Auteur Topic: De wonderbaarlijke wereld  (gelezen 88 keer)

the innerspace en 1 gast bekijken dit topic.

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
De wonderbaarlijke wereld
« Gepost op: 25-01-2021 23:07 »
Beste allen,

Ik ben laatst vreselijk tegen de lamp gelopen. Ik zat naar een Terence McKenna lecture te luisteren op YouTube over de vreemdste dingen die hij heeft meegemaakt, en ik kwam erachter dat hij gelooft in een wereld waar wonderbaarlijke, onverklaarbare dingen met enige regelmaat gebeuren. Ze mogen dan wel klein zijn maar ze gebeuren wel.

Toen ben ik toch gaan denken, wie ben ik om te denken dat ik de wereld zo goed begrijp, dat dat soort dingen niet gebeuren? Ik kwam erachter dat ik ze automatisch poe-poe’de, wegstopte en ze niet voor waar aannam. Ik had een zekere superieure houding aangenomen, alsof ik zoveel beter wist dan zij. Maar uiteindelijk ben ik toch ook maar een niet-zelf, en weet ik niks.

Dus ik zou beter moeten weten, en daarbij heb ik dus ook mijn geloof in de materiële wetenschappelijke wereld weggelegd. Er gebeuren best veel toevallen, onverwachte gebeurtenissen, kleine wonderen. Ik ben dus weer een stukje van mijn materialistische, wetenschappelijke denkpatroon kwijtgeraakt, en het lijkt mij dat dit een hele goede zaak is, want eigenlijk is de wetenschap en de zekerheid een destructief en doodstil pad.

Met duistere nacht-groet,
Bodhiboom
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
Re: De wonderbaarlijke wereld
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 08:39 »
Gefeliciteerd! Welcome to the real world, zou ik zo zeggen. ;)

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 09:18 »
[...] Ik had een zekere superieure houding aangenomen, alsof ik zoveel beter wist dan zij. Maar uiteindelijk ben ik toch ook maar een niet-zelf, en weet ik niks.[...]

Dit herken ik wel. Niet specifiek met betrekking tot 'de wetenschap'.
Maar ik zit ook al een tijd in een proces van verootmoediging ten aan zien van
al het zeker te weten en het overtuigd zijn van wat dan ook,
het innemen van standpunten.

Het voelt als een soort verzachting, een meer open houding.
Een toenemend besef van niet weten, niet oordelen.
Het alert zijn van momenten een mening te vormen.
Eerder het opzetten van grote oren en grote ogen,
meer leven in verwondering.
inner peace and love
is the only revolution

Online the innerspace

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 11:52 »
Wat??? Ja, zeg...wat is tegenwoordig nog zeker? Bodhibooms scepsis was altijd een zekerheidje en nou dat ook al niet meer.
Ik ben in de war. Straks bekeert Dorje zich ook nog tot het dualisme en Marcel tot Meister Eckhart.
Wat een wonderbaarlijke wereld.

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 12:35 »
Wat??? Ja, zeg...wat is tegenwoordig nog zeker? Bodhibooms scepsis was altijd een zekerheidje en nou dat ook al niet meer.
Ik ben in de war. Straks bekeert Dorje zich ook nog tot het dualisme en Marcel tot Meister Eckhart.
Wat een wonderbaarlijke wereld.

Ik kan niet beloven nooit meer sceptisch te zijn, het bekijken van de wereld op meerdere manieren is best wel een diepgeworteld iets in mij. Maar Terence McKenna heeft mij toch even een goede les geleerd.

Het voelt als een soort verzachting, een meer open houding.
Een toenemend besef van niet weten, niet oordelen.
Het alert zijn van momenten een mening te vormen.
Eerder het opzetten van grote oren en grote ogen,
meer leven in verwondering.

Ja dat klopt. Ik sta aan het begin van het langzaam ontbinden van die verharde opinies, en het weer terugvinden van een gecentreerde maar toch zachtere natuur. De verwondering... het voelt aan als een bevrijding.
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 19:28 »
Ik sta aan het begin van het langzaam ontbinden van die verharde opinies, en het weer terugvinden van een gecentreerde maar toch zachtere natuur. De verwondering... het voelt aan als een bevrijding.

Fijn om lezen!

Het losser komen van strikte zienswijzen kan inderdaad leiden naar een verrijkte openheid, een verwondering, in plaats van naar een nieuwe naïviteit. Nieuw, want het is even naïef ergens in te geloven dan iets af te doen als 100 procent onmogelijk.

Openheid, verschillende visies gelijktijdig kunnen aanhouden, enz... geeft de nodige flexibiliteit aan de geest om het onkenbare te ontdekken (dat is iets anders dan kennen).

Ik wordt altijd heel blij bij het zien van zo een quantumsprong. Ook dat Siebe zich opeens is gaan toeleggen op de Christelijke mystiek naast het Boeddhisme is ook een behoorlijke quantumsprong.

Openheid, diversiteit en flexibiliteit zijn altijd heel erg verrijkend. Fijn!

Online the innerspace

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 19:53 »
Ook dat Siebe zich opeens is gaan toeleggen op de Christelijke mystiek naast het Boeddhisme is ook een behoorlijke quantumsprong.

Dat denk jij ja. Dat komt omdat je ook niet weet wat ik allemaal heb meegemaakt.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 19:58 »
Ook dat Siebe zich opeens is gaan toeleggen op de Christelijke mystiek naast het Boeddhisme is ook een behoorlijke quantumsprong.

Dat denk jij ja. Dat komt omdat je ook niet weet wat ik allemaal heb meegemaakt.

Tuurlijk weet ik dat niet. Ik ben niet helderziend. Maar jij mag mijn kijk altijd verhelderen.

Hopelijk mag ik het toch gewoon fijn vinden dat je naast Boeddhisme ook Meister Eckhart bestudeerd?

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 20:46 »
Ik wordt altijd heel blij bij het zien van zo een quantumsprong.

Misschien ben jij het wel Dorje wie hier de volgende quantumsprong gaat vertonen? Alhoewel ik moet zeggen dat ik ook verbaasd was over de richting die Siebe is ingeslagen, van puredhamma naar Meister Eckhart is nogal een verandering. Maar wel verfrissend, ook voor ons.
― Terence McKenna

Online the innerspace

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 22:23 »

Tuurlijk weet ik dat niet. Ik ben niet helderziend. Maar jij mag mijn kijk altijd verhelderen.

Hopelijk mag ik het toch gewoon fijn vinden dat je naast Boeddhisme ook Meister Eckhart bestudeerd?

Ik ervaar dat als vervreemdend.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 22:29 »
Misschien ben jij het wel Dorje wie hier de volgende quantumsprong gaat vertonen?

Hoop doet leven.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 22:30 »
Ik ervaar dat als vervreemdend.

Vervreemdend?
Hoe bedoel je?
Bedoel je het lezen van Eckhart of dat ik het fijn vind of het verduidelijken wat je meegemaakt hebt? Ik heb er geen idee van waar die vervreemding op slaat?
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 22:34 door Dorje »

Online the innerspace

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 23:02 »
Ik denk dat als we elkaar beter zouden kennen Dorje, of jij mij in dit geval, niet alleen via woorden op een forum, dat je ook niet geoordeeld zou hebben dat het een hele quantumsprong is dat ik bij christelijke mystiek van Meister Eckhart ben terecht gekomen nu. Voor mij is het geen quantumsprong.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 23:13 »
Ik denk dat als we elkaar beter zouden kennen Dorje, of jij mij in dit geval, niet alleen via woorden op een forum, dat je ook niet geoordeeld zou hebben dat het een hele quantumsprong is dat ik bij christelijke mystiek van Meister Eckhart ben terecht gekomen nu. Voor mij is het geen quantumsprong.

Kan goed zijn, maar het was geen oordeel. Ik ben gewoon blij als er openheid geuit wordt naar verschillende zienswijzen. Voor mij is dit een hele sprong. Een sprong waar ik blij van wordt. Is dat nu zo vreemd?

Laat gewoon. Het maakt niet uit. Ik trek mijn woorden al terug.

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: De wonderbaarlijke wereld by Dorje Gisteren om 23:13
[Het gewone leven] Re: De wonderbaarlijke wereld by the innerspace Gisteren om 23:02
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: God?, Schepping? Inzichten van Meister Eckhart by the innerspace Gisteren om 22:53
[Het gewone leven] Re: De wonderbaarlijke wereld by Dorje Gisteren om 22:30
[Het gewone leven] Re: De wonderbaarlijke wereld by Dorje Gisteren om 22:29