Auteur Topic: Als je niet stilstaat, dan groei je niet  (gelezen 1144 keer)

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Als je niet stilstaat, dan groei je niet
« Gepost op: 15-07-2021 19:34 »
vind het leuk dit te delen

''Wat de meest beknopte meditatie instructie is?

Stop !

Is dat nou zo ingewikkeld ? Tsja, dat blijkt knáp moeilijk!

Hoe kan het nou dat je zo iets eenvoudigs als gewoon thuis zijn in dit moment, als moeilijk ervaart?

Wij leven in een cultuur van groeien en nog eens groeien. Altijd onderweg naar meer. Continu onderweg zijn, continu áán staan. We hebben het idee dat door groei alles beter wordt.

Maar is dat zo ?

Door de dag heen is je aandacht vrijwel continu bij wat je nog wil, of wat je niet wil, en bij allemaal dingen buiten je. Met alle groei en controle loop je jezelf voorbij. En met "jezelf" bedoel ik het besef van "er zijn".

Jaren heb ik besteed aan psychologisch werken aan mezelf en aan verander gerichte therapie voor anderen. Werken aan een beter ik. Biedt het iets? Natuurlijk wel, zeker. Maar de angel blijft meestal aanwezig.

Want weet je wat me bij iedereen steeds meer ging opvallen in al dat werken aan jezelf, je relaties, je carrière, je verlangens?

Een tekort aan stilstaan. Altijd onderweg.

En wat is de wortel van dat altijd onderweg zijn? Het gevoel dat je er nog niet bent. Dat er iets mist en dat het leven pas echt volledig is als je "dat" hebt. Of het gevoel dat je ergens vanaf moet en dat het leven pas echt volledig is als dat weg-opgelost is.

Daarom is mijn voorstel: maak een mega-sprong door helemaal stil te staan !

Misschien ben je er al. Maar zie je dat niet. Omdat je zó onderweg bent.

Wat is er nodig om stil te staan? Niets. Toestaan ! Toestaan is een ander woord voor accepteren. En accepteren, dat is een ander woord voor "het mag zijn". Een uitnodiging om het leven te omarmen.

Hoe zou dat zijn, als je hele ervaring van dit moment gewoon mag zijn. Inclusief je verdriet en pijn. Inclusief de hele chaos. Inclusief je worstelen. (als je vrede sluit met dat je onvrede ervaart, kan er vrede zijn)
Ik noem dat ook wel leven met bereidheid. De bereidheid om welbewust te ervaren wat je ervaart. Leven met een leeuwenhart. Koninklijk leven.

Vrede sluiten met wat je hier en nu, dit moment ervaart. Dit moment omarmen. Dat is hoe liefde beweegt.''

bron: uit een nieuwsbrief van een online mindfulness cursus,
open focus.

« Laatst bewerkt op: 15-07-2021 19:38 door marcel »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Als je niet stilstaat, dan groei je niet
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2021 11:42 »
vind het leuk dit te delen

''Wat de meest beknopte meditatie instructie is?

Stop !

Is dat nou zo ingewikkeld ? Tsja, dat blijkt knáp moeilijk!

Hoe kan het nou dat je zo iets eenvoudigs als gewoon thuis zijn in dit moment, als moeilijk ervaart?

Wij leven in een cultuur van groeien en nog eens groeien. Altijd onderweg naar meer. Continu onderweg zijn, continu áán staan. We hebben het idee dat door groei alles beter wordt.

Ik denk dat onze cultuur een rol speelt maar ik denk dat het rusteloze karakter van een mens wel iets is van alle tijden. Het is toch onze karmische bagage, volgens mij.

Boeddha verklaart dit doordat we al eindeloos lang, over eindeloos veel levens, ons geluk, heil, welzijn extern zoeken, in dit en dat. Hierdoor zijn we grof geworden, afhankelijker, en die grofheid en afhankelijkheid plaagt ons, die drukt op ons, doet ons lijden. Dat willen we weer extern compenseren en zo raken we in een lus en worden steeds grover.

De sutta's beschrijven ook dat de conditie van ons ooit heel anders was. Ooit hadden we niet eens voedsel nodig, en hadden geen grof lichaam, er was zelfs geen geslacht, we leefden van vreugde en waren zelf-lumineus, we konden vrijuit door de lucht bewegen. Langzaam maar zeker ontwikkelden zich echter verlangens.
En verlangens maakten ons, kort gezegd, grover en beperkter.

Of dit nu mythisch is of niet,  het wil denk ik uitdrukken dat we geleidelijk zijn afgegleden van een hele vrije staat waarin we vreugdevol en vrij waren, naar een staat met een grof lichaam en erg onvrij, gelimiteerd, erg beperkt in ons kunnen. Toch zeggen ze ook dat die oorspronkelijke vermogens er nog steeds zijn.
Mensen als Jezus en Boeddha tonen ons die weer denk ik.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 18-07-2021 13:54 »
dat is wel zo,
maar das denk ik ook het hele dingetje:
waarom zover terug
waarom zoveel erbij halen

lushan3

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18-07-2021 14:22 »
Taoïstische Meesters zeggen dat de juiste weg zowel beweging is als rust. Alleen in beweging zijn betekent niet in balans zijn. Slechts stilstaan betekent ook niet in balans zijn. Daarom is het beweging én rust. Gautama de Boeddha zou zeggen: blijf op de weg van het Midden (balans). :)

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 18-07-2021 14:59 »
'als je niet stilstaat, dan groei je niet'
is ook wel een beetje paradoxaal vind ik,
want groeien is dan toch weer de insteek...
er valt iets te bereiken...

van een andere kant is het ook maar een stukje tekst
het zegt op zich weer niks
het krijgt  betekenis in context

de instructie die mij het meest aanspreekt
hier op het forum,  is die zoals geformuleerd door Winnetoe

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2021 16:45 »
Ik vond het ook wel een leuk stukje, Marcel. Het zijn veelal gedachten die voor mij niet nieuw zijn, en door stil te staan is er geen garantie dat men echt tot realisatie komt, ik heb het zelf toch uitgeprobeerd en ben tja, ben ik vooruit gekomen? Ben ik nu anders dan toen ik zo druk bezig was? Misschien.

Als ik even reflecteer, dan kom ik er wel achter dat ik mezelf nu een stuk beter ken. Jaren van stilte en stilstaan heeft mij dat wel gegeven.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 18-07-2021 17:15 »
dat is wel zo,
maar das denk ik ook het hele dingetje:
waarom zover terug
waarom zoveel erbij halen

Ik vind het behulpzaam. Omdat het een goed zicht biedt op het feit dat ons lichaam, brein en geest, alles wat we bij ons hebben bij geboorte al, dat is de weerslag van eindeloos veel intenties, spraak en handelen in vorige levens. Hier plaats ik ook de rusteloosheid, het fundamentele onvermogen het bij jezelf te kunnen vinden, en het onvermogen om het leven te omarmen. Onze erfenis duwt ons in een hele andere richting. Mij geeft dit een soort realiteitsbesef. Het is allemaal niet zo makkelijk. Met woorden lijkt alles altijd zo makkelijk.

Steve gaf eens een mooi beeld. Als je eindeloos lang een vuist gemaakt hebt, dan kun je gewoonweg niet ineens je spieren volledig ontspannen en met open hand leven want je spieren zijn geneigd weer samen te trekken. Onze erfenis die eindeloos lang teruggaat, die duwt ons gewoon steeds weer in een verkeerde richting vind ik. Het perspectief van een oeroud verleden opent ook het perspectief dat dit allemaal diep en hardnekkig in ons zit en allemaal geen makkelijk kost is.
« Laatst bewerkt op: 18-07-2021 17:18 door the innerspace »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 18-07-2021 18:22 »
Als zo'n perspectief behulpzaam is,
is daar niets mis mee natuurlijk.

Voor mij maakt dat perspectief
het nodeloos zwaar en erg gewichtig allemaal
heb ik gemerkt in de loop der tijd.
De erfzonde van het boeddhisme,
niet meer voor mij.
De erfenis van dit ene leven is voor mij
wel voldoende ballast.

Ik zit tegenwoordig meer in het perspectief
van de splinter of de pijl uit de palicanon

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #8 Gepost op: 18-07-2021 20:04 »
Marcel

Ik was in mijn vorige leven Casanova

De dalai lama was in zijn vorige leven Neil Diamond, schijnt.

In mijn volgende leven word ik Pjotr Kropotkin, waarschijnlijk.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #9 Gepost op: 18-07-2021 20:08 »
Als je hem beweegt, dan groeit ie

- Ling Yan Yamatashi

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 19-07-2021 08:14 »
Taoïstische Meesters zeggen dat de juiste weg zowel beweging is als rust. Alleen in beweging zijn betekent niet in balans zijn. Slechts stilstaan betekent ook niet in balans zijn. Daarom is het beweging én rust. Gautama de Boeddha zou zeggen: blijf op de weg van het Midden (balans). :)

...als we Taoisme erbij halen zie ik 'Stop!' in dit kader
als synoniem met woe wei...

...en boeddhistisch geduid zie ik in dit kader 'Stop!' als synoniem
met het rusten van de aandacht in gewaar zijn...

lushan3

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19-07-2021 10:07 »

...als we Taoisme erbij halen zie ik 'Stop!' in dit kader
als synoniem met woe wei...

...en boeddhistisch geduid zie ik in dit kader 'Stop!' als synoniem
met het rusten van de aandacht in gewaar zijn...

Dat is correct. Je zegt alleen stop tegen iemand die uit balans dreigt te geraken. Als hij of zij in een extreem dreigt te vallen. Dan is er geen sprake van de weg van het Midden, en moet de balans worden hersteld. Dat kan op dat moment uitsluitend door te stoppen.

Gurdjieff leerde de stop-oefening. Daarbij liet hij zijn leerlingen begaan, totdat hij onverwachts stop riep. Dan moesten ze acuut stoppen met bewegen en zich volledig bewust zijn van het moment. Dat leverde soms rare taferelen op, zoals het oppakken van een hete theekop, waardoor een vinger per abuis tegen de hete kop aan kwam, met als gevolg een flinke blaar. Normaliter zou je meteen je hand wegtrekken, maar stop was stop, en ze mochten zich pas weer bewegen als Gurdjieff dat zei.