Auteur Topic: Bijgeloof  (gelezen 190 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Bijgeloof
« Gepost op: 21-09-2020 19:46 »
Beste allen,

Ik kwam dit tegen in het Engelstalige magazine Tricycle, door Google vertaald:

Citaat
Phra Maha Paiwan Warawanno heeft zich uitgesproken tegen het idee dat het boeddhisme toegewijden rijkdom en succes kan brengen, simpelweg als ze de Boeddha erom vragen, meldde South China Morning Post. "Dit is een verkeerde overtuiging die indruist tegen de leerstellingen van [de Boeddha]", zei de negenentwintigjarige Thaise monnik. Paiwan heeft meer dan 125.000 volgers op zijn Facebook-pagina, waar hij kritiek heeft op wat hij beschouwt als irrationele overtuigingen en dubieuze religieuze praktijken. Onlangs bestrafte hij in een breed gedeelde post een medemonnik omdat hij beweerde een geestenmedium te zijn dat communiceerde met een driejarig meisje dat vermist was uit een nabijgelegen dorp en later dood in het bos werd aangetroffen. Paiwan zei dat veel monniken bijgeloof aanmoedigen door te doen alsof ze bovennatuurlijke krachten hebben, maar dat deze monniken "de essentie van het boeddhisme ondermijnen".

"De Boeddha sprak zich uit tegen valse ideeën die niet op de realiteit zijn gebaseerd", zei hij. "Ik heb het gevoel dat een deel van mijn werk als monnik hetzelfde is."

Ik dacht dat is wel een interessant uitgaanspunt van discussie. Er zijn blijkbaar monniken die bijgelovige principes prediken, en dat is denk ik wel iets waar de hele gemeenschap zich over moet uiten. Misschien is het eindelijk tijd om afstand te doen van bovennatuurlijke krachten.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom

Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Bijgeloof
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2020 19:59 »
Niets nieuws onder de zon, in Aziatisch Boeddhisme heb je nu eenmaal een percentage rotte appels.

Siddhi's (magische krachten) zijn wel degelijk deel van de leer van Boeddha maar als bijprodukt van meditatie, niet als doel op zich. En wie ze vergaart, zoals sommige Tibetaanse lama's, mogen ze echt alleen specifiek inzetten om mensen te helpen en nooit voor eigen eer, glorie en extra zakgeld.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21-09-2020 20:05 »
In elke religie, zelfs wereldgodsdienst, komt bijgeloof voor. Dat is funest en schadelijk. Iedereen mag zich blijkbaar beroepen op wonderbare krachten. En mocht iemand toch echt de beschikking krijgen over bijzondere krachten, dan is Verlichting absoluut essentieel. Want zolang er een ego is als dominante factor, zal misbruik van de bijzondere krachten onvermijdelijk zijn.

Er zijn talloze verhalen over magiërs die aanvankelijk hun wonderbare krachten gebruikten ten dienste van de mensheid. Maar op een gegeven moment werden ze toch aangetrokken tot het oneigenlijke gebruik van dergelijke vermogens. Met als gevolg de eigen onvermijdelijke ondergang.

Die bijzondere krachten, zoals ook in het boeddhisme hier en daar genoemd, interesseren mij geen moer. Het enige wat ik wil, is leerling zijn van het leven en mijn kwetsbaarheid en feilbaarheid erkennen. Al die hocus pocus poeha leidt slechts tot verdorvenheid.

Wees op uw hoede voor bijgeloof, dat vernietigt het heldere inzicht wat we hard nodig hebben om tot het juiste besef te komen. ;D

Offline w-AARDIG

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 21-09-2020 20:45 »
Omdat de vermogens gewoon zijn die we hebben, zien we het niet als bijzondere vermogens, en herkennen we de nu wel bijzondere vermogens niet als die niet onze vermogens zijn.

Soma kan je weten dat jouw vermogens anders zijn.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2020 00:39 »
Het punt is denk ik dat wij dat in het westen bijgeloof noemen

De grens tussen geloof en bijgeloof is alleen niet heel duidelijk, altijd.

Het een is positief, het ander negatief. Je kan zeggen, het geloof in reincarnatie is geloof, of bijgeloof. Dat laatste klinkt nogal negatief

Ik sprak een Afrikaanse vluchteling. Hij vertelde mij ( in gebroken Nederlands, want hij woont hier nog maar net ) dat als je ziek bent, je gewoon naar een bepaalde Sjamaan moet gaan en die doet dan een voodoo ritueel. Dan wordt je weer beter

Nee, dat is niet zo.....

Echt niet. Als je aids hebt, wordt je niet beter als een sjamaan een dans doet. vier plus vier is niet vijfendertig

Ja, moet ik dan doen alsof ik daarin geloof ? De Afrikaan was aangebrand toen ik zei dat dit niet waar is. Ja, jammer dan. 

Je kan reincarnatie ook wel zien als 'bijgeloof'. Toch ligt het hier een beetje anders, omdat dit een mysterieuzer verhaal is.

Moeten 'we' af van bijgeloof ? Het kan mij niet schelen waarin mensen allemaal geloven. Als ze mij maar met rust laten ermee.

Ja, als je aan seks denkt, dan beland je in de hel. Ik zie deze stelling  als bijgeloof. Mensen mogen dat best geloven, maar ik wil niet dat ze mij ermee lastig vallen. Dat ze mij ermee gaan chanteren, zegmaar.

Wat is geloof en wat  bijgeloof.

De vier edele waarheden vind ik geloof. Bijna niet eens geloof, want het is gewoon heel helder allemaal, controleerbaar zelfs. Het is haast een soort psycho wetenschap

Maar, het idee dat je een egeltje wordt, als je stoute dingen doet ( stoute dingen, zoals zo'n post als deze typen )

Dat is gewoon stompzinnig, achterlijk bijgeloof.

Ja, als je dat zegt, dan kwets je mensen. Nou en ? Heb ik ooit beweert dat ik mensen niet kwets, per definitie ? Heb ik ergens een contract ondertekend ?

Ik ben ook geen engeltje ofzo. Ik ben niet heilig.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2020 10:08 »
Ja, als je aan seks denkt, dan beland je in de hel. Ik zie deze stelling als bijgeloof.

Dat is een heel oud idee, en ik denk ook niet dat het waar is. Vanuit een evolutionair standpunt gezien is het brein zo een beetje gemaakt om aan seks te denken, dat en voedsel. Het is dus ook erg veel voorkomend.

Citaat
Wat is geloof en wat bijgeloof.

Ik denk dat de meeste mensen toch wel een greep hebben op logische, natuurlijke processen. Dat geeft je vaak een sterke hint in de richting van wat bijgeloof zou moeten zijn.

Citaat
Maar, het idee dat je een egeltje wordt, als je stoute dingen doet ( stoute dingen, zoals zo'n post als deze typen )

Dat is gewoon stompzinnig, achterlijk bijgeloof.

Onze eigen Ujukarin heeft hierover geschreven in het boeddhistisch dagblad, hier:

https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/dharma-en-filosofie/152863-karma-en-continuiteit-filosofie-inclusief-wedergeboorte-2/

Maar ik ben het eigenlijk wel met je eens. Het is een goede leer om mensen gelukkig te houden, ervan te overtuigen dat er gerechtigheid is in de wereld.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-09-2020 12:30 »
Mensen van mijn sangha geloven dat echt

Als je iets 'goed' doet, wordt je wedergeboren tot iets 'groots' . Als je kut dingen doet, wordt je een bloedzuiger, of een rat

Het is zo simplistisch allemaal. Ik ben wel teleurgesteld in ze. Ik voel zelfs enige irritatie, nu ik dit typ.

Als je ook maar één lesje filosofie gehad hebt, zie je hoe lomp dit allemaal gedacht is.

Punt een. Wat is goed en wat is slecht ? Wie bepaalt dat ? Jezelf verdedigen tegen een beroving op straat, waarbij de rover overlijd ? Ben je dan goed of slecht ? Abortus ? Is het goed of slecht ? Wie bepaalt dat ?

En wie zegt dat het naar is om een rat te zijn ? Ik ben nooit een rat geweest. Hoe kan ik daarover dan oordelen. Ja, je wilt niet herboren worden als rat. Wie zegt dat ? Ben jij ooit een rat geweest ?

Ik ben wel echt teleurgesteld in de stupiditeit van mijn sangha

Als je zo stupide bent, dan denk ik dat je volgende wedergeboorte een buidelrat is, of een zeekoe met gezondheidsproblemen.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-09-2020 12:33 »
G

Ik ga dat stukje van Ujukarin wel even lezen. Als ik tijd heb

Laatste berichten

[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Dorje Vandaag om 19:42
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Bodhiboom Vandaag om 19:19
[Algemeen] Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy by Dorje Vandaag om 18:52
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Dorje Vandaag om 17:45
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Bodhiboom Vandaag om 16:16