Auteur Topic: De toegangspoorten tot levensvervulling  (gelezen 513 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
De toegangspoorten tot levensvervulling
« Gepost op: 26-12-2021 08:03 »
en het opgaan in je werk

Het woord Dharma staat in relatie met levensvervulling.

Zoek je toevlucht tot de Dharma. Is de slogan.
Bij het achtvoudige pad om tot levensvervulling te komen staat het juiste levensonderhoud.

Veel mensen kunnen en zullen bevestigen dat je werk een belangrijke factor van levensvervulling is.

Ik heb al veel verschillende jobs gehad, waaronder jobs die ik met niet aflatende tegenzin en uitgeblust deed.
Het is niet altijd mogelijk omwille van omstandigheden een job te veranderen. Dan is het niet altijd makkelijk om levensvervulling te ademen in je dagdagelijkse taken.

Sommige jobs zou ik niet willen doen. Ethiek en levensvervulling.

Toch is niet alleen het ethische karakter belangrijk om tot levensvervulling te komen, maar ook het opgaan in je werk. Het kunnen opgaan in je werk.
Je job graag doen zou één voorwaarde kunnen zijn.
Toch is het vaker zo dat dit niet het altijd mogelijk is. Dat het nodig is om de tegenzin en het uitgeblust zijn te overwinnen. Dat de andere omstandigheden je dwingen om toch die onaangename job vast te houden. Dat je actief op zoek moet gaan om de relatie met je job te veranderen om uit de lijdensspiraal te geraken. Zodat ik toch kan opgaan in mijn werk en niet voortdurend met mijn gedachten en gevoelen in tegenzin te zitten.

Per definitie is het zo dat elke job uitdagingen geeft waar je het moeilijk mee hebt.
Beslissingen van je baas dat volledig tegenover je eigen visie ingaat. Tegenover je gezond verstand. Dat je reacties krijgt waaruit blijkt dat het een verkeerde beslissing is. Dat je word meegezogen in een negatieve spiraal door een verkeerde beslissing waar je geen vat op hebt.
Maar het omgekeerde is ook waar, dat ik het ben die de fout maakt, de verkeerde beslissing die schade geeft aan anderen.

Toch zijn er ook dan vaak deeltaken binnen een job waar ik dan toch nog in kan opgaan. Dat de innerlijke storm gaat liggen door het opgaan in.
Opgaan in het werk heeft vaak de kracht om de poorten van de levensvervulling open te zetten.
Niet omdat de job zo fantastisch is. It ain't what you do, it's the way you do it.
« Laatst bewerkt op: 26-12-2021 08:15 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
Re: De toegangspoorten tot levensvervulling
« Reactie #1 Gepost op: 26-12-2021 08:29 »
en de goede bedoelingen

Het woord Dharma staat in relatie met emancipatie .

Bij het achtvoudige pad om tot emancipatie te komen staat de juiste bedoelingen.

Veel mensen kunnen en zullen bevestigen dat goede bedoelingen een belangrijke factor is om tot emancipatie te komen.

Sommige mensen ademen goede bedoelingen uit. En ontmoeten ze toch weerstand. Soms omwille van de verpakking.
En dan ga je de verpakking aanpassen aan de weerstand.
Goede bedoelingen dragen bij aan het emancipatieproces.

Heb je geen goede bedoelingen, dan zorgt de weerstand voor woede, ergernis, wraak, wrok.
Heb je goede bedoelingen, dan kan men de eerste woede, ergernis, wraak, wrok overwinnen, transformeren en emanciperen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 27-12-2021 09:33 »
en hoe je communiceert

Het woord Dharma staat in relatie met zelfoverwinning .

Bij het achtvoudige pad om tot zelfoverwinning te komen staat dat hoe je communiceert een bijdrage levert om tot zelfoverwinning te komen.

Veel mensen kunnen en zullen bevestigen dat hoe je communiceert een belangrijke factor is om tot zelfoverwinning te komen.

In onze samenleving drukt het woord assertiviteit de richting uit om tot andere vormen van communicatie te komen. Maar ook geweldloze communicatie, verbindende communicatie.
Van Boeddha werd geschreven dat hij het talent had om op empathische wijze te communiceren.

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2021 09:00 »
en  je concentratie

Het woord Dharma staat in relatie met verlossing van de zinloosheid van het bestaan.

Bij het achtvoudige pad om tot  verlossing van de zinloosheid van het bestaan te komen staat dat je concentratie een bijdrage levert om tot  verlossing van de zinloosheid van het bestaan te komen.

Veel mensen kunnen en zullen bevestigen dat je concentratie een belangrijke factor is om tot  verlossing van de zinloosheid van het bestaan te komen.

Er zijn mensen die zich verdiepen in studie
Er zijn mensen die zich verdiepen in gebed
Er zijn mensen die zich verdiepen in vertrouwen
Er zijn mensen die zich verdiepen in onderzoek
Er zijn mensen die zich verdiepen in meditatie
Er zijn mensen die zich verdiepen in gezang

• Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2021 09:25 »
en  je inspanning/ingesteldheid/attitude
Het woord Dharma staat in relatie met het overstijgen van lijden.

Bij het achtvoudige pad om tot  overstijgen van lijden te komen staat dat je inspanning/ingesteldheid/attitude een bijdrage levert om tot  overstijgen van lijden te komen.

Veel mensen kunnen en zullen bevestigen dat inspanning/ingesteldheid/motivatie/attitude een belangrijke factor is om tot  overstijgen van lijden te komen.

De positieve ingesteldheid levert een bijdrage
Het bewaken van de positieve ingesteldheid
Het vermijden van negatieve gedachten en handelingen.
Het loslaten van negatieve gedachten.
het ontwikkelen van een positieve ingesteldheid

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 01-01-2022 11:05 »
en  je zien/inzien/inzicht

Het woord Dharma staat in relatie met het ontstijgen van lijden en dood.

Bij het achtvoudige pad om tot  het ontstijgen van lijden en dood te komen staat dat je je zien/inzien/inzicht een bijdrage levert om tot het ontstijgen van lijden en dood te komen.

Veel mensen kunnen en zullen bevestigen dat je zien/inzien/inzicht een belangrijke factor is om tot het ontstijgen van lijden en dood. te komen.

Zie de werkelijkheid zoals ze is.
Volg de waarheid
kijk ernaar en maak er geen eigen verhaal van
wees objectief
objectiviteit, waarachtigheid, waarheidslievendheid

echt, oprecht, don't fake it
« Laatst bewerkt op: 01-01-2022 11:50 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2023 10:32 »
https://denieuweyogaschool.nl/blog/show/leven-volgens-je-dharma

Dharma is een belangrijk begrip in het hindoeïsme, boeddhisme en de yoga en duidt op de universele wetten van de natuur, orde in de maatschappij en het volgen van je levenspad of overgeven aan het lot. Wanneer je leeft volgens je dharma, leef je in harmonie met de menselijke natuur. In het boeddhisme verwijst dharma naar de leer van Boeddha en vormt samen met sangha en buddha de drie juwelen die de weg naar verlichting vrij maken. Als een van de vier belangrijkste filosofische beginselen van het hindoeïsme, heeft dharma vooral betrekking op handelen op de juiste manier, waarbij tien regels, zoals vergeving, zelfbeheersing en de waarheid vertellen, als voorschriften dienen voor een ideaal leven. Het idee van dharma is dat er voor ieder mens een uitgestippelde manier is om het leven in te richten ten behoeve van zowel zichzelf als anderen. Al met al is dharma een moeilijk te vatten begrip, dat zich het best laat vertalen als ‘juiste manier van leven’.

-------------------

Mij lijkt het begrip 'Dharma' de universele, transcendente Rede toe.  Het 'gekende' (de zintuigelijke wereld) kenmerkt zich door (o.a.) tegenstellingen.  De Dharma ontdekt zich min of meer aan bepaalde principes zoals die in de zintuigelijke wereld gelden.  Het is een beginsel waar je je niet aan hoeft te houden.   Hou je je wel aan dit beginsel, dan veranderd je leven.  Dan zul je bemerken dat 'het goede doen' juist vreugde oplevert.  Dat gewoon werken voor je brood vreugde oplevert.

Dharma ontdekt zich ook aan causaliteit waardoor je juist zicht krijgt op causaliteit.  Middels de Dharma begrijp je ook dat jij het niet bent die leeft, maar dat het het 'universum' is wat leeft.  Dharma is levend.  Deugdzaam leven is leven in overeenstemming met de Dharma.  Het ongeluk en het kwaad in de wereld komt voort uit onwetendheid van de Dharma.   Het is ook niet zo dat je super intelligent moet zijn om het te begrijpen.  Je hoeft er geen boeken voor te lezen.  Het leeft immers van binnen.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.