Auteur Topic: Kranten  (gelezen 614 keer)

Offline one but not the same

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Kranten
« Gepost op: 14-11-2020 13:07 »
Het lijden begint met lezen van kranten. Wat nu?

Wereldvreemd worden, om minder aangedaan te zijn?

Of is een dagelijks portie lijden zo slecht nog niet?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Kranten
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2020 14:29 »
Het is zeker waar dat het nieuws vaak erg negatief is: nieuwe Corona cijfers, man vermoord ergens, aardbeving in Turkije. Maar de vraag is, moet je dat soort dingen weten? Wat baat het je dat je ernaar kijkt? Toen ik nog regelmatig kranten las heb ik gekeken naar hoe vaak een kranten artikel voor mij nou echt een verschil maakte, en dat was bijna nooit.

Dus ik ben mijn tijd op andere manieren gaan besteden. Ik kijk een keer per dag naar de stroom artikeltjes voor het NOS nieuws online, om te zien of er iets tussen zit wat ik moet weten zoals de nieuwste Corona maatregelen. Soms lees ik de voorpagina van The Guardian. Maar de hoeveelheid tijd die ik aan nieuws besteed heb ik geminimaliseerd.

In plaats daarvan gebruik ik de tijd met het kijken naar documentaires, ben ik bezig op forums zoals deze, praat ik met mensen.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2020 06:42 »
Ik ben een media verslaafde.  Ik voel hoe slecht media op mijn gemoed kan zijn.  Op mijn slaap, humeur,angsten, spanningen
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15-11-2020 09:02 »
Twee verschillende benaderingen dus. Het zou kunnen dat de ‘opwinding’ goed voor iemand is, of juist niet. Maar als tussen ‘opwinding’ en ‘lijden’ geen verschil meer is, dan wordt het wel lastig.

We zouden het ook ‘stress’ kunnen noemen, en dan is het idee wel dat dit anti-meditatieoefening is, als een meditatie tenminste kan gelden als anti-stressoefening.

Dus je schept je eigen noodzaak tot meditatie als je de stapelingen van steeds hetzelfde nieuws tot je blijft nemen.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15-11-2020 10:03 »
Het verschil tussen kranten en spannende of enge films, is dat je bij films kunt denken dat het niet echt is. Bij kranten zal je dat lastiger kunnen doen, al kan je weten dat media gekleurd is.

Het voornaamste bij media is dat sommige nieuws telkens herhaald wordt, zodat je gaat denken dat het zwaarder weegt dan het misschien doet. Dat het ernstiger is. Hoe ernstig het werkelijk is, kunnen we niet weten.

Die onzekerheid maakt het pas werkelijk eng en houdt ons verslaafd aan media.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2020 12:19 »
Het hangt er vanaf hoe erg je het je allemaal aantrekt, denk ik. Een beetje nieuws werkt hooguit op de depressie neigingen en niet zozeer op de stress. Maar ik denk dat de positieve effecten van meditatie wel dusdanig zijn dat een beetje meditatie elke dag goed is voor de mens.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2020 13:45 »
Het hangt er vanaf hoe erg je het je allemaal aantrekt, denk ik. Een beetje nieuws werkt hooguit op de depressie neigingen en niet zozeer op de stress. Maar ik denk dat de positieve effecten van meditatie wel dusdanig zijn dat een beetje meditatie elke dag goed is voor de mens.

Dat is persoonlijk inderdaad. Van yoga ontspanning denk ik ook dat jouw lichaam gaat zoeken naar noodzaak, eigenlijk ook een verslaving, wat dus ook bij meditatie het geval kan zijn. Dus dan is media zeer geschikt om de noodzaak tot meditatie te geven.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2020 17:45 »
Maar denk jij dan dat media-stress de reden is waarom zoveel mensen yoga en mindfulness zijn gaan doen? Het lijkt mij een ietwat voorbarige conclusie... ik denk dat werk en autorijden veel grotere stress factoren zijn in mensen hun leven dan media.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2020 20:07 »
Ik denk dat de boeddhistische strategie zou zijn.

Lees de krant, neem het in je op, denk na over de consequenties van wat je leest en laat het vervolgens weer varen. Laat het van je afglijden.

Ok, Trump doet dit/dat. Ok, wat betekend dat voor mij ? Wat betekend het voor de mensen ? Wat kan ik er aan doen ? Wat wil ik eraan doen ? En, dan laat je het weer varen. Vergeet je het. Zet je het van je af

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2020 20:30 »
Het is het hele complex van stress-factoren dat de behoefte aan mindfulness en meditatie voedt toch? Het gaat om een behoefte.

En laten afglijden is dan ook een behoefte, die je kunt vervullen of niet, of kunt voorkomen.

Hoe “rustiger” je kunt worden met oefeningen, hoe groter de behoefte, als er onrust is. En onrust is er altijd.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: 15-11-2020 20:42 »
Lees de krant, neem het in je op, denk na over de consequenties van wat je leest en laat het vervolgens weer varen. Laat het van je afglijden.

Veel mensen hebben niet die afstand van dingen dat ze ernaar kunnen kijken en het daarna van zich af laten glijden, die mensen zitten er onmiddellijk midden in.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2020 00:48 »
Hmmm

Zoiets kan je wel trainen. Je schouders ophalen is een kunst

• Sangha Ouderling
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2020 22:47 »
Ik heb altijd graag kranten gelezen. Thuis hadden we een krant, en ik kon er uren in lezen. Gewoon ook, omdat ik graag lees.
Ondertussen weet ik het wel, kranten, media, dat is vangen van de aandacht. Dat is sensatie, dat is zoeken naar controverse.

Het past bij de mens, zijn honger naar kennis, zijn honger naar weten. Die sensatie, die opwinding. Die emotioneel geladen woorden, denkbeelden, stellingnames, kreten, slogans.
Een goed geschreven stuk, goede televisie, boek, vangt je, boeit je.
Terwijl boeddhisme natuurlijk het vrij maken van de boeien is.
De mens vrij van boeien. Vrij.

En toch is boeddhisme ook wel propaganda, , het hoort te bevrijden, maar soms is het niet meer dan isme. Iets dat je vangt, iets dat je boeit.

Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2020 14:39 »
Boeddhisme heeft de neiging kerks te worden

En zodra het kerks word, wordt het een kliekje. En zodra het een kliekje wordt, gaat het je verstrikken

Het is dan niet meer : de leer volgen/interpreteren/bestuderen. Maar : horen bij. Gezien worden als. Begrijpelijk, maar bedrieglijk, wat mij betreft.

Dit geld overigens niet alleen voor boeddhisme, maar ik heb het bij vele scholen/religies gezien

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #14 Gepost op: 17-11-2020 15:43 »
Zoals Osho ook wel zei, religie is iets doods en manipulatiefs, het religieus zijn daarentegen is iets moois, een gevoel dat iets toevoegt aan de mens. Het lezen van zijn boeken is best wel de moeite waard, gewoon voor het loslaten van al de dingen waar hij op hamerd.

Maar dat is nou weer het goede van kranten, ze halen je wel gedeeltelijk uit je bubbel. Als je veel nieuws haalt van het internet of Facebook, dan is het het wel waard om zo af en toe een vers perspectief tot je te nemen.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #15 Gepost op: 17-11-2020 16:37 »
ALs het goed is zijn kranten objectief

Maar, daar moet je ook maar vanuit gaan.

Ik ken Osho niet.

Ik check hem wel even

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 17-11-2020 20:40 »
Boeddhisme als vrijmaken van boeien...om wat te gaan doen?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #17 Gepost op: 17-11-2020 21:59 »

Vrijheid als een ultiem doel van de mens, waarom moet je er überhaupt iets mee doen?

Je zou kunnen zeggen dat je doel in dit leven is om genoeg geld te verdienen dat je kan doen wat je wilt, om vrij te zijn van alle noodzaak om jezelf in loondienst in te zetten voor anderen. Om dan wat te gaan doen? Ja het is waar, als je eenmaal je doelen bereikt dan valt al het andere weg. Niets faalt zoals success.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 18-11-2020 16:34 »
Genieten van vrijheid is een mogelijkheid, waarbij je niet perse iets hoeft te doen...

• Sangha Ouderling
« Reactie #19 Gepost op: 18-11-2020 18:30 »

om te leven in vrijheid.
Vrij van de innerlijke noodtoestand, de onlesbare honger en dorst.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 18-11-2020 20:09 »
Noem eens wat voorbeelden van “leven in vrijheid”, anderen overtuigen dat ze ook bevrijd moeten worden? Nog maar 1 doel; expansie?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #21 Gepost op: 18-11-2020 22:07 »
Vrijheid word niet gegeven, vrijheid word genomen

Je hebt meer aan een handje vol macht, dan een zak vol recht.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #23 Gepost op: 18-11-2020 23:24 »
Macht geeft de schijn van vrijheid, de schijn, want waar macht je lijkt te geven wat je wilt, neemt het in werkelijkheid vrijheid af: het maakt je slaaf van wat je wil.

Vrijheid die je neemt, maakt je slaaf aan het voorkomen dat je het weer verliest.

Vrijheid kan je ook niet geven. Geven en nemen zijn twee kanten van dezelfde medaille. Echt vrij zijn is vrij zijn van zowel geven (om iets terug te krijgen) en nemen (iets willen hebben wat je nu al niet hebt en moet zien te behouden).

Dat is de vicieuze cirkel waar geven, noch nemen, noch gegeven worden, noch ontnomen worden je ooit uit kan krijgen. Echte vrijheid ligt alleen maar in de vicieuze cirkel doorbreken, door vrij te worden van geven en nemen, door de vrijheid te ontdekken die er al is, en dus niet genomen, noch gegeven kan worden. Alleen de vrijheid die onafhankelijk is van geven en nemen, is echte vrijheid, want dat is de enige vrijheid die niet ontnomen kan worden. Noch kan het gegeven worden. Het kan alleen maar ontdekt worden.

« Laatst bewerkt op: 18-11-2020 23:25 door Dorje »

• Sangha Ouderling
« Reactie #24 Gepost op: 18-11-2020 23:36 »
Noem eens wat voorbeelden van “leven in vrijheid”, anderen overtuigen dat ze ook bevrijd moeten worden? Nog maar 1 doel; expansie?

Ik denk dat mensen altijd zoeken naar verlossing  voor knellende zaken. Anders zou het ook geen nood zijn. Dat lijkt me dus geen punt. Mensen hebben geen religie nodig om hun te vertellen dat het knelt.

wat wel belanghebbend is, dat de remedie ook echt de remedie is.

Je kunt op je eentje op zoek gaan, je kan negeren dat anderen reeds voorheen dezelfde zoektocht hebben gedaan. Je kan blind zijn voor het feit dat de vraagstukken universele vraagstukken zijn. Alsof de anderen geen recht hebben om te spreken over die universele vraagstukken.

Toch is er altijd het gevaar dat religie gaat knellen. Geen remedie, maar een onderdeel van het knellende.
Maar het is niet zo dat religie alleen maar knelt. Net zoals je voor jezelf waardevolle zaken kunt ontdekken. Zo hebben ook anderen waardevolle zaken ontdekt. Ook dat kan een mens ontdekken.

• Sangha Ouderling
« Reactie #25 Gepost op: 19-11-2020 05:53 »
Ik denk niet dat een mens wereldvreemd zal worden door minder sensatie of minder polarisatie.
Net las ik een stukje dat me toch wel erg zorgwekkend lijkt. Laat ik zeggen dat het informatie is en geen sensatie.
Maar kan ik zeker zijn ? Dat niet.
Voor een deel zijn al die informatiestromen/sensatiestromen niet controleerbaar.
Informatie gaat verloren in een enorme stortvloed. Als mens wil ik mijn wereld controleren. Maar de grote stortvloed maakt het niet meer controleerbaar. Maar was  de wereld ooit controleerbaar ?

Ik heb nu net de zaken hierboven geschreven. Ik schrijf, ik neem deel, ik denk, ik overleg.
Lezen is consumeren, schrijven is produceren. Ik schrijf graag en ervaar een gelijkmoediger worden door het schrijven.
Bij lezen blijf ik vaker op mijn honger zitten, bij schrijven is er iets van me afgeschreven.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #26 Gepost op: 19-11-2020 11:15 »

De dood is onvermijdelijk en je kan niks meenemen. Bezit en goederen en zelfs onze geest in deze wereld zijn geheel tijdelijk. Dus wat is expansie?

Er is dus geen doel.

De vrijheid leeft in de geest, als je kan loslaten dan weet je hoe je vrij kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 19-11-2020 11:24 door Bodhiboom »

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 19-11-2020 17:11 »
Mooie woorden, edoch...

• Sangha Ouderling
« Reactie #28 Gepost op: 19-11-2020 23:04 »
Mooie woorden, edoch...

Vind je het niet raar dat woorden kwetsen ? Hoe kan dat nu ? Waar doet het dan pijn ?
Hoe zit het dan met woorden die helen ?
Mogen alleen woorden die kwetsen steeds opnieuw en opnieuw uitgesproken worden ?
Of als een mantra steeds opnieuw en opnieuw in gedachten verder leven ?

Hoeveel helende gedachten, hoeveel helende woorden moeten er zijn zodat een wonde geneest.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #29 Gepost op: 20-11-2020 01:27 »
Dorje

Dan snap je de context niet, waarin die quote tot stand komt

Vrijheid word gegeven, een wet, een staat, een koningshuis, een ideologie, niets kan je vrijheid geven. Jij zelf, kan het alleen nemen. Je moet het in een politieke context zien.

Je consituties geven mij geen vrijheid, alleen ik kan mijzelf vrij maken, door de vrijheid te bevechten, by all means necessary

Dit heeft niet zoveel met boeddhisme te maken. Stirner was dan ook geen boeddhist. Al zijn er wel hier en daar wat lijntjes te trekken, tussen individualisme en boeddhisme, toevalligerwijs.

Je moet jezelf vrij maken, daar zijn boeddhisten en individualisten het over eens. Niemand kan voor jou de waarheid vinden, daarover zijn we het ook eens.

De anarcho individualist schuwt alleen geweld niet, in dat proces.

Ik schuw geweld wel....Maar, alleen omdat het in mijn nadeel zou zijn.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 20-11-2020 08:47 »
Mooie woorden, edoch...

Vind je het niet raar dat woorden kwetsen ? Hoe kan dat nu ? Waar doet het dan pijn ?
Hoe zit het dan met woorden die helen ?
Mogen alleen woorden die kwetsen steeds opnieuw en opnieuw uitgesproken worden ?
Of als een mantra steeds opnieuw en opnieuw in gedachten verder leven ?

Hoeveel helende gedachten, hoeveel helende woorden moeten er zijn zodat een wonde geneest.

Dank je voor het bedachtzame antwoord...voor mijzelf geldt dat ik aan het compenseren ben, maar niet weet wat.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #31 Gepost op: 20-11-2020 09:58 »
Dorje

Dan snap je de context niet, waarin die quote tot stand komt

Ik snap je anarchistische context wel degelijk.
Op een boeddhistisch forum zet ik het gewoon in een boeddhistische context.

Vrijheid word gegeven, een wet, een staat, een koningshuis, een ideologie, niets kan je vrijheid geven.

Zelfs de anarchistische ideologie niet.

Jij zelf, kan het alleen nemen. Je moet het in een politieke context zien.

In boeddhistische context kan je het zelfs niet nemen: wat je neemt kan je altijd weer verliezen, vandaar dat het nooit echte vrijheid kan zijn.

Je consituties geven mij geen vrijheid, alleen ik kan mijzelf vrij maken, door de vrijheid te bevechten, by all means necessary

Vechten kan alleen maar leiden tot iets bekomen wat je weer kan verliezen, dus moet je blijven vechten om het te behouden, beschermen. Is dat vrijheid? Je vrijheid voortdurend beschermen voor zij die het willen afpakken (dat is wat de anarchist is). Is dat vrijheid?

Je moet jezelf vrij maken, daar zijn boeddhisten en individualisten het over eens. Niemand kan voor jou de waarheid vinden, daarover zijn we het ook eens.

Bijna eens: niemand kan voor jou de waarheid vinden, eens. Maar je kan jezelf niet vrij "maken", alles wat je maakt is maakbaar en dus ook afbrokkelbaar. Wat je kan maken geeft enkel een tijdelijke schijn van vrijheid. Schijn want wat je maakt moet je onderhouden, dus ben je nog steeds slaaf aan het onderhouden ervan en dus nog steeds niet vrij.

Anarchie is een mooie ideologie, het is een soort van religie, het biedt je een strategie aan om je gelukkiger te voelen en de ideeën, daar is wel wat van aan. Alleen, anarchie richt zich op de wereld en in de wereld kan je nooit vrijheid vinden, in de wereld zal je altijd op beperkingen en tegenstellingen blijven botsen. Je kan wel jezelf vrij maken door alle regels van je af te gooien, dan lijk je vrij. Maar dan ben je niet vrij, want als je alle regels van je afgooit dan kan je, zoals je dat zelf soms verwoord, zomaar iemand de kop inslaan, maar kan dat ook jou overkomen, dus ben je steeds op je hoede, en dus toch niet vrij. Regels en wetten maken je ook niet vrij, want dan val je weer binnen die regels en wetten. Maar geen regels en wetten maken je ook niet vrij, want dan val je weer in die onzekerheid wat er met je kan gebeuren.

De enige echte vrijheid is het vrij zijn van zowel regels en wetten en de gevolgen ervan, als vrij zijn van geen regels en wetten en de gevolgen ervan. Zo'n vrijheid is nooit in de wereld te vinden, want daar zijn er altijd gevolgen. Zo'n vrijheid is enkel buiten de wereld te ontdekken. Heb je dat ontdekt, dan betekenen regels en wetten geen beperking meer op je vrijheid. Dan ben je in de wereld, maar niet meer van de wereld. Dat is pas echte vrijheid.

Ik schuw geweld wel....Maar, alleen omdat het in mijn nadeel zou zijn.

Gelukkig schuw je het, omdat je de regel van karma begrijpt, dat is schitterend, maar nog niet bevrijdend, nu ben je beperkt door karma (oorzaak en gevolg), je blijft onvrij. Er is maar één manier om je daar ook nog van te bevrijden en dat is ontdekken dat je niet iemand of iets bent dat onderhevig is aan die karma. Je persoon is dan niet bevrijdt, die kan nooit vrij zijn in een wereld van oorzaak en gevolg. Jij bent dan bevrijdt van die persoon te zijn.

Toegegeven, het is boeddhisme voor gevorderden, daar zijn we nog niet aan toe, ook ik niet hoor, maar het is wel goed te weten dat Boeddhisme daar op gericht is, niet op de illusie vrijheid te vinden in de wereld: een vrijheid die niet bestaat, dus ook niet gegeven, noch genomen kan worden.

Als anarchisme zich eens niet op de buitenwereld zou richten, die nooit of te nooit anarchistisch kan zijn of worden, als het zich zou richten op de binnenwereld, het ontdekken van dat wat al vrij is, wat er zich ook in de buitenwereld allemaal voordoet, dan zou het helemaal in lijn komen met Boeddhisme voor gevorderden. Anarchie voor gevorderden is misschien wel hetzelfde als Boeddhisme voor gevorderden.

De vrijheid kan gevonden worden in het verenigen van de tegenstellingen: de tegenstellingen tussen goed en kwaad, macht en vrijheid, Boeddhisme en anarchie. Als je vast hangt aan één van de tegenstellingen, zit je altijd binnen categorie, binnen lijden, binnen onvrijheid.

Het is gewoon eens een ander perspectief. Doet het je wat, fijn, doet het niets, dan maar de prullemand in.

« Laatst bewerkt op: 20-11-2020 10:02 door Dorje »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #32 Gepost op: 20-11-2020 13:41 »
voor mijzelf geldt dat ik aan het compenseren ben, maar niet weet wat.

Lastig, het lijkt mij goed om daarvan de wortel te ontaarden. Misschien is het goed om in de tegenovergestelde richting te zoeken, in plaats van daar waar je compensatie je mee naar toe neemt.

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 20-11-2020 15:36 »
voor mijzelf geldt dat ik aan het compenseren ben, maar niet weet wat.

Lastig, het lijkt mij goed om daarvan de wortel te ontaarden. Misschien is het goed om in de tegenovergestelde richting te zoeken, in plaats van daar waar je compensatie je mee naar toe neemt.

Wat niet goed mogelijk is qua weg van de minste weerstand, maar ik kan het wel willen voor de toekomst.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-11-2020 17:10 »
Citaat

Ik snap je anarchistische context wel degelijk.
Op een boeddhistisch forum zet ik het gewoon in een boeddhistische context.

Dat snap ik.

Citaat
Zelfs de anarchistische ideologie niet.

Er is niet zoiets als 'de anarchistische ideologie'. Er zijn vele verschillenden vormen van anarchisme. Er zijn een stuk of tien anarchistische ideologien.

Citaat
In boeddhistische context kan je het zelfs niet nemen: wat je neemt kan je altijd weer verliezen, vandaar dat het nooit echte vrijheid kan zijn.

Ik snap waar je op doelt. Maar ook Stirner spreekt over het beknellende van bezit. Bezit maakt je niet vrij, zo moet je het ook  niet zien. Het nemen, gaat niet over het nemen van bezit, maar gaat over het veroveren van het leven en de vrijheid. Het is abstracter.

Citaat
Vechten kan alleen maar leiden tot iets bekomen wat je weer kan verliezen, dus moet je blijven vechten om het te behouden, beschermen. Is dat vrijheid? Je vrijheid voortdurend beschermen voor zij die het willen afpakken (dat is wat de anarchist is). Is dat vrijheid?

Je zal sowieso moeten vechten, in deze klassenmaatschappij, of je wilt of niet. Tenzij je een monnik bent, maar niet iedereen wilt dat zijn. Is dat vrijheid ? Ligt aan je definitie van het woord vrijheid.

Citaat
Bijna eens: niemand kan voor jou de waarheid vinden, eens. Maar je kan jezelf niet vrij "maken", alles wat je maakt is maakbaar en dus ook afbrokkelbaar. Wat je kan maken geeft enkel een tijdelijke schijn van vrijheid. Schijn want wat je maakt moet je onderhouden, dus ben je nog steeds slaaf aan het onderhouden ervan en dus nog steeds niet vrij.

Dus je moet gewoon maar letterlijk niets doen ? Dat geld misschien voor monniken. Maar ik ben geen monnik.

Citaat
Anarchie is een mooie ideologie, het is een soort van religie, het biedt je een strategie aan om je gelukkiger te voelen en de ideeën, daar is wel wat van aan. Alleen, anarchie richt zich op de wereld en in de wereld kan je nooit vrijheid vinden, in de wereld zal je altijd op beperkingen en tegenstellingen blijven botsen. Je kan wel jezelf vrij maken door alle regels van je af te gooien, dan lijk je vrij. Maar dan ben je niet vrij, want als je alle regels van je afgooit dan kan je, zoals je dat zelf soms verwoord, zomaar iemand de kop inslaan, maar kan dat ook jou overkomen, dus ben je steeds op je hoede, en dus toch niet vrij. Regels en wetten maken je ook niet vrij, want dan val je weer binnen die regels en wetten. Maar geen regels en wetten maken je ook niet vrij, want dan val je weer in die onzekerheid wat er met je kan gebeuren.

Het is niet één ideologie. Het is ook geen religie, althans, dat is niet de bedoeling. Voor sommige mensen zal het dat wel zijn, btw.

zomaar iemand de kop in slaan ? Het anarchisme zegt : heb je daar wat aan ? Nee, is het antwoord. Dus, dan doe je het niet....Mijn anarchisme is een egoisme. Mensen de kop in slaan, is niet in mijn belang, dus doe ik het niet.....

Als je denkt dat anarchisme het random aanvallen van mensen is, dan heb je het niet helemaal begrepen.

Die onzekerheid omtrent wat er met je kan gebeuren ? hahaha. Want, dat is niet het geval als er wel wetten en regels zijn ? Een staats burger is niet onzeker omtrent wat er met hem/haar kan gebeuren ? Ontslagen worden, uitgebuit worden door bazen en politici, op straat belanden, de fiscus die je ten gronde richt en ermee wegkomt. De politie die je terroriseert etc, etc. ALlemaal heel veilig ?

Citaat
De enige echte vrijheid is het vrij zijn van zowel regels en wetten en de gevolgen ervan, als vrij zijn van geen regels en wetten en de gevolgen ervan. Zo'n vrijheid is nooit in de wereld te vinden, want daar zijn er altijd gevolgen. Zo'n vrijheid is enkel buiten de wereld te ontdekken. Heb je dat ontdekt, dan betekenen regels en wetten geen beperking meer op je vrijheid. Dan ben je in de wereld, maar niet meer van de wereld. Dat is pas echte vrijheid.

Ja, een meta fysieke vrijheid. Ik denk wel dat het bestaat, maar dat is een heel ander thema. Anarchisme gaat over de wereldse, materiele vrijheid.

Citaat
Gelukkig schuw je het, omdat je de regel van karma begrijpt, dat is schitterend, maar nog niet bevrijdend, nu ben je beperkt door karma (oorzaak en gevolg), je blijft onvrij. Er is maar één manier om je daar ook nog van te bevrijden en dat is ontdekken dat je niet iemand of iets bent dat onderhevig is aan die karma. Je persoon is dan niet bevrijdt, die kan nooit vrij zijn in een wereld van oorzaak en gevolg. Jij bent dan bevrijdt van die persoon te zijn.

Toegegeven, het is boeddhisme voor gevorderden, daar zijn we nog niet aan toe, ook ik niet hoor, maar het is wel goed te weten dat Boeddhisme daar op gericht is, niet op de illusie vrijheid te vinden in de wereld: een vrijheid die niet bestaat, dus ook niet gegeven, noch genomen kan worden.

Als anarchisme zich eens niet op de buitenwereld zou richten, die nooit of te nooit anarchistisch kan zijn of worden, als het zich zou richten op de binnenwereld, het ontdekken van dat wat al vrij is, wat er zich ook in de buitenwereld allemaal voordoet, dan zou het helemaal in lijn komen met Boeddhisme voor gevorderden. Anarchie voor gevorderden is misschien wel hetzelfde als Boeddhisme voor gevorderden.

De vrijheid kan gevonden worden in het verenigen van de tegenstellingen: de tegenstellingen tussen goed en kwaad, macht en vrijheid, Boeddhisme en anarchie. Als je vast hangt aan één van de tegenstellingen, zit je altijd binnen categorie, binnen lijden, binnen onvrijheid.

Het is gewoon eens een ander perspectief. Doet het je wat, fijn, doet het niets, dan maar de prullemand in.

Je snapt dan het anarchisme niet goed.

Er is een anarchisme dat gericht is op de buitenwereld. Dat anarchisme heet : het sociaal anarchisme

En er is een anarchisme, dat meer boeddhistische trekjes heeft en gericht is op de binnenwereld : Het individueel anarchisme. Anarchisme als een proces. Anarchisme als een permanente praktijk.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #35 Gepost op: 20-11-2020 19:42 »
We kunnen niet alleen materiële, concrete dingen willen bezitten, we kunnen ook abstractere dingen, zoals "vrijheid" willen bezitten, en dan denken we het te kunnen nemen. Maar vrijheid, net als materiële dingen willen bezitten of willen nemen kan, in het boeddhistisch perspectief toch, nooit tot ware vrijheid leiden.

Een monnik kan even gevangen zitten, of soms zelfs nog meer, in zijn drang de wereld te grijpen of te ontvluchten, dan een werkelijke gevangene in de gevangenis. Vrijheid die afhangt van je wereldse situatie, kan nooit echte vrijheid zijn (het hangt immers ergens van af). Werkelijke vrijheid is vrij zijn en blijven in eender welke wereldse situatie: of ze nu volledig ingeperkt of haast niet ingeperkt is.

Vechten moet je maar als je iets wil bekomen dat je nu nog niet hebt, of als je iets wilt beschermen wat je weer verliezen kan. Dit geldt evenzeer voor monniken als voor leken.

Dus je moet gewoon maar letterlijk niets doen ? Dat geld misschien voor monniken. Maar ik ben geen monnik.

Dat zeg ik niet, en volgens mij weet je dat ook wel dat ik dat niet zeg. Vrijheid ontdekken leidt niet tot passivisme, maar tot wijs (geen blind, gestuurd door wat je wilt en wat je niet wilt) activisme. Geen deurmat zijn voor de wereld, maar ook geen strijder zijn in de wereld. Gewoon in de wereld zijn, maar niet van de wereld zijn en daardoor "vrij" kunnen bewegen in die wereld, hoe die ook is: kapitalistisch, anarchistrisch, fundamentalistisch, ... .

zomaar iemand de kop in slaan ? Het anarchisme zegt : heb je daar wat aan ? Nee, is het antwoord. Dus, dan doe je het niet....Mijn anarchisme is een egoisme. Mensen de kop in slaan, is niet in mijn belang, dus doe ik het niet.....

En als de mens jouw vrijheid in de weg zit? Dan is die mens de kop in slaan toch helemaal in lijn met je egoïstische doelstellingen? Dan is het opeens wel in je belang, schijnbaar toch.

Die onzekerheid omtrent wat er met je kan gebeuren ? hahaha. Want, dat is niet het geval als er wel wetten en regels zijn ?

Dat is nu net het hele punt. Zekerheid, veiligheid kan je nooit vinden in de wereld, noch met geen wetten, noch met wetten. Daarom het gaat niet om de wetten, het gaat om waar je zekerheid in wilt vinden, wil je dat in de wereld doen, vergeet het dan maar. Geen anarchie, noch hiërarchie kan je dat geven. Hiërarchie, noch anarchie kan je vrijheid brengen, werkelijk vrij zijn kan maar als je vrij bent van de wetten die er zijn, en van het afwezig zijn van wetten, en dat kan alleen maar door vrij te zijn van de wereld, maar wel nog in de wereld (niets hoeft verworpen te worden, zelfs geen wetten, zelfs geen beperkingen).

Ja, een meta fysieke vrijheid. Ik denk wel dat het bestaat, maar dat is een heel ander thema. Anarchisme gaat over de wereldse, materiele vrijheid.

Dan is anarchisme misschien wel de zoveelste illusie, een zoveelste ideaal? Een illusie die je een houvast geeft aan een vrijheid die je kan bereiken ergens in de toekomst, als je er maar hard genoeg voor vecht? Misschien is het zinvoller de waarheid daarvan eens dieper te onderzoeken?

Je snapt dan het anarchisme niet goed.

Dat zal ik niet ontkennen, ik snap alleszins de zin er niet van: vechten voor iets dat je nog niet hebt en dus nooit altijd zult kunnen blijven hebben.

En er is een anarchisme, dat meer boeddhistische trekjes heeft en gericht is op de binnenwereld : Het individueel anarchisme. Anarchisme als een proces. Anarchisme als een permanente praktijk.

Het blijft individueel gericht, in plaats van op de wereld buiten het individu, richt het zich op de wereld binnen het individu. Boeddhisme voor gevorderden zegt gewoon dat het individu nooit vrijheid kan vinden, nemen, bereiken, noch binnen, noch buiten hem zelf. Enkel dat "zelf" staat de vrijheid die er al is en dus niet kan bereikt, genomen, noch verloren worden, in de weg.

Maar ik wil geen discussie aangaan, ik licht gewoon het finaal boeddhistisch perspectief toe, voor het geval dat je er iets anders van zou maken. Wat jij van anarchisme maakt, daar ben je volledig vrij in. Dat ik daar niets van begrijp, is een zekerheid. Maar begrijp jij dit finaal boeddhistisch perspectief wel?

Zo ja, fijn, zo nee, laat gewoon vallen, beschouw het als wat nuttige of onnuttige informatie. Informatie die je kan verwachten op een boeddhistisch georiënteerd forum.

« Laatst bewerkt op: 20-11-2020 20:26 door Dorje »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #36 Gepost op: 20-11-2020 22:37 »
Je zal sowieso moeten vechten, in deze klassenmaatschappij, of je wilt of niet. Tenzij je een monnik bent, maar niet iedereen wilt dat zijn. Is dat vrijheid ? Ligt aan je definitie van het woord vrijheid.

Daar ben ik het niet mee eens. Vechten, waarom? Laat gewoon alles van je afglijden en gedraag je als een vrij mens. Wat kan het jou schelen of andere mensen zich onderverdelen in klassen? Als individu kan je kiezen je gewoon buiten het hele stelsel te plaatsen.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #37 Gepost op: 21-11-2020 16:17 »
Dorje

Auwe rocker !

Kijk, jullie snappen dan de context niet, waarin het anarchisme ontstond. De geindustrialiseerde negentiende eeuw. Er waren enorme maatschappelijke fricties gaande, destijds. De werkende klasse in Europa werd zwaar en zwaar uitgebuit.

Mensen werkte full time in de fabriek, leefde in krotten, hadden honger, waren verpauperd. Mensen leefde gewoon in slavernij, een legale slavernij.

De rechtsorde, was er niet voor de gewone mensen. In die situatie kwam anarchisme op. In die situatie zei men, ik neem de vrijheid gewoon. Ik wacht er niet meer op.

Kijk, voor jou en mij is het makkelijk praten, over spirituele vrijheid. Maar, jij en ik leven niet in de kou, in een huis waar gaten in zitten, zonder schoenen, terwijl we honger hebben en geen leven voor onszelf hebben, buiten de fabriek om

Wat ook een punt is. De vrijheden die jij en ik nu hebben, zijn tot stand gekomen door de gevechten van de arbeidersbewegingen in de vorige eeuw. Het is dus makkelijk, om het achteraf af te doen als zijnde irrelevant. Zonder de strijd van het anarchisme, zaten we nu nog letterlijk in de fabriek, met stoflong, zonder rechten, zonder vrijheid. Sommige politici willen terug naar die tijd.

Kijk, door het anarchisme, hebben we uberhaupt de ruimte, om vrije tijd te hebben en ons dus bezig te houden met iets als boeddhisme.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #38 Gepost op: 21-11-2020 16:24 »
Bodhiboom

Dan snap je niet wat klassenstrijd is.

Het kapitalisme gaat vanzelfsprekend uit van klassen. Of je wilt of niet. De kapitalist, gaat per definitie de klassenstrijd aan, omdat het zijn/haar winst is, tegenover jouw welzijn/leven/vrijheid.

Zij die bezitten, hebben macht over zij die niet bezitten, per definitie. En dat is dan de class struggle. Mensen verdelen zichzelf niet in klassen, dit systeem gaat uit van klassen. Of je wilt of niet, of je dat nou goed vind of niet.

Je zal die strijd gaan ervaren, tenzij je extreem rijk bent en machtig.

Ook bijvoorbeeld boeddhistische monniken, worden met de class struggle geconfronteerd. Denk dan aan die monniken, die tegen klimaatverwoesting demonstreren, in Thailand. De winst van de bedrijven, tegenover de vrijheid/veiligheid/gezondheid van de monnik. Je kiest daar dan niet voor, maar je moet er wel mee dealen.

En hoe je ermee dealt, dat is dan altijd aan jou. Je kan er afstand doen, zoveel mogelijk. Maar, zelfs als je monnik bent en ze komen je bos kappen, omdat dat geld oplevert, zal je toch moeten responderen op kapitalisme en winstbejag

• Sangha Ouderling
« Reactie #39 Gepost op: 21-11-2020 16:36 »
Boeddha was alleszins in zijn tijd tegen de klassen.
Zijn boodschap was er niet voor de happy few, maar voor iedereen.
Dat was ook één van de redenen waarom boeddhisme snel populair is geworden in India.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #40 Gepost op: 21-11-2020 17:12 »
Dat is ook wel waar boeddhisme en anarchisme een raakvlak vinden.

Anarchisme is tegen economisch privilege/arbitraire autoritaire structuren en voor vrijheid. Boeddhisme ook, maar via een andere weg.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #41 Gepost op: 21-11-2020 17:16 »
Boeddha was overigens niet echt 'tegen' de klassen. Hij zei alleen zo van, het geeft je geen garantie op geluk. Het is niet dat hij een klassenloze samenleving wilde, het is meer dat hij klassen gewoon negeerde.

In die zin lijkt zijn leer op individualistisch anarchisme, dat ook meer gaat over het negeren/ontwijken van de structuren die er zijn, in plaats van het bevechten van die structuren.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #42 Gepost op: 21-11-2020 19:37 »
Dorje

Auwe rocker !

Bolletje

Jong, onstuimig veulen !

De rechtsorde, was er niet voor de gewone mensen. In die situatie kwam anarchisme op. In die situatie zei men, ik neem de vrijheid gewoon. Ik wacht er niet meer op.

Ik ga de discussie over anarchisme niet aan en het relatief nut ervan in de wereld ook niet. Dat kan best allemaal nuttig zijn. Ik stel gewoon "vrijheid kan je nemen" in vraag. Dat je dat kan is volgens het Boeddhisme, en dit heeft niets met monniken te maken, een illusie. Wat je wel kan is je levensstandaard verbeteren, en anarchie heeft daar misschien een mooie rol in gespeeld. Wat het niet kan is echte vrijheid geven. In de verbeterde levensstandaard van vandaag zijn er nog nooit zoveel zelfmoorden geweest, dus of dit nu echte vrijheid heeft gebracht?

Kijk, voor jou en mij is het makkelijk praten, over spirituele vrijheid. Maar, jij en ik leven niet in de kou, in een huis waar gaten in zitten, zonder schoenen, terwijl we honger hebben en geen leven voor onszelf hebben, buiten de fabriek om

Er is niemand, ook ik niet, die terug wil naar die tijd of die omstandigheden die in andere delen van de wereld nog steeds actueel zijn. Maar echte vrijheid is, als het toch gebeurt buiten je wil om, dat je dan nog steeds vrij bent. Dat is de vrijheid waar Boeddhisme zich op richt, niet op een vrijheid die afhankelijk is van een levensstandaard die moet bevochten worden en in stand gehouden worden, maar die er onafhankelijk van is. En dat sluit ook niet uit dat ondanks het de echte vrijheid niet kan aantasten, dat het zomaar allemaal op zijn beloop wordt gelaten. Streven naar betere levensomstandigheden voor de mens en medemens, en vrijheid ontdekken die onafhankelijk is van deze omstandigheden hoeven elkaar niet uit te sluiten. Het is gewoon goed voor ogen te houden dat de vrijheid in die betere levensomstandigheden, nog geen echte vrijheid is, het is nog steeds afhankelijk van omstandigheden.

Boeddhisme kijkt gewoon verder dan je neus lang is, het kijkt verder dan de eindeloze cirkel van samsara bieden kan: nu eens betere omstandigheden, dan weer slechtere, maar nooit uit de omstandigheden geraken. Het is gewoon een ander perspectief, eentje die als je het niet kan aannemen, louter informatief kan zijn dat het bestaat, informatie die nuttig kan zijn voor jou of niet, dat is alles.

Maar begrijp mij niet verkeerd, ik ben VOOR die betere levensomstandigheden en dit liefst voor iedereen en elk werelddeel, omdat die omstandigheden, hoewel zelf nooit echt bevrijdend, het ontdekken van echte bevrijding wel makkelijker maken. En daarom ben ik tot op zekere hoogte voor een beetje meer anarchie als evenwicht tegen de hiërarchie, maar niet als absolute oplossing voor het menselijk lijden, de fundamentele menselijke onvrijheid.

Kijk, door het anarchisme, hebben we uberhaupt de ruimte, om vrije tijd te hebben en ons dus bezig te houden met iets als boeddhisme.

Eén van de meest ondermijnende gedachten voor dat Boeddhisme is dat je er tijd voor moet hebben. Zelfs al zou het zo zijn (en aanvankelijk is dat ook het geval, je moet tijd vinden om je vertrouwd te maken, te mediteren), zullen we die tijd nooit vinden, zeker in deze tijden niet. De beoefening is in het leven zelf, alles wat we tegen komen is onze beoefening, zelfs het feit dat we alles achternahollen, ons hoofd in de stress van al onze activiteiten waar we de leegte waar we zo bang voor zijn trachten op te vullen, of alle tijd de we vakkundig wegzappen voor de tv of betweterig (ahum) zitten wegtypen op forums als deze, dat is allemaal onze beoefening. Zo is ook bvb voor een Tibetaan die gevangen genomen is door de Chinese overheid omdat hij verzuimt heeft van zijn religie af te zien op het moment dat hij gefolterd wordt en mentaal gekraakt wordt zijn beoefening. En als straks onze huizen afbranden en we zonder schoenen komen te zitten, terwijl we honger hebben en geen leven voor onszelf hebben, buiten te gaan bedelen op een marktplein, zal dat op dat moment onze beoefening zijn.

Even extreem gesteld. Maar waar het om gaat is dat de vrijheid die we zoeken onafhankelijk is van omstandigheden, en dat onze beoefening daar best al een weerspiegeling van is. Maak geen tijd, zoek niet naar de tijd, probeer geen tijd te bevechten of te stelen, tijd is er altijd, het ligt al voor je neus, je moet alleen verder dan die neus kijken, je moet gewoon de tijd zien die er altijd al is, de beoefening zien die er altijd al is, om ooit de vrijheid te kunnen ontdekken die er ook altijd al is.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #43 Gepost op: 21-11-2020 21:42 »
Dan snap je niet wat klassenstrijd is.

Ik denk dat jij mij niet begrijpt. Waar jij het over hebt is politiek, waar je een paar keer in de vier jaar over na moet denken bij de verkiezingen. Voor de rest is het beter om zoveel mogelijk die dingen los te laten.

Zij die bezitten, hebben macht over zij die niet bezitten, per definitie. En dat is dan de class struggle. Mensen verdelen zichzelf niet in klassen, dit systeem gaat uit van klassen. Of je wilt of niet, of je dat nou goed vind of niet.

Op welke manier precies hebben zij die bezitten macht? Als ik zeg, ik heb jullie geld en spullen niet nodig, ik word gewoon een zwervende bedelaar, dan is daarmee toch de kous af? Het lijkt mij dat klassenstrijd alleen word gedreven door jaloezie, door diegenen die weinig hebben die zeggen dat zij meer willen.

En hoe je ermee dealt, dat is dan altijd aan jou. Je kan er afstand doen, zoveel mogelijk. Maar, zelfs als je monnik bent en ze komen je bos kappen, omdat dat geld oplevert, zal je toch moeten responderen op kapitalisme en winstbejag

Volgens mij is die klassenstrijd helemaal niet zo onvermijdelijk is als jij denkt. Als een bedrijf jou bos koopt en daar gaat kappen, dan heb je best wel opties als inwoner. Maar als het uiteindelijk wel gebeurt, dan kan je beter je biezen pakken en elders gaan wonen. Riet buigt in de wind, maar breekt niet.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #44 Gepost op: 22-11-2020 12:37 »
Dorje zegt wel relevante dingen. Bodhiboom niet

Je hebt een punt, Dorje

Kijk, anarchisme ging over de materiele vrijheid. Boeddhisme gaat over een ander soort vrijheid.

Want, stel dat het anarchistische project gelukt was ( stel ). Stel dat men in Spanje 1936 ( ik neem aan dat je het kent, de geschiedenis ), het anarchistische project in stand had kunnen houden, voor een langere periode.

Wat dan ? Dan is de boeddhistische vrijheid inderdaad nog niet verwezenlijkt. Boeddhisten nemen daar geen genoegen mee. Meer materiele gelijkheid ? Prima, maar dat is nog geen boeddhistische vrijheid

Dus ja, ik ben het met je eens

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #45 Gepost op: 22-11-2020 13:13 »
Dorje zegt wel relevante dingen. Bodhiboom niet

Dat zal wel zijn omdat ik per direct je hele zienswijze in twijfel trek. Ken je het gezegde, de geest is gecharmeerd van zijn eigen gedachten? Het gaat precies zo met gedachten als klassenstrijd, het gaat leven in je als een manier van de wereld te aanschouwen én erop te reageren. Als je het je niet zo aantrekt, dan leeft het ook niet zo voor je.

Persoonlijk vind ik het niet behulpzaam voor het zoeken naar mijn eigen vrijheid om de wereld als een klassen stelsel te zien. Waarom zou ik me daarin mengen of mee bemoeien, een extra hokje maken om mezelf in te passen terwijl er al meer dan genoeg hokjes zijn om mezelf uit te bevrijden? Elke extra identiteit die je op je neemt is een last omdat je jezelf omringt met gedachten zoals “wat zou een goede volgeling van Stirner hieraan doen?” Het is een definitie in andermans’ termen.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #46 Gepost op: 22-11-2020 14:53 »
Toen Ik voor het eerst Pierre Joseph Proudhon las, met zijn 'wat is eigendom', snapte ik beter wat links bedoeld, over het algemeen

Daarvoor dacht ik meer zoals jij en dacht ik dat klassenstrijd niet bestaat en dat het allemaal over 'jaloezie' gaat ( het standaard VVD stokpaardje. Iedereen is jaloers op mij )

Het is gewoon waar, dat mensen die vastgoed hebben, macht hebben over zij die geen vastgoed ( productiemiddelen ) hebben. Dat is een hierarchie. De staat en de kapitalisten, bezitten deze wereld, dus we zijn van hen afhankelijk.

Dan is jouw strategie om de boel zoveel mogelijk te vermijden. Begrijpelijk. Ik zou alleen niet de cynische realiteit gaan ontkennen. Het zijn geen 'hokjes', het zijn eerder wetmatigheden, waarop we moeten responderen. Hoe we erop responderen, dat is voor iedereen anders.

Een kapitalist kapt het bos waar je woont ? Dan kan je weg gaan/verhuizen. De politiek in gaan, actie voeren, of de kapitalist in kwestie opblazen. Je hebt verschillende opties. Ik vertel mensen niet wat ze moeten doen.

Ik ga alleen ook niet beweren dat de passieve instelling van de boeddhist per se de beste positie/strategie is. Het is één strategie.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #47 Gepost op: 22-11-2020 15:10 »
De standaard boeddhist zou zeggen, denk je niet dat je al meer dan genoeg problemen hebt met alleen de zoektocht naar verlichting over de meerdere levens? Zou je je niet liever richten op de leer van de Boeddha in plaats van je hoofd te vullen met de woorden van politieke filosofen?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #48 Gepost op: 22-11-2020 15:49 »
Ik richt me op wie, of wat ik wil haha. Ik lees alles wat er maar is, om te kijken wat het is en om te kijken of ik er wat aan heb.

Ik limiteer me toch niet tot één ideologie....

Bolletje is toch niet simpel ofzo....

Laatste berichten

[Sereniteit] Re: Verzet by Bodhiboom Gisteren om 17:08
[Sereniteit] Re: Verzet by one but not the same Gisteren om 17:07
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje Gisteren om 16:07
[Sereniteit] Re: Verzet by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 15:09
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje 02-12-2020 23:04