Auteur Topic: Wedergeboort en bewustzijn  (gelezen 997 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Wedergeboort en bewustzijn
« Gepost op: 16-08-2021 16:55 »
In een artikel bespiegelt Michael Hoek in een leuk artikel (vind ik):

"Als we werkelijk wedergeboren zouden worden zou er voor mij geen twijfel bestaan over de validiteit van Boeddha’s woorden. De leer zou voor mij- en ik denk voor heel de mensheid, uitermate belangrijk zijn. Nou ben ik een mens met veel interesse voor de wetenschap. Ik weet dat de evolutie geen theoretisch karakter meer heeft maar een feitelijke. De kans dat mijn bewustzijn een fysieke dood overleeft is naar mijn mening zeer onwaarschijnlijk. Het is de samenwerking van verschillende hersendelen die geboorte geven aan onze geest. Wat wist een man die ongeveer 2500 jaar geleden leefde hier van?"
https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/169081-afscheid-historische-boeddha-2-2/

Meteen kwam in me op: maar de Boeddha in de Pali overlevering leert ook helemaal niet dat 'mijn bewustzijn een fysieke dood overleeft'...
Sterker iemand dit dit als Boeddha's leer verkondigde werd ernstig berispt door de Boeddha. (sutta ben ik vergeten)
Michael Hoek bedoelt dat wellicht ook niet zo letterlijk als ik het nu interpreteert, want hij lijkt wel goed thuis in de sutta's.

Ik blijf er bij, volgens mij is wedergeboorte ook wel erg onaannemelijk als we geloven dat wij bewustzijn zijn, dat dit is ons hele leven is, alleen de bewuste momenten, en dat we niet leven als we bewusteloos zijn in diepe slaap of onder narcose. Ik denk dat een gevoel voor wedergeboorte meer ontstaat als we beseffen dat er ook tijdens bewusteloze momenten een levensstroom is, een moment van citta's. Dat ons leven bestaat uit bewuste maar ook oneindig veel onbewuste momenten. Volgens de Abhidhamma zelfs tijdens waken. Dat er een diepere continuiteit van leven is voorbij bewustzijn.

Zijn we bewustzijn?

« Laatst bewerkt op: 16-08-2021 17:00 door the innerspace »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Wedergeboort en bewustzijn
« Reactie #1 Gepost op: 16-08-2021 18:21 »
Een kleine reflectie…

Twee weken geleden stond ik voor de open kist van mijn overleden oom Henk. Hij zag er bleek en een klein beetje vertrokken uit, en ik voelde even aan zijn handen, die koud en levenloos waren. Het was een gekoelde kist, die een goede vijf dagen daar open kon staan in de woonkamer van zijn woning. Een week daarvoor was hij nog bij mij langsgeweest, hij woonde niet ver weg en kwam vaak voor een kopje groene thee. Hij was ook sterk geïnteresseerd in het Zen boeddhisme en in de Tao.

Op dat moment, toen ik daar stond, kreeg ik een sterke indruk van zijn glimlach, en een impressie van een soort lichtende disk in een benevelde open ruimte. Alsof zijn aanwezigheid nog daar was, bij zijn lichaam. Het was niet zijn intelligentie, denk ik, maar wel zijn wijsheid die uitdrukking had gevonden buiten zijn lichaam.

Dat is niet de eerste keer dat ik zo een teken heb ontvangen bij het lichaam van een goede bekende die net was overleden. En dat maakt mij er dus intuïtief zeker van dat de dood niet het einde is, dat wij een voortbestaan hebben in het hiernamaals.
« Laatst bewerkt op: 16-08-2021 18:24 door Bodhiboom »
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Wedergeboort en bewustzijn
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2021 20:28 »
Bedankt Bodhiboom. Moge het oom Henk goed gaan, en jou ook.