Auteur Topic: Loslaten  (gelezen 4489 keer)

b-Zen

• Gast
Loslaten
« Gepost op: 09-06-2009 10:34 »
Hallo medemens,

Dit is de eerste keer dat ik actief ben op deze site, maar kan niet anders zeggen dat het hier reuzeleuk vertoeven is voor een Oosters voelend persoon als ik. Ik vind veel gemoedsrust in de leer die het boeddhisme mij onderwijst. Eigenlijk geloof ik niet in de uiteindelijke verlichting, maar vind veel inspiratie in de verhalen van het boeddhisme. Het inspireert me, zoals het verhaal van de monnik die een vrouw een plas overdraagt. het loslaten is denk ik een heel belangrijk begrip. Zeker in de huidige maatschappij, waar iedereen wleeens wat meemaakt wat hen blijft achtervolgen, wat men verkropt. Soms is het beter de confrontatie aan te gaan dan er maar mee te blijven zitten in je hoofd. Dat is een les waar ik nu al heel veel aan heb gehad.

Ik heb tijdens mijn verblijf in Afghanistan een boek gelezen van de Dalai Lama, 'de kunst van het geluk'. ook hier heb ik veel inzicht door verkregen. Ik had van te voren een vooroordeel dat dergelijke boeken erg zweverig zouden zijn en vol 'crap'. integendeel, het was zeer verhelderend en duidelijk geschreven met voorbeelden waar een ieder zich mee kan identificeren, of althans ik. Het boek gaf me bewustzijn van mijn inlevend vermogen en leerde me de reliteit meer te relativeren.

Loslaten, het geeft rust.

Zijn er nog meer onder jullie die het boek hebben gelezen dat ik heb gelezen en wat vond je ervan? Voorts ben ik ook nieuwschierig naar een anekdote of vethaal binnen het boeddhisme die jou het meest heeft geïntrigeerd, geleerd of veranderd. Hieronder nog even het verhaal dat mij heeft onderwezen;

Twee boeddhistische monniken waren op weg naar hun klooster toen ze bij een rivier kwamen die ze over moesten steken. Bij de oversteekplaats troffen ze een jonge vrouw aan die ook naar de overkant wilde, maar niet door het water durfde omdat ze niet kon zwemmen.

Resoluut nam de jongste van de monniken de vrouw op zijn schouders en bracht haar zo naar de overkant. De andere monnik was furieus. Hij zei niks, maar hij kookte van binnen, want wat er gebeurd was, was absoluut verboden. Een monnik mag geen vrouw aanraken en zeker niet op zijn schouders nemen.

Nadat de vrouw op de andere oever was afgezet, liepen de monniken urenlang zwijgend naast elkaar voort. Toen de kloosterpoort in zicht kwam wendde de boze monnik zich tot zijn medebroeder en zei: 'Luister, ik zal het tegen de overste moeten vertellen, want wat je deed was absoluut verkeerd!'.

'Hoe bedoel je', vroeg de ander, 'Wat was er verkeerd?'. 'Ben je dat dan vergeten?', zei de eerste, 'Je hebt een vrouw op je schouders genomen.'

Zijn metgezel begon te lachen en zei: 'Ja, dat is waar, ik heb haar gedragen. Maar ik heb haar al uren geleden bij de rivier achtergelaten en losgelaten... terwijl jij haar nog immer met je draagt...

gr,

Tiebo
www.b-zen.nl
« Laatst bewerkt op: 10-06-2009 11:45 door b-Zen »

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Loslaten
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2009 16:45 »
hallo b-zen,

in de webshop heb ik niet zo'n interesse.
Staan wel leuke hebbedingen op natuurlijk,er zal vast
markt voor zijn.

wat betreft het verhaal over die twee monniken en de vrouw:

enerzijds gaat het over loslaten.
Maar ik denk dat er nog iets in uitgedrukt wordt,namelijk:
doe wat er gedaan moet worden,doe waar de situatie om vraagt.
En laat je daarbij niet inperken door starre opvattingen.
inner peace and love
is the only revolution

Offline frederik

• Boeddha Forum Sangha aanvrager
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2009 23:24 »
hallo,

Ik vind de oosterse beelden wel leuk,

Niet dat ik geinteresseerd ben, maar bij het zevende beeldje (lachende of happy boeddha) wordt geen hoogte vermeld, mss was je dit vergeten ofzo...

Ik vond de gelijkenis van de zaag, naast de soetra's, altijd wel mooi (ik ken niet echt verhalen):

20. "Monniken, zelfs wanneer bandieten op een barbaarse manier jullie ledematen stuk voor stuk met een zaag zouden afzagen, dan zou hij, die toegefelijk is aan een geest met haat ten opzichte van hem, niet mijn Leer uitdragen. Hierin, monniken, moeten jullie jezelf aldus trainen: 'Onze geest zal onaangetast blijven en wij zullen geen kwade woorden spreken; wij zullen voor hun geluk mededogend (karuna) blijven, met een geest vol van liefdevolle vriendelijkheid (metta), zonder innerlijke haat (dosa). Wij zullen die persoon doordringen met een geest die doordrenkt is met liefdevolle vriendelijkheid, en beginnende bij hem, zullen wij de gehele omringende wereld doordringen met een geest die doordrenkt is met liefdevolle vriendelijkheid, overvloedig, verheven, onmetelijk, zonder vijandigheid en zonder kwade wil.' Dat is hoe jullie jezelf moeten trainen, monniken."

21. "Monniken, als jullie deze gelijkenis van de zaag constant in gedachten houden, zien jullie dan enige vorm van spraak, onbeduidend of grof, die jullie niet kunnen verdragen?" -- "Nee, Eerwaarde Heer." -- "Daarom, monniken, moeten jullie dit advies van de gelijkenis van de zaag constant in gedachten houden. Dat zal voor lange tijd tot jullie welzijn en geluk leiden."

http://www.sleuteltotinzicht.nl/m021.htm

met veel dank aan de vertalers van deze teksten!
« Laatst bewerkt op: 09-06-2009 23:27 door frederik »

b-Zen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10-06-2009 11:55 »
Hallo lord rainbow. ik kan me helemaal inleven in hoe jij het uitlegt. Dit is ook het gevoel dat ik erbij heb en ik probeer hier zoveel mogelijk naar te leven. Wel moet ik stellen dat de praktijk toch minder makkelijk is. Neem die stap maar eens even, niet om een vrouwtje een plas over te dragen, maar om dat familielid onder ogen te kmen, waar je al zo lang ruzie mee hebt, dat je eigenlijk al niet meer weet waarom. Je probeert het los te laten, maar stiekem blijf je ermee bezig en blijft het knagen. de geest weet wat juist is, maar je blijft mens.

frederik bedankt voor je reactie, ik zal de lengte van het beldje nog even toevoegen. Ik heb, op verzoek van de moderator, het topic gesplitst, maar zou het nog steds op prijs stellen als in betreffende topic willen vermelden wat je ervan vind en me duiden op fouten zoals Frederik daar niet voor schroomt.

ik ben wel benieuwd wat jouw eigen interpretatie is in eigen woorden van de vergelijking met de zaag frederik.

Nog iemand toevallig het boek 'de kunst van het geluk' gelezen?

gr,

Tiebo

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #4 Gepost op: 10-06-2009 16:46 »
ik heb het boek gelezen.
kzie dat ik ooit op pagina 103 ben gebleven....

het heeft ook een vervolg gekregen:

''De kunst van het geluk op het werk.''
inner peace and love
is the only revolution

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Dorje Gisteren om 21:23
[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Siebe Gisteren om 20:33
[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Bodhiboom Gisteren om 19:50
[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Dorje Gisteren om 19:07
[Algemeen] Het boeddhisme van Hein Thijssen by Bodhiboom Gisteren om 15:34