Auteur Topic: Omgaan met je verleden  (gelezen 2830 keer)

Lauw

• Gast
Omgaan met je verleden
« Gepost op: 04-01-2010 17:25 »
Stel je hebt vroeger iets heel ergs gedaan.

Om even een overdreven daad als voorbeeld te stellen :

Je hebt iemand onschuldig vermoord.
Achteraf heb je er wel enorm veel spijt van en het brengt al jaren onrust in je geest.

Hoe ga je met zoiets om en zal het voor altijd je geest blijven verstoren, aangezien je jezelf zoiets niet kunt vergeven.

Ik heb namelijk een 5 jaar geleden zo zelf iets gedaan. (wel geen moord natuurlijk, was een voorbeeld)

Maar ik geraak er zelf niet overheen.
Ik zit er op zen minst wekelijks nog aan te denken, en lig er vele nachten wakker van.
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:25 door lord rainbow »

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:omgaan met je verleden
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2010 17:39 »
soms moet karma rijpen om

uitgewerkt te raken....

soms ook kun je karma zuiveren.

Dat doe je middels de vier tegenwerkende krachten:

- spijt,berouw(gebaseerd op inzicht)

- de kracht van het object(hernieuwen van het toevlucht nemen).

- het voornemen,de handeling niet meer te verrichten

- er iets positiefs tegenover stellen.

« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:26 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
Re: Omgaan met je verleden
« Reactie #2 Gepost op: 21-12-2019 15:38 »
Waar je niets aan kan doen, daar hoef jij je geen zorgen over te maken

Waar je wel iets aan kan doen, daar hoef jij je óók geen zorgen over te maken

Zo zie je. Je hebt al dat erge ding gedaan, je kan er dus toch niets meer aan doen. Laat het dus uit je handen glippen, als zand dat door je vingers glijdt. Je had het beter niet kunnen doen, maar nu heb je het toch al gedaan. Er is geen weg meer terug.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #3 Gepost op: 23-12-2019 10:24 »
Lauw, welkom.

Afgezien van de verder correcte opmerkingen hierboven wil ik je leed zelf graag serieus nemen. Kijk, ik kan je best uitleggen dat gedachten geen feiten zijn maar feit is dat je gedachten hebt. Feit is dat je lijdt.

Karma is genoemd. De leer daaromtrent is best subtiel en soms lastig te begrijpen. (Ik weet niet in hoeverre je een buitenstaander bent.) Karma leert ons daden verbonden zijn met elkaar. Jouw nare daad in het verleden staat niet compleet op zichzelf maar kent oorzaken, net zoals er nu ook gevolgen zijn. De leer van karma leert ons op z'n minst dat dit een onoverkomelijk proces is. (In de boeddhistische geschriften komen zelfs mensen voor die de Verlichting hebben bereikt en dan nog de gevolgen van oud kamma tegenkomen.)

Je kunt in sommige tradities wel karma opbranden als het ware door heilzame daden te doen. Ik zou je echter willen afraden om karma als een bankrekening te zien. Je hebt er als mens, alleen omdat je mens bent, stapels donkere van en ook stapels lichte. Het gaat er nu om wat je water en zon geeft, en wat je bemest. Wat, kortom, laat je groeien?

Heb je met je huisarts gepraat over je emotionele problemen? Of met een psycholoog? Ondanks dat je je ergens schuldig aan hebt gemaakt wil niet zeggen dat je geen recht hebt op hulp.

Meditatie kan helpen, in het bijzonder vergevingsmeditatie. Hier schuilt echter een risico in: het vraagt om een basis die er nu misschien nog niet is. Mensen die emotioneel in de knoop zitten kunnen zelfs achteruit gaan van (onoordeelkundig) mediteren.

Misschien is het op dit moment het beste om je uit te spreken, om te lezen en meer vragen te stellen.

Je bent in elk geval welkom.

Met warme groet,

Maarten

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23-12-2019 10:35 »
Maarten, die post van Lauw was van 2010.

Wel een mooi onderwerp trouwens. Beste bizar dat iemand als Angulimala volgens overlevering 999 mensen vermoordde en toch meteen toegang kreeg tot de Sangha en heel snel bevrijding realiseerde.
En wij kunnen ons om kleinere dingen schuldig blijven voelen.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #5 Gepost op: 23-12-2019 11:12 »
Gut ja, niet gezien.

Afijn. Angulimala werd overigens bekogeld met stenen nog na zijn verlichting en de Boeddha ried hem aan dit geduldig te verdragen. Oud kamma. Daden zijn met elkaar verbonden.

Ik laat mijn antwoord maar staan; misschien heeft een ander er nog eens iets aan.

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
Re:omgaan met je verleden
« Reactie #6 Gepost op: 23-12-2019 17:09 »
soms ook kun je karma zuiveren.
Dat doe je middels de vier tegenwerkende krachten:

- spijt, berouw (gebaseerd op inzicht)
- de kracht van het object (hernieuwen van het toevlucht nemen)
- het voornemen, de handeling niet meer te verrichten
- er iets positiefs tegenover stellen.

Dit vond ik toch wel mooi gezegd.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #7 Gepost op: 24-12-2019 14:37 »
Ja, die gast had ook echt 999 mensen vermoord

Wie heeft er nou 999 mensen vermoord ?

dan ben je echt 'on the rampage' gegaan

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Bodhiboom Gisteren om 23:12
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 19:31
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Gisteren om 14:18
[Religie, Mens en Maatschappij] Prof. dr. Paul van der Velde, 'Het boeddhisme en de ideale staat', TvRRB 2019-1, by gouden middenweg & de wilde natuur 17-02-2020 21:56
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Dorje 17-02-2020 17:41