Auteur Topic: De spijswetten  (gelezen 8479 keer)

Offline Old Soul

• Geïntresseerde
  • *
De spijswetten
« Gepost op: 30-09-2009 14:54 »
hoi mensen

ik las nu net een stukje over de spijswetten van de boeddhisten en schrok me wezeloos door het volgende ->>> ( een paar regels uit de spijswet )

Vijf verboden groenten mogen niet worden gebruikt in de bereiding van vegetarisch voedsel. Dit zijn groenten van de uienfamilie, namelijk knoflook, ui, sjalotten, prei en bieslook. Deze groenten creëren lust wanneer ze gekookt zijn en geven een opvliegende gemoedstoestand en een slechte geur wanneer ze rauw worden gegeten. Het bewustzijn is hierdoor aangetast en dit is in strijd met leefregel vijf.

Erg komisch, tot ziens uienfamilie :)

de link -> http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/hid/6/vid/375/wat_eten_boeddhisten_vooral

Smile Old Soul :)

Online marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:De spijswetten
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2009 16:30 »
ik vermoed dat deze spijswetten een advies zijn
voor formele meditatiebeoefening.

ga maar eens zitten mediteren,
als je uien hebt gegeten....

inner peace and love
is the only revolution

Offline Old Soul

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2009 16:40 »
Hoi Lekenvolgeling,

Als ik mijn lusten kan minderen op welke wijze dan ook is dat mooi meegenomen :) Ik vond het wel leuk om te melden, ik zal het onderzoeken of het echt zo is, mocht dit zo zijn eet ik het niet meer.

Wat een ego wil eten wil misschien het lichaam niet eten ..

Ik eet nu een zak chips en geniet vanwege de lusten, maar uiteindelijk heeft mijn lichaam er geen klap aan. Ik kocht de zak chips omdat ik me even leeg voelde.

Weet je wat ik lastig vind. Ik proef van het boeddhisme en lees er over,maar...dit heeft wel consequenties wat ....inhoud, dat mijn levenspatroon en stijl mee verander.

Ik snap wel dat je zo reageer op dit artikel, maar ik zie er ook wel iets serieus in.

Voor mij betekend eten erg veel en zeker gezond, ook omdat ik veel sport.
Zo drink ik ook geen koffie meer.

Focus jij je op boeddhistische regels ?

Smile Old Soul

Offline frederik

• Boeddha Forum Sangha aanvrager
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2009 21:22 »
Ik heb eens gehoord dat echte, juiste discipline een gevolg is van juist inzicht.

En dan is het niet meer iets dat van buitenaf wordt opgelegd, maar eerder een natuurlijk gevolg van je inzicht in wat je beter wel of niet doet, om duurzaam geluk voor jezelf (en anderen) te brengen (of gewoon om je doel te bereiken)... Dan kan je het mss niet eens echt nog regels noemen...?

Maar dat inzicht komt ook niet vanzelf?? Mss moeten sommige mensen eerst wat afstand nemen van lusten en andere (5groepen van hechten?), om zo hun geest ruimte en energie te geven, om zo inzicht te kweken. Dan kan de aanvankelijke discipline er mss toch één van buitenaf zijn.

De middenweg is de beste, naar het schijnt...
« Laatst bewerkt op: 02-10-2009 21:28 door frederik »

Offline Old Soul

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-10-2009 14:18 »
Hi Frederik,

Ik ben het wel eens met het afstand nemen van dat soort gevoelens.

Ik zelf heb wel een soort van handvat nodig in die zin, dat het me een redelijk houvast bied zoals b.v het volgen of proberen te volgen van het 8 voudige pad, wat al een hele kunst is

Ik lees daar nu een stuk over -->

http://www.katinkahesselink.net/boeddha/waarheden.html[/iBij

Bij de meditatie zijn er geen regels maar zijn er ook handvaten om ** juist ** wat is juist te mediteren.

Ik weet dat jij het vaak over een glimlach had frederik.. tijdens de meditatie, en dat dat wel essensieel was.
Niet dat omdat jij dat zei dat ik dat klakkeloos opvolg, maar het werkt wel.

Online marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2009 14:35 »
ik zou zeggen dat

afstand nemen zoiets is als : niet-grijpen.

niet hechten aan verschijnselen

we hoeven niets te

doen met een gevoel

inner peace and love
is the only revolution

Offline Old Soul

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 04-10-2009 19:13 »
Ik weet nog steeds weinig van het boeddhisme maar als nu het gevoel of b.v lust of woede een joekel van een zwarte vrachtwagen is die voor mijn deur staat met daarachter een landschap dat ik nog nooit heb gezien. Als ik meer en meer aandacht besteed aan die vrachtwagen word die groter en wat nu als de meditatie een sleutel bied om die wagen even aan de kant te zetten zodat ik, wat ik nog niets wist de natuur ineens kan zien. De natuur is het scherpe zicht.

Maar de chauffeur kan natuurlijk altijd weer zijn eigen sleuten pakken en die wagen terug zetten als ik weer mee ga in mijn gevoelens. En dan ben ik weer, laat ik het vertroebeld noemen.

Gevoelens of er in mee gaan kan wel maar het belemmerd het inzicht denk ik of uitzicht ??

Meer weet ik even niet en ook niet als dit wat lijkt hehe

Smile Old Soul

Offline Winnetoe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 11-10-2009 03:39 »
hoi mensen

ik las nu net een stukje over de spijswetten van de boeddhisten en schrok me wezeloos door het volgende ->>> ( een paar regels uit de spijswet )

Vijf verboden groenten mogen niet worden gebruikt in de bereiding van vegetarisch voedsel. Dit zijn groenten van de uienfamilie, namelijk knoflook, ui, sjalotten, prei en bieslook. Deze groenten creëren lust wanneer ze gekookt zijn en geven een opvliegende gemoedstoestand en een slechte geur wanneer ze rauw worden gegeten. Het bewustzijn is hierdoor aangetast en dit is in strijd met leefregel vijf.

de link -> http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/hid/6/vid/375/wat_eten_boeddhisten_vooral

Dit klinkt als onzin, ik zou niet veel waarde hechten aan deze regel. Ik geloof niet dat de suttas spreken over het niet gebruiken van deze ingrediënten. Het lijkt me meer iets dat is overgenomen uit het hindoeïsme.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Geïntresseerde
  • *
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2009 22:43 »
ik vermoed dat deze spijswetten een advies zijn
voor formele meditatiebeoefening.

ga maar eens zitten mediteren,
als je uien hebt gegeten....

Of andere dingen  ;D. Het heeft soms wel zijn nadelen he.

Sohan
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Geïntresseerde
  • *
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
« Reactie #9 Gepost op: 07-11-2009 22:49 »
hoi mensen

Dit klinkt als onzin, ik zou niet veel waarde hechten aan deze regel. Ik geloof niet dat de suttas spreken over het niet gebruiken van deze ingrediënten. Het lijkt me meer iets dat is overgenomen uit het hindoeïsme.

Groeten,
Erwin.

Ach lijkt mij ook pure onzin. Ik heb ooit een een kookprogramma beluisterd op de radio en dat ging over het Boeddhisme en dan zeiden ze dat er een paar groeten waren die verboden waren. Ik heb hier sterk me zitten lachen.

Ik persoonlijk eet Kosher/Halal, ik kom net uit een religieus leven en ben aan het afkikken. Niet eazy :D

Sohan
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

+-Laatste berichten

[Religie, Mens en Maatschappij] Re: Wat het ego is... by marcel Vandaag om 22:15
[Religie, Mens en Maatschappij] Re: Wat het ego is... by Noel Vandaag om 21:51
[Religie, Mens en Maatschappij] Re: Wat het ego is... by Siebe Vandaag om 21:26
[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by Siebe Vandaag om 21:24
[Het gewone leven] Is de wereld veilig? by Noel Vandaag om 20:42