. In boeddhisme kan je verering zien als plicht voorafgaande aan bevrijding.

De vraag is: hebben we vrijheid? Zijn we vrij als we leven naar de impulsen die meester zijn over ons doen en laten, die ons bewegen te doen wat elke impuls die opkomt met ons wil doen?
In Boeddhisme kan je verering zien als een vaardig middel om tot bevrijding te komen, als het tot een plicht wordt gemaakt, kan het nooit tot bevrijding leiden.

Om die vrijheid gaat het mij. Verering is daarin geen enkel probleem. Plicht juist wel.

Ter informatie, ik heb die 100.000 keer dit, en 100.000 keer dat gedaan, niet uit plicht, zelfs niet als plicht naar mezelf, maar als vaardige methode aangeraden door mijn guru.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde

In de Indiase traditie zijn goeroes mensen die worden opgezocht, bijvoorbeeld Papaji gaf satsangs in een hal in zijn dorp Lucknow waar mensen hem konden ontmoeten en vragen stellen. Zijn soort goeroes hebben wel een lineage, een overlevering van meester op discipel, maar er was niet echt een wijdere traditie of een plicht voor mensen om hem te vereren. Het is daar echt een vrijblijvende relatie, meer iets vanuit een bepaalde liefde voor de man.

In de Tibetaanse traditie is guru-worship iets anders geworden. Daar is het wel iets tussen leraar en leerling dat word verwacht in bepaalde scholen van de leer.

Offline Dorje

• Eerwaarde

In de Tibetaanse traditie is guru-worship iets anders geworden. Daar is het wel iets tussen leraar en leerling dat word verwacht in bepaalde scholen van de leer.

Dat het dat soms geworden is, dat kan niemand ontkennen, met alle schandalen van dien. Maar "wording" is iets wereldlijks, guru-leerling relatie is iets bovenwereldlijks. In de laatste zin is het nog steeds openend. Soms geraakt de leerling er maar door eerst te worshippen. Als dit niet misbruikt wordt (m.a.w. de guru is integer en zorgt er voor dat de leerling uiteindelijk zijn eigen zelfstandigheid opneemt), dan is dit nog steeds een mooie vaardige methode. Daarom: kies je guru met wijsheid.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
De vraag was eigenlijk voor bolletje, maar ik begrijp dat het meer losmaakt.

Ik wilde eigenlijk alleen een moreel denkbeeld geven. Vrijheid vrijwillig inperken voor een hoger doel.

Maar misschien werkt boeddhisme niet met hogere doelen, alleen het individuele doel van bevrijding.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Maar misschien werkt boeddhisme niet met hogere doelen, alleen het individuele doel van bevrijding.

Er word vaak gezegd dat de grootste gift die je aan de wereld kan geven je eigen verlichting is. Een verlicht mens is dusdanig origineel, dusdanig apart, dat er geen hoger doel denkbaar is.

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *

Er word vaak gezegd dat de grootste gift die je aan de wereld kan geven je eigen verlichting is. Een verlicht mens is dusdanig origineel, dusdanig apart, dat er geen hoger doel denkbaar is.

Het is niet iets dat je kunt geven, denk ik.

Van alle doelen die je kunt stellen de meest onmogelijke.

Maar een edele intentie is het wel.

Offline Dorje

• Eerwaarde
Het is niet iets dat je kunt geven, denk ik.

Jezelf bevrijden om anderen te kunnen bevrijden is het hoogste wat je kan geven. Zoniet heb je enkel blinden die blinden leiden.

Van alle doelen die je kunt stellen de meest onmogelijke.

Als doel wel, als doel is bevrijding absoluut onmogelijk, je kan onmogelijk bereiken wat er al is. Je kan alleen maar ontdekken wat er al is: je ware natuur is al vrij.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Citaat
Wat je hier schrijft, is zowel je kracht als je zwakte. Met alle respect, je bent een typische westerling: voor zichzelf opkomend, zelfgericht, autonoom. Dus accepteer je niet die specifieke autoriteit van de Leraar, de Meester. Wij westerlingen willen zelf wel uitmaken "hoe het zit".

De autoriteit van de Meester of Leraar kan betekenen dan je door de knieën gaat, uit respect. Dat jij dit verafschuwt als het doorschiet naar blinde aanbidding en slaafsheid, hetgeen kenmerken of zelfs ingrediënten zijn voor een sekte, is zeer begrijpelijk.

Toch zou ik je willen uitnodigen om eens te buigen voor de Leraar, de Meester. En het onbuigzame aan den lijve te ervaren van het westerse ego. Wij begrijpen niet dat met name oosterlingen de goeroe als het ware welhaast beschouwen als de incarnatie van een godheid. Toch is dat vaak wel zo. En nu is dat over gewaaid naar het westen...

Ook in het Zenboeddhisme is de Roshi of Meester danwel Leraar een autoriteit. Maar die Meester dient uiteindelijk slechts behulpzaam te zijn om jou als een spirituele vriend te helpen ook een ware Meester te worden. Maar alles begint bij de leerling. Wie geen leerling wil zijn, zal nooit uitgroeien tot een Meester of Leraar.

Ik ben een typische westerling. Indirect een kind van de verlichting. Ik ben een westerling en ik schaam mij daar niet voor. Ik ben liever een echte westerling, dan een quasi Aziaat. Ik ga mijn achtergrond niet verdoezelen.

Je nodigt mij uit om te buigen. Ik buig voor niemand. Het is een princiepen kwestie. Voor geen goud ! Al ben je de paus. Al ben je Christus zelf. Ik buig niet voor je.

Maar die Meester dient uiteindelijk slechts behulpzaam te zijn om jou als een spirituele vriend te helpen ook een ware Meester te worden

Dat klinkt al normaler

Wie geen leerling wilt zijn, zeg je. Het gaat erom hoe je een leerling bent. Ik wil best een leerling zijn, maar niet bij iedere leraar. En als ik vind dat er een luchtje aan een leraar zit, laat ik hem/haar meteen vallen.

Ik heb genoeg leraren gehad, die wel respectvol met hun leerlingen omgingen. Enige afstand bewarend. Leraren die er wat meer zakelijk mee omgaan.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Citaat

Klopt dat?

Libertair is het omgekeerde van autoritair. Aan autoritarisme denk ik aan : feodalisme. Stalinisme, fascisme en natuurlijk neoliberalisme ( waar ook de oubollige mensen nu een beetje achter lijken te komen )

Dus, autoritair. Het legt van bovenaf op wat je MOET doen

Maar ik ben iemand die als basis houding heeft : ik moet niets. En dat lijkt grappig bedoelt, maar ik meen dit echt.

Nee, klopt. Ik vereer alleen mijzelf. Ik ga niet iemand anders vereren. Stalin niet, Mao niet, Franco niet, Rutte niet, maar ook goeroe Hoepiewoepi niet ( of hoe ze ook heten )

Vereer mij, dan wordt je vrij....

Nee, zo makkelijk gaat het dus niet. Trap er niet in.

Van die sukkels die dan jaren lang een goeroe aanbidden. Bleek het gewoon een of andere alcoholist te zijn met losse handjes haha. Maar mensen blijven erin trappen.

Ik doe niet aan plicht. Per definitie niet. Ik heb niet het gevoel dat ik 'plichten' heb. Plichten is iets voor de brave burgertjes hahaha

Jij hebt misschien 'plichten'. Zoals, de bevelen opvolgen van je overheid en/of je goeroe etc. Ik doe niet aan 'plichten'

Kijk, allemaal prima wat jullie doen. Maar dit is niet mijn boeddhisme. Een goeroe vereren en dan denken dat je het nirvana bereikt ? Ja, zo makkelijk kom je er dus niet vanaf hé. Zo heeft de Boeddha het natuurlijk ook nooit gewild

De eerste boeddhist die ik kende, die mij introduceerde in het boeddhisme ( iets dat ik btw zeer waardeer, dat hij die  moeite deed )

Deze boeddhist zei ook al zo van, tja. Al die kerken die eromheen gebouwd zijn, om het boeddhisme heen. Dat is niet het echte boeddhisme

Nietzsche zei, er was maar één christen in de geschiedenis geweest en dat was Jezus Christus

Ik zeg, er is maar een boeddhist geweest in de geschiedenis en dat was Boeddha.

De rest zijn sukkels

En je denkt, hij maakt een grapje, hij provoceert. Nee, ik meen dit voor, laten we zeggen 68 procent.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
Citaat

Ook in het Zenboeddhisme is de Roshi of Meester danwel Leraar een autoriteit. Maar die Meester dient uiteindelijk slechts behulpzaam te zijn om jou als een spirituele vriend te helpen ook een ware Meester te worden. Maar alles begint bij de leerling. Wie geen leerling wil zijn, zal nooit uitgroeien tot een Meester of Leraar.

Ik ben een typische westerling. Indirect een kind van de verlichting. Ik ben een westerling en ik schaam mij daar niet voor. Ik ben liever een echte westerling, dan een quasi Aziaat. Ik ga mijn achtergrond niet verdoezelen.

Je nodigt mij uit om te buigen. Ik buig voor niemand. Het is een princiepen kwestie. Voor geen goud ! Al ben je de paus. Al ben je Christus zelf. Ik buig niet voor je.

Maar die Meester dient uiteindelijk slechts behulpzaam te zijn om jou als een spirituele vriend te helpen ook een ware Meester te worden

Dat klinkt al normaler

Wie geen leerling wilt zijn, zeg je. Het gaat erom hoe je een leerling bent. Ik wil best een leerling zijn, maar niet bij iedere leraar. En als ik vind dat er een luchtje aan een leraar zit, laat ik hem/haar meteen vallen.

Ik heb genoeg leraren gehad, die wel respectvol met hun leerlingen omgingen. Enige afstand bewarend. Leraren die er wat meer zakelijk mee omgaan.

Zoals je wilt. :)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
correctie : er is maar een christen in de geschiedenis geweest

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Citaat
We hebben vrijheid, absolute vrijheid, maar de plicht is de vrijheid gedeeltelijk opgeven om goed te kunnen samenleven.

Ja, ja. Blablabla

Dat zou  Mark Rutte ook gezegd kunnen hebben

Bah ! Ga je mond spoelen met zeep

We hebben absolute vrijheid. Punt....

absolute vrijheid wil niet zeggen, ongepast, grof taalgebruik
wijziging door mod
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020 22:07 door mod »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Citaat
In de Indiase traditie zijn goeroes mensen die worden opgezocht, bijvoorbeeld Papaji gaf satsangs in een hal in zijn dorp Lucknow waar mensen hem konden ontmoeten en vragen stellen. Zijn soort goeroes hebben wel een lineage, een overlevering van meester op discipel, maar er was niet echt een wijdere traditie of een plicht voor mensen om hem te vereren. Het is daar echt een vrijblijvende relatie, meer iets vanuit een bepaalde liefde voor de man.

Kijk, dat is al een heel andere setting. Wat mij betreft.

In mijn stad woonde ook een man, waar iedereen respect voor had. Hij is een legende, fluisterde mijn vriendjes en ik, toen we een jaar of tien waren.

Hij gaf ons ook sportles etc. En dan gaf hij allemaal wijze lessen

Dat is nou een echte goeroe. Je bent pas een goeroe, als je geen goeroe wilt zijn, maar het gewoon bent

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Weetje wat het ook is

Ik stelde mij de boeddha altijd voor als een einzelganger. Een bescheiden  man( heel anders dan ik dus hahaha )

Kijk, het boek van Thich Nhat Hanh ( jezus, wat een moeilijke naam )

Het boek van hem over het leven van de boeddha. had ik gelezen. Een vrij dikke pil. Een soort roman. Je kent het verhaal natuurlijk wel.

Op een of andere manier denk ik vaak terug aan dit boek. Het boek heeft mij wel geraakt.

In een scene, zit de Boeddha in het bos te mediteren, bijna uitgehongerd. Dit is in de periode voordat hij het middenpad gaat aansnijden/introduceren. Een klein meisje van het dorp, vind hem en brengt hem rijstpap

Hij gaat de kinderen van het dorp dan les geven.

Kijk, zij vinden hem. Hij dringt niets op. En hij is lief voor de kinderen, met mededogen. Maar hij eist ook niets.

Zo zie ik de Boeddha dan meer voor mij. Het is een veel mysterieuzer wezen, dan zo'n lama.

Je hebt ook in dat boek het gevoel, dat de Boeddha ieder moment weg kan zijn. Je hebt echt het gevoel van, dit is iets heel bijzonders. Soms zit hij daar in het bos te mediteren en soms is hij ineens weg. Daarmee zie je hoe mysterieus dit wezen is.

Hij leert je geen dingen. De kinderen vragen dingen aan hem en daar gaat hij dan op in. Ook een nuance verschil. Hij is niet een of andere drammer, zoals we die wel gewend zijn uit de normale wereld.

Daarom kan ik een goeroe niet zien als een verpersoonlijking van de Boeddha. Ja, ze zeggen dat ze dat zijn. Nou en, je kan zoveel zeggen. Ik kan zeggen dat ik Lambiek ben, van Suske en Wiske.

Kijk, als je echt een verpersoonlijking van van de Boeddha, zou je dat niet eens zeggen. Dan zou dat iets zijn, waar we later dan achter komen. Dat je terugkijkt en denkt, hey, misschien was dat wel een boeddha ? Die man was in ieder geval heel bijzonder. Somehow

Al deze bevindingen zijn vast heel 'ketters' en ik beland vast in een 'hel' ofzo ( je kent de dreigementen wel, van de sekteleden )

Maar, ik spreek nu uit mijn hart hé

Dan maar in een hel belanden haha. Dat heb ik ervoor over. Liever de waarheid spreken en dan naar een lage wedergeboorte gaan, dan liegen om hoger in de hemel te komen

Ja,ja

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
Citaat

wijziging door mod

Extremistische standpunt van jou. Waarbij ik nu mijn interesse in jou verlies.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020 22:08 door mod »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid

Als je intelligent bent, dan weet je dat de term 'extremisme' relatief is.

Wat is extreem en wat niet ? Als je diep hebt leren nadenken, dan weet je hoe relatief dit woord is.

Weetje wat de grap is. Jouw geliefde Mark Rutte. De man hangt neoliberalisme aan. Toen neoliberalisme opkwam in de jaren tachtig, werd het binnen het academische en het liberale milieu gezien als een zeer, zeer extreme beweging.

De meer sociaal georienteerde liberalen, vonden neoliberalisme gevaarlijk en sektarisch en extreem.....

Maar, nu is neoliberalisme 'normaal' omdat de schapen op school geleerd hebben dat het normaal is en niet extreem

Kijk, als je maoistische arbeiders vroeg, in China 1960, als je hen vroeg, is maoisme extreem ? Nee, hadden ze dan gezegd

Als je burgertjes anno 2020 vraagt, is neoliberalisme extreem en gevaarlijk ? Nee, zeggen ze dan.....

Je verliest je interesse in mij. Jammer dan. rond de duizend mensen lezen mijn stukken. Het kan me dus niet schelen wat jij vind. Ga de voeten van je goeroe maar schoon likken.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
Hallo bolletje, ieder kan en mag zijn of haar mening hebben. En we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn. Echter... ik vind je wel wat niet-respectvol overkomen hier en daar. En dan ben ik nog vrij mild in mijn bewoordingen.

Er is al genoeg pijn en lijden, laten we het lijden niet vergroten via al te scherpe bewoordingen. Ik zeg dat als lid hier, niet als moderator  ;)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Ik moet je een punt geven

sorry voor mijn zure verwoordingen

Ik ben alleen niet heilig. Ik heb een enorme rotdag. Er gebeuren allemaal kut dingen in mijn leven nu. Corona etc, u kent het wel. Vandaar dat ik wat aangebrand reageer

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Citaat

Ja, ja. Blablabla

Dat zou  Mark Rutte ook gezegd kunnen hebben

Bah ! Ga je mond spoelen met zeep

wijziging door mod

Vrijheid is iets dat leeft in de geest, en je conditionering geeft je de limieten van je vrijheid.

Geeft niet Bolletje, iedereen schiet wel eens uit zijn slof. Dan kunnen wij ons weer allemaal gaan bezinnen over de juiste spraak.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020 22:10 door mod »

• Sangha Ouderling
De ideale staat is een kleine intieme gemeenschap waar alle levensbehoeften in overvloed aanwezig zijn. Daar is iedereen tevreden om te leven en te sterven zonder rond te kijken naar groenere weiden.
Zelfs als ze auto's of boten hebben, gebruiken ze deze niet om naar het buitenland te reizen. Zelfs als ze politie en vestingwerken hebben, worden deze nooit gebruikt.
Zakelijke transacties zijn eenvoudig genoeg om op de vingers te worden berekend en vereisen geen ingewikkelde boekhouding. De mensen zijn tevreden met hun eten, tevreden met hun kleding, comfortabel in hun woningen en blij met hun gebruiken.
Ook al zijn naburige gemeenschappen in zicht, En het gekraai van de hanen van de buren en het geblaf van de honden van de buren zijn binnen gehoorsafstand. Ze worden oud en sterven zonder ooit de moeite te nemen om buiten hun eigen gemeenschap te gaan.

https://terebess.hu/english/tao/bahm.html#Kap81

• Sangha Ouderling
In primitieve tijden hadden intelligente mannen een intuïtief doordringend begrip van de werkelijkheid dat niet in woorden kon worden uitgedrukt.
....

Wat moeten we dan doen om het modderige water te zuiveren? Laat het met rust en het vuil zal vanzelf bezinken. Wat moeten we dan doen om tevredenheid te bereiken? Laat elk ding naar zijn eigen aard handelen, en het zal uiteindelijk op zijn eigen manier tot rust komen.

Degenen die de ware aard van het bestaan ​​volledig begrijpen, proberen de dingen niet tot het uiterste te drijven. En omdat ze niet proberen de dingen te overdrijven, zijn ze in staat om herhaaldelijk in hun behoeften te voorzien zonder zichzelf uit te putten.

https://terebess.hu/english/tao/bahm.html#Kap15

• Sangha Ouderling
Het is niet te miskennen dat de ander een gevaar kan betekenen voor onze vrijheid.
Tegelijkertijd is het grotere gevaar te vinden in het ongeloof in de kracht van ons innerlijk gesprek, innerlijk klimaat.
En daardoor niet de potentie te ontwikkelen die vrijheid schenkt.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
Mooi verhaal, van die ideale staat. Die is er niet, en zal er waarschijnlijk ook nooit komen. Omdat het niet in overeenstemming is met onze menselijke natuur. Er zijn velen die een visioen hebben gehad of gecreëerd van een ideale staat, Thomas More beschreef een aantal eeuwen geleden de ideale staat Utopia.

De ideale staat is zoals gezegd helemaal niet in overeenstemming met hoe de mens in elkaar steekt. We zijn roofzuchtig, hebben territoriumdrang, zijn egocentrisch. Waar je ook gaat, welke natie, stam of clan je ook bezoekt, overal is dit exact hetzelfde liedje. Zelfs mensen die volledig afgezonderd leefden in de Stille Oceaan of er nu nog leven, overal vinden we dezelfde eigenschappen. Ik geloof niet (meer) zo in dit soort "ideale" zaken.

Ik denk zeker dat de mens behoefte heeft aan vrede, fijn samenleven en geluk voor iedereen. Hoe dat te realiseren is, of zou zijn, daar is al veel gedoe over geweest. Eigenlijk niemand stelt zijn capaciteiten bewust zomaar in omwille van het kwade. Nee, eerder meent men het goede te dienen in wat men allemaal uitspookt op deze aardbol. Maar wel het "goede" zoals men dat zelf ziet en de wijze waarop men dit denkt te realiseren. En dat goede gaan we de anderen vervolgens eens stevig inpeperen.

Allemaal eigenbelang, weinig boeddhistisch... ;D

• Sangha Ouderling
Mooi verhaal, van die ideale staat. Die is er niet, en zal er waarschijnlijk ook nooit komen. Omdat het niet in overeenstemming is met onze menselijke natuur. Er zijn velen die een visioen hebben gehad of gecreëerd van een ideale staat, Thomas More beschreef een aantal eeuwen geleden de ideale staat Utopia.

De ideale staat is zoals gezegd helemaal niet in overeenstemming met hoe de mens in elkaar steekt. We zijn roofzuchtig, hebben territoriumdrang, zijn egocentrisch. Waar je ook gaat, welke natie, stam of clan je ook bezoekt, overal is dit exact hetzelfde liedje. Zelfs mensen die volledig afgezonderd leefden in de Stille Oceaan of er nu nog leven, overal vinden we dezelfde eigenschappen. Ik geloof niet (meer) zo in dit soort "ideale" zaken.

Ik denk zeker dat de mens behoefte heeft aan vrede, fijn samenleven en geluk voor iedereen. Hoe dat te realiseren is, of zou zijn, daar is al veel gedoe over geweest. Eigenlijk niemand stelt zijn capaciteiten bewust zomaar in omwille van het kwade. Nee, eerder meent men het goede te dienen in wat men allemaal uitspookt op deze aardbol. Maar wel het "goede" zoals men dat zelf ziet en de wijze waarop men dit denkt te realiseren. En dat goede gaan we de anderen vervolgens eens stevig inpeperen.

Allemaal eigenbelang, weinig boeddhistisch... ;D

Volledig mee akkoord, utopia.  utopie,  ideaal, idealen. allemaal eigenbelang

Er zijn drie manieren om naar idealen te kijken.

de eerste is de verwerping van elk ideaal. Het cynisme, het nihilisme. Men is al dood terwijl men leeft. Alle hoop en glans is verdwenen.
de tweede is de mateloze omhelzing van zijn ideaal. In vuur en vlam, volledig benomen, tot in list, sluwheid, leugenachtigheid, onwaarachtigheid toe.
de derde is de wijsvinger.
wanneer een mens niet kan buigen voor groter of hoger, blijft een mens gevangen door het gekonkel in zijn geest, enkel door dat eindeloze theater los te laten, en op weg te gaan, ontmoet de mens een andere kijk door zich vast te houden aan groter of hoger ...

De verlossing komt niet door perfectie, maar door voldoende. Zolang het maar de juiste richting wijst.
« Laatst bewerkt op: 25-09-2020 23:27 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Ik ben meer een nihilist

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
Citaat
Het is niet te miskennen dat de ander een gevaar kan betekenen voor onze vrijheid.
Tegelijkertijd is het grotere gevaar te vinden in het ongeloof in de kracht van ons innerlijk gesprek, innerlijk klimaat.
En daardoor niet de potentie te ontwikkelen die vrijheid schenkt.

Dit is wel interessant 

kan je dit toelichten ?

Vrijheid komt voort uit een innerlijke dialoog ?

In de Europese filosofie is dat minder het geval. Daar neem je gewoon vrijheid en meer niet.

Laatste berichten

[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Bodhiboom Vandaag om 16:16
[Algemeen] Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy by bolletje Vandaag om 16:07
[Algemeen] Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy by Autistje Vandaag om 15:00
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Dorje Vandaag om 13:50
[Denk je het of weet je het...] Re: Het loslaten van de leer by Bodhiboom Vandaag om 13:25