het woord religare is opnieuw verbinden.
de taak van de religie is dan ook de mens begeleiden in zijn stap van zijn honger naar fysieke verbintenis in een transformatie naar geestelijke vervulling.
De honger is zo groot dat de vervulling nooit volledig in het fysieke te vinden is, dat is onmogelijk. De fysieke behoeftebevrediging verdrijft de honger maar kortstondig. de fysieke behoeftebevrediging zoekt de vervulling buiten onszelf.
Terwijl spirituele, geestelijke vervulling juist uit onszelf komt, maar waarbij het woord onszelf breder is dan enkel ik gerichtheid, dus eerder als deelnemer van het grotere geheel, waarbij het grotere geheel een deel is van onszelf.
De teksten spreken over 'de ontsnapping' (nissarana) aan de khandha's. De ontsnapping verwijst naar het volledig eindigen van het verlangen, de begeerte, de dorst, de honger naar de khandha's, naar welk gevoel dan ook, naar welke tijdelijke beleving dan ook. Geestelijke vervulling is ook maar tijdelijk volgens mij.
Juist als we vertrouwen, vervulling, veiligheid, geluk, vrede, ons heil, bevrijding etc. blijven zoeken in beleving, dus zien als een beleving, falen we. Want beleving is altijd tijdelijk.
Een beleving van vervulling kan natuurlijk nooit duurzaam zijn als belevingen tijdelijk zijn.
Zolang de zoektocht binnen beleving blijft, zoekend naar de fysieke of geestelijk beleving van vervulling, blijven we ronddolen, spreekwoordelijk, mijns inziens, aan deze oever.
Een eindeloze lijdenspiraal die maar nooit eindigt omdat we ons heil blijven zoeken en laten afhangen van onze beleving.
Juist dat we niet goed zien dat elke beleving altijd van de natuur is van ontstaan en eindigen, maakt dat we ons heil maar blijven zoeken in belevingen.
-“There is, monks, an unborn, unbecome, unmade, unconditioned. If, monks there were not that unborn, unbecome, unmade, unconditioned, you could not know an escape here from the born, become, made, and conditioned. But because there is an unborn, unbecome, unmade, unconditioned, therefore you do know an escape from the born, become, made, and conditioned.”
(Udana 8.3)
Volgens mij zou je dit zo kunnen lezen: Als er alleen maar belevingen zijn, gemaakt, geconditioneerd, voortgebracht, geboren vanuit oorzaken en condities, dan is er ook geen ontsnapping aan.
Maar dat er is wel want er is...
Dus, we worden mijns inziens gewezen op iets wat anders is dan een tijdelijke beleving. En daar lijkt de ontsnapping te liggen. Volgens mij zijn woorden verder misleidend. Woorden als vrede, vervulling, verwondering, geluk, stilte, gevoel van veiligheid etc. omdat dit eigenlijk alleen maar betekenis heeft binnen de belevingswereld, als beleving. Ze zijn ongeschikt als aanduidingen van wat geen beleving is.
De ellende is, (ik ga dit eindelijk wat beter zien geloof ik zelf:-), we blijven maar zoeken naar de beleving van vrede, beleving van vervulling, verwondering, geluk, bevrijding etc maar zo komen we er nooit uit. We zadelen onszelf op met een mission impossible door ons heil te zoeken in belevingen, welke dan ook. Alles wat de natuur heeft van ontstaan, heeft ook de natuur van eindigen
Er is een waarheid dat we verouderen, ziek worden, en ten laatste sterven.
Toch is dat enkel vanuit een ik-perspectief bekeken.
Tegelijkertijd is er een waarheid dat ook na onze dood de ik ervaring weder tot lichaam komt.
Kijk maar naar jezelf, boeddha is gestorven, en jij die zich als ik-ervaart is geboren.
En het logische gevolg : ook als jij sterft, daarna zullen er ik-ervaringen geboren worden.
Een mens identificeert zich als die ik als unicum, uniek, op zichzelfstaand, onafhankelijk.
Maar in werkelijkheid is er geen uniek op zichzelf staand onafhankelijk ik geboren. Maar wel een wederverschijnen van de ik-ervaring.
Maar nog meer in detail, het wederverschijnen van de ik-ervaring in een toestand van onwetendheid/blind omtrent zichzelf.
er is helemaal geen ik geboren, maar enkel een wederverschijnen van de ik-ervaring.
De mens in onwetendheid identificeert zich met ik-siebe, ik dorje, ik klaartje, ik poetin.
De mens die zich identificeert met ik-poetin zit gevangen in een gedachten en gevoelswereld van afstand, breuk, vijandigheid tov al die anderen waar net dezelfde verschijning heeft plaatsgevonden van de ik-ervaring.
De gevangen ik-poetin veroorzaakt een keten van gevolgen, en wie is de erfgenaam van deze keten van gevolgen , toch ook alweer het wederverschijnen van de ik-ervaring in een toestand van onwetendheid/blind omtrent zichzelf.
Een keten van gevolgen gekenmerkt door afstand, breuk, vijandigheid enz.
Het grote verschil tussen verbonden of niet verbonden is toch juist dat je verantwoordelijkheid ervaart voor je daden, gevolgen van daden die de zogenaamde andere zal moeten onder ondergaan maar die helemaal geen andere is.
In boeddhistische context, mededogen met al wat leeft.
Je spreekt over verbondenheid in termen dat het klinkt als een lekkernij. Maar je kunt er ook over spreken in termen als een kracht die afstand, breuk, vijandigheid ontstijgt/overstijgt.
Niet als lekkernij, maar als motivatie.
Toch wil dit niet zeggen dat men kunstmatig het innerlijk lijden dat men ervaart door afstand, breuk, vijandigheid in stand moet houden.
In mijn ogen probeer je poorten te sluiten die niet gesloten moeten worden.
Het lijkt alsof je wil zeggen dat een mens die in staat is om de innerlijke vrede te herstellen en te bewaren, dat dit een kwalijk gegeven zou zijn. want "Ze zijn ongeschikt als aanduidingen van wat geen beleving is"
Het klinkt als : liever het innerlijk lijden blijvend vasthouden omdat dit echter zou zijn als aanduiding van wat geen beleving is.
Maar je hoeft toch niet kunstmatig het innerlijk lijden blijven vasthouden.
Voor alle duidelijkheid.
Ik heb geen honger of verlangen naar "wat geen beleving is".
Laat ik eerst maar de innerlijke vrede herstellen en bewaren, daarna zie ik wel waar het naar voert.
Wat ik zie is dat de aanwezigheid helemaal geen bevrijdings nood heeft, het constateert gewoon en is daardoor het vredige. En soms constateert het onvrede. Maar zelf ondergaat het geen verandering.
Ik vrees dat de woorden "wat geen beleving is" inderdaad is zoals je het ziet, maar ik denk wel dat je het moet vervangen door "wat zelf geen beleving heeft", en door "altijd zichzelf".