Auteur Topic: Psychologisch is het niet goed als je voor een ander gaat denken.  (gelezen 671 keer)

Offline one but not the same

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

... hart(s)tocht, een subtiele energiestroom  die rondom het hart ontstaan. ...Dit model laat ook zien dat bevrijding niet iets van het hoofd is maar van het hart. Het is het hart wat bevrijd wordt van hartstocht in boeddhisme. ... Het is een hunkerend hart. Onrust en onvrede is iets van het hart.Wat we via beoefening van satipatthana doen, is via de opmerkzaamheid die het mentaal bewustzijn vergezeld, onheilzame neigingen en emoties die zijn ontstaan door hartstochten rondom het hart, opmerken, loslaten en niet meer voeden.  ......Wat vinden jullie er van?
Ik denk aan emotionele emancipatie, emotionele intelligentie.

Ik weet nog dat een oudere man mij aansprak bij de bushalte. Hij gaf aan een rolkoffer met boeken te hebben. Voel eens hoe zwaar? Later bedacht ik me dat dit misschien een indirecte vraag was de koffer in de bus te tillen. Tot op de dag van vandaag vraag ik me af waarom hij geen directe vraag stelde. Ik had graag willen sjouwen voor die man.

Ik had ooit een relatietherapeute die aangaf dat je niet teveel op suggesties moet ingaan. Beter leer je elkaar directe vragen stellen. Niet: “ik heb het koud”->”zal ik het raam sluiten?” Maar: “zou je het raam willen sluiten? Ik heb het koud.”

Psychologisch is het niet goed als je voor een ander gaat denken.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2021 06:55 door forumbeheer »