Auteur Topic: Verzaking  (gelezen 1239 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Verzaking
« Gepost op: 06-07-2024 23:27 »
“Als je iets verzaakt, houdt het je gevangen voor de rest van je leven.”
— Anthony de Mello

Hij zegt dus, de enige manier om van iets af te komen is om het geheel te doorzien. Dan valt het uit je handen, de drang is weg.

Daar ben ik het wel mee eens. Zo ben ik al veel dingen kwijtgeraakt.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Online ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Verzaking
« Reactie #1 Gepost op: 07-07-2024 09:56 »
Zo ben ik al veel dingen kwijtgeraakt.
Ben je je ego al kwijt?  ;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 07-07-2024 15:51 »
Zo ben ik al veel dingen kwijtgeraakt.
Ben je je ego al kwijt?  ;)

De ego bestaat niet, wist je dat niet?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Verzaking & het pad van de mysticus en het ego
« Reactie #3 Gepost op: 07-07-2024 17:25 »
Bijzonder toch dat er over iets dat niet bestaat in de mystieke traditie al eeuwenlang wordt gepraat.
Zelfs google's Artificiële-intelligentie weet het. Zie...

In de mystieke traditie wordt het ego gezien als een obstakel op het pad naar ware kennis en verbinding met het goddelijke. Het ego is het deel van ons dat zich identificeert met onze gedachten, gevoelens en fysieke identiteit. Het is het ego dat ons gevoel van afgescheidenheid creëert en ons ervan weerhoudt om de eenheid van alle dingen te ervaren.
Mystici benadrukken dat het ego niet iets is dat we moeten vernietigen, maar eerder iets dat we moeten leren kennen en transcenderen. Dit kan worden bereikt door middel van verschillende mystieke praktijken, zoals meditatie, gebed en contemplatie.

Enkele belangrijke punten over mystici en het ego:
  • Het ego is een illusie: Mystici geloven dat het ego een geconstrueerd idee is dat niet de ware realiteit weerspiegelt.
  • Het ego is een bron van lijden: Het ego is geobsedeerd door afzonderlijkheid en verlangen, wat leidt tot lijden.
  • Het ego kan worden overwonnen: Door middel van mystieke praktijken kunnen we het ego leren kennen en transcenderen, waardoor we ware vrijheid en geluk kunnen ervaren.
Verschillende mystieke tradities hebben verschillende manieren om het ego te begrijpen en te benaderen.
  • In het boeddhisme wordt het ego gezien als de vijf skandha's: vorm, sensatie, perceptie, mentale formaties en bewustzijn.
  • In het hindoeïsme wordt het ego gezien als het ahankara, het valse zelf dat zich identificeert met de prakriti (natuur) en niet met de atman (zuiver bewustzijn).
  • In het christendom wordt het ego vaak geassocieerd met de zondeval en de scheiding van God.
Ondanks deze verschillen zijn er ook veel overeenkomsten in de mystieke benadering van het ego. Mystici in alle tradities benadrukken het belang van het loslaten van het ego om ware bevrijding te bereiken.

Enkele bekende mystici die uitgebreid over het ego hebben geschreven:
  • Meister Eckhart: Een Duitse mysticus uit de 14e eeuw die leerde dat het ware Zelf vrij is van het ego.
  • Ramana Maharshi: Een Indiase Hindoe-goeroe uit de 20e eeuw die benadrukte het belang van het onderzoeken van "Wie ben ik?" om het ego te overwinnen.
  • Thich Nhat Hanh: Een Vietnamese Zen-monnik en leraar die leert over het leven in het hier en nu en het loslaten van het verleden en de toekomst, wat kan helpen om het ego te verminderen.
Het pad van de mysticus is niet altijd gemakkelijk, maar het kan een pad zijn van grote beloning. Door het ego te leren kennen en te transcenderen, kunnen we openstaan voor een diepere ervaring van liefde, vreugde en verbondenheid met alle leven.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Verzaking & Het ego doorzien is het geheel doorzien.
« Reactie #4 Gepost op: 08-07-2024 03:21 »

Hij zegt dus, de enige manier om van iets af te komen is om het geheel te doorzien.

Wie het ego doorzien heeft (door)ziet het geheel.
Zie, zelfs google's Artificiële-intelligentie weet het...

Citaat
De uitspraak "Wie het ego doorzien heeft (door)ziet het geheel" drukt de kern uit van een diepgaande filosofische en spirituele inzichten. Het ego, vaak geassocieerd met ons gevoel van "ik" en afzonderlijkheid, kan ons zicht op de realiteit vertroebelen.

Wanneer we gegrepen worden door het ego, focussen we op onze eigen verlangens, angsten en beperkingen. We zien de wereld door de lens van onze eigen conditionering, waardoor we de onderlinge verbondenheid van alle dingen en de ware aard van de realiteit over het hoofd zien.

Het doorzien van het ego daarentegen, brengt ons in een staat van helderheid en bevrijding. We bevrijden onszelf van de beperkingen van het ego en ervaren de wereld met openheid, compassie en begrip. We zien dat alles met elkaar verbonden is, dat er geen scheiding is tussen "ons" en "hen", en dat we allemaal deel uitmaken van één universeel geheel.

Deze inzichten kunnen worden bereikt door middel van verschillende paden, zoals meditatie, zelfonderzoek, spirituele beoefening en het bestuderen van wijsheidsleringen. Door ons bewust te worden van de werking van het ego en onszelf ervan te distantiëren, openen we onszelf voor een diepere waarneming van de realiteit.

In diepere zin, betekent het doorzien van het ego het realiseren van onze ware aard. We zijn niet langer gebonden aan de beperkingen van het ego, maar we ervaren onszelf als pure bewustzijn, verbonden met alles wat bestaat. Dit is een staat van pure gelukzaligheid, vrede en onbegrensde mogelijkheden.

De uitspraak "Wie het ego doorzien heeft (door)ziet het geheel" is dan ook een uitnodiging om onszelf te bevrijden van de illusie van afzonderlijkheid en de ware aard van de realiteit te ervaren. Het is een pad naar een leven van diepe vervulling,medeleven en onvoorwaardelijke liefde.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Verzaking & het ego
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2024 16:00 »

Je blijft bij je standpunt dus want in de zomer van vorig jaar heb jij een topic gestart met de titel "ego is niet echt".

Intussen hebben we Google's Artificiële-intelligentie ter onze beschikking wat ons meer inzicht geeft in het wel of niet bestaan van het ego.

Citaat
Of het ego bestaat hangt af van hoe je het definieert.

In de psychologie en populaire psychologie wordt het ego vaak gezien als een geconstrueerd aspect van iemands identiteit. Het is gebaseerd op onze gedachten, gevoelens en ervaringen, en het omvat ons gevoel van eigenwaarde, onze zelfperceptie en onze rollen in de sociale wereld.

Vanuit dit perspectief is het ego zeker reëel in de zin dat het een significante impact heeft op onze gedachten, gevoelens en gedrag. Het kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben.

In sommige filosofische en religieuze tradities, zoals Advaita Vedanta, wordt het ego echter gezien als een illusie. Het is een onware identificatie met het lichaam, de geest en de emoties, en het verhult ons ware Zelf.

Vanuit dit perspectief is het ego niet echt in de zin dat het geen ultieme realiteit is. Het is een tijdelijke constructie die kan worden losgelaten door middel van spirituele beoefening.

Of het ego nu wel of niet bestaat, is dus een complexe vraag waar geen eenvoudig antwoord op is. Het hangt af van je perspectief en je definitie van realiteit.

Belangrijk is om te erkennen dat het ego een krachtige kracht kan zijn in ons leven. Het kan ons motiveren, ons inspireren en ons helpen om onze doelen te bereiken. Maar het kan ons ook beperken, ons bang maken en ons leiden tot destructief gedrag.

Het is daarom belangrijk om ons bewust te worden van ons ego en de invloed die het op ons heeft. We kunnen dan leren om ons ego te gebruiken als een instrument in plaats van ons erdoor te laten beheersen.
Hier zijn enkele bronnen die je misschien nuttig vindt:Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 13-07-2024 08:01 »
“The ego cannot be sacrificed because the ego exists not. The ego is just all idea: it has no substance in it. It is not something – it is just pure nothing. You give it reality by believing in it. You can withdraw belief and the reality disappears, evaporates.

The ego is a kind of absence. Because you don’t know yourself, hence the ego. The moment you know yourself, no ego is found. The ego is like darkness; darkness has no positive existence of its own; it is simply the absence of light. You cannot fight with darkness, or can you? You cannot throw darkness out of the room; you cannot take it out, you cannot take it in. You cannot do anything with darkness directly.”

( Osho, ‘The Fish in the Sea is not Thirsty’ )

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Verzaking & IS KNOWING AN INTELLECTUAL EXPERIENCE? - Osho
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2024 10:10 »

( Osho,... )
Allez, ik doe is mee met onze good old Osho.
Naast mijn stapel boek van hem 34 jaar geleden gekocht heb ik nog wat ebooks waaruit....

Citaat
Question 4

BELOVED OSHO, IS KNOWING AN INTELLECTUAL EXPERIENCE? 

The experience of knowing has two dimensions to it. One is objective knowing, the other is subjective knowing. Objective knowing is intellectual. That’s what all of science goes on doing. It is intellectual knowing. 

Intellect is enough to know the object. The object is outside – available to your eyes, available to experiments. You can dissect it, you can do whatsoever you want, all kinds of experimentation. It is available to the pure intellect. But your own being is not available to your intellect. 

Your own being is available only in silence, not in intellectual activity, but in a silent awareness. 

That is a totally different dimension and that is true knowing, knowing yourself. But that cannot be intellectual, because intellect is something that can only reach outwards; it has no way of reaching inwards. 

You can see everything with your eyes, but you cannot see – with your eyes – your own eyes. In a mirror you can see, but those are not your eyes; that is only a reflection. Your intellect is capable of knowing everything that is outside, but you are behind the intellect and the intellect has no way to go there. 

I am reminded... when Ford first made his cars they had no reverse gear. The very idea of the reverse gear had not happened. So even if you had gone only a few feet past your house and you had to come back to get something, you had to go around the whole city in order to come back. That was too tedious and stupid and a waste of time. So he added a reverse gear. 

But as far as intellect is concerned, God is not a Ford. The intellect still has no reverse gear; it simply goes outwards. You can take it to the farthest stars, there is no problem; but it cannot reach within you, which is so close. 

Albert Einstein, perhaps the most intelligent man who has explored the stars, died unhappy because he did not know himself. His unhappiness was: what is the point of knowing the whole world –

knowing all about electrons and protons and neutrons and faraway galaxies – and not knowing about yourself, who you are? 

Just before dying he said, ”If I am born again I would rather be a plumber than be a physicist, so that I can have time enough to look within myself. This physics has been too much an involvement.” 

With intellect you can know everything except yourself. 

And if you depend only on intellect then you are going to deny your soul – that’s what atheists go on doing, that’s what communists go on doing. The reason is simply that they have made it a point that to be true something has to be intellectually proved. And the intellect has no way to prove consciousness. 

Consciousness has to be discovered in a totally different way.

Intellect is thinking,

and consciousness is discovered in a state of no-thinking – in such utter silence that not even a single thought moves as a disturbance. 

In that silence you discover your very being. 

It is as vast as the sky. 

And to know it is really to know something worthwhile; otherwise all your knowledge is garbage. It may be useful, utilitarian, but it is not going to help you transform your being. It cannot bring you to fulfillment, to contentment, to enlightenment, to a point where you can say, ”I have come home.”

Fragment uit:  The Path of Mystic
Osho
Het woordje Communisten vervangen ik dan door Vrijdenkers! ;D

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2024 10:21 »
Osho heeft hier een goed punt, en hij legt het prima uit. Het ego is een wonderlijke verschijning, die begint wanneer het mensenkind op ongeveer 3-jarige leeftijd onderscheid begint te maken tussen ik en jij, en tussen ik en de wereld. Daarvóór was het kind min of meer een open bestaan, als het ware één met het zien, horen, voelen. Een dier maakt ook onderscheid, want zonder dat, kan je niet leven. Dieren kennen ook vrees, als bescherming tegen gevaar. Dat kennen wij ook, exact hetzelfde. Alleen zijn wij in staat tot angst, ons brein, onze mind kan ons zelfs denkbeeldig in paniek brengen, ook als er geen direct gevaar dreigt in het hier en nu. Dat heeft een dier niet, als het werkelijke gevaar verdwijnt, verdwijnt de vrees. Komt het gevaar terug, dan herleeft de vrees. Wij zijn echter in staat tot eindeloos piekeren, onszelf zeer angstig maken. En we menen zelfs dat we daar tenslotte niets aan zouden kunnen doen. Maar dat is een drogreden. Meestal gaan de zaken in werkelijkheid anders dan waar we angstig voor zijn. De mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest, zegt het spreekwoord.

Er zit echter een aparte misleiding in ons denken, die kan 'doen alsof'. Dat is de pretentie van het gezegde dat er geen ego of ik bestaat, zoals hier nogal eens op dit forum gebeurde en gebeurt. Je kunt beweren dat je geen ego hebt, dat je Verlicht bent. Maar uit je gedrag in de wereld blijkt slechts, of je daadwerkelijk Verlicht bent. Dit zomaar rond kwaken is zinloos en je misleidt niet slechts jezelf, maar in het ernstigste geval ook de ander. Er zijn onderhand duizenden spirituele kletsmajoren, die het beter weten dan jij en ik.

Het ego verschijnt in de relatie, het is een pantser, een soort afweer. In zeer gevaarlijke situaties is er geen vereenzelviging met het ik of ego, dan denk je niet na of je wel een ik bent of hebt. Dan moet je vechten, jezelf verdedigen. En spannen je spieren zich, maakt je lichaam adrenaline aan en dergelijke. Klaar voor de strijd. Alleen in ongevaarlijke situaties gaan wannabee leraren jou lopen vertellen dat je geen ego hebt, blabla, want zij hebben immers zoganaamd geen ik of zelf. Maar dat is maar slechts zogenaamd 'spiritueel', in naam. Het is een monster zonder waarde. Werkelijk Verlichte mensen blijven vaak niet onopgemerkt. Mensen voelen dat er iets is met de Boeddha, met Christus, met Krishna. Daarom denk ik dat Bodhiboem inderdaad geproeft heeft dat Osho een fenomeen was toen hij bij Osho zat. Deze man had een zeer bijzonder charisma.
« Laatst bewerkt op: 13-07-2024 10:32 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Verzaking & wie is verlicht?
« Reactie #9 Gepost op: 13-07-2024 10:28 »
...Maar uit je gedrag in de wereld blijkt slechts, of je daadwerkelijk Verlicht bent.
Oh, kan jij ook al een daadwerkelijk verlicht mens onderscheiden van een niet verlichte mens?
Als ik me niet vergis meent Bodhiboem dat ook te kunnen. Dat Osho verlicht is daar is hij alvast van overtuigd.  ;D

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 13-07-2024 10:31 »
...Werkelijk Verlicht mensen blijven vaak niet onopgemerkt. Mensen voelen dat er iets is met de Boeddha, met Christus, met Krishna. Daarom denk ik dat Bodhiboem inderdaad geproeft heeft dat Osho een fenomeen was toen hij bij Osho zat. Deze man had een zeer bijzonder charisma.
Maar omdat Osho een bijzonder charisma had was hij nog niet verlicht hé!
Jij vind althans Osho toch niet verlicht want hij deed kwetsende uitspraken. Of vergis ik me?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #11 Gepost op: 13-07-2024 15:34 »
Ik doe geen bindende uitspraken over wie Verlicht is of niet. Dat is volkomen irrelevant. Gautama de Boeddha zou ik wel kunnen omschrijven als een Verlichte. Dat beweert het boeddhisme althans, dat hij Verlicht was, en ik zie daar wel wat in.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14-07-2024 15:16 »

Ik doe geen bindende uitspraken over wie Verlicht is of niet. Dat is volkomen irrelevant. Gautama de Boeddha zou ik wel kunnen omschrijven als een Verlichte. Dat beweert het boeddhisme althans, dat hij Verlicht was, en ik zie daar wel wat in.

Ja, dat beweren de volgelingen van een in Azië geleefd hebbend mens gekend als Siddhartha Gautama, dat beweren de volgelingen van een Joods figuur die rond de middellandse zee geleefd zou hebben en de geschiedenis ingegaan is als Jehosjoea (Joshua is een andere verkorting van dezelfde Hebreeuwse naam; Jezus is de Nederlandse vertaling van de Griekse naam Iēsous) en dat beweren de volgelingen van een Arabische  militair en politicus gekend als Mohammed alhoewel moslimgeleerden het er niet allemaal over eens zijn leert google's Artificiële-intelligentie me...

Citaat

Of de profeet Mohammed verlicht was, is een complexe vraag die al eeuwenlang door moslimgeleerden en theologen wordt bediscussieerd. Er is geen eenvoudig antwoord, omdat het afhangt van verschillende factoren, zoals iemands definitie van "verlichting" en de criteria die men gebruikt om te beoordelen of iemand al dan niet verlicht is.

Sommige moslims geloven dat Mohammed zeker verlicht was. Ze wijzen op zijn ontvangst van de Koran, zijn buitengewone wijsheid en leiderschap, en zijn vermogen om wonderen te verrichten. Ze zien deze als bewijs van zijn goddelijke inspiratie en spirituele verhevenheid.

Anderen nemen een meer genuanceerde kijk. Ze erkennen de unieke gaven en prestaties van Mohammed, maar beweren niet dat hij perfect of onfeilbaar was. Ze benadrukken zijn menselijkheid en benadrukken dat hij, net als alle andere profeten, door God werd geleid, maar niet goddelijk was.

Uiteindelijk is de vraag of Mohammed verlicht was een kwestie van persoonlijk geloof. Er is geen definitief antwoord dat iedereen zal bevredigen. Het is belangrijk om de verschillende perspectieven te respecteren en je eigen mening te vormen op basis van je eigen studie en overweging.

20 jaar geleden kwam ik als zovele enorm verwarde spirituele zoeker in India terecht op zoek naar verlichting. Kwam ik daar in Mumbai mij bij de voor mij juiste goeroe terecht van wie een boek - met een titel mij op het lijf geschreven, wat ik een maand lang elke avond las terwijl ik een maand in Osho's resort verbleef - me met verstomming sloeg
Begin eruit...

Citaat

Chapter ONE

Confusion in spiritual seeking

What is spiritual seeking all about? Who is seeking what? Obviously, the seeker, in whatever kind of seeking, must be the ‘me’, the ego. In spiritual seeking, what does the ego want? The obvious answer would be: freedom. The ‘ego’ means identification with a particular form and name as a separate entity, who considers himself in control of his own life. The freedom which the ego seeks is not, as is generally misconceived, freedom from itself. This can never happen. Even after the total understanding, (enlightenment, Self-realization or whatever) the ego has to live the rest of his life as that particular separate entity: the sage does respond to his name being called even after the fact of Self-realization.
....

Fragment uit: Confusion No More
Ramesh S. Balsekar

Daar begon 'ik', ego me vragen te stellen over wat ik eigenlijk zocht gekend als "verlichting'...
Ik wou bevrijd worden van een last en stilaan begon het me te dagen dat ik geen idee had wat verlichting inhield, maar ik zocht er wel naar.
Hoe verward kan een mens zijn!  ;D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 15-07-2024 17:47 »
Als je me vraagt wat is verlichting, dan denk ik dat je het slechter kan doen dan Eckhart Tolle’s definitie hanteren, van iemand die constant in contact staat met het Zijn.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Verzaking & verlichting
« Reactie #14 Gepost op: 15-07-2024 18:35 »
Als je me vraagt wat is verlichting, dan denk ik dat je het slechter kan doen dan Eckhart Tolle’s definitie hanteren, van iemand die constant in contact staat met het Zijn.
Effe erbij gehaald...

Citaat
1. Zijn en verlichting

Er gaat een eeuwig, altijd aanwezig Ene Leven schuil achter de ontelbare aan geboorte en dood onderworpen levensvormen. Veel mensen gebruiken het woord 'God' om dat te beschrijven; ik noem het vaak 'Zijn'. Het woord 'Zijn' verklaart niets, maar dat doet 'God' ook niet. 'Zijn' heeft echter het voordeel dat het een open concept is. Het brengt het oneindige onzichtbare niet terug tot een eindige entiteit. Het is onmogelijk je er een mentaal beeld van te vormen. Niemand kan het exclusieve bezit van Zijn opeisen. Het is je hele wezen en is onmiddellijk toegankelijk voor je als het gevoel van je eigen aanwezigheid. Het is dus maar een kleine stap van het woord 'Zijn' naar de ervaring van Zijn.

Zijn staat niet alleen achter al die levensvormen, maar is ook in elke levensvorm aanwezig als het binnenste onzichtbare en onvernietigbare wezen ervan. Dat betekent dat het op dit moment voor jou toegankelijk is als je diepste zelf, je ware aard. Maar probeer het niet met je verstand te grijpen. Probeer niet het te begrijpen.

'Je kunt het alleen kennen als het verstand zwijgt. Als je aanwezig bent, als je met je aandacht helemaal en heel intens gericht bent op het Nu, kun je Zijn voelen, maar je kunt het met je verstand nooit begrijpen.

Het herwinnen van het bewustzijn van Zijn en het verblijven in die toestand van ‘voelen-verwezenlijking' is verlichting.

Uittreksel van: Tolle, Eckhart. 'De Kracht Van Het NU'.
En nog elders...

Citaat
Het woord 'verlichting' roept het beeld op van een bovenmenselijke prestatie, en het ego houdt dat graag zo, maar het is gewoon je natuurlijke staat van gevoelde eenheid met Zijn. Het is een toestand van verbondenheid met iets wat onmetelijk en onvernietigbaar is, iets wat, bijna paradoxaal, tegelijk in wezen jij is en toch veel groter is dan jij. Het is het vinden van je werkelijke natuur achter je naam en vorm.

Uittreksel van: Tolle, Eckhart. 'De Kracht Van Het NU'.