Auteur Topic: Kamma en Gedrag  (gelezen 1207 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Kamma en Gedrag
« Gepost op: 21-06-2025 17:43 »
De Boeddha leerde volgend de suttas ook dat wezens de erfgenaam zijn van hun kamma en eigenaar van hun kamma. Je kunt je wel niet verantwoordelijk voelen voor je daden maar de Boeddha leert dat dit op geen enkele manier je zal beschermen want de gevolgen van daden gaan niet aan je voorbij (erfgenaam van kamma, AN10.216, AN5.57)
Dit is een onderwerp waartoe de Pali Boeddha aanspoort om vaak bij stil te staan:

- "Deze edele leerling staat er zo bij stil: ‘Ik ben niet de enige die de eigenaar is van zijn kamma, de erfgenaam van zijn kamma; die kamma als zijn oorsprong/komaf heeft, kamma als zijn familielid heeft, kamma als zijn resort heeft; die de de erfgenaam zal zijn van wat voor kamma, goed of slecht, iemand ook doet. Alle wezens die komen en gaan, die heengaan en wedergeboorte ondergaan, zijn eigenaren van hun kamma, de erfgenamen van hun kamma; allen hebben kamma als hun oorsprong/komaf, kamma als hun familielid, kamma als hun resort; allen zullen de erfgenaam zijn van wat voor kamma, goed of slecht, ze ook doen’. Als hij vaak bij dit thema stilstaat, wordt het pad gegenereerd. Hij volgt dit pad, ontwikkelt het, en cultiveert het. Terwijl hij dat zo doet, wordt van de ketens volledig afstand gedaan en de onderliggende neigingen worden ontworteld. (AN5.57)

Er zijn 3 heilzame en 3 onheilzame wortels waaruit kamma ontstaat (AN3.111).

De drie onheilzame wortels (hetu) zijn lobha, dosa en moha. Meestal resp. vertaald als hebzucht, haat en begoocheling. Maar haat kan bijvoorbeeld ook irritatie zijn, afkeer. Het hoeft niet altijd zo extreem sterk te zijn zeg maar. Heeft iemand bijvoorbeeld de vrucht van stroom-intrede gerealiseerd dan is er nog altijd lobha en dosa en moha maar het wordt niet meer zo extreem.
De wortels nemen als het ware geleidelijk in kracht af.
Onze activiteiten zijn soms geworteld in lobha, dosa en moha, er op gebaseerd, mee verbonden, ze komen er uit voort als het ware. Zulke activiteiten leiden tot wat onheilzaam is. Op korte termijn mag het lijken alsof hebzucht, haat en begoocheling best voordelig kan zijn, zoals iemand die rijk wordt van oplichtingspraktijken. Maar de Boeddha leert dat dit uiteindelijk tegen iemand zal keren, niet in dit leven dan wel in volgende. Van hebzucht, haat en begoocheling iets niks goeds te verwachten als vrucht van die daden.

De drie heilzame wortels (hetu) zijn alobha, adosa en amoha. Ik weet niet of dit nu het beste vertaald kan worden als resp.  tevredenheid, liefde en begrip (understanding) zoals Sujato doet. Je kunt bij alobha ook denken aan gulheid. Geen vrekkige activiteit maar gulle activiteit. Bodhi kiest om alobha, adosa en amoha te vertalen als non-greed, non-haat, en non-delusion. Ik vind dat het mooist omdat het zo naar meerdere zake kan verwijzen.

Alle 6 wortels zijn een oorzaak, een oorsprong van  kamma. Het eerste soort is onverdienstelijk een rijpt als iets onheilzaams en het tweede is verdienstelijk en heeft heilzame gevolgen.

Het is niet hebzucht dat uit geen-hebzucht ontstaat; veeleer, het is eenvoudigweg geen-hebzucht dat ontstaat vanuit geen-hebzucht. Het is niet haat dat ontstaat vanuit geen-haat, veeleer, het is eenvoudigweg geen-haat dat ontstaat vanuit geen-haat. Het is niet begoocheling dat ontstaat vanuit geen-begoocheling; veeleer, het is eenvoudigweg geen-begoocheling dat ontstaat vanuit geen-begoocheling.
“Het is niet de hel, het dierenrijk en de sfeer van gekwelde geesten- of enig andere slechte bestemming- die worden gezien vanwege kamma geboren vanuit geen-hebzucht, geen-haat en geen-begoocheling; veeleer, het is [het rijk] van deva’s en mensen- als ook andere goede bestemmingen- die worden gezien vanwege kamma geboren uit geen-hebzucht, geen-haat en geen-begoocheling
"

Dus ook wat wortelt in, gebaseerd is op, voortkomt uit, verbonden is met de verdienstelijke wortels van geen-hebzucht, geen-haat, geen-begoocheling zijn karmische beladen activiteiten met karmische gevolgen zoals relatieve voorspoed in dit leven en na de dood.

Ook interessant vond ik:

“Van ieder kamma, bhikkhu’s, gevormd door geen-hebzucht, geen-haat, geen-begoocheling, geboren vanuit  geen-hebzucht, geen haat, geen begoocheling, veroorzaakt door geen-hebzucht, geen haat, geen-begoocheling, ontstaan vanuit geen-hebzucht, geen-haat, geen begoocheling, wordt afstand gedaan wanneer hebzucht, haat en begoocheling verdwenen is; het bij de wortel afgesneden is, is gemaakt tot de stomp van een palmboom, is uitgewist zodat het in de toekomst niet meer kan ontstaan" (AN3.34)

Ik lees dit zo: Als hebzucht, haat en begoocheling is verdwenen, is alle begeerte verdwenen, en daarmee worden ook de 3 heilzame wortels afgesneden, er uit getrokken.

Ik geloof dat je kunt zeggen dat deze 6 wortels refereren aan onheilzame en heilzame conditioneringen bij ons. Het zijn die condities die vaak regeren maar ook kunnen eindigen.

Boeddha leert mijns inziens niet dat verdienste,- dat wat wortelt in geen-hebzucht, geen haat en gaat-begoocheling , -op zichzelf bevrijdt, maar je hoeft ook niet bang te zijn dat het ketent, of dat verdienste tegen  je kan werken om de bovenstaande reden dat als door wijsheid alle begeerte verdwijnt, dan verdwijnen ook de karmisch heilzame wortels. De arahant en Boeddha wordt ook beschreven als:

One whose mind is not festering,
whose heart is undamaged,
who’s given up right and wrong,
alert, has nothing to fear. (dhp39)

But one living a spiritual life,
who has banished both merit and evil,
who wanders having appraised the world,
is said to be a mendicant (dhp267)

Maar je moet nooit bang zijn voor verdienste en nooit verzaken om verdienstelijke dingen te doen leren de sutta's ook want het zal jou en anderen in dit leven en volgende goed doen.
En als je wijsheid meer en meer ontwikkelt, zal je voorbij verdienste en onverdienste gaan. Althans zo begrijp ik het.

Alle karmische activiteit of dat nu verdienstelijk is of onverdienstelijk heeft begeerte en onwetendheid als basis, als conditie.

Bhikkhus, if a person immersed in ignorance generates a meritorious volitional formation, consciousness fares on to the meritorious; if he generates a demeritorious volitional formation, consciousness fares on to the demeritorious; if he generates an imperturbable volitional formation, consciousness fares on to the imperturbable. But when a bhikkhu has abandoned ignorance and aroused true knowledge, then, with the fading away of ignorance and the arising of true knowledge, he does not generate a meritorious volitional formation, or a demeritorious volitional formation, or an imperturbable volitional formation. Since he does not generate or fashion volitional formations, he does not cling to anything in the world. Not clinging, he is not agitated. Not being agitated, he personally attains Nibbāna. He understands: ‘Destroyed is birth, the holy life has been lived, what had to be done has been done, there is no more for this state of being.’ (SN12.51)

Ik lees het zo: Je kunt dus niet zeggen dat verdienstelijk gedrag zoals gul zijn en graag delen, anderen willen helpen, willen zorgen voor anderen, een inclinatie om kwetsbaren bij te staan etc etc. niet wortelt in onwetendheid en niet evengoed een vorm van begeerte is. Sommige mensen hebben nou eenmaal dat soort mooie en verdienstelijke geneigdheden/inclinaties. Maar dit betekent niet dat die geneigdheden niet evengoed gebaseerd zijn op onwetendheid en begeerte. Toch is het iets heel moois natuurlijk. Dhammapada zegt het zo:

If you do something good,
do it again and again,
set your heart on it,
for piling up goodness is joyful
.
(dhp118)

Verdienste zal ook de groei van wijsheid ondersteunen omdat de geest stabiliseert en met minder spijt en berouw en meer vreugde is ie minder zoekende en beter te gebruiken is. Het is niet zo dat de Pali Boeddha leert dat als je met bijbedoeling goed doet, bijvoorbeeld  een monnik iets geeft met de verwachting dat je nu wellicht een goede naam krijgt als gul persoon of in een hemel komt, dit immoreel is. Het is niet zuiver maar ook niet immoreel. Het is geen wangedrag. Er zijn wel richtingen die zo streng zijn dat ze alleen doen-om-niet acceptabel vinden, maar het idee dat je zoiets kan beoefenen is waanzin, vind ik.

Ik denk dat met de 6 wortels de Boeddha beschrijft wat je aanleg kan noemen, gedragspatronen. Dat wat uit onze aanleg komt, wat bij ons is, conditioneringen. Begeerte-gedreven, inclinatie, neiging. Er zit een soort kracht in en achter. Met de ontworteling van de 6 wortels, verdwijnt zulke gedrag volgens mij. Ons gedrag wortelt niet meer in onze aanleg, wat aan bagage bij ons is. Het is niet meer karmisch actief, niet langer beladen met een element van begeerte en onwetendheid. Er zit geen kracht meer achter. Passieloos.

Maar dat ons gedrag nu op een soort magische manier tot stand komt lijkt me niet zo. Nog altijd heersen oorzaken en condities, volgens mij. Bijvoorbeeld: Kun je je voorstellen dat iemand met breinschade zich altijd hetzelfde blijft gedragen? Speelt het brein, de zenuwen, geen enkele rol meer in het gedrag van een verlichte persoon?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Kamma en Gedrag
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2025 19:30 »
Karma is een onderwerp dat veelal niet goed is, of wordt, begrepen door veel westerlingen. Meestal wordt het op een vrij zwart-witte wijze bekeken en opgevat. Zo van: alles is karma en vooral eigen schuld, dikke bult. Je veroorzaakt zelf alles via je handelen en daardoor ben je verantwoordelijk voor alles wat je doet en wat je als gevolg daarvan zal overkomen.

Hierdoor wordt het karma begrip verengd tot iets wat het feitelijk niet is. Natuurlijk wijst karma naar de eigen verantwoordelijkheid voor het eigen handelen. Maar karma betekent letterlijk handelen, en de werking ervan is sterk betrokken op de wijze waarop we geconditioneerd zijn. Onze conditioneringen zijn aangeleerd door opvoeding, cultuur, onderwijs en levenservaring. Dit is onze mechanische wijze van leven, waarbij we eigenlijk geleefd worden door dat waarvan we menen dat we zelf zijn.

Dat is de cirkel van karma, het eindeloos herhalen van bepaalde patronen in onze levenswijze, waarbij we menen onze eigen keuzes te maken. Terwijl we onderhand geleefd worden door onze conditioneringen die zich zoals gezegd eindeloos herhalen. Omdat de mens zich niet bewust is van het feit dat hij of zij gevangen zit in onder andere het persoonlijke denken, de persoonlijke "mening", opvattingen, emoties, enzovoort. We leven zonder het zelf door te hebben in al deze patronen die onze conditioneringen zijn. Zelfs als we menen ertegen te strijden, zijn we er nog steeds het slachtoffer van.

De situatie van de mens is dat hij dit alles niet (h)erkent. Hij of zij denkt "vrij" te zijn en klaarwakker. In werkelijkheid is de mens diep in slaap, en hij of zij draait in een kringetje rond. Al kijk je maar slechts naar steeds terugkerende gedachten. De situatie die toen plaats heeft gehad, bestaat allang niet meer, maar de mens piekert er nog steeds over. Er is geen bewustzijn van dit fenomeen, vrijwel iedereen meent dat hij of zijn in het denken bestaat als persoon. Zolang dit zo is, zal iedereen het slachtoffer blijven van gebeurtenissen die sterk geconditioneerd zijn en blijven, karmisch geladen dus.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2025 20:50 »
Ja, mee eens BA, voor wat dat waard is. Er zijn wel scholen die in alles de uitwerking van karma zien. In ziekten, in pijn, in tegenspoed, in misoogsten. Zoals mensen ook overal de hand van God in kunnen zien. Kamma als verklaring voor alles, speelt denk ik vooral in het tibetaans boeddhisme. De Pali sutta's ondersteunen dit niet. Die erkennen ook andere oorzaken voor narigheid.

Ik denk dat je kunt zeggen dat handelen op basis van perceptie ook altijd karmisch beladen is. De laatste tijd ben ik veel met perceptie bezig. Perceptie heeft niet alleen te maken met zaken als iemand mooi vinden of aantrekkelijk of juist lelijk, of iemand een vriend vinden of vijand, maar ook dingen die wij toch heel objectief vinden, -gras is groen, ijs is koud, rots is ondoordringbaar.
Zelfs als we geen gedachten hebben, zijn waarnemingen ook percepties. Zes soorten bewustzijn presenteren ons een bepaalde indruk van hoe iets of iemand is, maar nergens zit daar ook maar iets in wat absoluut waar is, werkelijk. Op die indrukken reageren we vervolgens weer. Maar waar reageren we dan op? Op perceptie.
We handelen op basis van perceptie. Volgens mij beschrijft dat ook het samsarisch ronddolen. We twijfelen te weinig aan perceptie. We verwarren perceptie met hoe het werkelijk is.
We breken maar niet uit de wereld van perceptie, hoe iets lijkt te zijn.

Het is eigenlijk zo'n waanzin dat mensen met elkaar overhoop liggen welke perceptie juist is. Alsof we echt opkomen voor de de Waarheid! Absurd eigenlijk.

Perceptie gaat eigenlijk verder dan al die mentale uitweidingen en oordelen want zelfs het waarnemen zonder uitweidingen en oordelen valt binnen het domein van perceptie.
We staan niet in contact met een wereeld of werkelijkheid an sich. Elk moment presenteren 6 soorten bewustzijn ons slecht een indruk. Een voorstelling.
Het is merkwaardig dat we menen te leven in een wereld zoals ie is ipv zoals ie aan ons verschijnt.

Ik weet niet of deze wending je aanstaat maar ik geloof wel dat als ons gedrag niet meer gebaseerd is op perceptie maar op ware kennis en wijsheid, dan is het ook niet meer karmisch actief.
Dan verzamelen we niet meer karma.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2025 22:42 »
Ik ervaar de Pali-Canon als gezaghebbend. Daar staat inderdaad in dat niet alles zo persoonlijk is wat betreft het karma. De Boeddha noemt ook andere vormen van karma, die niet persoonlijk zijn. Over het algemeen wijst hij wat de mens aangaat wel naar de werking van intentioneel karma in individuele zin. Wij menen via onze perceptie inderdaad dat we de wereld ervaren zoals die werkelijk is, maar dat klopt niet. We ervaren slechts de werking van onze zintuigvelden en menen ten onrechte dat dit de werkelijkheid is. Op grond van onze perceptie nemen we besluiten en handelen we. Maar onze buurman ervaart de werkelijkheid toch net even anders. En toch denken we dat we communiceren over precies dezelfde werkelijkheid. Zonder te beseffen dat we elkaar hooguit in grote lijnen kunnen begrijpen, in het gunstigste geval. Vrijwel niemand realiseert zich dat we er persoonlijk lustig op los interpreteren.

Eigenlijk kunnen we slechts zeggen dat het leven er op gericht is om te overleven. Maar desondanks leven we in onze geest in het verleden van herinneringen die zich steeds nodeloos herhalen in ons denken; projecteren we wat we hebben ervaren op wat komen gaat, waar we bang voor zijn dat zal gebeuren in de toekomst; en evalueren we onafgebroken onszelf. Waarbij we de neiging hebben onszelf te bekritiseren en een bepaald beeld van onszelf te scheppen. En leven we niet of nauwelijks in dit moment, nu, het enige ogenblik waarin je kunt leven. We zien het moment volledig over het hoofd. Het bewuste leven, hier en nu.

Wie bewust en alert leeft in het moment, creëert geen (negatief of intentioneel) karma. Omdat oplettend leven een wijze oorsprong heeft in wie we werkelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 22-06-2025 08:20 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2025 08:45 »
Ik ervaar de Pali-Canon als gezaghebbend. Daar staat inderdaad in dat niet alles zo persoonlijk is wat betreft het karma. De Boeddha noemt ook andere vormen van karma, die niet persoonlijk zijn. Over het algemeen wijst hij wat de mens aangaat wel naar de werking van intentioneel karma in individuele zin. Wij menen via onze perceptie inderdaad dat we de wereld ervaren zoals die werkelijk is, maar dat klopt niet. We ervaren slechts de werking van onze zintuigvelden en menen ten onrechte dat dit de werkelijkheid is. Op grond van onze perceptie nemen we besluiten en handelen we. Maar onze buurman ervaart de werkelijkheid toch net even anders. En toch denken we dat we communiceren over precies dezelfde werkelijkheid. Zonder te beseffen dat we elkaar hooguit in grote lijnen kunnen begrijpen, in het gunstigste geval. Vrijwel niemand realiseert zich dat we er persoonlijk lustig op los interpreteren.

Ja, dat is best wel iets bijzonders vind ik. Ik geloof dat je wel kunt zeggen dat het domein van perceptie volledig gaat over indrukken. Perceptie gaat niet alleen over de persoonlijke emoties, sentimenten die we bij iets of iemand ervaren, maar zelfs het niet-conceptuele waarnemen is een indruk. Zelfs de groenheid van gras, zeg maar. Al zouden er geen gedachte of emotie ontstaan dan nog is wat we zien, horen, voelen, ruiken, proeven perceptie. Bewustzijn gaat over perceptie. Bewustzijn presenteert ons nooit de wereld zoals ie werkelijk is. Visueel bewustzijn presenteert ons gras als groen maar dit is niet gras zoals het werkelijk is maar wat onze zintuigen, zenuwen, brein en geest er van maken.

Ik geloof dat de Boeddha ook heeft ontdekt dat dit ook geldt voor wat tijdens meditatie wordt ervaren. De zes soorten Bewustzijn hebben nooit de werkelijkheid an sich tot object. Het blijft allemaal perceptie. En als mensen het toch gaan zien, beschouwen, beleven als voorbij perceptie, zoals Boeddha's leraren, dan steunt de Boeddha dit niet.

Ik vermoed dat alleen verwijlend in sannavedayitanirodha de geest voorbij perceptie is. Maar dit is mijn persoonlijke lezing. Er zijn boeddhistische leraren die zien dit als een soort black out, een bewusteloosheid, een afwezigheid van elke vorm van kennen, a deep freeze las ik onlangs. Dat lijkt mij sterk maar ik ken deze staat niet.

Hoe dan ook, ik denk dat wanneer de Pali teksten aangeven dat we bewustzijn volledig moeten begrijpen dit betekent dat we moeten begrijpen dat bewustzijn ons een versie van de wereld voorspiegelt als het ware. Een indruk die voorwaardelijk ontstaan, bestaat en weer eindigt. Er zit niks absoluut waars in. Het mist essentie. Als iemand of een ander wezen het anders zou beleven is dat net zo goed 'juist, waar'. Het is eigenlijk zinloos om perceptie te behandelen alsof we kennis hebben van de werkelijkheid.

En wijsheid moeten we ontwikkelen leren de sutta's.

Eigenlijk kunnen we slechts zeggen dat het leven er op gericht is om te overleven. Maar desondanks leven we in onze geest in het verleden van herinneringen die zich steeds nodeloos herhalen in ons denken; projecteren we wat we hebben ervaren op wat komen gaat, waar we bang voor zijn dat zal gebeuren in de toekomst; en evalueren we onafgebroken onszelf. Waarbij we de neiging hebben onszelf te bekritiseren en een bepaald beeld van onszelf te scheppen. En leven we niet of nauwelijks in dit moment, nu, het enige ogenblik waarin je kunt leven. We zien het moment volledig over het hoofd. Het bewuste leven, hier en nu.

Wie bewust en alert leeft in het moment, creëert geen karma. Omdat oplettend leven een wijze oorsprong heeft in wie we werkelijk zijn.

Dat laatste heb ik altijd zo aangevoeld maar ben dit nu wat kritischer aan het onderzoeken. Is het iets wat de Pali sutta's leren? Wat is dan die wijze oorsprong?
Stel bijvoorbeeld dat je zonder bijbedoelingen direct reageert op een situatie, spontaan, is dit nu werkelijk een optreden wat een wijze oorsprong heeft?
Of is het ook gewoon een reactie op basis van perceptie, een indruk van wat er aan de hand is?
Stel dat ik meteen direct en spontaan optreedt als ik iemand in nood zie, is mijn optreden dan altijd intrinsiek wijs ? Of kan het ook gewoon onhandig zijn?
Of moet je zeggen...zulke direct en spontaan optreden komt weliswaar voort uit een goed hart maar het is niet perse wijs?
Ik geloof het laatste.

« Laatst bewerkt op: 22-06-2025 08:47 door lang kwaat »