Auteur Topic: Het alledaagse leven  (gelezen 6508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Old Soul

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 86
Het alledaagse leven
« Gepost op: 05-08-2009 20:18 »
Hoi mensen,

Tijdens deze route in het leven waar we over het boeddhisme lezen, mediteren in het dagelijkse leven het boeddhisme in ons laten inwerken. Betekent dit ook gaande weg dat we minderen met sex, drugs en rock en roll om het enorm ruw te zeggen ?

Analyseren waarom we uberhaupt sex hebben of een behoefte aan genot. De drank? de tv ? Geweld. Het eten van dieren.

Straks is er alleen nog maar meditatie en een kopje thee op een dag :)

Het lijkt mij logisch dat het gaandeweg afneemt omdat het hart groeit met liefde.

Ik zelf heb een zeer korte ervaring met het boeddhisme, maar dit is wel mijn perspectief, en vanuit wat ik lees het gevolg van het boeddhisme.

Omdat hier mensen zijn die veel ervaring met het boeddhisme hebben, ben ik wel benieuwd of er zijn die celibaat leven, en een eed hebben afgenomen ? Of gaandeweg minder zijn gaan vloeken, tv kijken, onthechten, liefde voor de vijand hebben ontwikkeld noem maar op.

het is een veel zwaardere route dan iemand uit het oosten lijkt me.

Nou ja, dit is wat even in me op kwam, mede door een documantaire die ik opnieuw zag van een shaolin klooster in China.

Smile From Old Soul, !




« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:36 door lord rainbow »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 656
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re:het alledaagse leven
« Reactie #1 Gepost op: 05-08-2009 21:37 »
Hoi mensen,

Tijdens deze route in het leven waar we over het boeddhisme lezen, mediteren in het dagelijkse leven het boeddhisme in ons laten inwerken. Betekent dit ook gaande weg dat we minderen met sex, drugs en rock en roll om het enorm ruw te zeggen ?

Analyseren waarom we uberhaupt sex hebben of een behoefte aan genot. De drank? de tv ? Geweld. Het eten van dieren.

Straks is er alleen nog maar meditatie en een kopje thee op een dag :)

Het lijkt mij logisch dat het gaandeweg afneemt omdat het hart groeit met liefde.

Ik zelf heb een zeer korte ervaring met het boeddhisme, maar dit is wel mijn perspectief, en vanuit wat ik lees het gevolg van het boeddhisme.

Omdat hier mensen zijn die veel ervaring met het boeddhisme hebben, ben ik wel benieuwd of er zijn die celibaat leven, en een eed hebben afgenomen ? Of gaandeweg minder zijn gaan vloeken, tv kijken, onthechten, liefde voor de vijand hebben ontwikkeld noem maar op.

het is een veel zwaardere route dan iemand uit het oosten lijkt me.

Nou ja, dit is wat even in me op kwam, mede door een documantaire die ik opnieuw zag van een shaolin klooster in China.

Smile From Old Soul, !


Absoluut, in wezen ben ik een dief, bedrieger, leugenaar, luilak.
En soms doe ik dit dan bewust niet.

Vandaag nog, ik kon makkelijk iemand 75 euro, zonder dat ie het doorhad bedriegen/stelen, maar ja het voelt dan onprettig aan, zodoende niet gedaan.
Soms heb ik daar wel spijt van, ik bedoel om het niet te doen, omdat je toch gewoon langs alle kanten belogen/bedrogen en bestolen wordt... En als je dat niet doet dan snij je toch in je eigen vel... Omwille van wat ?

Bij ons in België is het traditie om in het zwart te werken, enerzijds doen ik dit dan bewust niet, en langs de andere kies ik er voor om niet iemand voor mij in het zwart te laten werken... Zodoende snij ik mezelf alweer in mijn eigen vel.... Zelfs dubbel...
In feite is dit van mij sociaal onaangepast gedrag... Want iedereen doet het, zo belazer je eigenlijk vooral jezelf... Ik bedoel financieel gezien...
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline frederik

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 250
Re:het alledaagse leven
« Reactie #2 Gepost op: 06-08-2009 14:52 »
Citaat
Analyseren waarom we uberhaupt sex hebben of een behoefte aan genot. De drank? de tv ? Geweld.

Of mss overwegen waarom het goed zou zijn om gematigd om te gaan met zo'n dingen.
Beseffende dat de dingen waar je hele dagen over denkt, en mee bezig bent,  dat je geest daarnaar gaat neigen...

Denk trouwens niet dat het per se een zware route hoeft te zijn, wat is er daar nu leuk aan? :)

Offline Old Soul

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 86
Re:het alledaagse leven
« Reactie #3 Gepost op: 06-08-2009 19:55 »
hi Frederik,

Met een zware route bedoel ik, dat het boeddhisme de zwaarste route heeft, omdat je namelijk met onthechting, liefde voor de vijand en stilte bv. te maken heb. En matigen is goed ja !

Hoi Spawn,

Sex is een gevaarlijk genot waar veel ellende van komt ! haha

Lees het volgende artikel, speciaal voor jou Spawn om van seks af te komen ! ;P


Seks is een behoefte van de soort

Je bent geboren in de realiteit van afhankelijkheid. Het idee "ik heb de ander nodig om te overleven" nestelde zich diep in de wortels van je bewustzijn. En dan, rond de puberteit, duikt het fenomeen seks op. Seks is een behoefte van de soort, niet van het individu. Het is belangrijk om daar helder in te zijn. Seks is geen behoefte van het individu. Lucht is een behoefte van het individu, water, rust, voedsel. Zonder deze dingen kan het individu niet voortbestaan, en dat definieert een behoefte: krijg je het niet dan sterf je.
Seks heb je niet nodig. Mensen leven een heel leven zonder seks en worden erg oud, soms zelfs ouder dan degenen die het wel genieten. Seks is een noodzaak voor de soort. Zonder seks sterft de mensheid uit, dus wordt het als het ware over alle mensen uitgespreid opdat de mensheid blijft bestaan. Vandaar ook dat de drang sterk is.

Komt deze drang op, en vermengt het zich met de kunstmatige behoefte aan een ander, dan wordt de aantrekkingskracht nog sterker. Daar voegen zich dan ook nog de patronen van je cultuur bij, die je zeggen hoe twee mensen met elkaar behoren om te gaan. De hele conditionering van je cultuur, plus die van je jeugd mengt zich erin. Niets van dit alles heeft iets te maken met liefde. Niets. De behoefte aan een ander is geen liefde. Het is het tegenovergestelde van liefde. Het komt voort uit leegte, niet uit overvloed. Veel mensen noemen de fysieke drang naar seks en deze kunstmatige behoefte aan de ander 'liefde'. Daar komt een hoop verwarring van. We noemen iets liefde wat het niet is. Het is meestal het tegenovergestelde. Het komt voort uit zorg om jezelf en de drang te leven. Niet dat dat verkeerd is, het is goed om voor jezelf te zorgen, maar niet met de instelling van een kind. Zolang je gelooft dat je leven, je geluk, je welzijn, afhankelijk is van anderen, ben je in regressie en blijf je jezelf als een incompleet mens zien.

Het maakt ons bezitterig, jaloers, en vaak ook achterdochtig. We zijn bang de ander te verliezen, we zijn bang omdat we er diep van binnen van overtuigd zijn dat ons bestaan van de ander afhangt. Het wordt wel als toppunt van romantiek gezien als de ander zegt "Ik kan niet leven zonder jou". Dat is nogal wat! In wezen zegt diegene: "Zonder jou sterf ik. Als je me verlaat ga ik dood. Zonder jou overleef ik het niet. Mijn leven hangt van jou af." Daar toont het kind zich in zijn puurste vorm. De zogenaamd hoogste uitdrukking van liefde is in wezen totale regressie. Het heeft niets met liefde te maken, in tegendeel.

Old Soul :)










Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2989
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:het alledaagse leven
« Reactie #4 Gepost op: 06-08-2009 20:02 »
@ Spawn:

de dalai lama zegt van zichzelf,
hij een eenvoudige boeddhistische monnik is.

Ik dacht niet dat dat er leefregels voor monniken zijn om 'sex
te hebben,'

''Asked in an interview what experiences he had missed that ordinary people had not, he pointed towards his groin and laughed, saying: "I obviously missed this." He was not sorry, however: "For monks and nuns, the practice of celibacy is not just a rule. Our target is to try and reduce negative emotions. Sexual desire and attachment are enjoyable, but act as a basis to anger, hatred and jealousy."

http://atheism.about.com/b/2003/07/30/dalai-lama-misses-sex-shoots-guns.htm
« Laatst bewerkt op: 06-08-2009 20:38 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Old Soul

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 86
Re:het alledaagse leven
« Reactie #5 Gepost op: 06-08-2009 22:42 »
Wel een rare grap, je maakt wel grove opmerkingen.

De Dalai Lama beschuldigen van sex door een ondeugend gezicht ????

Dat is als op een Christelijk forum zeggen dat Jezus een alcoholist was

Voor de meeste boeddhisten is het makkelijk om geen sex te hebben. Het is gewoon verdampt door lange meditaties.

Mensen kunnen wel degelijke enorme obstakels overwinnen in het leven :)





Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2989
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:het alledaagse leven
« Reactie #6 Gepost op: 07-08-2009 13:19 »
een grapje moet kunnen,
maar iemand mag er ook iets van vinden,
zonder daarbij gediskwalificeerd te worden.....

inner peace and love
is the only revolution

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 749
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:het alledaagse leven
« Reactie #7 Gepost op: 07-08-2009 14:22 »
Hmmm... toch maar even op een andere dimensie van Spawn's 'grapjes' ingaan, zeer serieus genomen natuurlijk  ;D Komen we ook weer op de oorspronkelijke inhoud van de thread uit, die er o.a. zich op richtte om te delen of we iets nuttigs van Dharma in praktijk weten te brengen. Zoals ethiek, minder emotionele binding aan seks, etc. etc...


Citaat
Ik beweer zelfs dat meditatie de seksualiteit kan verdiepen... Je gevoel zal door meditatie verbeteren, omdat het contact met jezelf beter wordt... Dus zullen je emoties ook meer kwaliteit krijgen en dienovereenkomstig zal seks een grotere kwaliteit krijgen... Seks zal veel dieper gaan, tot in je porieën, zal ik maar zeggen... En ik spreek uit eigen ervaring... Of dat automatisch betekent dat je altijd een eeuwig aan seks gebonden zal zijn, dat is de vraag... Maar wat doet iemand als hij merkt dat zijn seksualiteit zich verdiept en de zogenaamde heiligen hem voorleven dat seks zou moeten worden onderdrukt of overstegen? Dat je het moet laten "verdampen"? Hij zal zich mogelijk schuldig voelen en een conflict krijgen met zichzelf... Misschien stopt hij zelfs met zijn meditatie, omdat het zijn of haar seksualiteit oproept en versterkt... Ik chargeer het enigszins om het verschil duidelijk te maken... Meditatie moet geen emotioneel conflict worden... Toch?

Ik denk dat je botweg moet teruggaan naar de waarden die Boeddha en eventuele voor jou relevante levende heiligen voor staan. Kernwaarde is Bodhicitta - dat je vanuit Metta voor al wat leeft probeert te handelen en niet vanuit ego/eigenbelang. Maar wel realistisch, niet door ontkennen/onderdrukken van dingen die wel degelijk deel van jezelf zijn...

Dus
  • Ja natuurlijk, meditatie kan je seksualiteit verdiepen net zoals het veel van je emoties en zelfs fysieke ervaringen kan verdiepen. (Tot in het onaangename toe, want zoals wel meer mediteerders wil ik in het ziekenhuis geen ruggeprik meer - ik voel dan wel degelijk wat er gesneden wordt!)
  • Maar het doel van Boeddhistische meditatie is niet diepere ervaringen/gevoelens, het is dichter bij verlichting komen voor het welzijn van alle wezens.
  • En welke rol daarin dan seksualiteit gaat/blijft spelen, iets dat in essentie op hechting (Pema) en niet op ONThechting (--> o.a. Metta) gebaseerd is, dat is individuele keuze en ervaring.
  • Een voorbeeld-heilige die tot 'onderdrukken' oproept? Dan gaat er wat mis. Als ie oproept tot 'overstijgen' heeft ie helemaal gelijk, maar dat is iets waar je dan door je beoefening expliciet aan zou kunnen gaan werken. Eerst nieuwe schoenen (meer vanuit Metta leven), dán mogelijk oude schoenen weggooien! En in de tussentijd zie je vanzelf al wel dat ook binnen seksualiteit allerlei positievere nuances mogelijk zijn, minder uit wederzijdse exploitatie en Nemen bijvoorbeeld en meer vanuit Geven...
  • Emotionele conflicten in jezelf mogen volop, mits gebaseerd op échte spirituele Inspiratie vs. je kleine zelfzuchtige Ikje en niet op allerlei groepsdwang of dogmatische regeltjes die je in het gareel zouden moeten krijgen.

Tot zover mijn nederig kwarretje...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Old Soul

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 86
Re:het alledaagse leven
« Reactie #8 Gepost op: 09-08-2009 15:10 »
Meneer Nederige Ujukarin,

Het lijkt mij dat seksualiteit in de weg staat voor verlichting. Als ik eeuwig met mijn vriendin aan het ga  *rollebollen * schiet het niet op.

Als er sprake is van verdieping van seksuele gevoelens tijdens een meditatie of door, is er dan geen sprake van een trance meditatie. Het lijkt mij onmogelijk om door een meditatie aan seks te doen en daarna een biertje te drinken en een sigaret op te steken, om het even door te trekken, omdat dit om zintuigelijk genot gaat.

Ik weet nog niet zo veel van de meditaties, hehe, maar het lijkt mij juist dat de meditatie die behoeftes weg neem. De focus om dat te doen.

Ik ben nog niet zo lang in het boeddhisme maar probeer het wel serieus te nemen. Als ik lees dat ik mededogen met alle levende wezens moet krijgen doe ik daar mijn best voor, ook al lukt het niet.

Is het boeddhisme niet een harde training ? Dat na lange beoefening zijn vruchten af werpt?

Smiles from Old Soul







Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 749
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:het alledaagse leven
« Reactie #9 Gepost op: 09-08-2009 15:44 »
Hoi Old Soul,

I.h.a. redelijk eens met wat je stelt! Kernpunt is wat ik schreef,

Citaat
En welke rol daarin dan seksualiteit gaat/blijft spelen, iets dat in essentie op hechting (Pema) en niet op ONThechting (--> o.a. Metta) gebaseerd is, dat is individuele keuze en ervaring.

Dus dat vertaalt zich tot de volgende kommentaren:

Citaat
Het lijkt mij dat seksualiteit in de weg staat voor verlichting. Als ik eeuwig met mijn vriendin aan het ga  *rollebollen * schiet het niet op.
Ja en nee. Hechting is het probleem. Er zijn scholen zoals in Puur Land (Japan/China) en bepaalde Tibetaanse tradities die volhouden dat ook als je dichtbij verlichting zit seksualiteit nog steeds kan. Maar de rol is relatief ondergeschikt. Bijvoorbeeld de Tibetaanse scholen waar de Lama getrouwd mag zijn hebben dan vaak een regeling in de trant van 'eerst 12 jaar celibatair als monnik trainen, als je het Lama-examen haalt dan mag je pas trouwen'...

In 'mijn' eigen traditie, als een ander voorbeeld, stellen we dat het vrije individuele keuze is; de anagarika's (die hun gelofte veelal jaar-voor-jaar nemen en niet direkt voor het hele leven) hebben niet persé een hogere status of zijn dichter bij Verlichting dan de gewone Dharmacharis/rinis zoals ikzelf. Ze hebben wél door hun leefstijl veelal meer tijd voor Dharma-beoefening, en als ze die goed invullen inplaats van konstant-hunkeren-naar-datgene-dat-ze-zichzelf-ontzegd-hebben dan hebben ze een prima Pad gekozen!

Citaat
Als er sprake is van verdieping van seksuele gevoelens tijdens een meditatie of door, is er dan geen sprake van een trance meditatie. Het lijkt mij onmogelijk om door een meditatie aan seks te doen en daarna een biertje te drinken en een sigaret op te steken, om het even door te trekken, omdat dit om zintuigelijk genot gaat.

Mee eens. Of beter gezegd: die meditatie heeft dan simpelweg niet bijgedragen aan dichter bij verlichting komen voor het welzijn van alle wezens. Wel aan dieper bewustzijn van zintuiglijk genot, maar ik zou persoonlijk toch liever dieper bewustzijn op andere vlakken inzetten.
Als bij-effect van meditatie kan het (net zoals sommigen als bij-effect door de ruggeprik-verdoving heen voelen) maar het mag geen doel ervan worden.

Citaat
Ik weet nog niet zo veel van de meditaties, hehe, maar het lijkt mij juist dat de meditatie die behoeftes weg neem. De focus om dat te doen.
Hmm... ik zou het iets anders formuleren: ze maken je bewust van je motieven. En als je dan geïnspireerd raakt door het Verlichtings-ideaal dan merk je inderdaad dat konstant rokkenjagen (of v.v. voor de dames) een minder nuttige tijdsbesteding is, of als je een vaste relatie hebt het konstant denken aan de plannen voor die nacht. Het leven vanuit Metta, en die kan wel degelijk ook in een relatie en/of gezin gelden, kan je gaandeweg zo 'vervullen' dat je minder gehecht bent aan o.a. sex...

Citaat
Is het boeddhisme niet een harde training ? Dat na lange beoefening zijn vruchten af werpt?

Boeddhisme eist discipline, zonder meer. Er zijn vruchten na korte beoefening en meer vruchten na wat langere beoefening. Maar het is geen 'kadaverdiscipline' en geen dogma-gebaseerd volgen, je kunt per stadium toetsen of je écht hiermee geholpen bent (Ehipassiko) en zonodig samen met sangha en leraren bijsturen...

Nogmaals dank,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2989
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:het alledaagse leven
« Reactie #10 Gepost op: 10-08-2009 18:57 »
als je sex toestaat,

zul je ook kinderen moeten toestaan.

voor je het weet

woon je gewoon in een dorp

of stad en moet je een baan gaan zoeken

om je gezin te onderhouden...
inner peace and love
is the only revolution

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 749
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:het alledaagse leven
« Reactie #11 Gepost op: 10-08-2009 19:01 »
Hoi 'Lekenvolgeling',

Helemaal mee eens met het celibaat als kernregel voor monnikken/nonnen in de tijd van de Boeddha. Ook nu nog geldt dit 'rotsvast' voor de Theravada-scholen. De uitzonderingen die genoemd werden gelden voor een aantal scholen in Mahayana/Vajrayana, of in ieder geval niet 100% 'puur' Theravada. Waarbij ik geen oordeel vel of Theravada danwel anderen het beste boeddhisme is; Theravada claimt (m.i. wel terecht) de letter van het oorspronkelijk boeddhisme te volgen en Mahayana/Vajrayana claimen de geest beter te volgen dan Theravada.

En ja inderdaad, celibaat is inzwemmen tegen een natuurlijke conditionering. In die tijd stond 'niet-celibatair' gelijk aan 'getrouwd met gezinsverantwoordelijkheden', dus ik kan me de strenge regel van de Boeddha goed voorstellen; en ook dat Mahayana, zich aanpassend aan andere culturen en moderne tijden met andere regels over seksualiteit, andere keuzen gaat bieden.

Maar voor de meesten zal het relatief gezien nog makkelijker zijn om onthechting te bereiken zonder sex dan mét sex, dus ooit (misschien tig levens na het huidige) zouden ook jij en ik er aan moeten als we tenminste verlichting gaan bereiken. Echter, zoals steeds gezegd: absoluut niet door onderdrukken of door ontkennen van een deel van jezelf, maar door vervanging.
Als je zó vol van Metta en positieve gevoelens voor alle mensen bent als een bijna-verlichte, dan kan ik me voorstellen dat je celibaat niet als een last maar als een bevrijding ervaart. En de paar serieus celibataire monniken die ik ken (naast tientallen waar ik m'n twijfels heb of ze zich er wel geheel aan houden) daar geldt dat 'bevrijdings' stuk ook zeker, net als voor de serieus celibataire Nederlandse Dharmacharinis (leraressen) die in dezelfde club aktief zijn als ikzelf. Ik zeg van allen zeker niet dat ze bijna verlicht zijn maar wel dat ze in mijn ervaring op positieve manier met celibaat omgaan..

With folded palms,

<Ujukarin>



Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 749
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:het alledaagse leven
« Reactie #12 Gepost op: 10-08-2009 20:16 »
Toch komt de regel me – ondanks alle sublimatie of overstijging en techniek om seks te kunnen omzetten als energie – vrij hard voor. Zeker als je bedenkt dat in de tijd van Boeddha de persoon in kwestie de geloften af moest leggen om zijn toevlucht te nemen tot de Boeddha.

Dus lijkt het vrij oneerlijk dat iemand van 50 jaar seks gemakkelijk kan laten voor wat het is als hij toevlucht neemt tot de sangha in vergelijking met een jongeling van 21 jaar die misschien op hetzelfde moment toevlucht neemt tot de Boeddhistische gemeenschap.

Hallo maar weer,

Kleine korrektie: de Boeddha kende toen al 2 niveau's van toevlucht. Het Sasana-sangha niveau, dan werd je dus monnik/non en accepteerde de hele Vinaya-regels inclusief celibaat. (In 2 trappen trouwens, via novicaat, maar ook novicen zijn al celibatair.) En het Upasaka/upasika-niveau, ook wel in latere tijd 'maha-sangha niveau' genoemd. En dan nam je als familieman/vrouw de 3 toevluchten en 5 voorschriften aan, meer niet.
Er zijn ook koningen etc. die toevlucht namen, en veel van z'n rijke sponsoren waren natuurlijk ook 'leek'. Van na de tijd van de Boeddha zijn ook leken bekend die verlicht werden (Arahat) dus dat is ook niet voorbehouden aan monnik/non, al is het i.h.a. vanuit die positie wel makkelijker.

Verder prima wat je schrijft!

With folded palms,

<Ujukarin>

 


+-Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Noel Vandaag om 09:08
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by bolletje Gisteren om 22:35
[Het gewone leven] Re: ongelukkig zijn met bolletje by bolletje Gisteren om 22:27
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Noel Gisteren om 21:55
[Het gewone leven] Re: ongelukkig zijn met bolletje by Noel Gisteren om 21:51
Powered by EzPortal