Auteur Topic: de terma traditie  (gelezen 94 keer)

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
de terma traditie
« Gepost op: 22-01-2021 11:37 »
https://www.youtube.com/watch?v=WC5Mj_K6Z1A

zij citeert hier woorden van de boeddha,
die de schatvinders traditie voorspelt en dat die
onderdeel is van het 'masterplan' van de boeddha.

het komt mij voor dat zij hier niet citeert uit de palicanon,
maar uit mahayana soetra's.
Volgens mij is het toch een beetje
een vreemde redenering die ze hier voert.
Een cirkelredenering.
inner peace and love
is the only revolution

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
Re: de terma traditie
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2021 12:47 »
Ik weet wel dat de Pali sutta's perioden van achteruitgang en bloei van de Dhamma bespreken, maar ik ken geen teksten over terma's, verborgen schatten.

Het idee dat de Boeddha dingen achterhield omdat mensen er niet aan toe waren, heb ik heel vaak gehoord. Ook dat hij een soort geheime leer achterhield heb ik vaak gehoord. Dit zijn ook weer van die dingen waar je volgens mij nooit uitkomt. Naar mijn smaak verzint iedereen er maar lustig op los wat ie wil. Begeerte is hierin leidend volgens mij en niet waarheidsliefde en oprechtheid. In dzogchen scholen horen ze ook dat de Boeddha dzogchen voorspeld heeft en zelfs de geboorte van Padmasambhava. Tja...

Wat is dakini schrift? Zijn er openbare voorbeelden van terma's?

Overigens, (ik hoop niet helemaal tot vervelens toe), maar Eckhart leert, net als Zenboeddhisten, dat de werkelijke schat in iedereen al zit, in jezelf en dit is onze grond. Ik heb er ergens wel vertrouwen in dat er altijd wel mensen zullen geboren worden en zijn, die een sterke roeping van deze grond zullen ervaren en de boodschap levend houden. Het is iets universeels lijkt me. Het is er allemaal al en de schat kan niet verdwijnen. Onmogelijk. De aard van de schat is eeuwig.

De werkelijke overdracht van de Dhamma is toch altijd buiten de geschriften om, of welke uiterlijke dingen dan ook, zoals terma's.

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2021 13:23 »
[...] In dzogchen scholen horen ze ook dat de Boeddha dzogchen voorspeld heeft en zelfs de geboorte van Padmasambhava. Tja...

Wat is dakini schrift? Zijn er openbare voorbeelden van terma's?

Padmasambhava heeft tijdens zijn leven op allerlei plekken, in grotten enzo,  instructies achter gelaten,verborgen, totdat de tijd rijp zou zijn om ontdekt te worden.
Er zijn heel veel schatvinders.....
Bijvoorbeeld Dilgo kyentse, Dudjom lingpa,om er twee uit mijn mouw te schudden.
Veel tantra en dzogchen geschriften behoren ertoe.

Deze terma kunnen materieel van aard zijn en worden dan letterlijk gevonden op bepaalde plekken in Tibet.
Maar zij kunnen ook in de vorm van visioenen geopenbaard worden.

Dakini teachings zijn geopenbaarde schat leringen.
Zij worden toegeschreven aan Yeshe Tsogyal, de partner van Padmasambhava.
Op dezelfde wijze.

Dakini script is de geheim taal waarin een en ander verwoord is.
Want de instructies zijn niet zomaar voor jan en alleman bestemd.
Zoiets ongeveer.

Het blijft toch een fascinerend fenomeen....
Sogyal Rinpochee schreef/sprak er bijvoorbeeld ook wel over.

« Laatst bewerkt op: 22-01-2021 13:27 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2021 13:36 »
Hier heb ik nog niet eerder van gehoord. Het lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk, verborgen schatten en visioenen en dakini schrift. Maar het is wel een vrolijk concept. Waarom geen verborgen orde van boeddhistische monniken die voor de geheimen zorgen en die erop letten dat de juiste mensen ze herontdekken?
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2021 14:02 »
Namkhai Norbu Rinpoche was ook een schatvinder, heb ik gehoord van een dzogchen beoefenaar.

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2021 14:08 »
Ja en Kalu Rinpochee
en nog heel veel meer 

Het tibetaans dodenboek is dacht ik ook een terma,
verborgen door padmasambhava. Wie de terton is
weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2021 20:03 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 22-01-2021 21:31 »
Een andere gedachte die bij mij opkomt (vergeef mij de cynische toon) is dat dit een slimme manier is om meer status te krijgen voor een geschreven werk, door te zeggen dat het een herontdekt iets is van een beroemde meester uit het verleden.
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Laatste berichten

[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by Buddha Amitabha Gisteren om 14:26
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by the innerspace Gisteren om 11:17
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by Buddha Amitabha 07-03-2021 19:49
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by the innerspace 07-03-2021 17:57
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by Buddha Amitabha 07-03-2021 15:48