Auteur Topic: offtopic hersenen en bewustzijn  (gelezen 27 keer)

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
offtopic hersenen en bewustzijn
« Gepost op: 17-02-2021 17:02 »
Bij het topic hersenen en bewustzijn is er veel off topic, bij het splitsen van deze off topic reacties is er wat misgelopen, of door elkaar gelopen.

Forumbeheer

Re: hersenen en bewustzijn
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 07:17 »

Citaat van: the innerspace op 16-02-2021 20:54
[...]De geleerden geven aan dat [...]

.....De geleerden......

Ik denk dat dat een heel speciaal clubje geleerden is.
De geleerden volgens Lal.
En ook de boeddhistische opvatting
in het algemeen natuurlijk.
Die gaat per definitie uit van een dualisme
tussen 'uiteindelijke' geest.
of bewustzijn en lichaam.

Wat vindt jij ervan dat jij weerstand ziet,
terwijl er alleen iets geconstateerd wordt?

Ik was/ben best teleurgesteld.

Ik had zo mijn best gedaan om de zaken zo goed mogelijk te verwoorden en te verklaren, me baserend op posten van Lal over dit onderwerp. Ik vind oprecht dat hij de zaken interessant belicht. Dit is echter geen makkelijk kost. Ik heb vele posten van hem hierover samengevat. Naar beste kunnen. Ik heb er heel wat tijd en energie in gestoken hoor, want het is geen makkelijke materie, voor mij ook. Ik heb zelfs nog prive wat dingen nagevraagd bij Lal.

Ik was natuurlijk benieuwd hoe het zou aankomen bij jou. Zou het wel welkom zijn,want ik ken je een beetje en je kunt ook al snel afhaken als het je te theoretisch of onbekend overkomt. Zou het jou een beetje duidelijk maken hoe de relatie tussen brein en bewustzijn wordt gezien? Ik vroeg het me af toen ik het verstuurde. Ik twijfelde ook lang om het te versturen. Ik had al 2 keer een soortgelijk bericht niet verstuurd. Maar ik dacht...misschien hebben mensen er toch wat aan.

In je reactie zag ik eigenlijk alleen maar oordelen en ik proefde geen interesse. Voor mij was je reactie eerlijk gezegd een koude douche.
Ik kan ook uit je reactie totaal niet opmaken of uberhaupt wel is overgekomen wat ik schreef.
Kwam best hard aan hoor.

Re: hersenen en bewustzijn
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 13:28 »
Citaat van: the innerspace op Gisteren om 13:21
Ik vind het wel jammer dat Lal hier zoveel weerstand opwekt, maar het zei zo.[...]

Citaat van: marcel op Gisteren

Weerstand is iets wat jij ziet.
Ik doe alleen een constatering.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021 22:30 door forumbeheer »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: offtopic hersenen en bewustzijn
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2021 19:29 »
Ach Siebe, ik voel met je mee. Het is niet fijn om zo je best te doen op een uitleg, en dan geen positieve reacties te krijgen. Maar het is niet dat het niet word gewaardeerd, denk ik. Voor elke persoon die iets op een forum schrijft zijn er tien stille meelezers, en daar vind je misschien wel mensen die Lal’s materie een openbaring vinden.

Er zijn vele soorten boeddhisten, en ik denk onder de Nederlandse boeddhisten zullen er best wel sommigen bevinden die ook zulke uitleg willen. Maar voor mij is het een soort compleetisme, het willen weten hoe de dingen in zijn werk gaan, een uitleg willen hebben zelfs al komt deze voor uit louter en alleen een extensie van hoe het in oude teksten staat beschreven.

Voor mijn gevoel is het beter om te blijven bij wat wij kunnen testen.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021 22:14 door forumbeheer »
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline the innerspace

• Sangha lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2021 21:54 »
Bedankt Bodhiboom. Het is ook niet iets wat mij erg bezighoudt hoor. Ik heb het op een rijtje proberen te krijgen wat Lal hierover onderwijst. Dat vond ik al een hele opgave. Ik begrijp nu aardig wat hij onderwijst over de relatie hersenen en bewustzijn en grof lichaam en mentaal lichaam. et lijkt me niet eens vergezocht of onredelijk maar misschien zie ik iets over het hoofd. Maar nogmaals het is niet iets wat voor mij een belangrijke rol speelt. 

Ik heb ook lang getwijfeld om er op in te gaan, zoals gezegd, want wat heeft het voor nut? Ontlokt het niet weer eindeloze discussie en twisten? Zaait het niet alleen maar weer verdeeldheid? Bovendien, willen anderen wel de moeite doen die ik ook gedaan heb om je in die materie te verdiepen? Is het iets wat je echt wijzer maakt? Aan de andere kant weet ik dat mensen, ik zelf wel, ook graag verklaringen zoeken. Ik sta er natuurlijk ook kritisch in. Ik neem heus niet als een dode alles maar aan wat Lal schrijft.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2021 08:40 »
De geleerden die in deze topic worden genoemd, onder andere geassocieerd met meneer Lal, zijn in mijn optiek óók een apart groepje mensen, die van alles en nog wat beweren. Ik wil het best eens doorlezen, maar de meeste, zo niet alle verklaringen over hoe ons brein werkt, ons denken en onze geest e.a., zijn - voor zover ik het kan beoordelen - grotendeels slechts speculaties. Ik heb hier thuis ook een boek staan, getiteld "Het subtiele lichaam." Mooie plaatjes, mooie verklaringen, maar erg wetenschappelijk is het allemaal niet. En niet dat ik de wetenschap nou zo hoog in aanzien heb, want dat heeft ernstige beperkingen, maar de wetenschappelijke methode is wel een goed hulpmiddel om te onderzoeken en bewijzen hoe ons lichaam e.d. werkt. En er is nog veel niet bekend, onder andere hoe onze geest werkt. Maar als dat nog niet bekend is, of onderzocht, dan grijp ik liever niet naar allerlei alternatieve methoden. Soms hebben ze misschien zelfs gelijk, dat kan ik niet goed beoordelen. Maar ik ben uiterst voorzichtig in het aannemen van allerlei niet-toetsbare verklaringen van wie dan ook. In spirituele zin is de weg naar bevrijding het allerbelangrijkste. Alles wat daaromheen hangt is voor mij persoonlijk van veel minder belang of zelfs van geen enkel belang. Maar zo sta ik er in. Het is al lastig genoeg om alles te toetsen, want dat is al een hels karwei. En onze eigen geest is zeer slecht bestand tegen: illusies.

Laatste berichten

[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by Bodhiboom Vandaag om 13:34
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by the innerspace Vandaag om 13:29
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by Buddha Amitabha Vandaag om 08:15
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Geen zelf by the innerspace Gisteren om 17:08
[Tibetaans Boeddhisme] Re: De drie hoofdzaken van het pad lama tsong kha pa by marcel Gisteren om 13:04