Auteur Topic: Dharmist  (gelezen 13291 keer)

Online gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Dharmist
« Gepost op: 11-08-2010 16:01 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dharmist

Dharmist

Er is een verschil tussen een boeddhist en een Dharmist. Een boeddhist volgt een leraar, school of stroming die een interpretatie heeft van de Dharma of zich richt op bepaalde soetra's. Een Dharmist maakt zijn eigen interpretatie en volgt hiermee de woorden van Gautama de Boeddha die zei:

Neem niets aan zonder het zelf onderzocht te hebben, geloof niet mijn woorden alleen omdat ik ze zeg, onderzoek ze zelf.

Een Dharmist is vaak geen Boeddhist.

Een Dharmist is een persoon die wel de Dharma bestudeerd maar niet aangesloten is bij een boeddhistische school of stroming. Sec genomen zijn Dharmisten daarom géén boeddhisten. In het Pali Canon wordt de volgende standaardbeschrijving van de Dhamma vaak gebruikt:

De Dhamma is goed beschreven door de Gezegende (de Boeddha):
    Waarneembaar in het hier en nu,
    Tijdloos,
    Aanmoedigend tot onderzoek,
    Voorwaarts leidend,
    Door de wijzen zelf te ervaren.

Dharmisten zien hier de argumentatie om geen boeddhist te worden. Naar hun mening is een boeddhistische stroming inherent aan regels, structuur en dogmatiek, iets wat nu juist losgelaten dient te worden als je de Dharma volgt. Veel boeddhistische stromingen zouden ook teveel beïnvloed zijn door lokale gebruiken en cultuur.

Bekende Dharmisten

S.N. Goenka, oprichter van vele vipassana centra over de gehele wereld, is één van de bekendste Dharmisten die zichzelf uitdrukkelijk geen boeddhist noemt. Hij ziet zichzelf als Hindoe die de Dharma van Gautama Boeddha bestudeerd. Andrew Cohen is joods en Dharmist. Bekende Nederlandse Dharmisten zijn onder andere Jan Willem van de Wetering, Ivar Mol en Erica Terpstra
« Laatst bewerkt op: 11-08-2010 16:02 door nova »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Dharmist
« Reactie #1 Gepost op: 11-08-2010 18:29 »
Wat er in Wikipedia ook nog staat: 'sec genomen zijn Dharmisten geen boeddhist'.

Klopt, ze pikken selectief citaten van de Boeddha zonder de totale context van de 3 Juwelen te volgen. Eigen keuze...

Wikipedia.nl (en .org) text 'sangha' heb ik nu overigens bijgewerkt omdat je aansluiten bij een 'sangha' nu eenmaal wél bij Boeddhisme hoort, de 2 uitleggen hoe zo'n groep dan heet staan er nu in. Zie ook Engelse lemma 'kalyana-mittata' voor nóg meer uitleg waarom sangha zo belangrijk is...

With folded palms,

<Ujukarin> / even in haast, moet zometeen naar een sangha-avond toe  :'(

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2010 23:26 »
Mee eens; sorry, in 1e citaat was ook al meegenomen dat ze geen boeddhisme claimen te zijn. Overigens een erg boude claim om Goenka eronder te scharen, de man zou zich in z'n graf omdraaien en heeft nadrukkelijk wél een soort sangha gesticht!

In het lemma dat ik noemde
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaly%C4%81%E1%B9%87a-mittat%C4%81

staat het citaat van de Boeddha die elk verkeerd gebruik van dat 'zelf onderzoeken' en 'wees een eiland voor jezelf' weerspreekt: Upadhatta Soetra, 'spirituele vriendschap is het hele spirituele leven'. Dat betekent voor mij
  • Sangha's die tot dogma's, overdaad aan regels en overdaad aan struktuur leiden zijn zelf een degeneratie (en vaak tot gebrek aan echt spiritueel kontakt)
  • Zij die zonder spirituele vriendschap proberen alleen Boeddha en Dharma te volgen zijn a) geen Boeddhist en b) lopen erg veel risico klem te lopen in het bijeenshoppen van een opgeblazen ego
Je spirituele vrienden zijn er nu juist om feedback te geven en zorgen dat je gezamenlijk op een pad de goede kant uit gaat...

With folded palms,

<Ujukarin>

• Sangha Ouderling
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2010 03:25 »
Zelf heb ik geen interesse in of voor het etiket "boeddhist" of "dharmist"...
Iedereen die me het "goede" leert te realiseren, concretiseren in het leven zal ik naar luisteren... En dan maakt het voor mij niet uit of die persoon zich nu boeddhist noemt of dharmist of geen van beide of alle twee. Het maakt me ook niet uit welke mening die persoon heeft omtrent wie zich nu wel of niet boeddhist of dharmist of welke "ist" mag noemen...

Niet dat ik zelf geen mening hieromtrent heb... Mijn mening is dat boeddhisten geen interesse hebben in het etiket... en ook niet stilstaan bij het predikaat "boeddhist"...

Ik denk wel dat de dharma van boeddha zoals gautama het gezien/ervaren heeft inderdaad de "uitweg" is en dus dat gautama inderdaad de "uitweg" heeft hervonden... Ik denk ook dat het "goed" is om omgang te zoeken met mensen die voortgeschreden, ver gevorderd zijn op het dharma pad.

Toch vereng of verabsoluteer ik dit niet... Dus ik denk ook dat anderen de dharma hebben hervonden, hoewel dit niet misschien niet onder dezelfde benamingen of woorden is doorgegeven... En ik denk ook dat er velen veel verder zijn gevorderd op het dharma pad dan ik, zonder dat deze mensen zich expliciet boeddhist noemen...

Als jij zegt "voor mij en voor velen anderen is dit zo" dan mag dat inderdaad zo zijn... Nog anderen hebben een andere mening, zowel verschillend van jou als verschillend van mij... 

Uiteindelijk is het voor mij een discussie in de kantlijntjes, die misschien al al te vaak weerstand en wrevel heeft opgewekt. En in die zin is het wel goed om er van tijd tot tijd eens bij stil te staan...

zelf ben ik veel meer bezig met "hoe bewaar ik harmonie in het concrete dagdagelijkse leven" "hoe verwerkelijk ik gelijkmoedigheid", en nog andere zaken die  ik belangrijker acht... En natuurlijk hoop ik op hulp, en het maakt me niet uit vanuit welke richting die hulp komt...
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

• Sangha Ouderling
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2010 13:47 »
Ik had zo de indruk dat je met dit topic wilde verduidelijken dat boeddhisten niet zo op de goede weg zijn en dat het beter is een dharmist te zijn. Met deze laatste post lijk je dat tegen te spreken. Goed zo.

Was inderdaad niet mijn bedoeling om dat zo stellen.

Zo ik begrijp is er veel vrijheid mogelijk binnen het Boeddisme.
De manier waarop je het schrijft wijst al op een manier hoe je er tegenaan kijkt.

Wat ik wil zeggen is; je spreekt over "binnen het boeddhisme".

En inderdaad we kunnen er niet langs kijken, "boeddhisme" is ook een cultureel/sociaal/religieus fenomeen.  En het is vooral met dit fenomeen dat zich heeft geconcretiseerd in structuren, rituelen, gebruiken, teksten, leraren, tradities enz waar menig westerse spirituele zoekende een fundamenteel probleem mee heeft om zich er mee te identificeren.

En in weze herkennen ze de zoektocht van Gautama, die ook niet binnen de tradities is gebleven, en ook alles heeft verworpen en uiteindelijk zelfs zijn meest intieme vrienden de rug heeft toegedraaid als een voorbeeld...

Wat me opvalt in de discussie (niet alleen met prajna, maar ook met anderen in het verleden) dat is de wederzijdse minachting...

Is het beter volledig buiten elke traditie te staan ? Of is het beter om binnen een traditie te staan ? Men kan voor zichzelf toch wel concluderen, ik zoek het buiten en een ander ik zoek het binnen.
Maar juist die wederzijde minachting maakt het zaakje verdacht...

Waarom kan men niet tot wederzijds respect komen, dat het één niet beter is dan het andere, maar dat de één het wel als beter voor zichzelf kan ervaren als de andere ?

Maar langs de andere kant is dat natuurlijk ook niet zo verwonderlijk want iedereen wil datgene waar hij zich mee identificeert  afschermen, beschermen, toe-eigenen...

"jij bent geen boeddhist" (minachting, tegelijkertijd met groot gebaar "maar ik wel")..
"jij bent ... (minachting, tegelijkertijd met groot gebaar "maar ik niet")...
Maar zo blijft het ego-spel van identificatie, afschermen, beschermen, toe-eigenen, "dat is mijn" altijd verder en verder gaan... 

Afwijkende meningen, opvattingen, identificaties roepen wrevel, agressie, angst, teleurstelling enz. op...

Maakt het nu iets uit of ik mezelf nu boeddhist noem of niet of ik nu kies binnen of buiten een traditie te staan als "dat is mijn" identificatie nog altijd een rol speelt ?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2010 14:14 »
Wat me opvalt in de discussie (niet alleen met prajna, maar ook met anderen in het verleden) dat is de wederzijdse minachting...

Is het beter volledig buiten elke traditie te staan ? Of is het beter om binnen een traditie te staan ? Men kan voor zichzelf toch wel concluderen, ik zoek het buiten en een ander ik zoek het binnen.
Maar juist die wederzijde minachting maakt het zaakje verdacht...

Waarom kan men niet tot wederzijds respect komen, dat het één niet beter is dan het andere, maar dat de één het wel als beter voor zichzelf kan ervaren als de andere ?

Maar langs de andere kant is dat natuurlijk ook niet zo verwonderlijk want iedereen wil datgene waar hij zich mee identificeert  afschermen, beschermen, toe-eigenen...

"jij bent geen boeddhist" (minachting, tegelijkertijd met groot gebaar "maar ik wel")..
"jij bent ... (minachting, tegelijkertijd met groot gebaar "maar ik niet")...
Maar zo blijft het ego-spel van identificatie, afschermen, beschermen, toe-eigenen, "dat is mijn" altijd verder en verder gaan... 

Afwijkende meningen, opvattingen, identificaties roepen wrevel, agressie, angst, teleurstelling enz. op...

Maakt het nu iets uit of ik mezelf nu boeddhist noem of niet of ik nu kies binnen of buiten een traditie te staan als "dat is mijn" identificatie nog altijd een rol speelt ?

Goed punt van Nova. Waar ik me altijd het meeste zorgen over maak is mensen die menen zelf wel te kunnen beslissen wat de krenten-uit-de-pap (van het boeddhisme) zijn, en daarmee voor zichzelf consumentistisch een wereldbeeld maken. Heb ik alle respect en tolerantie voor net zoals ze dat hopelijk voor mij hebben, mits ze niet gaan claimen dat dit boeddhisme is of er in nauwe zin iets mee te maken heeft. Eén van de dimensies van mensen proberen te helpen met datgene dat mij geholpen heeft, het boeddhisme, is immers zorgen dat het niet al teveel verwatert (zoals het ook in India 1000 jaar geleden uitgestorven is en later van buitenaf nieuw geïntroduceerd moest worden). Daarom ook dat ik zo hamer op sangha naast boeddha en dharma, dat is een essentieel ingrediënt maar er zijn vele vrijheidsgraden van hoe mensen sangha/spirituele vriendschap nu vorm gaan geven, binnen of buiten bestaande tradities.

Is dat identificatie met het boeddhisme? Misschien. Is dat een ego-spel? Weet ik niet, het is in ieder geval opgezet vanuit m'n beste bedoelingen om mensen te beschermen tegen het een opgeblazen-ego-opbouwen-en-dan-zeggen-dat-de-Boeddha-hun-hiertoe-inspireerde want dat is een wel erg verdraaide en verziekte denkrichting  ???

With folded palms,

<Ujukarin>

• Sangha Ouderling
« Reactie #6 Gepost op: 16-08-2010 18:28 »

Maar langs de andere kant is dat natuurlijk ook niet zo verwonderlijk want iedereen wil datgene waar hij zich mee identificeert  ..., beschermen, ...

het is in ieder geval opgezet vanuit m'n beste bedoelingen om mensen te beschermen ...

With folded palms,

<Ujukarin>

Ik wil de beschermingsdrang van mensen niet stigmatiseren, ik constateer gewoon dat dit voor mij ook een rol speelt...

Het is heel makkelijk bij mezelf de goede bedoelingen te zien, en ook de goede bedoelingen van anderen die zeer verwante goede bedoelingen hebben, maar zodra anderen goede bedoelingen hebben die teveel afwijken van mijn goede bedoelingen dan herken ik de goede bedoelingen van de anderen niet meer als goede bedoelingen.
Of anders gezegd, zodra de goede bedoelingen van anderen in conflict komen met mijn goede bedoelingen dan herken en zie ik de goede bedoelingen van de anderen niet meer...

Dan zie ik plots heel duidelijk bv. de verwaandheid, de arrogantie, het zelfbedrog, de leugens, de valsheid enz. enz. bij de ander. En sluit ik mijn ogen voor de goede bedoelingen... Plots zit ik de val van het zwart-wit denken... Ik zie en ervaar klaar en duidelijk mijn eigen goede bedoelingen en ik zie klaar en duidelijk de "..." van de ander...

Ik ervaar er verschillende moeilijkheden bij, er is bv. die emotionele betrokkenheid die mijn hart in vuur en vlam kan zetten. En zeker in direct contact kan dat ontaarden in een emotionele overreactie... Geen blijf weten met al die innerlijke tegenstrijdige  en conflicterende gevoelens/gedachten/meningen/doelstellingen...
Zaken zien wil nog niet zeggen dat ik weet hoe er mee om te gaan, hoe ze een plaats te geven, hoe ze te ontwarren, emotioneel te ontladen...

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #7 Gepost op: 17-08-2010 12:12 »
Goede observatie, Nova! Is geen eenduidig antwoord op...

Leuk detail misschien: de discussie wat nu wel of niet Dharma is heb ik nu ook maar opgevoerd in het betreffende Wikipedia lemma, de tekst is al behoorlijk anders geworden vergeleken met wat hier geciteerd werd. Ben benieuwd of  de 'new-age fans' die het lemma geschreven hebben er spoedig op reageren en hoe we precies beide meningen (die beiden een plaats in wikipedia verdienen, er is geen echt objektieve waarheid hier zoals zovaak rond spiritualiteit) het beste kunnen verwoorden naast elkaar...

With folded palms,

<Ujukarin>

• Sangha Ouderling
« Reactie #8 Gepost op: 17-08-2010 19:03 »
Eventjes een vraagje,

Ik lees via één van de links

http://hetboeddhisme.blogspot.com/2008/06/het-drievoudig-juweel.html

De Sangha is de gemeenschap van personen die deze staat van verlichting trachten te bereiken.

Maar dit lijkt me niet logisch, hoe kan nu Sangha in de betekenis van "de gemeenschap van personen die deze staat van verlichting trachten te bereiken" op hetzelfde niveau staan als Boeddha, of Dharma.

Moet dit niet zijn : Sangha = de gemeenschap van personen die net als de Boeddha ontwaakt zijn aan de Dharma maar via de leringen van de Boeddha.

Stel nu dat men toevlucht neemt tot de Sangha in de betekenis van "de gemeenschap van personen die deze staat van verlichting trachten te bereiken." Dan neemt men toch toevlucht tot mensen die net zo onwetend zijn, want trachten te bereiken is nog niet hetzelfde als ontwaakt zijn.

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #9 Gepost op: 17-08-2010 19:16 »
het begrip sangha is niet eenduidig.

de sangha omvat zowel de gemeenschap van ontwaakten,
als de gemeenschap van monniken,
als  de gemeenschap van lekenvolgelingen.

en wanneer we het nog wat breder belichten,
kunnen ook niet boeddhisten tot de sangha behoren,
indien ze  ons stimuleren in de 'juiste'richting.
De essentie ervan dus,zonder alle culturele,dogmatische en
andere opsmuk.
« Laatst bewerkt op: 17-08-2010 19:22 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #10 Gepost op: 17-08-2010 19:45 »
Mee eens met LR. Je hebt de Arya-sangha oftewel de (bijna) verlichten, je hebt de sangha van alleen monnikken/nonnen en ook nog eens die met de lekenvolgelingen erbij. In Wikipedia lemma 'sangha' heb ik ze alledrie staan, met verwijzingen.

Je neemt ook, in mindere zin dan tot de Arya-sangha, je toevlucht tot dat laagste niveau; maar dan gaat het primair om dat Ideaal van samen studeren en spirituele vriendschap dat je nastreeft, niet persé hoe je op dit moment 90% van de tijd bent  :-*

With folded palms,

<Ujukarin>

• Sangha Ouderling
« Reactie #11 Gepost op: 18-08-2010 00:32 »

Dit is toch een Boedhaforum. Dus ik probeer binnen de boedhistische ruimte te blijven en opmerkingen te reflecteren aan boeddhistische opvattingen.
Als iemand een mot vindt die iets gaat uitvreten dan mag die de mot vangen.
Het is niet de bedoeling om tegemoet te komen aan verlangens, maar met de beste bedoeling nl. om vrede en verlichting te bereiken. Je mag me gerust aan mijn haren trekken en op de vingers slaan als dat nodig is.

Ergens heb ik gelezen dat men in het oosten niet spreekt over boeddhisten maar over "de verinnerlijkte mensen" (Ujukarin kan dat eventueel bevestigen of ontkennen).

Dit is inderdaad een boeddhaforum en dharmisten horen hier thuis net zoals traditionele boeddhisten, individuele spirituele zoekenden als geïnteresseerden als informatie zoekers enz...

Mijn mening is dat (be)schermutselingen weinig tot niets bijdragen tot verinnerlijking, begrip, rijpheid, mededogen maar wel veel tot halsstarrigheid, eigen gelijk, onredelijkheid, enz...
De waarheid is dat ik net zoveel aan (be)schermutselingen doe en in die zin kan ik alleen constateren dat het aanwezig is...

• Sangha Ouderling
« Reactie #12 Gepost op: 19-08-2010 00:08 »
menselijk

Inderdaad de gebeurtenissen die hier op het forum plaatsvinden zijn menselijk...

Onwetenden gedreven door hun honger op zoek naar datgene dat de honger stilt...

En in die zin mag en moet ik alles wat men hier schrijft ook met een flinke korrel zout nemen...
Er moet iets mis zijn met het prajna boeddhisme want anders zou hij niet onwetend zijn, en er moet ook iets mis zijn met het ujukarin boeddhisme want anders zou hij niet onwetend zijn, en er moet iets mis zijn met nova boeddhisme want anders zou hij niet onwetend zijn...

Dit forum kan een forum zijn met vooral schermutselingen, een gevecht tussen het prajna boeddhisme en het ujukarin boeddhisme en nova boeddhisme en het y1010 boeddhisme en lr boeddhisme..; En voor een deel zal dit ook zo zijn ...

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #13 Gepost op: 19-08-2010 07:22 »
met discussies probeert men vaak anderen te overtuigen
met het eigen gelijk, dat lukt natuurlijk niet altijd.

Dikwijls raakt men middels discussie verstrikt in het eigen gelijk.
Of anders gezegd: je probeert gesterkt in je eigen visie uit de discussie te komen.

Dat is in feite een mission impossible,tenzij dit gebeurd met volgzame mensen,die
onder de indruk kunnen raken van informatie,persoonlijkheid of betoogtrant.

de 4 Bouwstenen van Vertrouwen
vind ik persoonlijk wel handig om in mijn achterhoofd te houden:

1 Vertrouw op de boodschap van de leraar, niet op zijn persoonlijkheid;
2 Vertrouw op de betekenis van zijn woorden, niet op de woorden zelf;
3 Vertrouw op de absolute betekenis, niet op de relatieve;
4 Vertrouw op je wijsheidsgeest, niet op je gewone beoordelende geest.

Nu kunnen we natuurlijk een ik heb gelijk en jij hebt ongelijk discussie aan
vast gaan plakken zo van: ''Jaaaaa,maaarrruh...jij bent nu bezig vanuit je gewone beoordelende geest en ik discussieer vanuit mijn wijsheids geest...blablabla...''

Mensen kunnen gaan wapperen met macht,autoriteit,ervaring
en nog zo wat van die dingen,
maar dat is meestal een veeg teken....

Veel meer dan het ten beste geven van meningen
en overtuigingen gebeurd er niet op het forum.
Ik zie dus meer in het naast elkaar bestaan van meningen.

je komt denk ik niet verder door je eigen visie vast te spijkeren,
een open houding kan een proces in werking zetten,een proces van zelfonderzoek.
Daar gaat het om.Al de rest kan daar aan bijdragen,maar hoeft niet natuurlijk.

inner peace and love
is the only revolution

• Sangha Ouderling
« Reactie #14 Gepost op: 19-08-2010 23:40 »
met discussies probeert men vaak anderen te overtuigen
met het eigen gelijk, dat lukt natuurlijk niet altijd.

Dikwijls raakt men middels discussie verstrikt in het eigen gelijk.
Of anders gezegd: je probeert gesterkt in je eigen visie uit de discussie te komen.

Dat is in feite een mission impossible,tenzij dit gebeurd met volgzame mensen,die
onder de indruk kunnen raken van informatie,persoonlijkheid of betoogtrant.
Ben nu eventjes onder de indruk van de betoogtrant

Op een fundamenteel niveau vraag ik me soms af, waarom wil ik, neem ik deel aan een discussieforum ? Vooral als men bij zichzelf van die "slinkse manieren" ontdekt...
Toch kan ik ook constateren dat juist door deel te nemen, juist door het uiten er verhelderende inzichten (op het zelfinzichtelijk vlak) kunnen ontstaan...

Langs de andere kant voel ik me ook geïmponeerd door de "sluwe, slinkse manieren", in de zin van schaamte (wanneer ik ze onder ogen zie); "zo wil ik niet zijn"...  Het vraagt een stuk moed en durf om hier voorbij te geraken... Ik zou zo graag alleen waarachtige, oprechte, waardevolle dingen schrijven... Maar dan kan niet  en dat lukt niet... Vandaar zou ik ook kunnen concluderen " dan kan ik maar beter niets schrijven"...
Maar niemand kan alleen maar waarachtige, oprechte, waardevolle dingen schrijven...

----
Het eigen gelijk speelt een rol, maar nog meer dan eigen gelijk is het (proberen te) ontmoeten van begrip...
Ujukarin spreekt over spirituele vriendschap, in mijn ogen ligt hier een sterk accent op het ontmoeten van begrip... Met sommige mensen is de ontmoeting vaak/altijd een gevecht... Maar met sommigen gaat de ontmoeting als vanzelf... Een half woord en de ander weet al, begrijpt al...
Het is veel makkelijker het eigen gelijk los te laten bij een begripsontmoeting...

Bij sommige ontmoetingen lijkt het alsof ik een zwaard en een schild bij me draag, en bij sommige ontmoetingen laat ik zowel het zwaard als het schild los... Maar zodra ik het zwaard en het schild loslaat ontstaat er ruimte waar dingen kunnen vloeien en bloeien...

Toch kan ik dit niet eisen van mensen, en lijkt het me nodig dat ik ook het zwaard en het schild loslaat in minder ideale ontmoetingen, ontmoetingen met vijanden, ontmoetingen met mensen die totaal in de war zijn, ontmoetingen met mensen die manipuleren, ontmoetingen met anderen ongeacht hoe ze zijn...
Want juist dat loslaten van het schild en zwaard schenkt een bewegingsvrijheid van spreken, denken, voelen, handelen...

Tegelijkertijd vraagt dit een trainingsmogelijkheid waar het zich kan ontwikkelen, een soort van veilige omgeving waar het met rasse schreden tot ontwikkeling kan komen... En in die zin kan die plaats de Sangha zijn... Mensen die elkaar ontmoeten met gelijkaardige doelstellingen, gelijkaardige interesse, gelijklopende methodiek...
Maar ook dat kan ik niet eisen, per definitie lijkt er maar één  trainingskamp te zijn en dat is het dagdagelijkse leven zoals het is...
In die zin heb ik het ook moeilijk om de Sangha op éénzelfde hoogte te plaatsen als Dharma of Boeddha... Dharma en Boeddha zijn ideëel, maar Sangha is niet ideëel het is des mensen...

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #15 Gepost op: 21-08-2010 16:50 »
deze poppen op uit
de broodrooster:

zo is het maar net.

alles veranderd
en er is niet iets
dat hetzelfde blijft.

Daarom is het ook onzinnig
om het hechten
te overdrijven.

... de vier edele waarheden,
wel onveranderlijk waar ..? ::)

...ik bedoel: dat er niets hetzelfde blijft
klinkt toch een beetje absoluut,
niet echt als de middenweg.....

tzal de aard van het bestaan zijn ...
« Laatst bewerkt op: 22-08-2010 08:20 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

• Sangha Ouderling
« Reactie #16 Gepost op: 23-08-2010 23:01 »
Citaat
Er ontstaan groepen; mensen wonen samen in ... of horen losjes bij een organisatie. Het resultaat is dat er een gevoel van speciaal zijn ontstaat

• Sangha Ouderling
« Reactie #17 Gepost op: 25-08-2010 23:33 »
Citaat
Het is een feit dat zonder Nirvana het boeddhisme op zich niet kan bestaan. Wanneer we ons niet voor Nirvana interesseren, dan interesseren we ons ook niet voor boeddhisme.

Buddhadasa Bhikkhu

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 31-08-2010 20:33 »
De strijd om het “juiste” Boeddhisme
De “juiste” leer
Het “juiste” dit en het “juiste” dat
Zal nooit eindigen,
Denk ik.

Dharmisten, Boeddhisten,
Jaïnisten, Hindoeïsten,
Het ik en de ander
Wat zijn het anders dan
Wolken aan de blauwe lucht?
Lig op je rug op het gazon en kijk
De wolken drijven en veranderen
Van vorm, ze hebben echter
Geen wortels, geen huis.
De blauwe lucht blijft, onveranderd.

Wie vraagt zal antwoord krijgen,
Omdat hij een antwoord verwacht.
Klopt en er zal worden opengedaan,
Uiteraard, je lag al die tijd al op de loer!

Wie maakt uit wat “juist” is?
Wie maakt uit wat het “juiste” te volgen pad is?

De leerling vroeg aan zijn Meester:
“Ik kan de weg niet vinden, help me!”
De Meester keek hem aan en zei:
“Hoe kan het dat je die weg niet kunt vinden?
Hij ligt immers pal voor je neus!”

Mumonkan

• Sangha Ouderling
« Reactie #19 Gepost op: 01-09-2010 06:56 »
De strijd om het “juiste” Boeddhisme
De “juiste” leer
Het “juiste” dit en het “juiste” dat
Zal nooit eindigen,
Denk ik.

Dharmisten, Boeddhisten,
Jaïnisten, Hindoeïsten,
Het ik en de ander
Wat zijn het anders dan
Wolken aan de blauwe lucht?
Lig op je rug op het gazon en kijk
De wolken drijven en veranderen
Van vorm, ze hebben echter
Geen wortels, geen huis.
De blauwe lucht blijft, onveranderd.

Wie vraagt zal antwoord krijgen,
Omdat hij een antwoord verwacht.
Klopt en er zal worden opengedaan,
Uiteraard, je lag al die tijd al op de loer!

Wie maakt uit wat “juist” is?
Wie maakt uit wat het “juiste” te volgen pad is?

De leerling vroeg aan zijn Meester:
“Ik kan de weg niet vinden, help me!”
De Meester keek hem aan en zei:
“Hoe kan het dat je die weg niet kunt vinden?
Hij ligt immers pal voor je neus!”

Mumonkan

Hey mumonkan leuke schrijfstijl.

Stel dat je geen antwoorden zou krijgen op wat je schrijft of dat je steeds kritiek zou krijgen op wat je schrijft.  Misschien zou je schrijven eindigen in een ... of in een taart.
Want waarom komt iemand naar een forum. Men kan net zo goed alles wat men mede te delen heeft doen in een blog of gewoon thuis op de muur of op een blad papier.

Dan kom je terecht bij mee doen, deel uit maken van . Maar meedoen lukt alleen als er tot op een bepaalde hoogte éénstemmigheid is. Want stel dat alles wat je schrijft in afwijzing, negeren zou terechtkomen dan zou je de zaak verlaten. Je zou je onbegrepen voelen, niet gewaardeerd.

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 01-09-2010 08:56 »
Mijn weg is de weg van de witte wolken
Kritiek op anderen hebben betekent
Dat iemand denkt het “beter” te weten,
Meent een “hoger inzicht” te hebben.
Dus wil hij gelijk hebben…
Maar we bezitten niets, inzicht lijkt
Iets persoonlijks, maar is het dat wel?

Alle boosheid
Is een poging om een schuldgevoel
Bij de ander teweeg te brengen.
Ik kom hier niet schrijven om anderen
Te overtuigen.
Ik heb geen “juist” inzicht,
Ik bezit dat niet, dat kan ook niet.
Dus als ik genegeerd zou worden
Kan dat geen probleem zijn,
Want ik heb niets.

Kritiek geven is het gevoel hebben dat er
Een probleem is, dat je een grens moet stellen.
Mijn weg is de weg van de witte wolken
Zij hebben geen wortels, geen huis
Laat staan “grenzen”.
Wat ik zeg hoeft geen wortels te hebben
Dus kritiek kan slechts het probleem zijn
Van de kritiekgever.

We voelen ons allemaal onbegrepen,
Willen de ander overtuigen,
Van onze kennis.
Maar de ander is in eerste instantie
Slechts geïnteresseerd in de eigen
Persoonlijke kennis.

Wie kennis vermeerdert,
Vermeerdert smart.
Wie de ander wil overtuigen
Van zijn eigen geleerdheid
Zal gefrustreerd raken.

Ik ben in eenheid met mijzelf
Als ik genegeerd wordt, okee.
Wanneer men kritiek op mijn schrijven heeft,
Okee. Ik ben het centrum van het heelal niet.
Okee?

Mumonkan

Offline Winnetoe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 02-09-2010 12:42 »
Hoi,

In die zin heb ik het ook moeilijk om de Sangha op éénzelfde hoogte te plaatsen als Dharma of Boeddha... Dharma en Boeddha zijn ideëel, maar Sangha is niet ideëel het is des mensen...

Nova, dit is voor lange tijd ook mijn visie geweest op de "triple gem". In mijn ervaring en in mijn praktijk is de Sangha de groep van mensen die jou uitnodigt en uitdaagt om door te gaan met de ontwikkeling van je inzicht in dharma.  Om niet op te geven en juist door te gaan met de zoektocht om mezelf als mens te beteren. Om niet op te geven als ik voor de zoveelste maal uit mijn slof schiet, of als ik voor de zoveelste maal weer tegen dezelfde lamp loop. Om de leer te onderzoeken, om nieuwe inzichten te verwerven.

Groeten,
Erwin.

« Laatst bewerkt op: 03-09-2010 00:14 door Winnetoe »
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Dharmist
« Reactie #22 Gepost op: 11-02-2020 14:36 »
Besten,

Ik vond dit een waardevolle discussie die men zo af en toe moet herlezen. Het stuk over Dharmisten, de betekenis van de Sangha en de redenen waarom men op een forum bijdraagt zijn allemaal punten die spreken tot het samenkomen van diegenen die geïnteresseerd zijn in de leer van de Boeddha.

Ik denk wel dat Ujukarin een goed punt had toen hij het had over de verschillen tussen de leren van de verschillende mensen op het forum. Op een forum heb je vaak mensen die vragen stellen, en mensen die vragen beantwoorden. Als de mensen die vragen beantwoorden met mekaar in discussie gaan over wie gelijk heeft, dan krijg je schermutselingen tussen nogal verschillende geloven, en dat komt vaak de oorspronkelijke vraag niet ten goede.

Het lijkt mij daarom beter om slechts spaarzaam antwoord te geven, en altijd in het oog te houden wat men bijdraagt aan de discussie en waarom men een antwoord plaatst. Als het gaat om gelijk of om ego, dan is het vaak beter om niet te spreken.

Met winderige groet,
Bodhiboom
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Dharmist
« Reactie #23 Gepost op: 20-03-2020 00:01 »
Aha, daar komt een aap uit een mouw

Ik ben dan een Darmist, blijkbaar.

Maar ik wil wel bij een sangha aangesloten zijn, voor het sociale contact en de interactie etc

Dat kan wel, toch?

Laatste berichten

[Sereniteit] Re: "ontwikkeld" en "gerealiseerd" . by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 13:25
[Sereniteit] Re: "ontwikkeld" en "gerealiseerd" . by smaragd Gisteren om 23:33
[Sereniteit] Re: "ontwikkeld" en "gerealiseerd" . by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 22:05
[Sereniteit] Re: "ontwikkeld" en "gerealiseerd" . by smaragd Gisteren om 21:18
[Sereniteit] Re: "ontwikkeld" en "gerealiseerd" . by marcel Gisteren om 16:50