Auteur Topic: Hoe beginnen?  (gelezen 3921 keer)

Witte Lotus

• Gast
Hoe beginnen?
« Gepost op: 29-01-2010 11:53 »
Hoi allemaal,

het boeddhisme interesseert me al erg lang maar ik kan er nooit echt serieus aan beginnen. Nu wil ik er echt serieus aan beginnen. Maar hoe kan ik eraan beginnen? Hebben jullie tips voor me hoe ik het boeddhisme en de wijsheid kan toepassen in het dagelijkse,drukke leven?

Bedankt,
Witte Lotus :)

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Hoe beginnen?
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2010 12:47 »
Hoi Mr. Padma  ;D,

Is allemaal niet zo moeilijk in concept. Praktijk kan inderdaad tegenvallen. Sleutelwoord is (zelf-) discipline; zonder dat houd je 'serieuze' meditatie-oefening niet meer dan een paar dagen vol. Ook zoeken van vriendschappen die je practice ondersteunen, en minder tijd steken in vriendschappen die je bij wijze van spreken de kroeg- of hooliganscene in'slurpen', hoort er bij.

Effect van meditatie (of serieuze tekststudie met reflectie, of rituelen alleen of samen) zal zijn dat je ook tussendoor in het dagelijkse drukke leven wat meer neigt tot stil-staan. Om tot tien te tellen voordat je mechanisch een volgende stap zet. En die 'succesjes' kunnen de motivatie tot mediteren weer vergroten...

Hope thiz helpz a bit,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2010 17:07 »
Maar hoe kan ik eraan beginnen?

er is niet echt een hoe,
je begint er gewoon mee....
en dan is het proces op gang

wees naast gedisciplineerd,
wat eigenlijk staat voor regelmaat en kwaliteit van de beoefening,
vooral ook vriendelijk voor jezelf,het is handig als het leuk blijft.

je bent begonnen
« Laatst bewerkt op: 29-01-2010 17:12 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

Stefan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2010 22:30 »
Voor mijn eigen idee ben ik begonnen. En klaar ben je nooit.

Ik heb de voorschriften tot mij genomen zo goed als mogelijk, en heb ontdekt dat, wat lord rainbow ook zegt, vriendelijkheid voor jezelf, maar zeker ook voor anderen, zelfs al wil je eigenlijk boos zijn, enorm kan opluchten. Zelfs meer dan woede.

Daarbij ben ik ook al een paar keer bij het Boeddhistisch Centrum Amsterdan 'binnengelopen' en daar dusdanig warm ontvangen, dat is misschien geen begin maar wel een stap en een dergelijk warm onthaal is schitterend.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2010 23:25 door Stefan »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 31-01-2010 09:26 »
Hoi allemaal,

het boeddhisme interesseert me al erg lang maar ik kan er nooit echt serieus aan beginnen. Nu wil ik er echt serieus aan beginnen. Maar hoe kan ik eraan beginnen? Hebben jullie tips voor me hoe ik het boeddhisme en de wijsheid kan toepassen in het dagelijkse,drukke leven?

Bedankt,

Stel dat Witte Lotus jou die vragen zou stellen, wat zouden  jou antwoorden op die vragen zijn ?
Van medemens tot medemens, zoals jij denkt dat een medemens, op een medemenselijke wijze zou antwoorden... 

Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline aprapti

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 31-01-2010 21:06 »
Hoi allemaal,

Bedankt,

Het gaat bij het boeddhisme over Boeddha, over zijn leer en over de verzameling van mensen die die leer volgen. Dat laatste is een handige ingang. Als je googelt vindt je in je woonplaats of in de buurt vast wel adressen van boeddhistische groepen. Ga daar eens een kijkje nemen en proef de sfeer. Als het wat voor je is, blijf je een tijdje hangen. De leer en de rest komen dan vanzelf wel.

in gassho,

Aprapti

+-Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by Dorje Gisteren om 23:52
[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by Dorje Gisteren om 22:44
[Het gewone leven] Re: Is de wereld veilig? by Siebe Gisteren om 21:26
[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by Siebe Gisteren om 20:53
[Het gewone leven] Re: Is de wereld veilig? by Noel Gisteren om 20:14