Auteur Topic: Als je de volgende stap weet...  (gelezen 1330 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Als je de volgende stap weet...
« Gepost op: 15-12-2020 21:24 »
... Dan zorgt het pad voor zichzelf.

Zou men zich daarom niet moeten concentreren op hoe men het beste altijd een volgende stap kan zetten?
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Als je de volgende stap weet...
« Reactie #1 Gepost op: 16-12-2020 16:13 »
Een pragmatische instelling ?

Mijn broer zei weleens tegen mij zo van ja. Boeddhisme is macho. Het gaat uit van een soort ijzeren discipline.

Focus je slechts op wat je kan en moet doen. Vergeet de rest. De instelling van een soldaat

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2020 14:02 »
Dat over de ijzeren discipline, dat ben ik ook wel eens tegen gekomen. Je hoort verhalen over de monniken en wat die al wel niet allemaal doen om motivatie op de wekken. Maar ergens hoeft het ook niet moeilijk te zijn, je hebt de gedachten, de geest, en je hebt de niet-geest. Als je je gedachten voorbij kunt gaan en je niet zo identificeert met al de dingen die in je geest verschijnen, dan kan je rust en vrede vinden.

Er zijn je waarnemingen, alles dat via de zintuigen naar binnen komt, en die dingen fungeren als triggers voor je gedachten, die je ook weer waarneemt. Gedachten fungeren dan ook weer als triggers voor verdere gedachten, het is een rondcirkelend process. Daardoor kan het ook zijn dat de pure waarneming, van dingen in het echt, word weggespoeld door vele gedachten die ook weer worden waargenomen. Deze dingen vechten als het ware voor onze attentie.

Als je je verlost van je impulsen en dus de tendens om gedachten te genereren, de attentie losjes vasthoud en gewoon observeert, dan komt er een minimum aan gedachten naar binnen. Dat is een soort meditatie, een rustige staat waarin het makkelijk word om een beetje afstand te nemen.
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #3 Gepost op: 19-12-2020 12:10 »

Mijn broer zei weleens tegen mij zo van ja. Boeddhisme is macho. Het gaat uit van een soort ijzeren discipline.

Focus je slechts op wat je kan en moet doen. Vergeet de rest. De instelling van een soldaat

Ik ben een leven lang bandeloos geweest, en nog
het is eerder tegelijkertijd het leven loslaten en betrokken zijn en blijven
in mijn mateloosheid ben ik veel droefheid tegen gekomen
loslaten is een kunst
ik ken enkel kleine overwinningen, en toch ben ik gerustgesteld,
eerder hart dan hard
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 19-12-2020 23:37 »

Wat is moeilijker om te doen en wat is moeilijker om te dragen ?
Je in een ander inleven.
Naar een ander met woede kijken.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Laatste berichten

[Media en Nieuws] Re: Ecosia, zoeken en bomen planten by Bodhiboom Gisteren om 23:03
[Dharma] Re: Houvast by Bodhiboom Gisteren om 21:15
[Het gewone leven] Re: ? ? ? Vraag by Bodhiboom Gisteren om 20:27
[Dharma] Re: Houvast by the innerspace Gisteren om 16:55
[Dharma] Re: Houvast by Dorje Gisteren om 15:15