Auteur Topic: Liefde in het Boeddhisme  (gelezen 8637 keer)

Simon

• Gast
Liefde in het Boeddhisme
« Gepost op: 12-01-2009 03:01 »
Een goedendag allemaal,

Ik ben Simon en zonder mij verder aan u voor te stellen begin ik heel asociaal gelijk met mijn vraag  ;D.  Ik zal me nog wel eens voorstellen in het voorstel-forum,.

Dus, to the point:

Voor zover ik weet, ziet men in het Boeddhisme meerdere soorte liefdes. Zeg het gerust als ik het fout heb, ben nog niet zo ervaren :)
- Romantische liefde, wat eigenlijk liefde is voor het ontvangen van liefde.
- Allesomvattende liefde, metta, wat ik vertaal als "wie je ook bent, wat je ook doet, ik accepteer je".
- Liefde voor leegte, iets waar ik verder niets over kan zegen.

Onderstaande tekst komt van buddhapadia.com, kunt u overslaan, maar geeft wat meer informatie.
Citaat
Buddhism strongly advises Buddhists to practise and spread Brahma-vihara. This is known in English as the ‘Sublime Abodes’. The first of it is ‘Love’. Nevertheless the word love is rather ambiguous and has the surfaced meaning. Therefore Buddhism applies the word metta instead. Although both love and metta may have the similar expression, metta means “True love” or “Pure love” without the sensual connection. Metta is translated into English in such various facts as ‘friendliness, loving-kindness, benevolence, goodwill, universal love and true love.’ All of these words all human beings and animals without discrimination and conditions, regardless of race, faiths, and nationalities.

It should be noted here whilst speaking of ‘love’ in connection to metta, you must not be addled and get it wrong as physical attraction between a man and a woman when both fall in love. When a man and a woman fall in love their love is quite related to carnal appetites. And neither should you confuse it with any sort of a so-called love that is based on longing or craving for sense-pleasure and affection.

It is noticeable that this kind of love is ambiguous and it amounts to lustful desires and pressure with the sense. That is why when there is no physical attraction left between people who used to fall in love or there is no love lost between them (a husband and a wife or lovers) sadly they can turn out to hate one another. It is many a time we can see this problem.

According to the Majjihimanikay, one of the five collections of the Buddha’s teaching in Pali, the Buddha compared sense-pleasures to ‘a skeleton uneatable to a dog; a lump of flesh that causes quarrels amongst the hungry vultures; a handful of blazing grass that falls into a pit of burning embers; like a man gets fruits at the top of the tree while it is being cut down…’ Furthermore, love with means of sense-pleasures has the characteristic of selfish and self-centredness, i.e. craving and grasping for one’s own self. That’s all.

Ook heb ik hier (klikken) nog een mooi verhaal (mp3) over liefde, door Ajahn Brahm.

Mijn vraag is: Hoe zien Boeddhisten het huwelijk? Waarom zou men meer van zijn/haar partner houden dan van iemand anders? Metta is toch ongeconditioneerde liefde? Wie het ook is, je houdt van die persoon.

Ik hou meer van mijn vriendin en van m'n moeder dan van een willekeurig persoon op de straat, maar waarom? Is het alleen dat ik ze langer ken? Er moet meer zijn dan dat, zou je toch zeggen.

En toch, hoe verder ik me ontwikkel, hoe kleiner het verschil wordt. Ik hou nu van mensen al heb ik ze nog nooit eerder gezien, of ken ik ze slecht. "Vroeger" was dat eigenlijk niet. Zal er uiteindelijk geen verschil zijn tussen de persoon op straat en mijn moeder?

Hopelijk kan iemand hier een visie op geven, meer informatie geven of mijn post alleen even lezen.

Groeten en bedankt,

Met metta,
Simon
« Laatst bewerkt op: 12-01-2009 03:03 door Simon »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Liefde in het Boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2009 06:28 »
Hoi Simon,

Citaat
Mijn vraag is: Hoe zien Boeddhisten het huwelijk? Waarom zou men meer van zijn/haar partner houden dan van iemand anders? Metta is toch ongeconditioneerde liefde? Wie het ook is, je houdt van die persoon.

Het gaat niet zozeer om het huwelijk (--> een door de maatschappij bepaalde vorm) maar om de romantische relatie. En die is inderdaad gebaseerd op Pema (--> gehechte liefde) en niet op Metta.
Maar dat wil niet zeggen dat ie persé slecht is, kan zelfs zodanig behulpzaam in iemands gewone leven zijn dat er ook spirituele waarde uit voortvloeit en dat de levenssituatie helpt om Metta te ontwikkelen. Probeer maar eens positief te blijven als je kleine koter binnenkomt met 4+ buurkinderen met "een wat lagere opvoedingsdiscipline dan de jouwe" en je ook nog eens de hele middag mag oppassen omdat de andere ouders het wat druk hebben met hun leven  :-\

Belangrijke bron is de Sigolarvada Sutta, waarin de Boeddha aan een jongeling adviseert hoe het familie-leven te kombineren met het spirituele. Kernwoord daarin is commitment: ALS je aan een ander mens belooft tijd/leven etc. met hem/haar te delen dan doe je daar ook je uiterste best voor, mede in tegenspoed. Met een zeker niveau van hechting ja maar zoals bovenstaand voorbeeld aangeeft kent dat ook zijn spiritueel heilzame aspecten, en uiteindelijk probeer je allebei boven die hechting uit te groeien en de balans tussen Pema en Metta langzaam te doen verschuiven.

Boeddhisme geeft dus geen sterke voorkeur voor/tegen Relatie. Wie tevreden is met een celibatair bestaan wordt daarin zeker aangemoedigd, maar wie voor een sexuele relatie kiest kan dat prima mits ie het ook als oefengebied ziet voor spiritualiteit.

Hopelijk helpt dit een beetje,

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin> - 15 jaar tevreden getrouwd met 2 uitdagende pleegkids...

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2009 23:30 »
Welkom Simon.
« Laatst bewerkt op: 08-03-2011 22:03 door Y1010 »

Simon

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2009 16:47 »
Hoihoi Ujukarin en Y1010 en andere lezers,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb er even over nagedacht en volgens mij beantwoorden jullie mijn vermoeden dus bevestigend? Zeg het maar als ik het fout heb.

Het houden van je partner en kinderen is volgens de Boeddha mooi, maar slechts een begin van iets groters. Even twee teksten uit een of ander pali canon boek wat ik hier heb om dat te ondersteunen:

Citaat
Zoals een moeder haar enige zoon
met haar leven zou beschermen,
zo moge men tegenover alle wezens
 een onbegrensde geest ontplooien
en liefde tegenover de hele wereld.

Citaat
Indien hij slechts één levend wezen
met onbedorven hart liefheeft,
dan wordt hij daardoor een goed mens.
Maar de edele die voor alle wezens
in zijn hart mededogen koestert,
verwerft daardoor immense verdienste.

Nou of dat waar is weet ik nog niet, vandaar deze post. Aangezien veel andere dingen van het Boeddhisme wel ervaar, vraag ik me dus af of dit klopt.

Maargoed, stel dat het echt zo ís, wat doen we dan massaal met onze relaties? Met onze vaders en moeders? Dankbaar zijn dat je veel tijd met ze door hebt gebracht en dat ze je hebben verwekt, maar dat is het?

En is het niet je vrouw 'voorliegen' door te zeggen dat je van haar houdt, terwijl het eigenlijk je doel is net zoveel van de buurvrouw te houden? Ik kan me voorstellen dat iemands vrouw daar niet erg blij van wordt.
Of misschien ben je al zover dat je van alles en iedereen evenveel houdt, en waarom dan bij elkaar blijven? Er zijn misschien wezens die je aandacht harder nodig hebben.

Alvast bedankt voor jullie mening hierover. Ik heb nog meer vragen, maar laten we het voorlopig even hierom centreren.

Groeten,
Simon

Ps: ik ben nog niet getrouwd. Woon wel samen, maar ben pas 22 dus nog alle tijd. :D
Hoeveel geduld je met kinderen moet hebben weet ik dus niet, maar met vrouwen weet ik het al wel ;)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2009 17:32 »
Ik heb eens een vrouw bezig gehoord tegen de meditatieleraar over een opdracht die de leraar had meegegeven. Blijkbaar had hij de groep de week ervoor opgedragen om eens tegen iedereen een open geest te hebben, te glimlachen en goededag te zeggen. Nu vertelde deze vrouw dat het voor haar heel moeilijk was om het vol te houden omdat ze hierdoor veel negatieve feedback kreeg uit de omgeving. Zelfs met vragen waarom ze dat deed, of ze iets van de onbekenden wilde, de meesten vertrouwden het niet. 

Of misschien anders (even 50 jaar terug in de tijd). De Dalai Lama zou het boegbeeld moeten zijn van alomtegenwoordige mededogen maar in de praktijk bleek dat de Dalai Lama slecht bereikbaar was, alleen een hele kleine groep vertrouwelingen konden in contact komen. Voor het gewone volk was het een onbereikbare oppergod. Wanneer de Dalai Lama toch buiten kwam gebeurde dit onder grootste verering en nederigheid van het volk.

Mijn punt is een beetje dat je het idee van grenzeloze liefde voor alles en iedereen niet direct kan overbrengen in de praktijk. Het is eerder een gedachte waarmee je in de praktijk kan werken. Hoe je het uiteindelijk uit werkt hoeft zeker niet zo drastisch als je zelf voorstelt. Ik denk ook niet dat ik ooit zo naar mijn buurvrouw zou kijken als naar mijn vriendin  ::).
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2009 00:14 »

Maargoed, stel dat het echt zo ís, wat doen we dan massaal met onze relaties? Met onze vaders en moeders? Dankbaar zijn dat je veel tijd met ze door hebt gebracht en dat ze je hebben verwekt, maar dat is het?

En is het niet je vrouw 'voorliegen' door te zeggen dat je van haar houdt, terwijl het eigenlijk je doel is net zoveel van de buurvrouw te houden? Ik kan me voorstellen dat iemands vrouw daar niet erg blij van wordt.
Of misschien ben je al zover dat je van alles en iedereen evenveel houdt, en waarom dan bij elkaar blijven? Er zijn misschien wezens die je aandacht harder nodig hebben.

Alvast bedankt voor jullie mening hierover. Ik heb nog meer vragen, maar laten we het voorlopig even hierom centreren.

Groeten,
Simon

Ps: ik ben nog niet getrouwd. Woon wel samen, maar ben pas 22 dus nog alle tijd. :D
Hoeveel geduld je met kinderen moet hebben weet ik dus niet, maar met vrouwen weet ik het al wel ;)

In een ruimere context geplaatst zou ik zeggen; je hebt het ideaal en je hebt de realiteit.
Men kan de hartewens hebben om voor iedereen goed te doen en in de realiteit is dit wel niet mogelijk.

In de realiteit kan men bv. wel een goede ouder zijn voor twee drie vier of meer kinderen maar niet voor 100 of duizend of ... kinderen.

In de realiteit kan men wel een waardevolle betekenisvolle relatie opbouwen met 1 (of enkele) vrouwen maar niet met 100 vrouwen. Niemand verwacht of wil dit zelfs dat één man de partnerrol van elke vrouw gaat vervullen.

En toch kan ik aan iedereen het goede toewensen. Maar als mens  het goede toedoen in de praktijk is een ander paar mouwen.

Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Simon

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2009 12:16 »
Er zit misschien wat in wat jullie zeggen.

Maar ik ben er nog niet over uit. Zal een tijdje nadenken en dan kom ik hier weer terug.

Bedankt voor de antwoorden!

Groeten,
Simon

Offline teksten.ahimsha

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2009 16:26 »
Lied Goutama zijn gezin niet in de steek?
Er was een volgeling (weet even niet zijn naam) die zijn vrouw en kind verliet en toe trad tot de Sanga. Terwijl hij zat te mediteren kwam zijn vrouw klagen om het feit dat hij geen verantwoordelijkheid wilde dragen. Hij bleef roerloos zitten en gaf geen toon en van hem werd beweerd dat hij een ware boeddhist was. Dat is geen liefde en evenmin erg compassioneel!  Het mahayana echter doorbreekt deze houding. 

Het is niet allemaal roze geur en manen schijn!

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2009 16:50 »
Gautama verliet zijn vrouw en kind,

maar zij traden later wel toe tot de orde...

wat het zwaarste is ,moet het zwaarste wegen..

wereldse liefde of universele liefde

inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.ahimsha

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2009 17:14 »
Tja het is maar hoe je het bekijkt, maar ik vind het egoistisch. Universele liefde???? Verklaar!
De Illusie van het leven brengt geen liefde voort (want dat is ook een illusie) en al evenmin is er een na het heengaan.

Niet iedereen kon toe treden tot de sanga en de zorg voor het welzijn betrof alleen de monniken.
Alles wat zich buiten de Sanga bevond verdiende niet deze aandacht (jivaka). De zorg voor hen die werkelijk  lijden (zieken en gehandicapten) buiten de sanga was geen bestanddeel van de leer van Goutama. Dit terwijl Jezus geen onderscheid maakt. De werkende man welke het loon betaalde van de monnik werd niet gekoesterd nog in zijn onderhoud voorzien als hij of zij niet het vermogen had.

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2009 17:27 »
...sja...

we zullen het inderdaad zelf uit moeten zoeken allemaal.

het boeddhisme is natuurlijk niet heiliger dan het christendom ofzo..

niets nieuws onder de zon....tblijft overal mensenwerk nietwaar.

wat betreft dat onderscheid in wereldse en universele liefde gooi ik ook maar een balletje op.

in geval de boeddha werkelijk op zijn manier de verlichting gerealiseerd heeft,

lijkt me dat waardevoller dan dat hij in zijn paleiselijke omgeving was blijven hangen,al was dat dan met vrouw en kind.

kun je zeggen:''ja maar hij had een en ander toch kunnen combineren.''

het getuigt wat mij betreft ook niet van de middenweg die hij later propageerde.

Maar persoonlijk ben ik van mening dat we het verhaal van de boeddha vooral metaforisch kunnen oppikken....
« Laatst bewerkt op: 14-01-2009 17:29 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.ahimsha

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2009 21:35 »
Het is niet verkeerd om een leuk balletje op te gooien! Ben blij dat je erg objectief bent!
Ik heb soms de indruk dat enige verheerlijking (van de persoon) de juiste kijk op de dingen weg neemt. We moeten allemaal onze eigen weg zoeken en de boot vinden die ons naar de overkant brengt. Misschien is het ook wel juist om het metaforische te beschouwen?  ;)

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Dorje Gisteren om 21:23
[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Siebe Gisteren om 20:33
[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Bodhiboom Gisteren om 19:50
[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Dorje Gisteren om 19:07
[Algemeen] Het boeddhisme van Hein Thijssen by Bodhiboom Gisteren om 15:34