Auteur Topic: Helder Moment .... En dan ?  (gelezen 7549 keer)

ZoeZowieZo

• Gast
Helder Moment .... En dan ?
« Gepost op: 04-01-2011 15:44 »
Reborn :

Hallo,
Ik ben zoë 17 jaar .
Ik ben nieuw op het forum omdat ik een brandende vraag heb.

Ik ben mijn hele leven al aan het filosoferen over leven, geluk en hoe dat te bereiken.
Ik heb veel boeken gelezen, en documantaires gekeken. Ik heb vele spreuken gehoord en vele waarheden allemaal goed op hun eigen manier.
Tot ik opeens op 28 December 2010 een besef had.
Ik heb precies opgeschreven de volgende dag hoe het ging :

Het begon in chaos. Ik wilde niet meer , Ik was het zat... De rotzooi van mijn leven. Ongedisciplineerd , verwaarloosde mijzelf.
IK wil van deze wereld weg
Ik wil van deze wereld af
Ik kan niet leven
Met mijzelf

Toen besefde ik :

Ik
Mijzelf
Wie ben Ik.
En wie is mijzelf .
Ik Ben er ,
Ik Ik Ik
Ik ben puur
en schoon
en puur Ik !
Mijzelf zit mij in de weg,
Ik ben zo gewent , aan deze fucked up gewoonten , Dat ik het ben geworden.
Maar het is zo geescaleert
Dat ik mezelf niet meer ben !
Het zit mij in de weg
Het zit nu zelfs anderen in de weg
Dus het word tijd
dat ik opnieuw word geboren.
Dat ik het deel in mij vermoord , Loslaat. Afscheid neem.
van de daden Die mijn gewoonten vormen
Ik heb de macht Over mijn gedachten
Overmijn gewoonten
Over mijn daden.
Ik HOEF niet zo te zijn.
Ik hoef niet zo te zijn !

Dus :

Ik ben de drager van mijn lichaam
en ik draag haar met trots.
Ik zorg voor haar
En behandel haar met respect.
Ik ben mijn gedachten niet .
Mijn gedachten zijn mij
En ik vorm mijn gedachten
En mijn gedachten vormen daden
En daden worden gewoonten
En gewoonten worden wie ik ben
Omdat Ik mijn gedachten schep.
Ik heb de macht
Ik hoef niet zo te zijn.
De rotzooi op de grond ; Dat ben IK niet !
De stapels huiswerk op mijn bureau; Dat bent Ik niet !
Altijd te laat komen ; Dat ben IK niet !
Ik Hoef niet zo te zijn !
Dat hoef Ik niet te zijn !

Ik heb al die tijd geleefd
Volgens iemand anders zijn regels
De regels van mijzelf
Nu is het afgelopen
Ik begin .
Opnieuw
Elke seconde !
Ik hoef niet zo te zijn als ik was.
Ik hoef niet zo te zijn.

Ik was in euforie.
Ik was mezmerized !
Ik wilde altijd in dat moment blijven !
Ik Kon mijzelf eindelijk vormen.

Ik begreep eindelijk de boeken die ik las. En de spreuken die ik las.
Ik had het mij beseft !

Kijk uit wat je denkt
Het worden daden
Kijk uit wat je doet
dat worden gewoonten
en gewoonten worden karakter
En karakter bepaald je leven...

Dit begreep ik ! ik dacht hoe kon ik zo stom zijn .

Ik lachte terwijl de tranen over mijn wangen stroomden.
Hoe kon Ik zo moelijk doen , terwijl het zo eenvoudig was !
Waarom heb ik mijzelf verwaarloosd , met mijzelf plezieren.
Waarom was ik in een naive veilige cirkel gebleven !

De waarheid was zo makkelijk.

En ook al deed ik dat vroeger , dat maakte ook niet uit !
Omdat ik Nu toch ben . En niet in het verleden.
IK ben elk moment opnieuw
IK ben elke seconde instaat om mijzelf opnieuw te vormen !

Ik was in euforie !

De volgende dag. Was alles zo mooi !
Alles wat vanzelf sprekend had geleken was magisch.
hoe mijn handen werkten, hoe mijn hersens werkten. Hoe de computer werkte.
Hoe de kleuren eruit zagen.
Het fascineerde mij..
Ik was blij en zat constant met een lach op mijn gezicht . Ik kon zo genieten van kleine dingen.

Maar nu ben in terug in realiteit .

Ik moet weer naar school.
En ik heb weer verplichtingen.
Ik moet mij weer aanpassen aan de maatschappij.

Ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan.
Ik ben bang dat ik het moment kwijt raak.
Ik weet niet hoe ik met andere mensen moet omgaan...

Ik zit nog in de troep van hiervoor.
Ik kom mijn oude zelf nog tegen in alles...

Hoe moet ik het ongiftings process voltrekken.

het ongiftings process van mijn oude ik en mijn oude gewoonten eruit gooien ?

Groeten Zoë

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Helder Moment .... En dan ?
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2011 16:16 »
Hoi Zoë,

Indrukwekkend opgeschreven!

Ziet er m.i. wat 'te zwart-wit' uit, alsof jezelf zijn zou botsen met moeten aanpassen aan anderen.

Zolang je maar
1) Zelf bewust bent, bijna elk moment (---> kost heel wat meditatie!)
2) Je realiseert wat er gebeurt in je interakties met anderen
dan kun je
3) Eraan werken, veelal langzaam, om dat te verbeteren. Meer te  baseren op gedeeld belang bijvoorbeeld inplaats van ik-versus-jij. Meer de ander behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, al is dat soms lastig (geduld oefenen ook tegen 'irritante' situaties). Bijsturen als je een 'verkeerde' job of studie hebt, maar wel akkepteren dat je te maken hebt met de huidige wereld. Allemaal studeren voor pakweg yogaleraar of kunstschilder bijvoorbeeld werkt niet want voor zoveel aanbod is er geen vraag. En om bijvoorbeeld te zorgen dat er meer werk is in biologische landbouw en groene energie en minder in pakweg slachthuizen en kolencentrales kun je ook als consument keuzen maken, richting bio/veggie/groen...

Hopelijk helpt 't een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2011 17:03 »
Als ik je tekst zo lees, begrijp ik dat je over je eigen ego gestruikeld bent. Dat kan een enerverende ervaring zijn. Maar elke ervaring is er één, geen enkele ervaring is blijvend, hoe hard dat ook lijkt. Je kunt het leven niet dwingen om bij je mooie heldere moment te blijven, je zult het hoe dan ook los moeten laten. Ooit leefde een Tibetaanse meester genaamd Tilopa. Zijn leerling was Naropa. Tilopa leerde aan Naropa het lied van Mahamudra, waarin hij Naropa vertelde dat het leven een onafgebroken stroom is, niets is blijvend. Ga maar na, je was ooit een baby, daarna peuter, kleuter, enzovoort. Waar zijn die hoedanigheden van het leven gebleven? Ze zijn in de onafgebroken stroom van het bestaan opgegaan via groei naar de persoon die je nu bent. Als alles vast zou staan en je je vast zou kunnen houden aan één enkele ervaring, hoe helder ook, dan zou je nu tegelijkertijd baby, peuter, kleuter, tiener, puber en adolescent zijn. Dat is onmogelijk, net zo onmogelijk als dat je probeert je heldere inzicht vast te houden. Herakleitos, een wijze Griek, zei ooit terecht dat je nooit tweemaal in dezelfde rivier kunt stappen. Elk moment wordt gevolgd door een nieuw moment, dat is de schoonheid van het bestaan. Laat gewoon los en ga door met los en natuurlijk te zijn, dat is de uitspraak van Tilopa: “Wees los en natuurlijk”.

Relevant citaat:

“Het allerhoogste inzicht
transcendeert al dit en dat,
De allerhoogste actie
omvat grote vindingrijkheid zonder gehechtheid.
De allerhoogste vervulling
is de verwerkelijking van het innerlijke zonder hoop.

Eerst voelt de yogi dat zijn denken
naar beneden stort als een waterval;
in het midden, net als in de Ganges,
stroomt het langzaam en zacht;
tenslotte is het een grote, onmetelijke oceaan
waar de lichten van moeder en zoon ineenvloeien.”

(Citaat uit: Bhagwan Shree Rajneesh: “Tantra, het allerhoogste inzicht”, blz. 224. Ankh Hermes, Deventer)

Je heldere inzicht is voor jou persoonlijk een prachtige ervaring, maar je stelt er iets tegenover wat je nu als een gevangenis ervaart, omdat je dus juist aan je heldere moment vast wilt houden. Ik snap wel dat je de prachtige ervaring wilt vasthouden, iets wat fijn is en waarachtig lijkt te zijn, wil je koesteren. Maar zoiets levends is niet op te sluiten in de kooi van je lichaam, je moet verder. Als je een mooie ervaring wilt vasthouden, zal het als los zand door je handen wegsijpelen. Laat het zoals het is, wees wie je ook maar bent. Forceer niets. Als je het gewone normale leven na het heldere moment zwaar vindt, bedenk dan dat het gewone leven ook bij de mens hoort, hoe saai dat soms ook lijkt. Omdat je over je ego bent gestruikeld, wil je er eigenlijk niet meer naar terug. Je hoeft niets terug te nemen, maar bedenk dat het ego je ook geholpen heeft om te overleven. Het is niet iets wat nu opeens negatief zou hoeven zijn. Dat je er de illusie van inziet, zal je waarschijnlijk zover brengen om te roepen dat je niet meer weet hoe je je draai moet vinden in de gewone wereld, met al zijn verantwoordelijkheden enzovoort.

Wees zacht voor jezelf, geef je heldere moment een mooie plaats in jezelf. Ik garandeer je dat je nog wel eens zo’n ervaring zult krijgen, maar niet als je er naar streeft. Dat is onmogelijk. Wees liever gezegend dat het bestaan je iets moois heeft geschonken, een bloem tussen de stenen. Het is zwaar om te merken dat de wereld liever wil dat je het ego weer aantrekt als een jas. En die jas past natuurlijk prima. Maar door je heldere moment weet je als het goed is nu meer. Probeer je te ontspannen en toch het dagelijkse leven weer op te pakken. Verknoei je “normale” leven niet, je bent nog jong en in de toekomst heb je toch bijvoorbeeld een diploma nodig om je draai in de samenleving te vinden. Leren en werken horen eenmaal bij het bestaan als mens, je kunt daar niet omheen.

Ik kan makkelijk praten van een afstand, maar ik zie wat je te zeggen hebt. Geef jezelf de ruimte om je mooie ervaring te integreren, wees niet hard voor jezelf en probeer geen dualistische scheiding aan te brengen tussen de heldere ervaring in het dagelijkse leven en je ego. Anders zul je je verscheurd blijven voelen en dat lijkt me niet de bedoeling, toch?
« Laatst bewerkt op: 04-01-2011 17:07 door Avalokiteshvara »

ZoeZowieZo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2011 17:24 »
Bedankt voor je antwoord !
Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik me moet aanpassen.
Maar dat ik het moeilijk vind gedisciplineert te blijven , wanneer alles mij ertoe dwingt een ander patroon te volgen.
Ik weet wie IK wil zijn en wat IK wil worden , en leef daarna.
Ik wil van muziek mijn beroep maken , en ben al druk op weg.
Maar het is moelijk om emotionele kanten van mij zelf onderbedwang te houden.
Ik blijf nog steeds steken in oude gewoonten.
Zoals nu .
Nu zit ik dit te typen . terwijl ik van leeraren een boekverslag moet maken.
En ik heb eindelijk beseft dat IK de macht heb over mijzelf.
En dat die weerstand om het te doen zin loos is.
Het moet toch gedaan worden. het maakt niet uit of het nu gedaan word of later.

Alleen nog steeds zie ik mij als de persoon die uitstelt. Maar ik weet dat dat niet zo hoeft te zijn. Snapje ?

Alleen om te kiezen om uit mijn comfort zone te stappen , van oude gewoonten is moeilijk .

1) 2) Dit is dus wat IK bijna Bijna door heb. 28 december had ik het door. maar toen slipte het weg. Omdat ik de volgende dag al met oude vrienden omging. En dan ga je je toch zo gedragen als hun denken dat jij was.

3) Ik ga altijd al om met mensen op die manier.
Wie goed doet goed ontmoet is al duizend keer gezegt. En het is ook waar.
Met positiviteit kom je overal.
Niemand kan je iets maken als je alles uit liefde doet.
zo hoef je ook niet alles te overdenken gewoon bedenken :
Nee uit angst ? Dan niet.
Uit lust ? nee  .
Uit Haat ? Nope geen optie.
Is dit uit liefde ? JA !

Mijn levensmotto is : Doe wat je wilt , als je maar niemand schaadt en alles uit liefde voor jou en je medemens doet .
met dat in mind :

Vind ( klinkt misschien ego) IK dat ik eerst mag focussen op mijn eigen geluk.
 Natuurlijk negeer ik anderen niet als ze om hulp vragen. maar ik ga niet iedereen helpen zoals ik vroeger deed... Dat is heel uitputtend.

Want dat is ook een ding, Je probeerd de wereld te redden zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken... Dan word jij de wereld.

En ik ben nog jong ! Ik heb nog alle tijd om andere mensen te helpen of iets belangrijks te doen voor de mensheid.

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2011 17:35 »
Ik lees inderdaad dat je emotioneel wat van streek bent en de neiging hebt om van de hak op de tak te springen. Kom tot rust, je hebt al je energie nog nodig voor je werkstuk. Desnoods probeer je eerst een half uur bewust te ontspannen, kijk gewoon naar wat er in jezelf langs komt. Het is niet nodig in te grijpen. De zee aan emoties is hoog? Okee, geen probleem, kijk toe. De zee aan emoties komt tot rust? Opnieuw okee, geen probleem, kijk toe. Geen enkele emotie of gedachte is onjuist of juist. Je laat ze gewoon zijn voor wat ze zijn.

Ga daarna je werkstuk maken, ik weet zeker dat je die discipline kunt opbrengen. Als je ooit de muziek in wilt, moet je doorbijten. Probeer het verschil wat je denkt te zien tussen je ego en je ware zelf even los te laten. Je kunt er later alsnog over nadenken. Geef het een plaats in je hart. Je hoeft verder niets te doen. Het leven zelf zal je de weg wijzen, als je maar geen drama voor jezelf schept. Nogmaals, kom tot rust en probeer je te richten op dat wat nodig is.

ZoeZowieZo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2011 17:42 »
Maar elke ervaring is er één, geen enkele ervaring is blijvend, hoe hard dat ook lijkt. Je kunt het leven niet dwingen om bij je mooie heldere moment te blijven, je zult het hoe dan ook los moeten laten. Ze zijn in de onafgebroken stroom van het bestaan opgegaan via groei naar de persoon die je nu bent. Als alles vast zou staan en je je vast zou kunnen houden aan één enkele ervaring, hoe helder ook, dan zou je nu tegelijkertijd baby, peuter, kleuter, tiener, puber en adolescent zijn.
Je heldere inzicht is voor jou persoonlijk een prachtige ervaring, maar je stelt er iets tegenover wat je nu als een gevangenis ervaart, omdat je dus juist aan je heldere moment vast wilt houden.  " Maar zoiets levends is niet op te sluiten in de kooi van je lichaam, je moet verder. Als je een mooie ervaring wilt vasthouden, zal het als los zand door je handen wegsijpelen. Laat het zoals het is, wees wie je ook maar bent. Forceer niets.  "
Als je het gewone normale leven na het heldere moment zwaar vindt, bedenk dan dat het gewone leven ook bij de mens hoort, hoe saai dat soms ook lijkt.
probeer geen dualistische scheiding aan te brengen tussen de heldere ervaring in het dagelijkse leven en je ego. Anders zul je je verscheurd blijven voelen en dat lijkt me niet de bedoeling, toch?

Het is inderdaad waar dat zo'n ervaring niet vastgelegt kan worden.
En je leven is inderdaad een stroom
Alleen deze ervaring liet mij wel een andere richting zien. Vanuit de lucht zag ik die stroom.
Ik zag hoe hij had gelopen. en dat ik , kon kiezen waar hij heen ging.
Ik kan dus nu kiezen waar hij heen gaat, dat heb ik geleerd.
En ik moet inderdaad uitkijken met hoe ik hierna hiermee omga. daarom vraag ik het ook ! En ik ben heel blij dat verschillende mensen er een verschillende kijk op geven.
Ik moet inderdaad uitkijken dat ik mijn leven niet ga zien als een gevangenis. Maar als iets vrij's waar ik alle kanten op kan gaan.
Maar de grens tussen dit vinden is moeilijk.
Ik ben meestal of het ene extreeme of het andere.

En Ik ben er nu achter dat ik niet meer weet wie ik ook maar ben...
omdat ik in gewoonten heb geleefd waar ik niet tevreden mee ben.
Kijk als mijn gewoonten mooie gewoonten waren. zou ik gewoon doorgaan met wie ik ben en was. maar ze waren slecht.
En ze schaade mij en mijn omgeving.

En dat is niet mijn bedoeling.

Dus ik moet erachterkomen wie ik wil zijn. En mijn slechte gewoonten afleren.
zoals altijd te laat komen.
ongestructureerd en ongedisciplineert zijn.

Ik moet daar los van komen.
En IK kan daar nu voor kiezen elke seconde.
Maar dan moet ik wel elke seconde bewust zijn.
Altijd in het Hier en Nu zijn ..

En dat vind ik dus moeilijk op school bijvoorbeeld.
of met vrienden.
Dan vergeet ik te genieten.

Citaat
Ik lees inderdaad dat je emotioneel wat van streek bent en de neiging hebt om van de hak op de tak te springen. Kom tot rust, je hebt al je energie nog nodig voor je werkstuk. Desnoods probeer je eerst een half uur bewust te ontspannen, kijk gewoon naar wat er in jezelf langs komt. Het is niet nodig in te grijpen. De zee aan emoties is hoog? Okee, geen probleem, kijk toe. De zee aan emoties komt tot rust? Opnieuw okee, geen probleem, kijk toe. Geen enkele emotie of gedachte is onjuist of juist. Je laat ze gewoon zijn voor wat ze zijn.

Ga daarna je werkstuk maken, ik weet zeker dat je die discipline kunt opbrengen. Als je ooit de muziek in wilt, moet je doorbijten. Probeer het verschil wat je denkt te zien tussen je ego en je ware zelf even los te laten. Je kunt er later alsnog over nadenken. Geef het een plaats in je hart. Je hoeft verder niets te doen. Het leven zelf zal je de weg wijzen, als je maar geen drama voor jezelf schept. Nogmaals, kom tot rust en probeer je te richten op dat wat nodig is.

Dankje wel =D ( ik kan ook eeuwig mij uitlaten over een onderwerp)
Ik ga nu maar dan bezig met dat verslag .

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2011 17:57 »
hallo zoezowiezo,

je 'drive' is krachtig.
Combineer hem met geduld.

sommige mensen kiezen de omgeving van bijvoorbeeld een klooster of een spiritueel centrum of zo,
om op die manier niet in de wereld te hoeven staan.Of voor een bepaalde periode:een maand,paar maanden,jaar enz.

ik denk dat het handig is om je aandachtigheid te ontwikkelen,
en dat kan natuurlijk heel goed in je dagelijks leven...
net zoals trouwens het beoefenen van geduld:hoe kun je dat oefenen,als je niets verstorends tegenkomt..?
ons dagelijks leven en onze reaktiepatronen,zijn ons werkmateriaal en onze toetsteen.

dus:  sukses met je verslag!

inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2011 17:58 »
Goed plan van Lord Rainbow! :)

Dat je niet meer weet wie je bent, is geen probleem. Het menselijke “ik”, het ego is slechts een projectie van je denken. Dat beweert het Boeddhisme met name. Ik denk dat het in jouw geval het beste is om niets te doen vanuit je extreme emotie(s). Probeer er achter te komen wat die emotie je te vertellen heeft, maar dat kun je momenteel het beste doen als je alleen bent en niet afgeleid wordt. Verder adviseer ik je te proberen het midden te vinden tussen de extreme emoties. Boeddha predikte de middenweg, nadat hij extremen aan den lijve had ondervonden. Extremen zijn als een klok met een slinger, het ene moment slingert het je naar de ene kant, het andere moment naar de andere kant. Wat nu als de klok stil staat? De slinger zal het midden bereiken (metaforisch beschouwd). Dan heb je het midden bereikt en zie je hoe extreem de extremen zijn en hoe ze je van streek kunnen maken.

Wellicht kun je wat aardingsoefeningen gaan doen, waarbij je bijvoorbeeld gaat zitten en je inbeeldt dat er wortels vanuit je ruggengraat de aarde in wortelen, zo ver als je maar kunt. Probeer dat ook met je voeten, aarden zal je meer tot jezelf brengen en mogelijkerwijs op den duur je emoties als het ware laten centreren, waarna ze tot rust kunnen komen in jezelf. Emoties kunnen hoge golven lijken in jezelf, waardoor je dreigt te worden verzwolgen. Maar als je ze aandachtig beziet, zul je merken dat ze zullen rijzen en dalen als de woeste zee. Maar de zee kan niet altijd woest zijn of blijven, er komt een moment dat de zee weer tot rust komt.

Edithje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2011 10:38 »
Bedankt voor je antwoord !
Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik me moet aanpassen.
Maar dat ik het moeilijk vind gedisciplineert te blijven , wanneer alles mij ertoe dwingt een ander patroon te volgen.
Ik weet wie IK wil zijn en wat IK wil worden , en leef daarna.
Ik wil van muziek mijn beroep maken , en ben al druk op weg.
Maar het is moelijk om emotionele kanten van mij zelf onderbedwang te houden.
Ik blijf nog steeds steken in oude gewoonten.
Zoals nu .
Nu zit ik dit te typen . terwijl ik van leeraren een boekverslag moet maken.
En ik heb eindelijk beseft dat IK de macht heb over mijzelf.
En dat die weerstand om het te doen zin loos is.
Het moet toch gedaan worden. het maakt niet uit of het nu gedaan word of later.

Alleen nog steeds zie ik mij als de persoon die uitstelt. Maar ik weet dat dat niet zo hoeft te zijn. Snapje ?

Alleen om te kiezen om uit mijn comfort zone te stappen , van oude gewoonten is moeilijk .

1) 2) Dit is dus wat IK bijna Bijna door heb. 28 december had ik het door. maar toen slipte het weg. Omdat ik de volgende dag al met oude vrienden omging. En dan ga je je toch zo gedragen als hun denken dat jij was.

3) Ik ga altijd al om met mensen op die manier.
Wie goed doet goed ontmoet is al duizend keer gezegt. En het is ook waar.
Met positiviteit kom je overal.
Niemand kan je iets maken als je alles uit liefde doet.
zo hoef je ook niet alles te overdenken gewoon bedenken :
Nee uit angst ? Dan niet.
Uit lust ? nee  .
Uit Haat ? Nope geen optie.
Is dit uit liefde ? JA !

Mijn levensmotto is : Doe wat je wilt , als je maar niemand schaadt en alles uit liefde voor jou en je medemens doet .
met dat in mind :

Vind ( klinkt misschien ego) IK dat ik eerst mag focussen op mijn eigen geluk.
 Natuurlijk negeer ik anderen niet als ze om hulp vragen. maar ik ga niet iedereen helpen zoals ik vroeger deed... Dat is heel uitputtend.

Want dat is ook een ding, Je probeerd de wereld te redden zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken... Dan word jij de wereld.

En ik ben nog jong ! Ik heb nog alle tijd om andere mensen te helpen of iets belangrijks te doen voor de mensheid.

Het klinkt allemaal helemaal mooi!
Mijn vraag is dan weer hoe je alles uit liefde kunt doen in de wereld van nu.
Er zijn zoveel mensen die het niet goed met je voor hebben ... die er zelfs misbruik van zullen maken als jij alles uit liefde doet.
Moet je dan overal in mee gaan? Je medemens alles gunnen? (ook al doe je jezelf ermee te kort?) Geen discussies aangaan als je het ergens niet mee eens bent? Woordenwisselingen die uit kunnen lopen op een vervelend gevoel maar omzeilen?
Naar mijn idee, en ik spreek uit ervaring, kan dat niet in deze maatschappij.
Dat zou kunnen als je binnen je eigen 4 muren blijft, maar is dat het dan??

Groetjes, Edith.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2011 08:26 »
In het bewustzijn dat je met je 'Ik macht over je Ik kunt hebben'  in en door momenten van helder bewustzijn, zou het besef kunnen groeien dat terwijl het dagelijkse leven doorgaat volgens de wetten van jouw persoonlijke Karma, je steeds meer momenten van helder bewustzijn kunt hebben door de macht van je 'Ik'.
Staar je niet blind op het ontsnappen aan je Karma of het vastleggen van je -heldere- ervaringen, deze verworden tenslotte alleen maar tot nieuwe vaste gewoonten, maar verzorg je 'Ik' tot het mogelijk ervaren van heldere momenten, momenten van ongeconditioneerd inzicht.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Forum eigenaar en manager
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #10 Gepost op: 07-04-2011 08:56 »
Op je 17de is het heel moeilijk om balans te vinden.

Dat hoort er, zeker voor mensen met drive, een beetje bij.

Ik zou zeggen: wees geduldig met jezelf, maar ook zoveel mogelijk met je omgeving. Verbrand geen schepen achter je, alles wat je nu leert draagt bij aan wie je aan het worden bent.

ZoeZowieZo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 17-08-2011 16:12 »
Woow,

Ik heb het laten rusten.
En dit weekend heb ik een ervaring gehad die het allemaal op zijn plaats heeft gezet.

Ik voel nu dat ik in de stroom zit.
Waar we altijd in zitten allemaal. Ik leer nu zwemmen. Surfen op de golven.
Ik omarm wat komt .
verdriet ook , en geluk ook.
Nu beleef ik beiden intens en dat is geluk.

Ik weet waarom Ik de drager ben van mijn lichaam.
Om te scheppen, te creeren.
Ideeen om te zetten in werkelijkheid.

Kunst maken,
Muziek maken,
Tekenen schrijven.
Alles dat mij als persoon gelukkig maakt.

Ik ben niet de gene die denkt. Ik ben niet dat stemmentje in mijn hoofd nee .
Dat ben IK
IK ben .

En nu heb ik vrede.
En rust.

I go with the flow.
I let it be.

En ik maak deel uit van wat er gebeurd.

Ik doe nu ook yoga elke dag, want eerst dacht ik dat je je lichaam moest bewegen volgens bepaalde voorbedachte regels .
Dat je een leeraar nodig hebt, en dat je een bepaalde volgorde moet aanhouden.
Nu heb ik ervaren dat yoga het voelen van je eigenlichaam is. En niemand kan dat beter dan jijzelf.

Ik mediteer ook. Het is het terug komen naar jezelf. Even je ruimte pak en je geest een laten worden en ervaren dat alles een is. Dat jij deel uitmaakt van het Universum In Macro en Micro.

Zo ben ik gelukkig .

Dankjullie wel dat jullie me dat vertelden toen ik niet wist wat ik met het gevoel aanmoest.
Dat liefde overal is
dat je het niet hoeft te pakken maar dat je het gewoon kunt laten stromen
Omdat het altijd daar is.
Net als verdriet .

Soak it in like a sponge .

Embrace whatever may come.

Swing on the spiral .

Go with the flow.

Namaste

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 17-08-2011 19:39 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:33 door Buddha Amitabha »

ZoeZowieZo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 18-08-2011 00:48 »
Precies !

Dat klopt totaal.
En daar ben ik ook achtergekomen in dat weekend.

Alles Is welkom, Ieder gevoel.
Iedere ervaring.
Alleen ik kan zelf sturen welke richting ik op wil leven.
Ik heb ontdekt dat je via je lichaamshouding al anders kan voelen
En dat je door een actie te ondernemen uit een bepaalde slechte omgeving kunt raken zodat je hele gevoel veranderd.

Je moet je niet vasthouden aan een mooi moment , maar ook niet aan een verdrietig moment.
Je mag ze allebei ten volle voelen.
Dan beleef je beiden intenser.

En gelukkig zijn is niet blij zijn.
Gelukkig zijn is het leven accepteren al je gevoelens accepteren omarmen.
Alles.
Wanneer iets zwaar negatief en donker voelt.
Voel het !
Het mag er zijn.
Als je dan moet huilen VOEL HET dat mag.

Dan wanneer je dat doet merk je dat je het niet vast pakt maar dat het langsstroomt.
Met de flow van het leven.
Eb en vloed.
Dein op de golven ^^

Dat is gelukkig zijn.

Ying Yang.

Namaste

ZoeZowieZo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18-08-2011 01:06 »
Het is ook zo leuk om terug te lezen hoe ik de vorige keer dacht toen ik zo'n ervaring had. Het was inderdaad een aanvaring met mijn ego.
Toen heb ik een klein beetje van dit gevoel mogen ervaren.
Maar Nu weet ik wat ik er mee moet doen.
NIETS
Hahaha ,

En dat is de grap.
Je hoeft niets te doen met je gevoelens.
Je mag ze gewoon laten zijn.

Alles wat ik nu nog wil doen is delen.

En verder ontwikkelen als persoon.

Nog meer leren dat maakt me blij :D

« Laatst bewerkt op: 18-08-2011 01:09 door ZoeZowieZo »

Offline In search for sunrise

• Actief Lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 22-08-2011 02:31 »
Ik blij dat je zo heel enthousiast allerlei super heldere inzichten ervaart. Ik had ook ooit eens zo'n fase en de lol kon me niet op. Enjoy it! ;) Maar wees niet teleurgesteld als de praktijk, de buitenwereld, niet zo mee gaat in je hogere inzichten en de wereld niet op je lijkt te willen reageren op hoe jij ziet wat het juiste is en wat niet. Je inzichten zijn waar, maar val niet als de euforie je weer lijkt te ontglippen waar je dacht nu de eeuwige sleutel der verlossing in handen te hebben. ;) Koester de momenten, maar wees je ervan bewust dat het leven langer duurt dan het moment dat je nu ervaart; the dynamic of life. :)

+-Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: ongelukkig zijn met bolletje by Bodhiboom Vandaag om 11:06
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Noel Vandaag om 11:04
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Bodhiboom Vandaag om 10:49
[Het gewone leven] Re: ongelukkig zijn met bolletje by Noel Vandaag om 10:32
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Noel Vandaag om 09:08