Is er wel resultaat te boeken als *boeddhist * in een stad zoals mij waar ik woon? ( of andere mensen )
Of moet ik niet gewoon in een hutje op de hei gaan zitten...
Ik heb weinig boeken gelezen, maar weet zeer weinig van de Boedha en waar hij, Na, zijn verlichting woonde of wat hij deed. We leven wel in een andere tijd, maar toen waren er ook vast grotere plaatsen vol afleiding, nachtleven, drukte, werk, etc.
De grens is wel moeilijk van de linkerkant van het voor het eerst in aanraking komen met het boeddhisme tot aan de extreme rechterkant van een mokkiken leven afgesloten van de buitenwereld, en wat bepaald ook deze kanten, of richting. Wie word een monnik, en wie blijft halverwege ?
Als ik thuis mediteer moet ik toch altijd weer de drukte in, en op het verkeer letten, en als ik dat doe ga ik wel met mijn aandacht naar buiten..
Ik kan me niet voorstellen dat het tot grote vorderingen leidt met heel veel afleiding in grote plaatsen. Ik denk dat het boeddhisme om een grotere inzet vraagt als waar een indeling van een westerse maatschappij om vraagt. Een gezin, een drukke baan, een druk uitgaansleven, druk met zappen, druk met de sportvereneging etc.
Ik weet dat men geen afstand kan nemen van deze zaken door hechting en verantwoordelijkheid.
Alsnog, is er wel resultaat te boeken in b.v een drukke stad...
With a smile, Old Soul