Auteur Topic: Dharma toepassing bevindingen door je boy  (gelezen 1526 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 414
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Gepost op: 15-10-2020 15:03 »


Ik paste dus de Dharma toe. Laatst. Ik had dus laatst ruzie, met een organisatie waar ik weleens opinie stukken voor schrijf

Ik gebruikte de Dharma als tactiek, in deze situatie. Weetje wat het punt was.

Vroeger liet ik mij leiden door mijn emoties. Ik zou  de mensen van de organisatie helemaal verrot gescholden hebben. En/of tafels naar ze gesmeten hebben en/of stenen door hun ruit gegooid hebben ( bij wijzen van hé )


Nee, maar even serieus.


Het was wel interessant. Ik ben dus uiterst vriendelijk gebleven. Het resultaat was, dat men een beetje in de war raakte. Zijn we nou te streng geweest, dachten ze. Nu krabbelen ze een beetje terug.


Ik zat ook te denken hé

Eigenlijk heeft boeddhisme ook psychopathische trekjes. En dat bedoel ik dan niet op een slechte manier


Als voorbeeld. Boeddhisten zeggen, je moet je niet druk maken om dingen waar je niets meer aan kan doen


Dus, stel je ziet een auto ongeluk. Je ziet mensen pijn leiden. je ziet ledematen etc. Dan zegt de boeddhist : Kan er toch niets meer aan doen, laat maar zitten. Andere mensen kunnen dan nachten lang niet slapen. De boeddhisten houd zijn/haar hoofd koel. Als strategie.

Ben je dan niet haast een soort robot ? Is het niet trans humaan. Wat boeddhisme natuurlijk ook wel in haar achterhoofd heeft. Een trans humaniteit.

Kijk, eigenlijk is het een vrij harde doctrine, als je er zo over nadenkt. Het gaat uit van een soort geestelijke, spartaanse discipline.

Ik zeg niet dat het goed/fout is. Ik oordeel er niet over.


Ik probeer het zelf vaak wel ook zo toe te passen. Gister deed ik iets verkeerd, ik had iets kuts gedaan. Waarop ik de hele dag neigde naar piekeren. Maar, ik probeerde het boeddhisme toe te passen : Je kan er niets meer aan doen, zoon, je hebt het toch al verpest. Moeilijk om toe te passen. Maar, dat is de inzet. Je kan daar wel beter in worden, denk ik. Zie het als geestelijke training.

Mijn interessante bevindingen


Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1639
Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2020 18:24 »
Nogmaals, het gaat niet om onverschilligheid, het gaat om gelijkmoedigheid.

In je voorbeeld van het ongeluk leidt onverschilligheid tot psychochopatische kilte. Je wandelt er dan langs heen zonder iets te doen of door te denken dat er al genoeg anderen zijn die iets zullen doen. Je kan ook verlammen van de emoties die het in je op doet wellen.

Als je gelijkmoedig bent, wandel je niet koelbloedig voorbij, noch verstijf je van de angst of de walging om het bloed. Je gaat gewoon helpen wat er nog te helpen valt, dit kan je het best als je gemoed stabiel blijft, als je helder blijft.

Fijn dat je de dharma ais tacktiek gebruikte. Hoewel dat niet echt de bedoeling is, is het toch goed om te merken dat het wat kan doen bij anderen. Maar het gaat er om dat Dharma iets wordt dat zich spontaan aandient, omdat er een vertrouwdheid mee is ontstaan in de beoefening. Het doet zich dan niet meer voor als een tacktiek, maar als een levenswijze. En raar genoeg kan die juist het tegenovergestelde in gang zetten bij anderen. Het kan bepaalde mensen juist heel boos maken, als jij in je rust blijft. Dus qua tacktiek is het niet altijd zo effectief.




Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 414
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2020 21:12 »
Deze onzin is ook echt 400 keer gelezen

Anyway

Dorje, kameraad



Psychopathie bedoel ik niet eens per se negatief. De tijden dat het boeddhisme opkwam, waren heel hard. Het is begrijpelijk, dat mensen dan zochten naar een harde, onthechte houding. Hou je hoofd koel, als de wereld hard en gevaarlijk is

Er is wat mij betreft niet eens iets mis met 'onverschilligheid'. Tegen de onverschilligheid, zo heet het boek van Joep Dohmen, de filosoof

Mijn boek gaat heten : Wees niet onverschillig, over onverschilligheid

onverschilligheid, de ware levenskunst


Nee, maar even zonder gekkigheid, kameraad



Psychopathie is niet per se 'fout'. Veel chirurchen  zijn bijvoorbeeld ook psychopaat. Ik heb licht psychopathische trekjes zelf. Ja, sorry, maar is gewoon zo


Als er een ongeluk is, ga ik niet mensen in die auto helpen.....Ik was eens in Berlijn en achter mij klapte ineens een auto tegen een stenen paal. De auto was aan het fikken. Vele mensen rende erheen, om de heer uit de auto te trekken, die in de auto nog zat. Ik niet, ik ging direct achteruit, ik denk zo, straks explodeert die auto ofzo. Onverschilligheid ? Psychopathie ? I dont give a fuck. Ik ben niet superman haha

gelijkmoedigheid, is gewoon onverschilligheid light

Een aardiger woordje, voor hetzelfde. Onverschillig zijn is niet per se 'slecht'. Het is immers ook gewoon een soort lijfbehoud

En ja, ik pas mijn Dharma wel instrumenteel toe, eigenlijk.

I did it my way





 



Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1639
Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2020 12:37 »
Kamaradski Bolski,

Dan nog maar eens voor de 401ste keer: gelijkmoedigheid heeft niets, maar dan ook niets met onverschilligheid te maken.
Gelijkmoedigheid, in Boeddhisme toch, is onlosmakelijk verbonden met mededogen.

Is er bevrijding van wat zich voordoet door je er van te distantiëren (of eerder door je er boven te plaatsen), dan is er geen gelijkmoedigheid, noch mededogen.

Is er bevrijding van wat zich voordoet door aanwezig zijn, beschikbaar zijn, maar niet bepaald zijn door wat er zich voordoet, dan is er sprake van gelijkmoedigheid en mededogen.

En zo ook heeft de tweede, boeddhistische bevrijding niets, maar dan ook niets te maken met een harde, onthechte houding. Ook nu, in deze veiligere wereld (aan onze kant van de wereld toch), is onthechting nog evenzeer van tel wil je bevrijd, beschikbaar en aanwezig zijn in de wereld. De onthechting is er dus niet om onverschillig te worden en zo de wereld buiten te sluiten. Dat is wat men in Boeddhisme schijn-bevrijding noemt. Onthechting maakt dat je niets hoeft buiten te sluiten, dat je helemaal aanwezig kan blijven, beschikbaar kan blijven wat er ook gebeurt, zonder dat je gelijkmoedigheid en mededogen hierdoor worden aangetast. Gehechtheid tast je gelijkmoedigheid en je mededogen aan. Daarom is het zaak om onthecht, maar daarom niet onverschillig te geraken.

Terug naar het voorbeeld van het ongeluk.

Als mensen en kinderen in een brandende auto zitten, en je ziet nog een kans om ze daar uit te helpen, dan zal gelijkmoedigheid er voor zorgen dat je niet angstig gaat weglopen, noch heroïsch onnodige risico's gaat nemen. Je doet dan wat je heldere geest ingeeft dat je kan doen. Als er geen gehechtheid meer is aan het eigenbelang steeds hoger achten dan het belang van anderen, dan neem je berekende risico's, als ze tenminste nog zinvol kunnen zijn. Indien de situatie hopeloos is, is het dan meteen helder dat er beter één leven nog gespaard blijft, dan dat ze allemaal verloren gaan. Indien de situatie niet zo hopeloos is, dan is meteen helder dat er beter meer levens gered worden dan één ten alle koste te beschermen, ook al is er het risico dat ze daarmee allemaal verloren gaan.

Het is ok om menselijk te zijn en te reageren, Boeddhisme veroordeelt dit niet. Boeddhisme werkt wel naar iets meer dan dit menselijke toe. Het pakt de bron van alle lijden en het meest menselijke aan: het egocentrisme. Daarom zal een boeddhist niet in de eerste plaats aan zichzelf denken als hij voor een situatie staat waarin er iemand kan gered worden op het concrete vlak. Maar aan de andere kant zal een boeddhist ook meer geneigd zijn om op wereldlijk vlak zich meer toe te leggen op mensen er op te wijzen wat de bron van alle lijden is, dan te gaan strijden voor een betere wereld. Dit klinkt ook weer onverschillig. Maar iemand met helderheid doorziet de illusie dat samsara (het lijden) te fixen zou zijn. Je kan hier iets fixen, waardoor er daar weer iets gaat mislopen, en zelfs al zou je de hele wereld stabiel kunnen krijgen, dan zullen er nog altijd velen zelfmoord plegen omdat ze het geluk maar niet kunnen vinden, terwijl er niets meer is dat hen ongelukkig zou kunnen maken.

Een heldere blik op de bron van lijden, zorgt dat je het lijden bij de bron gaat aanpakken en dat je anderen tot hetzelfde wil brengen. Dat heeft niets met onverschilligheid te zien.

« Laatst bewerkt op: 16-10-2020 12:41 door Dorje »

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 414
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2020 15:21 »
Dorje

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er even voor zitten en dan reageer ik, ok ?

Bol

Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1639
Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2020 16:02 »
Dorje

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er even voor zitten en dan reageer ik, ok ?

Bol

Natuurlijk is dat prima. Neem je tijd, vooral met het zitten.
:)

 


Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Het loslaten van de leer by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 06:53
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Bodhiboom Vandaag om 00:57
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 00:07
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Dorje Gisteren om 23:23
[Denk je het of weet je het...] Het loslaten van de leer by Bodhiboom Gisteren om 20:51
Powered by EzPortal