In de Pali sutta's is kennis en visie geen doel op zichzelf. Lees bijvoorbeeld:
… "So this holy life, brahmin, does not have gain, honor, and renown for its benefit, or the attainment of virtue for its benefit, or the attainment of concentration for its benefit, or knowledge and vision for its benefit. But it is this unshakeable deliverance of mind that is the goal of this holy life, its heartwood, and its end. (MN28, MN30)
Of het nu een goede naam is, een smetteloze moraliteit is, voortreffelijke concentratie, directe kennis en visie, het is allemaal functioneel. Een sutta vergelijkt het met een reis in etappes. Het zuiveren van wangedrag is een etappe. Zonder wangedrag ben je aangekomen bij een smetteloze moraliteit. Het zuiveren van verstrooidheid is een etappe. Als je daar bent aangekomen slingert je geest niet meer ongewild van hot naar her maar is soepel maar ook geconcentreerd. Het zuiveren van kennis en visie. Dit betekent dat je afstand doet van begoocheling, van kennis en visie dit niet juist is. Maar ook dat is niet het einddoel van de reis. Maar in deze etappes kom je daar. Het hangt met elkaar samen en is 1 reis. Maar het einddoel is de onwankelbare bevrijding van geest.
Je kunt daar ook niet aankomen als je nog geen smetteloze moraliteit hebt bijvoorbeeld en nog steeds wangedrag kan vertonen.
Zelfs al zou je een directe ontmoeting hebben met de natuur van geest, een direct Zicht als het ware, en ziet of ontdekt dat dit een leeg gewaarzijn/helderheid is en niet een Ego/Atta/Ik die ziet, hoort, voelt en kent...dat is NIET hetzelfde als 'the unshakeable deliverance of mind' realiseren..maar dat gaat richting het zuiveren van kennis en visie. Kennis en visie is pas echt gezuiverd als je in je gewone doen en gewone staat niet meer beschouwt en beleeft alsof er aan basis van het zien, horen, voelen en kennen een entiteit Ik staat, een Ego.
Het is niet zo kennis en visie meteen gezuiverd is als je 1 keer ziet dat de natuur van geest een leeg en helder gewaarzijn is en geen Ego. Want die neiging om toch weer Ik en mijn belevingen te hebben bij wat wordt gezien, gehoord, gevoeld en gekend is daarvoor veel te sterk. Ik geloof dat Steve dit begreep maar geen enkele zelfkenner lijkt dit te accepteren.
Met kennis en visie kan het meerdere kanten opgaan: 1. het werkt echt bevrijdend en dus zuiverend, OF het maakt de boel nog erger, en het werkt bezoedeling in de hand en dus niet bevrijdend. Dat laatste kan bijvoorbeeld gebeuren als iemand meent dat ie nu alles weet en heeft gerealiseerd of zelfs meent een volledig verlichte te zijn en ontwaakt.
Er is een risico dat kennis en visie bedwelmt.
MN29 beschrijft het zo: On account of it he lauds himself and disparages others thus: 'I live knowing and seeing, but these other bhikkhus live unknowing and unseeing.' He becomes intoxicated with that knowledge and vision, grows negligent, falls into negligence, and being negligent, he lives in suffering.