Auteur Topic: Vraagje over mededogen  (gelezen 17162 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forum Sangha aanvrager
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Vraagje over mededogen
« Reactie #50 Gepost op: 14-01-2020 11:40 »
Marcel

dat is denk ik een verschil tussen boeddhisme en christendom. In boeddhisme kán je een individualistische focus hebben, in christendom niet. In Christendom is het altijd op de buitenwereld gericht. Alhoewel, gereformeerde zien het wel als een individuele verhouding tot God. Het boeddhisme heeft dan niet echt zoiets als 'God'.

Anyway, voor mij betekend het individuele bevrijding. Dat is mijn motivatie. Ik zie dat niet als het 'kleine voertuig'. Voor mij is dat het grootste voertuig mogelijk.

Moesa, ik snap niet precies wat je bedoelt.

Wat Aart zei klopt. Het is zoals Nietzsche het zei. In veel hulp, zit een soort kleinerende dimensie. christenen die 'de zwakkeren' helpen, omdat ze zichzelf daar toch stiekem ook wel machtig bij voelen. Er zich een macht dimensie in. Je erkent iemands eigen kracht/waardigheid niet, dus ga je hem/haar kleinerend 'helpen'. Er zijn maar weinig mensen die je écht helpen, omdat ze écht om je geven en je respecteren.

Ook overheden hebben die neiging. Het 'helpen' van mensen, wat dan meestal denigrerende betutteling en bemoeienis is. Maar in theorie doen zij helemaal 'het goede'.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 14-01-2020 12:32 »
Ja, vaak gaat mijn hart wel het meest uit naar zieken, kwetsbaren, armen, erge hulpbehoevenden.

Maar in boeddhisme zie ik wel het besef, en dat vind ik heel sterk, dat evengoed gezonden, rijken, zelfredzame mensen in hetzelfde schuitje zitten. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje van samsara. Ik zie een Boeddha in de Pali overlevering die hiervan sterk doordrongen was en zijn hart ging uit naar alles en iedereen, niet alleen naar zieken, kwetsbaren etc. Althans dat meen ik te zien.

Het is niet armoede of ziekte wat echt schadelijk is voor jezelf, zegt een sutta ergens.
Armoede en ziekte is vervelend maar schadelijk voor jezelf (en anderen) zijn wandaden. Dat is wat anders.

Het punt dat de Boeddha lijkt te willen maken is dat hebzucht, haat en begoocheling over alle mensen/wezens  verdeeld is, rijk en arm, ziek en gezond, zelfredzaam of niet zelfredzaam. Een rijke heeft eigenlijk net zoveel hulp nodig, misschien wel meer dan een arme.

Als zieken gezond worden, verdwijnt heus niet opeens hebzucht, haat en begoocheling uit hun geest
Als armen rijker worden ook niet.
Als niet zelfredzamen zelfredzaam worden ook niet.

Misschien wordt het wel erger. Misschien wordt iemand die eerst arm was en rijker wordt wel heel gierig, hebzuchtig, bezitterig, trots etc.
Misschien is een ziek iemand wel bescheiden en gevoelig en is een gezond iemand diep in de waan van zijn eeuwige gezondheid, trots, voelt zich helemaal 'in control' en andere wanen.

Ik vind zelf dat ik beter af ben als ik me maar niet te gelukkig voel, want dan krijg ik het in mijn bol. Als ik me niet al te gelukkig voel, ben ik gevoeliger en bescheidener. Ja, dat kan echt :) En als ik me ziekig voel, wekt dat op een vreemde manier veel meer mededogen en vriendelijkheid op ook. Als ik me sterk en gezond voel, wekt dat weer meer hardheid, ambitie, strijdlust, prestatiedrang op.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forum Sangha aanvrager
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #52 Gepost op: 14-01-2020 12:40 »
Precies passievrucht

Christendom zegt een beetje :  zwakte en armoede is goed, macht en rijkdom is slecht

Fascisme en kapitalisme ( en satanisme ) zegt : Macht en rijkdom is goed, zwakte en armoede is slecht.

Boeddha zegt, jullie zijn allemaal de lul. Naja, zo zegt hij het niet natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel. Sorry
voor mijn vulgaire taalgebruik

Ik ben het met Boeddha eens. Ik ken mensen die heel rijk zijn, die vanbinnen toch geheel verrot zijn. Daarentegen heb je ook rijke mensen die wél zich goed voelen. Maar de rijkdom heeft er niets mee te maken.

Zo makkelijk kom je er niet vanaf.

Je geeft een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding

Ik ken veel lelijke apen, met gouden ringen

:___)

Of je nou arm of rijk bent, de Samsara zal woekeren, de demonen dringen binnen in je geest.

Ik ben niet arm en niet rijk en ook ik merk de demonen op, in mijn geest. Wat ik allemaal zou willen bijvoorbeeld.

+-Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by Bodhiboom Vandaag om 15:29
[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 14:36
[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 14:28
[Denk je het of weet je het...] Aanvliegroute en landing in de Dhamma by Siebe Vandaag om 14:27
[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by marcel Vandaag om 09:50